Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!  (läst 6955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« skrivet: 17 april 2021, 07:52:01 »
Hej.
Bor i skåne och har 1,5 plans hus, direktverkande el.
Har läst att Daikin hade lite problem med fläkthastigheter som ej kan styras manuellt.
När man jämför datablad så har Daikin något bättre siffror.
*5 kw vid -15 medan Mitsubishi ger 4 kw,
*Lite högre utblås hastighet för Daikin
*samt större innedel för Daikin som kan vara mera tystlåten
Databladen säger Daikin men känner att Mitsubishin har mindre problem, bättre kvalite och är ett bättre val efter ha läst på forum. För mig är viktigt att man får bra värme och att den är inte för högljudd.
Ska köpa 2 av varje med varsin utedel. 1 per våning.
Vilken är ett bättre val? Vill inte ha problem? Tack

 
Vill investera i 2innedelar med 2 utedelar, 1 per våning.
Funderar på
A) 2st Mitsubishi Hero 2.0 LN35 med varsin utedel
B) Daikin Caldo XRH40 på 1:a vån och 1 st Daikin Stylish på andra våning.

Jag undrar:

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #1 skrivet: 17 april 2021, 08:11:22 »
Jag har en XRH40 i vardagsrummet som jag primärt kör för kyla, och min uppfattning är att den går tyst om man kör den i auto.
Vet du med dig att du vill kunna reglera fläkten själv, efter humör, så kanske du skall titta på ME istället, men är du OK med att låta valfri maskin gå på auto så fungerar nog Daikin minst lika bra.
Till våra kunder brukar jag framhålla ME på två positiva saker, dels vibrerar utedelen lite mindre, och dels har de inbyggd wifi som standard, det är ett tillbehör på Daikin.
Behöver du inte wifi, och är ok med att låta maskinen sköta regleringen på egen hand så får du nog ganska säkert större besparing med Daikin, även om skillnaderna är rätt små.
En annan skillnad är designen av utedelarna, Daikin har en frihängande förångare som gör att det inte krävs någon elslinga i bottentråget, det sparar lite ström men gör samtidigt att det droppar vatten på en större yta på marken.
Vill man kunna leda bort eller samla upp smältvattnet på ett enkelt sätt är ME ett bättre val, men för driftskostnaderna är Daikin ett bättre val.
Dessutom är elslingorna i bottentråget en av de saker som oftast går sönder på luftvärmepumpar. Rost, och vatten gör att det dels kan rosta hål på slingorna, och dels kan det leda till kortslutningar som orsakar kretskortsfel.
Min bedömning är att de två maskiner du funderar på är "lika bra" i det stora hela, men att det ändå finns en del skillnader som gör att maskinerna passar bättre och sämre för olika kunder.
I stora drag skulle jag påstå att ju större lokal/yta som skall värmas, desto mer som talar för Daikin.
Och då är det främst uteffekten vid riktigt kall väderlek som avgör till Daikins fördel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #2 skrivet: 17 april 2021, 10:20:47 »
Hej Rickard. Tack.
Bifogar min planlösning.
1:a vÃ¥n)Bef placering idag är orange men vill sätta den nya pumpen pÃ¥ BlÃ¥ placering (vardagsrum) ca 60 m2 stort som ansluter även till köket och hall. Kan nämnas att jag har elburen golvvärme i hall o kök sÃ¥ här fÃ¥s jämn värme men inget fel om värmen kommer även hit. Passar bÃ¥de Mitsubishi Hero 2.0 35LN  eller Daikin Caldo XRH40 till detta stora utrymme? Sen har jag en kamin framför och läste att Daikin satte igÃ¥ng vid flera grader över medan Mitsun sätter igÃ¥n direkt när kaminfunktion aktiveras!
2:a vån) Där det är grön placering placeras nr 2 Mitsubishi Hero 2,0 LN35 som på 1:a vån eller sätter jag Daikin Stylish eller Daikin Caldo XRH30.

