Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia optimum - förväntad livslängd och kvalitét.  (läst 1207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lebron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Jag vill dela med mig av mina erfarenheter av min Thermia Optimum som vi köpte och fick installerad 2008.

Pumpen tuffade på som tåget i två år, något längre än garantitiden. Då gick två cirkulationspumpar sönder. Det var efter att garantin hade gått ut men jag tyckte att var orimligt att två (!) cirkpumpar ger upp efter ca två år.

Så jag ringde Thermia även fast att jag hade en tilläggsförsäkring till husförsäkringen som täckte kostnaderna. Thermia sa (innebörden sammanfattad): - Så kan det gå, vi tar inget ansvar utanför garantitiden.

Pumpen tuffade på som tåget fram till 2015. Då rostade det hål i varmvattenkärlet. Det var efter att garantin hade gått ut men jag tyckte att var orimligt att det rostar hål och att vattnet (inget aggressivt vatten) rinner ut i källaren efter ca 7 år.

Så jag ringde Thermia även fast att jag hade en tilläggsförsäkring till husförsäkringen som täckte kostnaderna. Thermia sa (innebörden sammanfattad): - Så kan det gå, vi tar inget ansvar utanför garantitiden. Och att produkten är testad.

Pumpen tuffade på som tåget fram till 2019. Då gick kompressorns sönder. Det var långet efter att garantin hade gått ut men jag tyckte att var orimligt att kompressorn ger upp efter ca 11 år och 10 000 driftstimmar.

Fast nu har jag inte ringt Thermia för det är som att kasta vatten på en gås - det bara rinner bort.

Sammanfattninsvis kan jag säga att plåtskåpet och ytterligare några detaljer som skruvar och beslag är kvar från 2008. Resten är bytt.

Om du gillar produkter med usel kvalité och livslängd kan jag varmt rekommendera Thermia bergvärmpumpar. Har du lite tur får du fem problem fria år i sträck. Men kom ihåg att teckna en försäkring på försäkringen på försäkringen osv


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Pumpen tuffade på som tåget fram till 2019. Då gick kompressorns sönder. Det var långet efter att garantin hade gått ut men jag tyckte att var orimligt att kompressorn ger upp efter ca 11 år och 10 000 driftstimmar.

11 år och 10 000 timmar är inga rimliga siffror. Normalt går en kompressor 3000 - 4000 timmar per år. Hur kommer det sig att den bara visar 10000 timmar? I vilket fall som helst är haveri efter 11 år väl kort livslängd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och min har tuffat och gått sedan 2005 (på hösten) helt utan problem. Det enda jag gjort är "tvättat" ur värmeväxlaren på varma sidan en gång (i vintras). Och att jag har skitigt elementvatten kan man ju inte skylla på Thermia.
SÃ… vill ni ha en VP som bara gÃ¥r och gÃ¥r i snart 14 Ã¥r och 59489 timmar sÃ¥ välj Thermia  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man


Pumpen tuffade på som tåget i två år, något längre än garantitiden. Då gick två cirkulationspumpar sönder. Det var efter att garantin hade gått ut men jag tyckte att var orimligt att två (!) cirkpumpar ger upp efter ca två år.


Gick båda cirkpumparna sönder samtidigt?

Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag fick en KBH 500 som var provtryckt och godkänd,  fast den läckte för Thermia hade svetsat fast lyftöglor och bränt igenom in till manteln för värme  :o Stockholms DC fick Ã¥ka till den kunden och bjuda pÃ¥ tÃ¥rta och be om ursäkt .

Jag fick även en hel serie trasiga VVB  och samtliga Diplomater när de flyttade tillverkningen till Polen läckte och vi fick dementera fronten för att komma Ã¥t och dra kopplingarna, detta var ett känt fel och man fick betalt av Thermia för att fixa det.

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia optimum - förväntad livslängd och kvalitét.
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2019, 05:09:00 »
Det var tråkigt att läsa men har haft min sedan 2005 och tuffar på och har bara bytt cirkulationspump utan problem.Servar therimapumpar och och en del äldre nibe pumpar(vi sålde nibe innan vi blev uppköpta och gick över till thermia istället) och tycker thermia är en bra pump.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
Usch ett mÃ¥ndags ex, verkar det som. 

Min är frÃ¥n 02 och har 60.000 driftimmar.  Det enda problemet jag haft är en brine in givare.


Hur kan det rosta hål i tanken, är det inte rostfritt? För det är det i min.

Tråkigt när det händer.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Min första läckte också uppe på tanken. Fick då en ny direkt. Sedan har den gått 11000h.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!