Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna  (läst 1552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« skrivet: 04 februari 2021, 15:33:58 »
Hej, vi som har en Comfortzone vet ju? att dom är ganska effektiva och snälla?? eller hur???
Våran har i alla fall nu tuffat på helt problemfritt i drygt tio år och vi har i princip halverat vår totala elförbrukning mot tidigare. Inget är gjort åt huset eller dess isolering i övrigt, allt är som det var från 1989

I vår kommun Sollentuna så tar vårt nätbolag ut en så kallad effektavgift. Dom mäter alltså effekttopparna på vår förbrukning under dagtid på vardagar och debiterar mer ju högre toppar man har. Jag har därför sedan start haft en ambition att kapa topparna så mycket det bara går. Så sedan CE50:an installerades har jag därför haft två av dom tre effektstegen blockerade. Det har rent drriftsmässigt aldrig varit nått problem, den har alltid klarat både värme och vv produktionen utan att vi har märkt något negativt. Totalt finns då 5+3 kW vilket tydligen räcker mer än väl för vårt hus

Nu när det är lite kallare, vi hade typ -9 i morse, så blev jag lite nyfiken på hur mycket tillskott den använder i förhållande till kompressorn. I grafen nedan ser man den blå kurvan som visar kompressorns avgivna effekt samt den svarta kurvan för det tillskott pumpen vill ha. Observera att den kanske vill ha en viss mängd, tex 6 kW men den kan ju nu aldrig få mer än 3. Intressant att se är ju att den rätt ofta begär mer än 3, ofta 6 och ibland även 9 kW. Samtidigt ser man att behovet försvinner rätt snabbt så "om man inte har så bråttom" så räcker det tydligen fint med 3 kW som den får i praktiken. Och jag kapar bort dom högre effekttopparna som annars hade varit ganska dyra. Rätt kul och kanske något att fundera på för andra som har likadan pump och nätbolagstaxa



« Senast ändrad: 04 februari 2021, 15:36:30 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2021, 16:35:22 »
Hej,

Intresssanta kurvor. Loggade en del när vår pump var ny för drygt 12 år sedan men sedan har det inte blivit nåt mer.
Är detta alltså logg via serieinterfacet? Vilken test-mode?
Skumt att programvaran begär mer än 3kW tillskott när du blockerat 2 effektsteg.
Också konstigt är det vid ca 12.50. Här minskas Begärd VP-effekt samtidigt som extraeffekt begärs. Har pumpen gått i begränsning av förångartemperatur här? Något liknande sker ca kl 14.30.

Det hade varit intressant att se rumstemperatur och cirkulationstemperatur också. Reglering sker ju via två PI-regulatorer i serie (eller kaskad som det också heter). Beskrivs lite grand i felsökningslistan sid10. Rent reglertekniskt (min profession) så har de förväxlat inner- respektive ytter-loop. Först i signalkedjan (som bör kallas ytterloop) kommer rumstemperaturloopen som baserat på skillnaden mellan bör- och ärvärde och en PI-regulator (a2, M2 där enheten på M2 blivit fel, bör vara Ks/K) ger börvärde på returtemperatur. Sedan kommer innerloopen där skillnaden mellan bör och är-värde för returtemperaturen matas in till PI-regulator (a1, M1) som ger önskad total effekt till golvvärmen. Denna effekt bör ju i första hand realiseras via VP och i andra med tillskottsvärme. Utan att optimera stabiliteten i reglerlooparna kan önskad tillskottsvärme från returtemploopen se ut som i din logg (bortsett från att de inte borde begära mer än 3kW extra i ditt fall).

En reflektion på felsökningslistan är också anvisningarna för att ändra regler-parametrarna a1, M1, a2, M2. Helt obefintliga.
En annan konstighet är att P-del resp I-del har olika tecken. Mycket udda.

Olle


ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2021, 17:10:45 »
Citera
Är detta alltså logg via serieinterfacet? Vilken test-mode?
Jo. FÃ¥r kolla upp det

Citera
Skumt att programvaran begär mer än 3kW tillskott när du blockerat 2 effektsteg
Ja eller hur, förmodligen finns det ingen koppling mellan dessa funktioner, den tror den får det den begär men med tanke på den korta tiden den verkar behöva det så tycker jag att den skjuter på med för grov ammunition, den klara sig ju tydligen jättebra på bara 3 kW tillskott

Citera
Också konstigt är det vid ca 12.50. Här minskas Begärd VP-effekt samtidigt som extraeffekt begärs. Har pumpen gått i begränsning av förångartemperatur här? Något liknande sker ca kl 14.30.
Det är då den gör vv, kompressorn går ner i effekt till 4150 W men samtidigt vill den tydligen också ha extra tillskott

