Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service pÃ¥ 10 Ã¥r gammal EcoAir 107  (läst 7703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Service på 10 år gammal EcoAir 107
« skrivet: 08 mars 2017, 23:05:01 »
Jag hade en kyltekniker att titta på värmepumpen i veckan sen jag upptäckte att jag hade bubblor i synglaset.

Han mätte alla parametrar och konstaterade att det saknades köldmedia.

Tydligen så måste man byta hetgasröret innan man fyller upp den (Hur man nu kan veta att det är där det läcker, men säkert baserat på erfarenhet).

Totalt 12'000 skulle allt gå på.

Värmepumpen/kompressorn har gått 11.200 timmar på drygt 10 år. Nu då kanske en vinter med för lite köldmedia. HG ligger på 100 grader vid VPin 45 grader. Jag loggar alla temperaturer i pumpen sen nån månad tillbaka så jag kan se om något förändrar sig i närtid (Typ tappar mer köldmedia). Jag har ett års loggningsdata från pannan att analysera så det börjar bli dags att räkna lite på COP, ekonomi mm. Vi har bara bott i huset i i 1.5 år men mig veterligen har pumpen inte servats tidigare.

Jag har tre alternativ:

1) Serva pumpen för 12k och hoppas på minst två år till.

2) Köra vidare tills den rasar med sämre COP och sen byta värmepump och panna (~100k?).

3) Köra vidare tills den rasar med sämre COP och sen byta till CTC värmepump (400 eller 500 serien) och docka mot EcoEl och köra pÃ¥ egen styrning (Om det gÃ¥r) eller välja annan  LV pump som är mer flexibel med styrning. Att byta utedel känns som ett enkelt projekt, all rördragning gÃ¥r att Ã¥teranvända.

4) Köra vidare tills den rasar med sämre COP och sen köra elpanna tills vidare och fundera på rätt uppvärmningssystem för vårt hus. En Villa i norra Stockholm, 144m2 i 1.5 plan +källare 90m2. 25cm lättebetong, byggt 1954. Radiatorer på alla våningsplan. Kör med 60 grader vid -15 och det verkar vara husets rätta kurva.

Egentligen är det väl mest 1) jag behöver lite råd om. Är det värt 12k för en service på en så gammal VP. En ny CTC LV ligger på 40-50k.

Jag vill gärna vänta med pannbyte innan vi vet hur vi ska göra med pannrummet i källaren på sikt. Det är det naturliga rummet att bygga badrum i (huset har bara ett badrum) så det optimala vore ju att byta ut pannan och eventuellt göra om planlösningen i samband med det. Kanske flytta ut pannan till tvättstugan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2017, 06:03:52 »
12000:- låter väl dyrt för tömma, byta ett rör och fylla igen. Exakt vad var det han ville byta ut?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2017, 07:39:53 »
Byta hetgasrör? Sa servicekillen verkligen så?
Enligt folksams(var det väl?) undersökning görs det enormt mycket onödiga jobb vid reparationer på värmepumpar. Låter för mig som att detta är ytterligare ett sådant fall.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2017, 08:04:56 »
I priset var det funktionskontroll 2000:-  (redan gjort) och 10000 för byte av hetgasrör och torkfilter samt fyllning av systemet. I princip hela rördragningen pÃ¥ högtryckssidan byts ju om man byter torkfilter och hetgasrör.

Argumentet var ju att man inte får fylla på ett system som tappat köldmedium utan att åtgärda läckaget, så det är ju tryggt att veta att vi har lagstiftning som tvingar företag att utföra en massa eventuellt onödiga reparationer :)

Jag tycker personligen att man borde kunna fylla om systemet till angiven mängd, köra ett tag till och sen göra funktionskontroll. Det är ju inte så att VP går tom på en vecka.

Men ett slutet, ihoplött system ska ju inte läcka per definition om inte något är trasigt...

Kanske läge att kolla runt med andra firmor?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2017, 08:36:16 »
Man är också skyldig att göra en läckagekontroll, inte bara byta delar på chans... Men jag håller med om att torkfiltret bör bytas. Borde man inte byta expansionsventilen också när man ändå håller på?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2017, 09:07:45 »
Nä bara byta på chans verkar inte helt genomtänkt. Men som sagt, baserat på erfarenhet så är kanske byte av högtrycks delarna något man gör oavsett läckagesökning pga ålder/slitage. Enligt honom så slets rören invändigt pga köldmediet.

Men det vore ju bra att göra en läckagesökning innan man börjar byta delar för 10'000, för visar det sig att det inte är tätt efteråt så är det trots allt 10'000 i sjön om felet kvarstår.

Hur hårt slits kompressorn av att gå med för lite köldmedium? Jag frågade honom om jag borde stänga VP och köra på elpatron till den åtgärdats men det tyckte han inte behövdes, eller var upp till mig?!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2017, 12:02:02 »
Nä bara byta på chans verkar inte helt genomtänkt. Men som sagt, baserat på erfarenhet så är kanske byte av högtrycks delarna något man gör oavsett läckagesökning pga ålder/slitage. Enligt honom så slets rören invändigt pga köldmediet.

Men det vore ju bra att göra en läckagesökning innan man börjar byta delar för 10'000, för visar det sig att det inte är tätt efteråt så är det trots allt 10'000 i sjön om felet kvarstår.

