Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump i uterum  (läst 9402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BPJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luftvärmepump i uterum
« skrivet: 12 september 2011, 18:35:43 »
Hej,
Avser att installera en luftvärmepump i mitt nybyggda uterum för att förlänga säsongen med lite ekonomi samt även värma upp under vintern vid ngt. enstaka tillfälle. Uterummet är på 25 m2 och har Willab Gardens fönstertyp WG62 (förlängd säsong). Altangolvet (+ uterummet) är ca 2,5m över makt och isolerat med 10cm frigolit + vindpapp.
Vilken pump anser ni vara mest prisvärd?
Ska man stirra sig blind på COP-värdet?
Då huset är byggt i souterräng i bergssluttning (Stockholms området) så finns en dräneringskulvert bakom hela huset. Det används som kallförråd och är frostfritt året runt. Har funderingar på att sätta utomhusdelen där för en bättre driftsekonomi.

Tacksam för tips

Mvh. Patric

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump i uterum
« Svar #1 skrivet: 13 september 2011, 23:02:02 »
Hej BPJ/Patric..! Välkommen till forumet..!

Med risk att göra dej besviken tror jag det blir svårt att uppnå målet att få någon vettig ekonomi i att installera en LLVP i ditt fall. Men du får garanterat en lägre el-förbrukning, som ju åtminstone är bra för miljön. Så länge du bara avser att "förlänga" säsongen lite, kommer du nog inte att ha tillräckligt hög förbrukning för att kunna tjäna in investeringen. I alla fall om man siktar på en VP från dom stora etablerade "kvalitets"-märkena som t.ex Mitsubishi, Toshiba, Fujitsu m.fl. Med en investering på runt 20 000 kr måste du totalt förbruka i storleksordningen 20 000 kWh (värme-energi) innan VPn blir lönsam. Jag har tyvärr ingen vidare koll på hur stor förbrukning du kommer/borde få, men min gissning är att det kan ta många år...

Satsar  man i stället pÃ¥ lÃ¥gpris-segmentet med t.ex. Atlas, Coolix m.fl. sÃ¥ blir investeringen under hälften, spciellt om man gör jobbet själv (fast man inte fÃ¥r...). Men samtidig kan man inte räkna med lika bra värklig effektivitet (COP) eller livslängd. SÃ¥ kalkylen behöver inte bli sÃ¥ mycket bättre där heller.

Med tanke på att det är ett litet utrymme skulle man normalt klara sej med en pump med relativt låg effekt, men om du vill kunna värma till rumstemperatur mitt i vintern måste effekten nog vara rätt hög. Är det bara för enstaka tillfällen ska man nog inte dimensionera pumpen för det, utan stöd-värma med "något annat" vid dom tillfällena.

Har du värmt med vanliga el-element eller fläktar på vintern, och har någon känsla av hur många kW som krävs för att värma upp rummet? Det var ju "nybyggt", så det kanske är första vintern som kommer nu? I så fall skulle jag avvakta med VP-installetion till nästa år, för att samla lite erfarenhet i vinter med billiga el-fläktar eller element. Se då till att skaffa enkla billiga el-mätare för vägguttag till alla elementen i uterummet, så du kan se vilken förbrukning det blir.

Om du avvaktar till nästa år får du dessutom gott om tid att läsa på om olika pumpar, och diskutera här på forumet... :)
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump i uterum
« Svar #2 skrivet: 14 september 2011, 07:11:05 »
Om du monterar utedelen i den frostfria kulverten.......så kyler du kulverten.

RÃ¥det ifrÃ¥n pi.r att använda rummet en säsong samt mäta elförbrukningen  är mycket klokt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump i uterum
« Svar #3 skrivet: 15 september 2011, 21:49:07 »
 Jag har nästan identiskt likadant uterum som du, förutom att jag inte har nÃ¥gon isolering i golvet, samma glas runt om, utom 3 m. vägg, 22 kvm, 35 cm. isolering i taket. Jag inhandlade mig en Coolix on-off pump,Ã¥ den värmer upp utrymmet till 21-22*, vid en utetemp. över +3-4*. Jag satte innerdelen lÃ¥gt, sÃ¥ att utblÃ¥set är 50 cm. över golvet, dÃ¥ blir golvet lite ljummet, Ã¥ fötterna fryser man inte om. Detta funkar mycket bra för oss.
 Novisen

Utloggad BPJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump i uterum
« Svar #4 skrivet: 17 september 2011, 09:17:37 »
Hej, tack för era tips! Jag har som sagt byggt uterummet under sommaren, och det är först nu pÃ¥ hösten som jag sakta men säkert märkt att det behövs lite värme. I gÃ¥r kväll när det var ca 10 C ute fick jag stödvärma med ca 1500W ocilerande infravärmare för att hÃ¥lla ca 22 C. Även pÃ¥ sommaren kan det vara skönt med lite kyla dÃ¥ uterummet ligger i söderläge. Funderar pÃ¥ denna pump PANASONIC RE9JKX. http://www.polarpumpen.se/luft-luft/panasonic/panasonic-re9jkx-nordenanpassad-inverter?comply Vad tror ni om den?  Installationen i kulverten har jag slagit bort dÃ¥ jag förstÃ¥tt att det kommer att frysa relativt snabbt där.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump i uterum
« Svar #5 skrivet: 17 september 2011, 10:00:22 »
RE9 och Coolix maskinen som bclcarlsson har i så gott som identiskt uterum som dig och klarar att hålla ca 22 grader när det är varmare än ca +2 grader.
Är ni nöjd med detta så kör ni på en klen maskin.
Har ni tänkt er att hÃ¥lla värmen  när det är kallare än sÃ¥ mÃ¥ste ni gÃ¥ upp i effekt om ni inte vill komplettera med er relativt dyra användning av  infravärme.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump i uterum
« Svar #6 skrivet: 18 september 2011, 00:23:34 »
Men att köra kyla i ett uterum är väl ändå att häda..!!!

Vad är det för fel på att gå ut på riktigt istället..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!