Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ctc excellent 2 support  (läst 7146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zzzikko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ctc excellent 2 support
« skrivet: 23 september 2011, 16:27:47 »
Hej hej


Har precis börjat leka med pannan i vårt nyköpta hus.
Huset är utrustat med en excellent 2 värmepanna som är installerad -07.
Föregående ägaren styrde shunten manuellt, men jag tycker det verkar lite uråldrigt, och har bestämmt mig för att få till en vettig automatisk styrning.

Har lyckats konstatera att pannan är utrustat med en utegivare som fungerar (har kollat i testmenyn). Men någon rumsgivare finns inte, men har beställt en sådan ifrån er. Men någon givare på framledningen verkar inte finnas, för jag får inget värde där i testmenyn.

Fråga 1: Så när jag känner på röret efter shunten så verkar den alltid vara lika varm, oavsett om jag kör med kurva 45 eller 25, så ska det väl inte vara riktigt om man har en fungerande automatik?

Fråga 2: Kan jag få en fungerande automatik med endast utegivare och rumsgivare? Eller har jag redan en fungerande automatik, men är bara för inkompetent för att förstå det? Alltså finns det något sätt att kontrollera att automatiken fungerar som den skall?

Fråga 3: Måste jag ha en framledningsgivare, Isf vad kostar en sådan?

Fråga 4: Vad är det för typ av spänning till givarna, vad behövs det för kabel vid installationen?
Klarar man det själv Om man har lite elkunskap eller bör man anlita en elektriker?
Installationen av givarna, kan man göra det när pannan är i drift, eller måste man bryta spänningen?

Många frågor, hoppas på svar.

Tack på förhand// David

Utloggad Zzzikko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #1 skrivet: 23 september 2011, 16:31:50 »
Ja detta är ett mail som jag skickat till ctc, men  hoppas pÃ¥ snabbare svar här:) och det är skickat frÃ¥n en iPad sÃ¥ jag verkar inte kunna gÃ¥ in Ã¥ redigera i texten för att anpassa det till forumet, men hoppas ni förstÃ¥r:)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #2 skrivet: 23 september 2011, 16:46:03 »
Hej!
Framledningsgivare borde finnas, utan en sån funkar ju inte shunten.
Kolla att shunten är i autoläge och att den funkar, man kan handköra den i testmenyn med öka/minska-knappen.

Har du nån manual?
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=fbb62619-6ae6-47df-b5be-055cda7b1421&MediaArchive_ForceDownload=true

Du ska inte behöva innegivare om du har termostater på radiatorerna, det är helt OK att justera värmen med såna.
« Senast ändrad: 23 september 2011, 16:48:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zzzikko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #3 skrivet: 23 september 2011, 18:15:01 »
När jag styr shunten i testmenyn så klickar det, är det bra eller dåligt? Och i testmenyn så får jag inget värde på någon framledningsgivare, och har försökt lokalisera den okulärt, men ser den inte någonstans. Man borde kunna öppna och kolla om det finns någon givare ansluten i kopplingsplint.

Jo har en manual, men tycker den är skriven för sånna som redan kan allt :)

Har nu hämtat ut rumsgivaren iaf, men frågan är, hur kopplar man in den? Verkar behövas en treledad kabel, men räcker det med typ en tele/signal kabel eller måste man dra en 3X1,5 kvadratare?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #4 skrivet: 23 september 2011, 22:27:03 »
On du kollar på inkopplingsplinten så sitter framledningsgivaren på plats 25-26, rumsgivaren ska kopplas in på 22, 23 och 24, men det är skyddsklenspänning (0,6 mm2).

Där står även att alla skruvar ska efterdras, kolla att framledningsgivaren sitter ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zzzikko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #5 skrivet: 23 september 2011, 22:47:07 »
Kollade i kopplingsplinten, och finns ingen framlednigsgivare kopplad pÃ¥ utsatt plats.. attans. Ingen som har en över?:-)  tycker pannan verkar ha en hög tomgÃ¥ng, den äter 90kwh pÃ¥ ett dygn, plus 2 ute, 21-22 inne, hus pÃ¥ 2 plan byggt 1912 med 3glasfönster frÃ¥n -90-tal. Verkar det rimligt?

Utloggad Zzzikko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #6 skrivet: 23 september 2011, 22:56:38 »
Ja glömde, det är ungefär 80kvm per våningsplan, 2 vuxna och ett spädbarn, inget badkar osv....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #7 skrivet: 24 september 2011, 08:22:21 »
Som Carl säger så behöver man normalt sett ingen innegivare. Man borde kunna ta motståndet i innegivaren och koppla det som framledningsgivare. Iallafall bara för att testa att allt funkar.

Om du handkör shunten så skall ratten vrida sig. Den går ganska sakta, så du får ha lite tålamod...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #8 skrivet: 24 september 2011, 09:35:08 »
Jag är inte så säker på att innegivaren är samma som framledningsgivaren.
Enligt givartabellen i manualen då är det olika ute och framledningsgivare, jag misstänker att ute och innegivaren är samma...
Du får nog köpa en framledningsgivare till din panna, det borde gå att hitta på elfa.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #9 skrivet: 24 september 2011, 09:39:53 »
Kollade i kopplingsplinten, och finns ingen framlednigsgivare kopplad pÃ¥ utsatt plats.. attans. Ingen som har en över?:-)  tycker pannan verkar ha en hög tomgÃ¥ng, den äter 90kwh pÃ¥ ett dygn, plus 2 ute, 21-22 inne, hus pÃ¥ 2 plan byggt 1912 med 3glasfönster frÃ¥n -90-tal. Verkar det rimligt?

90 kWh/dygn är rätt mycket så här års.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zzzikko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #10 skrivet: 24 september 2011, 10:42:29 »
G
90 kWh/dygn är rätt mycket så här års.
jag har också den känslan.. Får nog ringa ctc och beställa en givare..

Anna p

  • Gäst
Anna p
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2017, 08:07:13 »
Hej!  Kan nÃ¥gon snälla hjälpa mig med det här jag har ingen varmvatten 0ch den blinkar med Rod lampan kan nÃ¥gon hjälpa mig snälla snälla vad betyder det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc excellent 2 support
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2017, 13:04:28 »
Hej!  Kan nÃ¥gon snälla hjälpa mig med det här jag har ingen varmvatten 0ch den blinkar med Rod lampan kan nÃ¥gon hjälpa mig snälla snälla vad betyder det?

Är det en CTC Exellent II?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!