Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kjøp av begagnad IVT luft til luft som er "refurbished" er det mulig i Sverige?  (läst 607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norsk_Pensjonist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei og takk til forumet her. Virker seriøst och bra. Jeg har spesielle helseutmaninger som kjemisk øverkänslig og ønsker å kjøpe Svanemerket luft til luft varmepumpe (en sertifisering som er tilpasset de med astma osv.)


As far as I know: "Varmepumpene IVT NordicInverter 09 FR-N, 12 FR-N,12 KHR-N ogIVT Greenline 6-17kW er Svanemerket»

Jeg ønsker Ã¥ kjøpe en IVT Nordic Inverter 12 KHR-N til eksempel. Eller annen IVT / muligens annen type.

Men jeg ønsker Ã¥ kjøpe en som har blitt kollat og er OK av autoriserad profesjonell selger. En med garanti altsÃ¥.

Jeg er pensjonert og i Norge er det veldig dyrt med nye varmepumper nå, ca. 30.000 kr noe jeg inte har møilighet for å betale.

Er det noen som har gode råd?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tror det är svårt att hitta något sådant, en värmepump kostar inte jättemycket i inköp för de som säljer installerar, det mesta av priset är kostnader för installation och vinst till företaget.
Så att lägga tid på att demontera och restaurera en gammal värmepump tror jag är sällsynt.

Är det bara kyla eller både värme och kyla du är ute efter?
Kylmaskiner finns annars till lite lägre pris.

Eller att du köper ett mobilt kylaggregat och en luftrenare som är godkänd av astma och allergisamfundet.

Vi har en sådan i vårt sovrum och det har gjort stor skillnad för mig när det gäller t.ex. nästäppa p.g.a. damm.
https://www.byggshop.se/bygg/varme-och-ventilation/klimat/luftrenare/luftrenare-coway-ap-1008ch/p-869467?gclid=Cj0KCQjwtO-kBhDIARIsAL6LordTqwuYLkl6UzXMStLQiWURAPfyWVEnAsJG_xqT-Ip6Xi_s6FYjTvoaAnqaEALw_wcB
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Norsk_Pensjonist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei Rickard ! Takk sÃ¥ mye for svar. Hvordan fÃ¥r man epost / mail nÃ¥r noen svarer her i forumet? Jeg sÃ¥ ikke ditt svar her før nu i dag 14.07.2023 😅, da jeg gikk inn manuelt pÃ¥ min egen post.

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en ny uåpnet ivt nordic inverter ae-x12fr-n for kr 4000 NOK. Den er altså ikke brukt / bagagnat og er i esken ennå og har aldri vært montert.
Er dette en god varmepumpe om det er - 20 grader ute?

Er det noen risk med å kjøpe en slik varmepumpe som er ny?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du kan aktivera meddelanden om svar genom att klicka på "knappen" "Underrätta" som finns i menyn ovanför inlägget du just läser.

Maskiner åldras (elektroniken) även om de inte används, så mycket hänger väl på hur gammal den är, är den typ <3 år gammal skulle jag säga att det nog är riskfritt.
Börjar den närma sig 10 år så skulle jag nog inte köpa den.
Räkna med att du sparar kanske 6000 - 7000 kr jämfört med att köpa en ny värmepump, det mesta av kostnaden består normalt av installation och vinst till den som installerar, speciellt om det är i Norge borde installationen kunna vara riktigt dyr - kan jag tänka mig i alla fall.
Ingen jobbar ju direkt gratis i Norge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei Rickard ! Takk sÃ¥ mye for svar. Hvordan fÃ¥r man epost / mail nÃ¥r noen svarer her i forumet? Jeg sÃ¥ ikke ditt svar her før nu i dag 14.07.2023 😅, da jeg gikk inn manuelt pÃ¥ min egen post.

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en ny uåpnet ivt nordic inverter ae-x12fr-n for kr 4000 NOK. Den er altså ikke brukt / bagagnat og er i esken ennå og har aldri vært montert.
Er dette en god varmepumpe om det er - 20 grader ute?

Er det noen risk med å kjøpe en slik varmepumpe som er ny?
problemet är på denna nu väldigt gamla modellen är att det finns i stort sätt inga reservdelar kvar

Utloggad Norsk_Pensjonist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei och tack til dere både! Jeg har gitt slipp på dette og kommer inte til å køpe denne, så jeg får heller kjøpe en ny varmepumpe.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!