Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattentemperatur  (läst 3915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnooz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattentemperatur
« skrivet: 16 januari 2021, 19:19:36 »
Hej!

Vi bytte nyligen vår gamla elpanna mot bergvärme och en Thermia Diplomat Optimum (6 kW). Detta är inte G2 eller G3,.. den heter bara Diplomat Optimum och jag tror det är nån lite enklare variant (har ej online-funktion osv). Vi bor i ett radhus (ej gavel) på ca 120 kvm, årsförbrukning ca 14-15 MWh. Borrdjup 140 m.

Hur som helst, allt fungerar bra men vi har märkt att varmvattentemperatur är lägre än med vår gamla elpanna. Och jag hittar inte nån inställning på hur jag kan justera den? Jag kan se varmvattentemp i menyn under Temperaturer, men vad jag förstår är alla inställningar jag kan göra för inomhustemperaturen / framledningstemp?

Idag har vi en extra kall dag (ca -10 grader), och när sambon och grabben badade nyss blev varmvattnet kallt ganska fort. Jag kollade pumpen och det står att varmvattnet nästan är slut (rimligt), och att varmvattentemp är 32 (!) grader. Jag har kollat till den flera gånger de senaste dagarna och den brukar ligga runt 48 grader, vilket också känns kallt. Med vår gamla elpanna blev det verkligen skållhett när man vred på i duschen.

Jag är också förvånad att pumpen inte verkar producera varmvatten just nu när tanken nästan är tom. Min teori är att pumpen prioriterar att värma huset pga den kalla utomhustemp? Jag kan iaf se att tillsatsläge inte kickat in. Det är fine att den prioriterar husets uppvärmning i detta läge, men jag borde väl iaf kunna ställa in så elpatronen kickar in när varmvattenberedaren nästan är tom?

Om det spelar nån roll, så ser temperatursidan ut såhär:
UTE: -6
FRAMLEDNING: 42 (47)
RETURLEDNING: 34(55)
VARMVATTEN: 32
INTEGRAL: -238
BRINE IN: 4
BRINE UT: 1

Jag kör pumpen i övrigt i standardinställning förutom att jag ställt upp rumstemp från 20 till 21, dvs AUTO-läge. MIN=10, MAX=55, KURVA=40

Min fråga är: Hur justerar jag varmvattentemperaturen på en Thermia Diplomat Optimum ? Och varför blir det så stora variationer i varmvattentemperaturen sen vi skaffade bergvärme? Är vår värmepump feldimensionerad?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattentemperatur
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2021, 19:50:51 »
Den tidigare elpannan var kanske på 15 kW el-patroner. Med en 6 kW värmepump utan el-tillsats tar det då ca 3 ggr längre tid att göra samma mängd varmvatten som tidigare. Kan vara en del av förklaringen. Kanske går att ställa in hur snabbt el-tillsatsen kopplas in på värmepumpen och vilken effekt den ger?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Varmvattentemperatur
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2021, 20:13:49 »
Gå in i servicemnyn så får du mera vv inställningar.

Tryck och håll in vänster pil

Temperaturen du läser i displayen är toppen av beredaren, 32 låter lågt. I servicemenyn finns bottengivaren och ett viktat värde. Start av vv börjar då det viktade värdet = startvärde.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattentemperatur
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2021, 05:59:13 »
Kolla i SERVICE=> VARMVATTEN => VARMVATTENTID, den bör vara 40 M.
Nästa SERVICE=> VARMVATTEN => VÄRMETID kan ställas ner till 10 M.
Detta gör att den prioriterar varmvatten bättre.
Men ett bad tömmer den på varmvatten, ska det badas mycket så skulle jag rekommendera att ni installerar en extra el-VVB i serie efter värmepumpen (räcker med typ 50-100 liter som ställs in på 60 C).
Jag har en extra 80 liters VVB efter min värmepump och ett ganska stort badkar, detta funkar bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattentemperatur
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2021, 06:16:21 »
Jag kan egentligen tycka att man kunde ha 100% prioritet på varmvatten, huset hinner absolut inte kylas av under den tid som krävs för att värma upp tappvarmvattnet i normalfallet.
Men visst, om man fyller badkaret flera gånger samma dag kanske det skulle kunna bli lite svalare inne.

Rent generellt kan man väl också säga att just tappvarmvattenkvalitén blir sämre med en värmepump än med en elpanna, det blir helt enkelt kallare i de allra flesta fallen och det beror på att en värmepump som regel bara kan åstadkomma som mest ca 65 grader varmt vatten, och att det då också ger en låg verkningsgrad på maskinen, detta gör i sin tur att de flesta tillverkare har en maximal tappvarmvattentemp på ca 55 grader, vilket i praktiken ger en temp i tappstället på kanske 50-52 grader eller nåt sånt.
Man vänjer sig, men visst, det är en av nackdelarna med värmepump.

Å andra sidan, har man en fungerande (lagstadgad) blandningsventil på sin elpanna så skall det inte bli mer än 65 grader i tappstället (Lite osäker på var gränsen ligger) ens med en elpanna.
Hade ni avsevärt mycket varmare tappvatten innan så var det troligen nåt fel på er blandningsventil, eller så hade ni ingen alls.
« Senast ändrad: 17 januari 2021, 06:23:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!