Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FH35 avfrostar var 25e minut  (läst 7216 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #45 skrivet: 25 mars 2021, 19:03:18 »
Inget flyt för dig direkt!!

Dom gånger jag har fått fel reservdel är dom gånger jag själv klantat mig vid beställning så frågan är om det är tillverkaren som skickat fel eller om felet ligger någon annanstans
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #46 skrivet: 25 mars 2021, 22:17:14 »
Inget flyt för dig direkt!!

Dom gånger jag har fått fel reservdel är dom gånger jag själv klantat mig vid beställning så frågan är om det är tillverkaren som skickat fel eller om felet ligger någon annanstans

Jag förstår inte hur man kan fått fel. Fh35 3-vägsventil!
Hursomhelst så litar jag inte för 5 öre på vad 20grader säger.
Kan vara ett sätt att förhala det hela

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #47 skrivet: 17 april 2021, 12:01:43 »
I torsdags kom det ut en reparatör. Enligt 20grader utsago tidigare i veckan skulle han då byta en 3-vägsventil.
Men så blev det inte riktigt. Så han hade med sig en annan utedel som han själv hade haft på sin friggebod och nu plockat ned för att sätta upp hos mig!
Mycket märkligt tycker jag.
Hursomhelst, jag kollade tillv. datum på den pumpen hade med sig som nu sitter upp hos mig och det står tillverkningsdatum 2012 och på den jag har ägt är det 2015.
Alltså har dom satt upp en pump som är 9 år gammal (3 år äldre än min pump) för att åtgärda mitt garantiärende.
Livslängden på pumpar är ju mellan 10-15 år så det känns inte riktigt bra det här.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #48 skrivet: 17 april 2021, 12:08:47 »
Märkligast är ändå varför installatören plockat ner sin egna utedel då han knappast är garantiansvarig utan den borde då plockats ned från 20graders lokaler om dom inte lyckas hitta en reparatör  ::)

Problemet är att du inte har koll någon koll på vart den gamla egentligen kommer ifrån, hur den tidigare använts/installerats !

Du verkar ha rätt bra med tålamod måste jag säga
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #49 skrivet: 17 april 2021, 13:25:05 »
Märkligast är ändå varför installatören plockat ner sin egna utedel då han knappast är garantiansvarig utan den borde då plockats ned från 20graders lokaler om dom inte lyckas hitta en reparatör  ::)

Problemet är att du inte har koll någon koll på vart den gamla egentligen kommer ifrån, hur den tidigare använts/installerats !

Du verkar ha rätt bra med tålamod måste jag säga

Hehe, ja inte mycket annat att göra än att invänta ARN's beslut och ta det lugnt.
Precis, har ingen aning hur den pumpen gått.
Reparatören har säkert pratat med 20grader och att han fått pröjs eller tog min utedel till sig själv efter han lagat den?
« Senast ändrad: 17 april 2021, 13:27:02 av Grönbete »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #50 skrivet: 17 april 2021, 15:23:14 »
Man är nyfiken på vad som händer härnäst i ditt märkliga ärende
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #51 skrivet: 17 april 2021, 16:48:31 »
Skumt hanterande.

Jag har enkelt meddelat - plocka ner skiten och ge mig pengarna tillbaka. Inget begagnat accepteras - du har ju köpt en NY pump.


Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #52 skrivet: 18 april 2021, 08:40:52 »
Skumt hanterande.

Jag har enkelt meddelat - plocka ner skiten och ge mig pengarna tillbaka. Inget begagnat accepteras - du har ju köpt en NY pump.

Ja ja säger då det :o gör inga affärer med 20grader.
De går inte med på att plocka ned den.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #54 skrivet: 19 april 2021, 10:36:38 »
I grönbetes fall så verkar det dock inte som Mitsubishi har gjort ”fel” då dom verkar ha erbjudit reservdelar men installatören via 20grader kan/får inte löda .

Men hela ärendet verkar snurrigt !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #55 skrivet: 09 maj 2021, 18:10:58 »
Ersättningspumpen beter sig lite annorlunda jämfört med den jag köpte från början.
När den avfrostar så stannade innedelen i den jag hade först men med ersättningspumpen så stannar inte innedelen utan blåser istället kalluft under avfrostningen.

Är det normalt?

Ärendet är fortfarande hos arn och jag har inte hört nåt mer

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #56 skrivet: 09 maj 2021, 18:15:49 »
Är du säker på att den avfrostar och inte bara står i stand by då den uppnått börsvärdet med lägsta möjliga fläkthastigehet då den luften känns kall fast det bara är rumsluften som cirkulerar?
Är rätt varmt ute så den borde knappt avfrosta om ni nu inte har det kallt hos er förstås.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #57 skrivet: 09 maj 2021, 21:59:28 »
Är du säker på att den avfrostar och inte bara står i stand by då den uppnått börsvärdet med lägsta möjliga fläkthastigehet då den luften känns kall fast det bara är rumsluften som cirkulerar?
Är rätt varmt ute så den borde knappt avfrosta om ni nu inte har det kallt hos er förstås.

Ja. Rätt säker. Utedelen gör dom där karaktäristiska ljuden och så rinner det lite vatten från den. När det sker blåser det kalluft. Sen om 10 min så börjar utedelen jobba igen och det kommer varm luft.

Utedelen jag fick är ju äldre, kanske skiljer det hårdvara/mjukvara mot den nyare. Kanske kompatibilitetsproblem med min nyare innedel?

Det var på morgonen när vi hade runt 0 grader.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #58 skrivet: 09 maj 2021, 22:54:35 »
Har inte hört att någon kombination med äldre utedel än innerdel ska ge ett sådant fenomen att den fortsätter blåsa inne trots avfrostning !!!!
Nu när du säger det så är det ju sjukt kallt på morgonen.

Tycker dock inte du ska gå med på att få en äldre utedel som du inte har en aning om vart den befunnit sig innan.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #59 skrivet: 04 juni 2021, 15:40:33 »
Har inte hört att någon kombination med äldre utedel än innerdel ska ge ett sådant fenomen att den fortsätter blåsa inne trots avfrostning !!!!
Nu när du säger det så är det ju sjukt kallt på morgonen.

Tycker dock inte du ska gå med på att få en äldre utedel som du inte har en aning om vart den befunnit sig innan.

Hej.
20grader hade svarat ARN att anledningen för att pumpen blåser kalluft när den avfrostar är att den går in i AC läge då!
Det har inga luftpumpar gjort jag ägt.
Då påstår de att det var fel på min förra pump som inte blåste kalluft under avfrostning!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!