Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fixar man grannens kattj****l ?  (läst 13472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
Hur fixar man grannens kattj****l ?
« skrivet: 25 juli 2008, 20:07:03 »
Nu har kattjäveln skitit ungefär en kubik i min trädgård på ett och ett halvt år. Fanstyget gräver inte ens ner skiten, det ligger högar och stinker överallt, tom. på gräsmattan. Grannen bryr sig inte, "det är naturligt för katten". Kommunen kan inget göra.

Jag vet att jag inte får skjuta ihjäl katten även om det är en våt dröm. Har ni några andra tips? Funderar på paintball eller slangbella modell grövre.

Känner för att slänga kattskiten i grannens pool, men där går ändå någon slags anständighetsgräns.

Tacksam för tips.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2008, 20:49:59 »
Hej!

En aspekt är grannsämjan.

Vad skulle hända med den om du skadade katten och grannen förstod att det var du?

Min granne har tio katter och jag var otroligt störd över kattpisslukt i mina uthus, kattspår på bilen, etc, men till slut insåg jag att det är ett pris jag är beredd att betala för att slippa bo ute i skogen för mig själv.

Hälsn...

Robert/Örebro

PS: Det är ju otroligt enkelt att förgifta kattmat med råttgift, etc, men det skulle förstöra grannsämjan och gissningsvis medföra rättsprocesser. Det priset är inte kattskitsproblemet värt.....eller hur?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad profca

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker hitta i värmepumpsdjungeln
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2008, 20:54:50 »
Jag har också katter i trädgården, men de skiter bara i rabatterna och där stör det mig inte. Några tips från andra som haft problem (hittat på nätet):

* Det finns en liten enhet som ger från sig ultra ljud som skrämmer bort katter och hundar finns att köpa på Granngården. Man kan i vissa kommuner få den betald av mijö och hälsoskyddsförvaltningen.
* Det finns en spray eller pulver på Zoo, som man strör ut framför dörren - det handlar om dofter som katten tycker illa om.
*Köp en flaska högprocentig ättiksprit och häll ut/spreja på det aktuella stället. Lukten förvinner efter en stund så att inte människan känner det. Katten har ju känslig nos och det stinker enligt kissen, den känner på långa vägar. Metoden är INTE 100%:ig, men Du kan ju pröva om allt annat misslyckas. OBS! Man skall INTE spreja MOT katten OBS!!!

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2008, 21:13:39 »
Alltså, jag känner igen det där.
Inte att katterna skiter hos mig, men en okastrerad hankatt var jämt hos oss och klådde upp våra katter och pissade ner våra dynor till utemöblerna.
Man var så uppretad på detta, och det höll på att rinna över en gång, fick nästan tag i den jäkeln när jag kom på den i förrådet, hade jag fått fast den så hade jag svingat den i bakbenen över dörrposten, det är säkert, så jävla uppretad var jag, och jag hade inte haft ett dugg dåligt samvete över detta. Skulle hållt tyst om detta för alla, inkl. min familj, åkt ut till vägen och "planterat" den där...simsalabim.
Bor man i ett bostadsområde, då skall katterna vara kastrerade, punkt.

Men vi hade en jävla tur, den fick en hjärtattack och dog ett tag senare.
Nu är det lugnt och skönt, men vem vet, våra katter skiter säkert i grannarnas rabatter...
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #4 skrivet: 25 juli 2008, 21:15:19 »
Jag måste nog förtydliga lite. Katten måste inte dö till varje pris, men den får gärna lära sig att det inte är någon bra idé att skita, eller ens befinna sig, på min tomt.

Ättika funkar INTE. Dels struntar katten i det, dels skiter den precis överallt, så det handlar om minst ett par hundra kvadratmeter. Ok, om grannen betalade så kunde jag vräka ut ättika.

Om skiten bara hamnade nedgrävd i rabatterna kunde jag nog stÃ¥ ut. Men skiten ligger pÃ¥ ytan överallt  fiR:

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #5 skrivet: 25 juli 2008, 21:20:10 »
Tror det är svårt att få katten att sluta skita, och kanske ännu svårare att få den att gräva ner den efter sig
Nä, katter är svårdresserade, de gör som de vill, följer sina vanor.