Citera
Det hade varit intressant att se rumstemperatur och cirkulationstemperatur också
Ska se om jag kan få till det. Samt deltat oxå, vore ju bra att ha lätt tillgängligt & överskådligt fast jag tror det saknas en sensor, man får väl bara värdet på returen? Så man får väl surra dit en separat sensor på framledningen och plocka in temperaturen på annat sätt (jag tänker en esp32 med 1-wire temp sensor och överföring via wifi)

Citera
En reflektion på felsökningslistan är också anvisningarna för att ändra regler-parametrarna a1, M1, a2, M2. Helt obefintliga
Minns att jag pillade på dessa redan när jag installerade pumpen 2010, det finns nån gammal tråd jag följde råden ifrån. Tror det var enligt följande men jag begrep inte så mycket då, inte idag heller men på nått sätt har det funkat bra:

Typ av Reglering    Radiatorer
Adaptiv Reglering   FrÃ¥n
Konst. a      -5000 W/K
Konst. M       30.00 MWs/K

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2021, 17:35:55 »
Här en annan kul sekvens. När vi eldade i vår Cronspis igår. Tände brasan runt 18 tiden och man ser tydligt hur pumpen efter ett tag börjar suga i sig den varmare frånluften. Intressant att se att den tydligen gör att pumpen klarar sig utan tillskott ända till runt 01:40 då den begär tillskott för första gången. Ett som varar runt 50 minuter. Men sedan nöjer den sig med småduttar ända fram till morgonen. Obsevera nästan alla duttar är bara 2 min långa, det finns enstaka som är 3 min! Det är ju ingenting. utetemperaturen i natt var ju lägre än minus 10. Rätt imponerande

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2021, 12:49:02 »
OK. Trodde du hade golvvärme. Med Radiatorer använder man tydligen en regulator reglerat på lufttemperatur och ger effektbörvärde direkt (istf via reglering av returtemperaturen).

ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2021, 12:07:48 »
Sådär, så här ser mitt delta ut. Dom höga topparna på returen tror jag kommer sig av att växelventilen skiftat efter att vv har värmts upp, man kan faktiskt känna dom varma pulsarna i radiatorerna när det sker, sedan blandar vattnet ut sig med det befintliga och temperaturen "normaliseras". Dom djupare dalarna uppstår som följd av avfrostningarna en gång i timmen

Parametrar på mit rs232: 38,4k och testmode 5

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2021, 12:55:23 »
Observera att den kanske vill ha en viss mängd, tex 6 kW men den kan ju nu aldrig få mer än 3. Intressant att se är ju att den rätt ofta begär mer än 3, ofta 6 och ibland även 9 kW. Samtidigt ser man att behovet försvinner rätt snabbt så "om man inte har så bråttom" så räcker det tydligen fint med 3 kW som den får i praktiken. Och jag kapar bort dom högre effekttopparna som annars hade varit ganska dyra. Rätt kul och kanske något att fundera på för andra som har likadan pump och nätbolagstaxa
Rätta mig om jag har fel...
Nog är det väl ändå så att elnätsbolagets effekt-tariff bygger på mätt tim-medelvärde i effekt, inte momentan effekt-peak?

Så att utifrån din kurva skulle jag säga att skillnaden i effekt-avgift antagligen är liten mellan 3kW med blockerat 6/9kW och om den dessa korta perioder skulle gå upp till 6 eller 9 kW. Energin skall ju tillföras ändå, så sannolikt blir det nära samma tim-medel när väl eltillskott verkligen behövs oavsett om den bara drar 3 eller får dra 9kW momentant.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2021, 13:20:31 »
Nja, det tror jag nog inte, om man läser nedanstående så tolkar jag det som att:
- en gång i timmen hämtas data från elmätaren och den högsta peaken lagras
- "när månaden är slut" så tas dom tre högsta peakarna och ett medelvärde för dessa räknas ut
- detta medelvärde används sedan för debiteringen

Tror alltså inte att ett "tim-medelvärde" för effekt-peak levereras av elmätaren men ska ringa SEOM och fråga för om det är som du säger skulle man i princip aldrig få speciellt höga medelvärden, peakarna skulle mer eller mindre "tryckas ner" under en timme och det vore toppen. Men tyvärr, när jag tittar på min elräkning, där medelvärdet för månaden redovisas, ser det faktiskt mera ut som jag säger


Citera
Så här räknar vi ut effektavgiften
Med hjälp av timavläsning av din elmätare tar vi fram de tre högsta värdena helgfri vardag mellan klockan 7-19 under en månad. Genomsnittet använder vi som underlag för att räkna fram effektavgiften. Om genomsnittet till exempel är 5,7 kW under perioden april-oktober då avgiften är 57,98 kr/kW och månad, blir effektavgiften 57,98x5,7=330,49 kronor. Under perioden november-mars blir effektavgiften istället 115,96x5,7=661 kronor.

