Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering radiatorer, lÃ¥g delta T  (läst 1631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Injustering radiatorer, låg delta T
« skrivet: 04 december 2020, 08:14:22 »
Hej!
Har precis fått en IVT Geo 500 installerad och försöker trimma in flöden och delta T efter konstens alla regler. Har plöjt igenom de stora injusteringstrådarna men hittar inte riktigt rätt.

Förutsättningarna är:
Hus från 1930 med värmesystem bestående av gamla sektionsradiatorer, inga termostater, bara vred.

Delta T över dem är vid fullt öppet väldigt låg, som lägst 1-2 grader, som högst 3-4 grader och delta T över VP ligger generellt runt 4 grader. Lägsta kurvan jag kan köra är 57 grader vid -20 ute (inte 100% intrimmat men det har stämt väl från 18 till -5 grader). Nu ligger det på 0 grader och den skickar ut ca 39 grader på raddarna.

Till saken hör givetvis att det är en variabel cirkulationspump, så den styr hastigheten på CP själv. Kan dock ställa den manuellt om jag behöver men den verkar ju styra mot 4 grader.

När jag börjar strypa in dem för lite högre delta T (runt 6 grader) blir resultatet att jag får höja värmekurvan ca 4 grader för att få rätt värme inomhus. Är det så att jag trots högre värmekurva kan få bättre effektivitet på VP om jag har ett högre delta T?

Jag läste i en annan tråd att ett lite för lågt delta T är bättre än ett för högt. Bör jag fortsätta köra systemet strypt eller skall jag öppna igen och köra så låg kurva som möjligt?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Injustering radiatorer, låg delta T
« Svar #1 skrivet: 04 december 2020, 08:29:12 »
Du kan köra antingen tryckstyrt flöde eller deltaT-styrt flöde.

Har du ingen extern cirkulationspump så är det tryckstyrt som är bästa alternativet. Då ska deltaT vara typ 3°-4° vid ±0°.

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering radiatorer, låg delta T
« Svar #2 skrivet: 04 december 2020, 08:51:47 »
Tack för snabbt svar!

Ok, har ingen extern CP, bara den inbyggda så gissar att det är tryckstyrt då? Hittar ingenstans det går att justera iaf.

Menar du delta T 3-4 grader vid 0 grader ute? I så fall stämmer det rätt bra just nu, men hur förändras det vid andra temperaturer?

Du kan köra antingen tryckstyrt flöde eller deltaT-styrt flöde.

Har du ingen extern cirkulationspump så är det tryckstyrt som är bästa alternativet. Då ska deltaT vara typ 3°-4° vid ±0°.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Injustering radiatorer, låg delta T
« Svar #3 skrivet: 04 december 2020, 10:03:19 »

När det blir kallare ute så kör värmepumpen ut högre temperaturer, och med högre temperaturer blir det högre avkylning på radiatorerna.

Högre avkylning är lika med större temperaturskillnad på vattnet.

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering radiatorer, låg delta T
« Svar #4 skrivet: 04 december 2020, 16:11:37 »
När det blir kallare ute så kör värmepumpen ut högre temperaturer, och med högre temperaturer blir det högre avkylning på radiatorerna.

Högre avkylning är lika med större temperaturskillnad på vattnet.

Ok, då drar jag slutsatsen att jag bör försöka justera in raddarna med 1-2 grader delta mot något högre och strunta i dem som redan ligger runt 3-4? Känns rimligare att då försöka hålla lägsta möjliga värmekurva.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Injustering radiatorer, låg delta T
« Svar #5 skrivet: 04 december 2020, 16:20:20 »
De små radiatorerna typ radiator i WC, är svåra att strypa in med hjälp av temperaturer. Antar det är på de små du har lågt delta.

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering radiatorer, låg delta T
« Svar #6 skrivet: 04 december 2020, 21:37:14 »
De små radiatorerna typ radiator i WC, är svåra att strypa in med hjälp av temperaturer. Antar det är på de små du har lågt delta.

Nja, det skulle jag inte säga. Har egentligen inga riktigt små radiatorer. Det är i princip lika stora i hela huset, ca 120-140 cm långa, 60 cm höga. Har en panelradiator av gammal modell 110 x 60 cm. Den och tre av sektionsraddarna har låg delta T.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!