Har du ingen grävlingfälla, eller kan låna en. Fånga in den och häll vatten på den. (om du inte vill göra nåt annat)
Borde kanske få den på andra tankar.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #6 skrivet: 25 juli 2008, 21:34:52 »
är du säker att det är en katt som skiter pÃ¥ gräsmattan? Vi har fullt med igelkottar här pÃ¥ gÃ¥rden och dom skiter pÃ¥ gräsmattan och bryr sig inte ett smack om att gräva ner det och deras skit är ungefär i samma storlek som kattskitarna  :o

vi har tvÃ¥ egna katter samt att grannarna har katter och allihopa ser noga till att inget lämnas ovan mark när de är färdiga  :)
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #7 skrivet: 25 juli 2008, 21:40:49 »
är du säker att det är en katt som skiter pÃ¥ gräsmattan? Vi har fullt med igelkottar här pÃ¥ gÃ¥rden och dom skiter pÃ¥ gräsmattan och bryr sig inte ett smack om att gräva ner det och deras skit är ungefär i samma storlek som kattskitarna  :o

vi har tvÃ¥ egna katter samt att grannarna har katter och allihopa ser noga till att inget lämnas ovan mark när de är färdiga  :)

Jajamän det är en katt, jag har sett den många gånger, men hinner aldrig göra nåt. Igelkottar har vi tyvärr inga här nuförtiden.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #8 skrivet: 25 juli 2008, 22:05:26 »
aha, du fÃ¥r sitta och vänta pÃ¥ att katten skiter pÃ¥ gÃ¥rden dÃ¥ och sen precis när den gjort det locka till dig katten och bära den till skithögen och trycka ner nosen i det och sen bära över den till grannens rabatt och släppa ner katten där  a:gl
om du inte lyckas få tag i katten precis när den ska till och skita då och då bära över den till grannen direkt och släppa den där du vill att den ska skita :)
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #9 skrivet: 25 juli 2008, 23:21:58 »
Låna en grävlingfälla (brukar finnas på kommunens parkförvaltning att låna gratis). När du fångat katten lämnar du in den på ett hem för upphittade katter.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #10 skrivet: 26 juli 2008, 00:14:25 »
Hittills är väl Profca närmast, det brukar också funka att lura en katt.

Man tar kattens skitar och lägger i ett hörn/ställe där det är o.k för katten att skita, sen tar man lite torrfoder och lägger bara 1 liten bit där kattskiten låg förut, då blir kattfan osäker och väljer det ställe där det inte luktar mat utan enbart skit och sen håller sig katten till detta ställe ( dom är noga med att att ha maten en bra bit från sin skithög).
Apelsin och citronskal hatar katter, så funkar inte torrfodret kan du ev "styra" katten mot utvalt ställe

Blir också förvånad att katten inte gräver ner skiten, något är knas, har ni gödslat gräsmattan tidigare ? Ev kan katten vara sjuk typ ha mask i magen, det kan du se på skiten om den har de problemen.

En mer brutal metod mot grannen är att sätta en 500W halogenlampa med rörelsesensor riktad så att grannen får ljuset rakt emot sig, när han sen klagar är det bara att säga att sensorn känner av katten och katten är hans, vill han slippa ljuset får han hålla kissen inne.. >:D

Brutal metod mot katten: Prova först tidigare föreslagna ultraljudsskrika, annars tar man en rörelsedetektor, gardenas elektriska kulventil, 1 sprinkler eller riktad vattenstrÃ¥le via munstycke mot utvald plats, koppla ihop allt och rigga fällan ( glöm inte att meddela familjen  ;D  ).

Art Deco med katter
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #11 skrivet: 26 juli 2008, 06:47:07 »
hej
jag skulle innfÃ¥nga katten Ã¥ lämna bort den pÃ¥ semester  eller betala en enkel biljett till skÃ¥ne Ã¥t katten

grannen är fan skyldig att hålla sitt djur under uppsikt,tycker gott att djuret kan klassas som sanitärt problem om den skiter på eran gård så grannen kan mycket väl få ett föreläggande om att ta bort katten

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #12 skrivet: 26 juli 2008, 08:43:35 »
lÃ¥na en lätt utsvulten pittbull terrier som vaktar tomten en vecka  knUp
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #13 skrivet: 26 juli 2008, 14:42:18 »
Verkar märkligt. Vi har haft 12 katter under åren, och har nu 2 kastrerade hankatter. I området här finns gott om katter, men jag har aldrig varit med om eller hört att katter skiter i gräsmattan. Katter är väldigt noga med att gräva en grop och sedan speka över när de skitit, det är en instinkt alla katter har. Däremot gillar de rabatter och sandlådor.

Jag misstänker faktiskt igelkotten, annars måste det vara en mycket ovanlig katt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Hur fixar man grannens kattj****l ?
« Svar #14 skrivet: 26 juli 2008, 15:41:11 »
Verkar märkligt. Vi har haft 12 katter under åren, och har nu 2 kastrerade hankatter. I området här finns gott om katter, men jag har aldrig varit med om eller hört att katter skiter i gräsmattan. Katter är väldigt noga med att gräva en grop och sedan speka över när de skitit, det är en instinkt alla katter har. Däremot gillar de rabatter och sandlådor.

Jag misstänker faktiskt igelkotten, annars måste det vara en mycket ovanlig katt.

//Ronnie

Jag vidhåller fortfarande att det är en katt. En ovanligt ful katt dessutom. Jag har lýckats skrämma bort grannens yngre katt, den som faktiskt grävde ner skiten efter sig, kvar är den gamla feta sinnessjuka och skitnödiga katten.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!