Daikin Caldo Xrh40 är för stor på 2:a vån. Vill helst hålla mig till ett märke.

Alla har sina fördelar o nackdelar men väljer den som är driftsäker och som bäst passar för mitt hus.

Värt nämnas att jag vill även få till bra kyla på sommaren när det är så varmt, speciellt 2:a våning men gissar bägge är bra.

Detta med att Daikin har ingen trågvärme, samt patenterad swingkompressor, är detta något revolutionerande?
Sen har Mitsubishin med sin uppdatering 2.0 cirkulationsläge som verkar bra samt något som kallas hyperheating.
Bif lite data över Daikin mot Mitsubishin.
Daikin levererar högre effekt, 5 kw mot 4 kw vid -15 grader men jag bor i skåne och här är det som kallast kring 0 grader och här kanske skillanden är mindre i levererad värme effekt mellan bägge märken.

Sen sist detta med fläkthast, kan nån förklara skillnad mellan bägge. Det har figurerat lite diskussioner om detta i forumet till Daikins nackdel. Tex om jag kör ej Auto, utan manuell och ställer in läge 4, på 23 grader värme kommer bägge jobba mot denna trmp och sedan går ner i varv när inställd temp är uppnådd?

Skulle jag köpa endast 1 system då hade jag placerat den vid entre där jag har befintlig pump installerad och valt Daikin då denna har något högre effekt 7,2 mot 6,6 kW om detta är så mycket skillnad men väljer köra med 2 system då jag har även övervåning.

Ni som har mitsubishin eller Daikin vad säger ni.
Vad hade ni valt?
Tack för era synpunkter! "love"
/A


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #3 skrivet: 17 april 2021, 10:24:12 »
Lite förvÃ¥nad att en skÃ¥ning kikar pÃ¥ effekt vid -15 , har det blivit kallare i SkÃ¥ne nuförtiden eller är det bara jag som fÃ¥r för mig att ni generellt inte har kallare än ca -5 vintertid  ::)

Såg nu att du svarade att ni har normalt runt 0 gradigt vintertid när jag skulle posta
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #4 skrivet: 17 april 2021, 10:38:00 »
Hej TS comfort.
Förstår dig, lite konstigt att man kollar vid -15 grader.
Som konsument går man efter siffror och då tycker man Daikin levererar mer men visst vid 0 grader samt plusgrader då är kanske bägge Daikin Caldo XRH40 och Mitsubishi 2.0 LN35 ger samma uteffekt värme.
Först tänkte jag Daikin men har sedan lutat mer mot Mitsubishin. Bryr mig inte så mycket om det är inbyggd wifi, det köper jag till men viktigast är bästa pump med minst problem. Alla har sin sjukdomar men av återförsäljare så säger de att mitsubishin är bättre.
LN50 vill jag inte ha då den är inte tyst samt har sämre verkningsgrad. Ok. Får se vad det blir.

Med vänlig hälsning,
A

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #5 skrivet: 17 april 2021, 10:51:38 »
LN50 behöver nå riktigt stora ytor då den har ganska hög lägsta avgiven effekt så det blir mycket on/off annars.

Vid 0 ute eller ett par plusgrader så behöver man oftast inte några hiskeliga effekter om det inte är riktigt stora ytor man når eller om fastigheten mer eller mindre saknar isolering.
Framgår inte vad ni har för kostnad/förbrukning i dagsläget för uppvärmning inkl eventuellt eldande i kamin.

Vilken modell som är bäst av någorlunda snarlika Japanska modeller är den som håller längst och ger minst servicekostnader vilket är helt omöjligt att lista ut.

