Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 Värmer trots varmt  (läst 1459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
Nibe F750 Värmer trots varmt
« skrivet: 11 maj 2021, 12:46:03 »
Har köpt ett välbyggd lösvirkeshus byggt 2016 på 190kvm inkl 100kvm garage, golvvärme överallt. Det värms upp av en Nibe F750.

Jag försöker sätta mig in i detta men blir inte riktigt klok. Även fast jag ställt in innetempen på 19 grader och den faktiska innetempen ligger på 22.5grader så visar den värme på kompressor info och ligger runt 30hz. Nu har jag tom provat ställt innetempen på 13 utan att se någon direkt skillnad.

Jag kan givetvis nämna massa parametrar och saker jag försökt med. Men jag tänkte vi försöker börja från scratch. Va kan vara fel ?

Bifogar lite bilder från uplink från idag.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Värmer trots varmt
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2021, 12:55:41 »
Golvvärme är värmetrögt och innetemperaturgivaren ska bara visa aktuell temperatur, inte styra temperaturen på något sätt. Borde finnas någon ruta man kan bocka i/ur i någon inställningsmeny. Utan styrande innegivare så styrs temperaturen med vald värmekurva och förskjutning av värmekurvan. För golvvärme i betong brukar kurva 5 rekommenderas och med förskjutningen -1.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Nibe F750 Värmer trots varmt
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2021, 12:59:51 »
Hej ! Okej ska kolla om ja kan bocka ur den. Kurvan är inställd på 3 vet jag av tidigare ägare som byggde huset, (är ej hemma nu). Huset är otroligt välbyggt och vid besiktningen vid inflytt energiklassades det tom som miljöhus..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Värmer trots varmt
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2021, 13:11:20 »
Ser att rumsgivarens inställning ändras i meny 1.9.4. Med golvvärme ska den alltså bara ha visande funktion. Om huset är så välisolerat kommer inre värmekällor som människor, kyl, frys, kaffebryggare, datorer, TV/boxar etc. att betyda en hel del och kanske bidra till övertemperatur när det är sommartemperatur ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Nibe F750 Värmer trots varmt
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2021, 13:20:22 »
Förstår ! Tack för input.

Förstår dock inte varför han fortfarande vill ha mer värme ? Nu har jag innetempen ställd på 13 grader liksom.

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Nibe F750 Värmer trots varmt
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2021, 14:07:45 »
Just nu. 17.2 grader ute och 22.5 grader inne. Termostat inställd på 13 grader. Ändå står det att Kompressorn värmer på kompressor info..

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Värmer trots varmt
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2021, 14:54:31 »
I bilderna står det "Beräknad framledning: 24 grader". Det är alltså den temperatur kompressorn försöker hålla på vattnet, och för att lyckas med det behöver den nog vara igång. Frågan är varför beräkningen landar just där, och om det är önskvärt. Är det för varmt inne så är det ju inte önskvärt med så hög temperatur.

Det jag kommer på i all hast som påverkar beräkningen är utetemperatur, kurva, förskjutning, eventuellt innetemperatur (beroende på inställning av rumsgivarpåverkan) och inställningen "min framledning". Kan det vara den sistnämnda som är uppställd till just 24 grader för att undvika kalla golv på vintern?
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Nibe F750 Värmer trots varmt
« Svar #7 skrivet: 11 maj 2021, 15:14:05 »
I bilderna står det "Beräknad framledning: 24 grader". Det är alltså den temperatur kompressorn försöker hålla på vattnet, och för att lyckas med det behöver den nog vara igång. Frågan är varför beräkningen landar just där, och om det är önskvärt. Är det för varmt inne så är det ju inte önskvärt med så hög temperatur.

Det jag kommer på i all hast som påverkar beräkningen är utetemperatur, kurva, förskjutning, eventuellt innetemperatur (beroende på inställning av rumsgivarpåverkan) och inställningen "min framledning". Kan det vara den sistnämnda som är uppställd till just 24 grader för att undvika kalla golv på vintern?

Du har helt rätt den va inställd till 24. Ska jag prova ställa ner den och isf till vad? Samt hur gör jag i vinter? Finns det någon annan parameter man borde se över då ?

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Värmer trots varmt
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2021, 16:21:19 »
Slarvigt formulerat av mig, "min framledning" påverkar i praktiken mest golvtemperaturen på höst/vår. (Mitt i vintern är vattnet varmare än så i alla fall.) Prova bara att dra ned den några grader, 20 tror jag är grundinställningen, och se om du störs av svalare golv då.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Nibe F750 Värmer trots varmt
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2021, 16:57:56 »
Slarvigt formulerat av mig, "min framledning" påverkar i praktiken mest golvtemperaturen på höst/vår. (Mitt i vintern är vattnet varmare än så i alla fall.) Prova bara att dra ned den några grader, 20 tror jag är grundinställningen, och se om du störs av svalare golv då.

Stort tack ! Nu har kompressorn äntligen lagt av 😅

Är det big no no att ha Rumsgivaren aktiverad och att den är med o styr i den mån den kan ?

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Nibe F750 Värmer trots varmt
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2021, 17:18:09 »
Slarvigt formulerat av mig, "min framledning" påverkar i praktiken mest golvtemperaturen på höst/vår. (Mitt i vintern är vattnet varmare än så i alla fall.) Prova bara att dra ned den några grader, 20 tror jag är grundinställningen, och se om du störs av svalare golv då.

Den ena framledningstempen har dock skenat iväg till 46grader efter att jag ställde ner till 21 grader. Vad beror det på?

Sedan har ventilationen ökat till 100% nu, de gjorde den igår med framåt eftermiddag när det blev varmare ute. Är det som de ska ?

UPDATE. Ventilationen verkar vara nattsvalka?
« Senast ändrad: 11 maj 2021, 17:40:47 av RichardJ »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Värmer trots varmt
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2021, 11:14:15 »
BT63 sitter på värmeröret strax efter elkassetten. Åtminstone när den gör varmvatten blir det varmt där såsom varmvattnet ska vara. BT61 sitter nere vid den andra cirkulationspumpen och på vägen ut i husets värmesystem. Kanske bara drygt 20 grader behövs där om man har golvvärme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!