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2021, 13:32:32 »
Tror alltså inte att ett "tim-medelvärde" för effekt-peak levereras av elmätaren men ska ringa SEOM och fråga...
Varje gång mätaren rapporterar mätarställningen, en gång per timma, så rapporterar den per definition medelvärdet i effekt per timma.

Jag kan som sagt ha fel.
Mätaren skulle om den ger elbolaget information om momentan peak-effekt inte bara behöva rapportera mätarställningen en gång per timma (som det står att den gör), utan den skulle även behöva lagra momentan maximal effekt och skicka över den en gång per timma till elnätsägaren för att sedan nollställa denna effekt-mätare.
Känner inte till att elmätarna som används har den förmågan, men visst tekniskt sett är det ju fullt möjligt.

Blir ju nu då lite nyfiken vad du får för "effekt" enligt elbolaget och vad du får betala.

Tänk på att matlagning och annat som normalt görs i huset bidrar med rejäla tim-medelvärden på effekten, än mer om det är äkta peak-effekt de tar betalt för. Skulle tro att ett normalt hushåll i peak tar ut 6-8kW bara i köket.
« Senast ändrad: 08 februari 2021, 13:40:11 av Perfa76 »

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2021, 13:54:00 »
Du hade såklart rätt!!
Det är ett genomsnittsvärde per timme som används så jag kunde lika bra bränna på med alla effektstegen, det skulle inte kosta mig mer. Däremot är man ju snällare mot elbolaget om man tar ut mindre under längre tid än mycket under kort. Dom berättade också att dom siktarpå att mäta oftare i framtiden med nya mätare och då skulle det kanske vara klokt att fundera, allt beroende på hur effektavgiften då skulle beräknas
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2021, 14:48:37 »
Ja, det är såklart snällare mot elnätet att begränsa till 3 kW istället för 9 kW, om 3 kW ändå räcker. Även om det inte ger någon vinning för dig som enskild ekonomiskt.

Längtar själv lite efter att få effektavgift där vi bor, istället för dagens enorma fasta avgift på nätet som vi har. Man kan dock såklart inte vara säker på att det inte blir dyrare i slutändan ändå, trots att vi ligger långt under vår säkringsstorlek.

När man väl har effektavgift så blir det till att försöka få sambon att laga maten så att spis och ugn är igång över tim-gräns och dela upp energi-uttaget på två timmar. Max effekt (medel på timman) får man ju nämligen när man börjar och slutar laga maten inom en och samma klock-timma.
Smart styrning kan man ju sätta på mycket annat, men hur smart man kommer lyckas styra sambon är frågan. ;)

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2021, 15:00:30 »
Jo det är just frågan. En sak man inte ska göra är att starta pyrolytisk självrengöring av ugnen vid fel tid...

Minns vad som hände hos oss när dom införde effektavgift (dom var först i Sverige, för mÃ¥nga Ã¥r sedan) var att som du säger, fasta avgiften gick ner nÃ¥got och skillnaden i säkringsavgift blev lika för 16/20/25 ampere. vi har följande: 16 – 25 A   1 530 kr/Ã¥r        1 224 kr/Ã¥r exkl moms

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2022, 13:31:40 »
Här en annan kul sekvens. När vi eldade i vår Cronspis igår. Tände brasan runt 18 tiden och man ser tydligt hur pumpen efter ett tag börjar suga i sig den varmare frånluften. Intressant att se att den tydligen gör att pumpen klarar sig utan tillskott ända till runt 01:40 då den begär tillskott för första gången. Ett som varar runt 50 minuter. Men sedan nöjer den sig med småduttar ända fram till morgonen. Obsevera nästan alla duttar är bara 2 min långa, det finns enstaka som är 3 min! Det är ju ingenting. utetemperaturen i natt var ju lägre än minus 10. Rätt imponerande

Lite nyfiken... hur får du ut mätdatan?


Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 - energibehovet en lite kallare dag som denna
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2022, 18:22:39 »
Via den inbyggda RS232 porten och en liten raspberry pi med USB<->RS232 konverter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!