Pris , känsla för bäst installatör och finesser/funktioner på modellerna du jämför får du jämföra och vad som känns bäst.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #6 skrivet: 17 april 2021, 11:00:25 »
Toshiba är också bra, men tenderar ligga lite högre i pris.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #7 skrivet: 17 april 2021, 11:09:43 »
Ja senaste Toshiba Daiseikai 9.5 och modell 25 borde vara ett alternativ  tummenupp
Något dyrare än LN35 2.0 skulle jag tro hos dom flesta återförsäljare.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #8 skrivet: 17 april 2021, 13:00:45 »
Tack TS comfort.
Har idag 23000 kwh i årsförbrukning på allt inkl hushållsel och tappv. Knappt eldat i Kamin, kanske max 10 ggr per år.
Såg även Toshiba Dasekai 35 med 7,8 KW. Tänkte mera denna att ha på Första våning sen andra får bli annat.
Har ingen kunskap om Toshiba, är dessa bra?
Med vänlig hälsning,
/A

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #9 skrivet: 17 april 2021, 15:16:32 »
Uppskattar att ni har ca 15000-16000 kWh för uppvärmning

Toshiba Daiseikai tycker jag är i toppskiktet
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #10 skrivet: 17 april 2021, 16:20:11 »
Tack TS comfort
Syftar du på Toshiba Dasekai 35 som jag sätter på 1;a vån och kanske 25 på 2;a vån?
Annars tänkte jag Mitsubishi Hero 2.0 LN35 på vardera plan. Funkar detta också? Tack

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #11 skrivet: 17 april 2021, 16:45:46 »
Extra alternativ

Nere:Fuji modell khcan sir innerdel som knuffar runt mycket luft tyst.

Uppe Fuji kmcb  smidig modell.

Bra modeller och bra support både för kund och montör.




Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #12 skrivet: 17 april 2021, 17:35:48 »
Tack TS comfort
Syftar du på Toshiba Dasekai 35 som jag sätter på 1;a vån och kanske 25 på 2;a vån?
Annars tänkte jag Mitsubishi Hero 2.0 LN35 på vardera plan. Funkar detta också? Tack

Vad som blir bäst på övre plan får nog någon på plats kika på då jag antar att ni vill ha kyldrift däruppe.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #13 skrivet: 17 april 2021, 22:02:13 »
I dotterns villa på 170 m2 i 1,5 plan blev det en Daikin Caldo XRH 40 på nedervåningen förra hösten. Den värmer på bra i nedervåningen samt halva övervåningen.

Den är ställd i manuell högsta fläkt men när ärtemp är börtemp så går den ändå ner i hastighet men upplever inte som något problem. Den har värmt på bra hela vintern.
Fördel är 6 års garanti.

De monterade in en Origo XRH25 på övervåningen för 3 veckor sedan framförallt för att få kyla då det är stora fönster i söder. Den har mest gått på värme och den skjutsar på värmen så den värmer sovrummen längst bort.

 
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero 2.0 LN35 eller Daikin Caldo XRH40!!
« Svar #14 skrivet: 19 april 2021, 09:44:31 »
Hej TS comfort.
Förstår dig, lite konstigt att man kollar vid -15 grader.
Som konsument går man efter siffror och då tycker man Daikin levererar mer men visst vid 0 grader samt plusgrader då är kanske bägge Daikin Caldo XRH40 och Mitsubishi 2.0 LN35 ger samma uteffekt värme.
Först tänkte jag Daikin men har sedan lutat mer mot Mitsubishin. Bryr mig inte så mycket om det är inbyggd wifi, det köper jag till men viktigast är bästa pump med minst problem. Alla har sin sjukdomar men av återförsäljare så säger de att mitsubishin är bättre.
LN50 vill jag inte ha då den är inte tyst samt har sämre verkningsgrad. Ok. Får se vad det blir.

Med vänlig hälsning,
A

Förutom effekten som är högre på Caldo XRH40 så är verkningsgraden överlägsen. Du har ett COP på mer än 2 vid -25C och det är vad de flesta maskinerna har vid -15C.

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!