Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eko Classic 75 med kontinuerlig drift - Tips & RÃ¥d till nybörjare  (läst 14944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Nu vetja. Ställ ner vv temp till så lågt du kan och håll koll på vv-timmarna.
Märker ni ingen skillnad eller är vv-temp fortfarande hög ja då e de växelventilen som spökar
Mest kyla men lite värme också

Utloggad IFKAS

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tjenare!

Nu ska jag blanda mig i diskussionen oxå!

Vad är det för storlek på beredaren!

Mitt förslag är att du gör följande:

1) Slå av manöverbrytaren till värmepumpen, och låt den vara avslagen ca 1min
2) slå på manövern igen, och vänta till du hör kompressorn startar
3) Stega med högerpil till service tryck+ 2ggr så att det står service 1
4) stega höger till du ser alla temperaturer.

Nu skall den göra varmvatten och är det så att tempen för varmvattnet är uppnått så borde den växla till värme inom en liten stund.

Om du har en termometer kan du kolla att temperaturerna stämmer med det som visas i displayen.

Jag kan säga rent spontant tror jag också att insatsen i växelventilen är kass, så att den släpper igenom värme till beredaren hela tiden och man får det fenomenet att värmen inte räcker till för radiatorerna. Om man tittar på de loggarna du gjort är alltid vv-tempen uppe i börvärde och till och med lite högre än vad den borde.
Thermia Villa Classic 105-2001
400m Ytjord
Hus 250m2 inkl källare

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
prova att slå av manövern till värmepumpen och slå på den igen. Då kommer integralvärdet hamna på 0. Integralen är den som startar/stoppar värmepumpen. Kompressor startar vid -60, tillsats vid -660.


Att den startar direkt med att producera varmvatten är inte riktigt hela sanningen, då den inte gör varmvatten förrän temperaturen på vv sjunkit under startvärdet.

Ser inga direkta fel på din värmepump mer än att den får gå mycket för att täcka upp husets effektbehov.
Den måste rättare sagt gå hela tiden
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Baktryck är - precis som i vilka ledningar som helst, när någonting tar motsatt väg mot vad som är avsett.
Allting har ju med mängd (ev vikt) och massa att göra. När ett litet returrör (ex 15mm) möter ett större (ex 1")
så finns det ju en viss risk, om den vidare returen innehåller mer vatten (betjänar fler radiatorer) inte "tillåter"
den smalare returen att returnera sitt vatten, utan detta blir stillastående eller trycks ev lite grann bakåt.
Detta kallas i rörmokar-mun för baktryck vad jag hört. Vare sig du eller jag är ju fackman eller montör så
det är väl inte så konstigt om det finns händelser eller uttryck någon av oss inte hört talas om eller varit med om..?

Olika dimension på rör i returer och framledning är inte att rekommendera i något hus överhuvudtaget.
Ett likvärdigt flöde gör att system som bygger på nåpon typ av "centralvärme" funkar med högst effekt.
Radiatorers storlek spelar inte in på hur rörsystemet ska dimensioneras.

Hursomhelst så verkar det vara brine-differensen som är spöket. 6-7 grader när toleransen är 3.
Ska mäta spritinnehållet på fredag och se vad som händer sen. Cirkpumpen och dess inställning
är ett kapitel för sig, detta enligt fackman/installatör.
Den ska dock inte behöva stå på läge 3 alls för att cirkulera runt vattnet, men utan detta blir inte
toalett en våning upp (liten radiator) varm, och tillbygget blir svalare. Något är skumt, det är säkert.

Detta om baktryck - mysteriet fortsätter...
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ställde ner VV-tempen till 30 ºC med följden att driften övergick från värme till VV.
VV-tempen är enligt displayen 42 grader...

Tillsatsvärmen gÃ¥r inte vare sig integralvärdet är -533 (nuvarande)  vid -3 ºC utomhus
eller en bit över(under) -700 som igår eftermiddag vid -15 ºC utomhus.

TS har nu gått tre timmar på två dygn. Jag hade strömmen bruten igår en stund, och
då hakar den på direkt, förmodligen för att få upp radiatortempen ordentligt...

Ska kolla det här med VV-tiden nu när tempen är nere på 30 ºC. Det borde ju göra skillnad
både i verkligheten och på displayen, men nu startade den ju VV-produktion istället...

Med borrpumpen på läge 2 diffar KB 10 grader, med pumpen på läge 3 diffar det 6-7 grader.
Hur fan kan allt bara skita ner sig så här?
« Senast ändrad: 06 januari 2009, 10:17:30 av Yazzman »
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad IFKAS

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hallå!

En fundering, hade du 15 rör innan du byggde om eller var dom grövre????

Började problemen när du byggde om???

Sen blir jag lite fundersam när du skriver att du ställde ner vv tempen till 30 och det visar 42gr i displayen,
och du påstår att den skiftar över till vv istället för värme!

Det finns en sak du skulle kunna göra och det är att återställa värmepumpen till fabriksinställningarna, och sätt
tillbaka cirkpumparna i läge 2, detta bara för att kolla om det blir någon skillnad.

Du får ursäkta om det blev många frågor och svar på en gång, men jag tycker att det verkar vara ett
intressant problem du fått! :)
Thermia Villa Classic 105-2001
400m Ytjord
Hus 250m2 inkl källare

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det var 15-rör innan ombyggnationen, enda skillnaden är att rören nu är dragna efter taket i st f golvet.
Den totalt stigningen är dock densamma eftersom de förut "gick runt" en öppning i väggen, så det är ingen skillnad...
Jag har nog märkt av den konstanta driften i knappt två månader, men inte börjat misstänka något förrän nu före jul.

Vi slog inte på pumpen förrän i slutet av oktober, men det är möjligt att problemen började med en gång.
Utegivaren behövde en lätt knackning för att visa rätt temp, men nu funkar den, har även en ny liggnas.

Försöker få tag på installatören, men han håller sig från både mail och telesvar, försöker nu på förmiddagen,
sen tror jag att jag provar med att resetta hela åbäket som du föreslår.

Pumparna står i läge två sedan två dygn ungefär.
KB diffar på 10 grader, men inomhus verkar det numera fungera ok med vattencirkuleringen.
« Senast ändrad: 07 januari 2009, 09:44:43 av Yazzman »
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!