Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solcells djungeln  (läst 2839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
solcells djungeln
« skrivet: 10 maj 2013, 15:24:53 »
Hej

Sitter och kollar paneler på bl.a tyska webb butiker men det finns ju tusentals paneler att välja mellan!
 Har begränsat med utrymme sÃ¥ hade fantiserat om typ 4st 250W. Har inte möjlighet att köpa ett färdigt paket pÃ¥ 1kW sÃ¥ jag tänkte jag skulle skaffa lite vart efter det finns pengar över...

Vad skall man egentligen titta efter, är alla paneler lika effektiva?

Funkar alla paneler till on-grid, eller finns det såna som bara borde köras mot t.ex batteribank?

12v eller 24v, praktisk betydelse?

Är det möjligt att koppla ett litet system på 3fas eller måste man upp i flera kW för att de skall bli optimalt?

Har sett att det finns små växelriktare som kopplas var och en till en panel så man kan bygga på vartefter, kunde man koppla in 3 paneler på varsin fas då eller blir det bara rådigt?

Många frågor men är helt novis på paneler och elkunskapen är lika med noll så hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig reda ut alla begrep åt mig!
« Senast ändrad: 10 maj 2013, 15:30:45 av Finnen »
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
SV: solcells djungeln
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2013, 11:00:46 »
Hej.

Skall försöka svara så gott jag kan.

"Vad skall man egentligen titta efter, är alla paneler lika effektiva? "
Effektiviteten skiljer väldigt lite (fåtal procent) och dom som är bättre är oftast dyrare per Wp.
Det skulle i så fall vara om du har platsbrist. Dock med 4 paneler så blir det inte någon nämnvärd skillnad (yta).
Det man kan välja mellan är mono eller poly (finns även andra men som ofta är "klyddigare" att jobba med. Bägge har för och nackdelar men ändå är skillnaderna rätt så små.

"Funkar alla paneler till on-grid, eller finns det såna som bara borde köras mot t.ex batteribank?"
Det har med växelriktaren att göra, vilka spänningar den kan jobba med.
Ex:
Växelriktaren SMA Sunny Boy 1200 jobbar med spänningar inom området 100V–320V (MPP voltage - det är dom som är intressanta). Då behöver du matcha med paneler som ligger inom just det området, dock så klarar den upp till 400v. Är det så att du har mindre paneler (typ 120Wp) som ligger på säg 24v max (räkna på tomgångsspänningen), så kan man seriekoppla 12st (totalt 1440Wp) för att komma upp till 288v. Att Wp hamnar på över växelriktarens effekt som i detta fallet är 1200w spelar egentligen inte så stor roll, växelriktaren tar bara vad den kan hantera dvs den stryper vid 1200w.

"12v eller 24v, praktisk betydelse? "
Se ovan (dock så kan det ha praktisk betydelse om du vill köra med batterier - kan inte så mycket om detta).
En panel på 250Wp brukar vara av minst 24v, t.o.m upp till 48v.

"Är det möjligt att koppla ett litet system på 3fas eller måste man upp i flera kW för att de skall bli optimalt? "
Det är fullt möjlig, har med växelriktaren att göra. Den minsta enskilda 3-fas växelriktaren jag känner till är en Kostal Piko 4.2 (4.2kw).
Det går ju givetvis bra att sätta 3 mindre och koppla dessa till var sin fas.

Microinverters är ju alternativet som du själv skrev och att koppla in 1st på var sin fas är nog en bra ide. Eller om du vill ha 4st så 2 på en fas och 1 på vardera övriga faser.
Kolla upp pris/w, oftast så är microinverters dyrare men har fördelen att varje panel är oberoende av dom andra (tänker på skuggning, placering osv).


« Senast ändrad: 11 maj 2013, 11:05:25 av Valleb »
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: solcells djungeln
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2013, 14:01:39 »
priserna pÃ¥ solceller har sjunkit  med 39% de senaste tvÃ¥ Ã¥ren, vad tror ni, kommer prisbilden fortsätta att rasa?
för två år sedan fick jag en offert på 150KVM solceller på strax under 300.000kr, för några veckor sedan tog jag en ny offert med samma förutsättningar och fick priset 198.000kr.
SlÃ¥r jag till nu har jag tjänat (sparat) 100.000kr bara genom att vänta, kommer jag att spara 50.000kr till om jag väntar ytterligre ett Ã¥r?  Sc:,h
....Tvekar och velar.....

Nu ligger priset på runt 15.000kr/KW
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: solcells djungeln
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2013, 14:13:25 »
Du kanske ska slå till nu, med tanke på "strafftullstråden". http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51981.0
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: solcells djungeln
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2013, 14:30:31 »
Du kanske ska slå till nu, med tanke på "strafftullstråden". http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51981.0
Ja, jag såg det.
Men jag är ändå tvungen att vänta tills i höst eftersom mina pengar sitter fast till dess...
..och sÃ¥ mÃ¥ste ju frugan övertalas ocksÃ¥  ::)  hon har ännu inte förstÃ¥tt den ökade livskvaliten som högvis med teknikprylar medför
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solcells djungeln
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2013, 16:37:13 »
ansökan om bidraget bör troligen inte väntas med om det skall finnas chans att få nåt

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solcells djungeln
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2013, 17:58:37 »
priserna pÃ¥ solceller har sjunkit  med 39% de senaste tvÃ¥ Ã¥ren, vad tror ni, kommer prisbilden fortsätta att rasa?
för två år sedan fick jag en offert på 150KVM solceller på strax under 300.000kr, för några veckor sedan tog jag en ny offert med samma förutsättningar och fick priset 198.000kr.
SlÃ¥r jag till nu har jag tjänat (sparat) 100.000kr bara genom att vänta, kommer jag att spara 50.000kr till om jag väntar ytterligre ett Ã¥r?  Sc:,h
....Tvekar och velar.....

Nu ligger priset på runt 15.000kr/KW
pris lÃ¥g förra veckan ut till kund hos oss pÃ¥ 8 kr/w  för A klassade paneler men nu vete fasen hur det blir med priser.
lite förbaskad blir man. men som det verkar ligger det fortfarande en hel drööös paneler i tyskalnd samt i italien som jag kan fÃ¥ tag i.    tror man snackade straff tull efter 6 juni....obs inte bekräftade uppg.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: solcells djungeln
« Svar #7 skrivet: 11 maj 2013, 19:32:55 »
Greven-
8 kr/w, är det inklusive växelriktare och allt?
Det priset känns väldigt rätt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!