Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: El lvp nordic 9000btu midea  (läst 675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dominic

  • Gäst
Dominic
El lvp nordic 9000btu midea
« skrivet: 02 december 2023, 15:57:48 »
Hej. Lite akut eftersom det är kallt. Min qlima har tackat för sig och jag skaffade en nordic n9. Med midea komponenter.
Dock så förstår jag inte elen, min qlima hade stickkontakt till innedel och fyra trådar mellan inne och utedel. S,L,N OCH JORD. denna pumpen vill ha 4 ledare och jord, samt verkar det som att elförsörjningen ska kopplas till utedel. Låter detta rätt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: El lvp nordic 9000btu midea
« Svar #1 skrivet: 02 december 2023, 16:10:56 »
Det låter som helt olika konstruktioner från olika fabriker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Dominic

  • Gäst
Dominic
SV: El lvp nordic 9000btu midea
« Svar #2 skrivet: 02 december 2023, 20:33:01 »
Ja, de är olika, jag kommer att sätta 5 ledare mellan inne och utedel, sen försörja utedel med ström, dessa märkta L, N och jord, dock undrar jag om det går att använda stickpropp en vecka, , hur viktigt är det att nollan blir på nollan och live på live så att säga, en direkt koppling senare gör ju detta 100% men tar jag en stickkontakt så kan jag ju koppla den 180°

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El lvp nordic 9000btu midea
« Svar #3 skrivet: 02 december 2023, 21:44:37 »
1-fas grejer det fungerar, tänk dammsugare/kaffebryggare e,t,c. Kör med skarvsladd du det går bra, vet sådana som har den kvar i flera år.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El lvp nordic 9000btu midea
« Svar #4 skrivet: 03 december 2023, 17:27:38 »
Hej. Lite akut eftersom det är kallt. Min qlima har tackat för sig och jag skaffade en nordic n9. Med midea komponenter.
Dock så förstår jag inte elen, min qlima hade stickkontakt till innedel och fyra trådar mellan inne och utedel. S,L,N OCH JORD. denna pumpen vill ha 4 ledare och jord, samt verkar det som att elförsörjningen ska kopplas till utedel. Låter detta rätt?
Även kineserna anpassar sig till vår standard så det är rätt följ bara färger och nummer mellan inne och utedel

Dominic

  • Gäst
Dominic
SV: El lvp nordic 9000btu midea
« Svar #5 skrivet: 04 december 2023, 19:39:30 »
Hej igen. En liten fråga bara, mellan innedel och utedel ska det vara 5 ledad kabel, vilken area bör jag ha, kabellängd ca...5 meter, jag hade ingen lämplig kabel hemma, jag hade en 50 meter lång 3 fas kabel 16a med riktigt feta trådar i, dena klippte jag och satte dit, men får tre olika felkoder, kan jag ha haft för stor kabelarea?

Utloggad Mattias34

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El lvp nordic 9000btu midea
« Svar #6 skrivet: 04 december 2023, 19:59:52 »
Hej
Tyvärr funkar nog inte dessa 2 ihop

Dominic

  • Gäst
Dominic
SV: El lvp nordic 9000btu midea
« Svar #7 skrivet: 04 december 2023, 20:09:57 »
Vilka två?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: El lvp nordic 9000btu midea
« Svar #8 skrivet: 04 december 2023, 22:51:42 »
Troligen för lÃ¥ng och grov kabel, vilket ger för hög kapacitans mellan signalledaren och de övriga sÃ¥ att datakommunikationen inte fungerar.  Om det är en modern Mideatillverkad vp sÃ¥ gÃ¥r det utmärkt att ansluta elmatningen pÃ¥ innedelen, se elschemat pÃ¥ insidan av locket över utedelens plint. Inkommande fas är bara överbyglad till en ledare i kabeln till innedelen.  Och om man elmatar innedelen räcker det med en fyrledare mellan inne- och utedel.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Dominic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El lvp nordic 9000btu midea
« Svar #9 skrivet: 05 december 2023, 15:14:56 »
Hej. Jag har gärna matningen på innedelen om det inte är något problem, anledni gen är uttag på utsidan, nåväl. Vilken kabelarea är lämpligast mellan inne och utedel,

Utloggad Dominic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El lvp nordic 9000btu midea
« Svar #10 skrivet: 05 december 2023, 17:52:14 »
Två frågor till. Varav en är extremt dum.
Om jag använder ingående ström på utedel så ska en 5 ledande kabel anslutas mellan inne och utedel, L,N,S,W OCH JORD vill jag minnas, kan jag använda en 5 ledad, eller ska jag dela upp på med ström och s,w???
Sedan den dumma frÃ¥gan... när rör är anslutna, ska man öppna nÃ¥n kran sÃ¥ gas kommer ut i rören?  ??? .,;-

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: El lvp nordic 9000btu midea
« Svar #11 skrivet: 05 december 2023, 21:33:52 »
Om du är helt oerfaren pÃ¥ värmepumpsinstallationer sÃ¥ är det lämpligt att du tar hjälp av nÃ¥gon kunnig med idrifttagningen (och det är ju numera dessutom ett myndighetskrav att man har rätt certifiering mm). Det finns en hel del smÃ¥ men ödesdigra misstag man kan göra, som kräver praktisk erfarenhet för att undvikas, det räcker inte med att bara läsa forumtrÃ¥dar av varierande kvalitet.  Sedan man har kopplat ihop rören mÃ¥ste man evakuera (vakuumpumpa) innedel och rör, och förvissa sig om att det inte finns nÃ¥gra läckor, innan man öppnar serviceventilerna och släpper fram kylmediet som bör vara fabriksfyllt i utedelen.

Lämplig kabelarea är 1,5 mm² . Om du använder mångtrådig kabel, pressa på ändhylsor på ledarna innan de monteras i plint.

Om du ska mata el till innedelen och använda en fyrledare mellan inne- och utedel, sÃ¥ är det N, S, W och PE (jord) som ska förbindas däremellan.  Koppla in matning frÃ¥n elnätet till innedelens L, N och PE (jord).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!