Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innerdel nere vid golv?  (läst 1791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad totto15

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Innerdel nere vid golv?
« skrivet: 16 november 2007, 23:20:49 »
Är det någon som installerat en "vanlig" innerdel längre ner, tex ett par dm ovanför golvet?

Om värmen normalt sett stiger är det inte dumt att sätta innerdelen som de flesta gör ovanför tex entredörren?

Såg i senaste Vi i villa att en ny modell var på g där innerdelen satt nere vid golvet.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innerdel nere vid golv?
« Svar #1 skrivet: 17 november 2007, 00:14:38 »
Är det någon som installerat en "vanlig" innerdel längre ner, tex ett par dm ovanför golvet?

Om värmen normalt sett stiger är det inte dumt att sätta innerdelen som de flesta gör ovanför tex entredörren?

Såg i senaste Vi i villa att en ny modell var på g där innerdelen satt nere vid golvet.

Jag har satt min vid golvet av flertalet anledningar.(BÃ¥de besparings synpunkt och comfort)
En förutsättning är att man inte har möbler ivägen. Varm luft fortsätter färdas längs golvet tills den slår i något och då stiger den upp i taket. Hos mig har jag möjligheten att blåsa längs golvet rakt ut i en korridor som sträcker sig hela husets längd.

Varmt vid gollet innebär att 20 C känns ungefär som 23 med el-raddarna tycker jag.
Pumpen får dessutom svalare luft att jobba med.
Man slipepr ha den i öron höjd så den upplevs som mycket tystare. (Dessutom behöver jag inte köra fläkten lika hårt för att blanda upp den kalla luften vid golven som man vill värma)

Kallare golv, kräver högre temp generellt, ger högre temperatur nära taket, dvs precis där luften tas in, ger högre varvtal, mycket högre och störande ljudnivå som dessutom kommer från öronhöjd och strålar ner i rummet och folks öron i stället för i mattor och möbler.

Fö så är den inte lika iögon fallande heller.
« Senast ändrad: 17 november 2007, 00:20:20 av MangeH »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Innerdel nere vid golv?
« Svar #2 skrivet: 17 november 2007, 11:52:45 »
En innerdel för takmontage eller väggmontage har nog de flesta märken.
Dock ligger de lite högre i pris  (IVT 25000:-) mot en traditionell vp
Innerdelen är ocksÃ¥ rättsÃ¥ stor    djup 12cm   höjd  70cm  bredd  80cm
Dessa är kanske mest tänkt till gamla hus med låg takhöjd men de passar knappt in där heller eller om man ska sätta den under ett fönster så är det inte ens 70cm upp till fönsterbrädan i ett gammalt hus.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Mox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innerdel nere vid golv?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2007, 19:24:05 »
Hej!
Jag tror på att ha den lågt och det går bra att sätta vilken typ som helst, mer eller mindre. Det viktiga är att bladen går att ställa mer eller mindre 90 grader ut från enheten.
Jag har panasonics designmodell och nackdelen med att ha den lågt är om man har små barn typ när de lär sig gå. Om ett barn hugger tag i den skulle min gå sönder eller lossna i fästet. Det som skulle lossna är själva fronten som får pumpen "snygg".

Jag testade tom att ha ett smäckert bord med stolar framför och märkte nästan ingen skillnad i flöde och temperatur.
Däremot är det inget bra att hänga barnens vinterkläder framför pumpen efter tvätt... ;D Då blev det för tätt framför!

Jag har min i ett avlångt vardagsrum i ett vinkelhus. Kör 22 grader och får ca 23-24 i vardagsrum. I nästkommande rum i köket blr det 21-22, I hallen innan våra sovrum ca 20-21, i sovrummen ca 19 grader. Speciellt när temperaturen börjar krypa ner en bit under nollan. Innan dess är det nog ca 20 grader i sovrummen.

Hur ser ditt hus ut?
Mvh
Moxen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!