Hur hårt slits kompressorn av att gå med för lite köldmedium? Jag frågade honom om jag borde stänga VP och köra på elpatron till den åtgärdats men det tyckte han inte behövdes, eller var upp till mig?!


har aldrig varit med om att byta hela trycksidan på en ecoair...att rören slits på insidan av köldmediet är skitsnack. Min rek är att ta dit någon som vet vad han håller på med.

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2017, 14:23:46 »
Ok, givet att VP behöver fyllas på med köldmedium, vilket är konstaterat. Jag får väl ta dit en annan servicetekniker som i så fall:

1) Verkligen gör ett läckage test, och åtgärdar eventuellt läckage och sen fyller på systemet igen.

Fråga: Kan man göra läckage test utan att tömma systemet?

Är det någon fara med att köra VP med för lite köldmedium? Vad ska jag hålla koll på? Temperaturen på hetgasen? Jag har loggning 24/7 på alla temperaturer i pumpen så jag ser om HG sticker iväg onormalt mycket.

Nu ligger den på ca 100 grader med VPin 40 grader, eller ca 60 grader över VPin. Jag ska försöka hinna köra lite statistik ikväll för att se om VPin-VPut | VPin har ändrat sig över tiden.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2017, 15:29:44 »
Ok, givet att VP behöver fyllas på med köldmedium, vilket är konstaterat. Jag får väl ta dit en annan servicetekniker som i så fall:

1) Verkligen gör ett läckage test, och åtgärdar eventuellt läckage och sen fyller på systemet igen.

Fråga: Kan man göra läckage test utan att tömma systemet?

Är det någon fara med att köra VP med för lite köldmedium? Vad ska jag hålla koll på? Temperaturen på hetgasen? Jag har loggning 24/7 på alla temperaturer i pumpen så jag ser om HG sticker iväg onormalt mycket.

Nu ligger den på ca 100 grader med VPin 40 grader, eller ca 60 grader över VPin. Jag ska försöka hinna köra lite statistik ikväll för att se om VPin-VPut | VPin har ändrat sig över tiden.
Du ska veta att dom arbetena kan vilken kylkille som helst göra , ring och frÃ¥ga det kan löna sig  , och inte bara servicegubbar frÃ¥n fabrikatet brukar vara rätt häftig skillnad i pengar ,Tänk själv bil pengaskillnad
s.k . märkesverkstad och något mindre

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2017, 13:45:04 »
Hm, när jag jämför pumpens prestanda nu mot nov/dec med ungefär samma utetemperatur och VPin så har VPut - VPin gått från +5 till +3 grader så helt klart har ju pumpen tappat prestanda rejält. Kompressorn drar dock bara 1,8kW mot normal 2.1-2.3kW vid motsvarande driftsförhållanden.

Jag har bara jämfört några punkter manuellt, borde köra mer data genom en beräkningsalgoritm för att få bättre statistiskt underlag.

Men helt klart presterar värmepumpen sämre nu än för 3 månader sen.

Blir nog till att stänga av den när jag kommer hem och köra på elpatron :(

Dumt att köra ett system under icke-optimala förhållanden. Tur att våren är på väg...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2017, 13:53:51 »
Hm, när jag jämför pumpens prestanda nu mot nov/dec med ungefär samma utetemperatur och VPin så har VPut - VPin gått från +5 till +3 grader så helt klart har ju pumpen tappat prestanda rejält. Kompressorn drar dock bara 1,8kW mot normal 2.1-2.3kW vid motsvarande driftsförhållanden.

Jag har bara jämfört några punkter manuellt, borde köra mer data genom en beräkningsalgoritm för att få bättre statistiskt underlag.

Men helt klart presterar värmepumpen sämre nu än för 3 månader sen.

Blir nog till att stänga av den när jag kommer hem och köra på elpatron :(

Dumt att köra ett system under icke-optimala förhållanden. Tur att våren är på väg...
En sista koll att göra kanske , sitter det ett filter pÃ¥ Värmebäraren ut till VP  kan vara skit
i det , har det  rensats nÃ¥gon gÃ¥ng

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2017, 14:49:06 »
I så fall borde väl skillnaden mellan VPin och -ut öka?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2017, 15:27:56 »
I så fall borde väl skillnaden mellan VPin och -ut öka?
javisst bara en koll av diverse

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2017, 23:05:09 »
Även om prestanda har gått ner så är den ju effektivare än en ren elpatron.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2017, 10:51:10 »
Jo ett COP > 1.0 är ju effektivare än en elpatron, men givet slitage på kompressor etc om den nu går med för lite kylmedium, så tänkte jag att det var bättre att bara köra elpatron tills dess att den servats.

Men är slitaget på kompressorn detsamma oavsett mycket/lite kylmedium utan det är andra faktorer som styr, såsom temp på hetgas, så tar jag tacksamt emot den informationen.

Det var ju en av alternativen i mitt ursprungliga inlägg.

1) Köra tills den rasar.

Men om den nu tappar kylmedium kontinuerligt sÃ¥ kanske den rasar fortare än man tror, jag kan bara vagt kontstatera att prestandan är sämre nu än för 3 mÃ¥nader sen. Jag  noterade bubblor i synglaset för ca 1 mÃ¥nad sedan, och pumpen har bekräftats sakna köldmedium. SÃ¥ om läckaget är stort eller litet gÃ¥r inte att säga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!