Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mkt lÃ¥gt framledningsbehov = eltillskott  (läst 13269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« skrivet: 05 februari 2007, 16:43:55 »
Är en ekvation som jag nyss upptäckt. Eftersom kompressorn inte startar förrän den övre delen av nedre tanken (vadå konstigt uttryck?) når framledningsbör så hinner det antagligen bli väl svalt VV. Isolering eller ej.
Jag räknar med att behöva runt 25  ºC framledning vid normal Stockholmsvinter (runt - 6 ºC) och dÃ¥ borde det bli kallt som f-n även för de tÃ¥liga.

Nåja, det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna... Men kan vara bra att tänka på
Gjorde jag det huvuddunk näää
Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2007, 16:50:12 »
25 gr framledning vid -6!!!! Ja, då står pumpen mest still och vv blir det inte mkt om inte elpatronen är tillslagen.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2007, 17:03:40 »
Hej !

Eftersom kompressorn inte startar förrän den övre delen av nedre tanken (vadå konstigt uttryck?) når framledningsbör ...

Detta är FEL !!!!
Start- och stopp av kompressorn styrs av temperaturerna "VÄRMEPUMP" (Är) och Bör !
Dessa är i sin tur delvis relaterade till Framlednings-"bör" och -"är".

Det är inga (större) svårigheter att generera VV på sommaren med VP när framlednings-temp är kanske 20 ºC !

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2007, 17:35:18 »
Enligt min manual står det

Värmepumpens börvärde är 5 ºC högre än framledningens börvärde ner till 35 ºC VP-temp. Kompressons stannar på börvärdet och startar på 5 ºC lägre temp.

Så om framledingsbör är 25 ºC så blir kompressorns bör 35 ºC ( pga av lågt behov av framl)

Då startar den på 30 ºC och stannar på 35 ºC enligt vad jag kan läsa mig till.
Eller har jag fattat fel? Den ska ju fullkondensera vid var 4:e körning men om det blir långt mellan dessa körningar så måste väl ändå tempen i panndelen falla till otrevliga nivåer utan tillskott?
Eftersom styren inte bryr som om temp i pannan med tillskott från..
Ingen blir gladare än jag om jag har fel a:gl
Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2007, 17:52:05 »
Hej !

Nu har du väl en nyare panna (v3) än jag (v2?) men jag tror att styr-algoritmen är någorlunda lika i detta avseende.

När utetemp. varit minst +16 ºC under minst 8h går VP över till att starta vid VP-"är"= 50 ºC och stoppa vid -"är" = 55 ºC varje gång.
På detta sätt erhålls tillräckligt med VV under "sommar-halvåret".

Under vår och höst (kallare än +16 ºC) kan man behöva justera en inställning i styret.
I min v2(?)-panna finns en undermeny som man måste ha kod för att komma in i.
Där finns en inställning "Värmepump Min temp" som man kan öka till tex. 40 ºC.
Då går VP aldrig under denna temp vilket medför att man får VV (med "ännu högre" temp) i övre delen av pannan !

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2007, 18:09:56 »
Hej !

Nu har du väl en nyare panna (v3) än jag (v2?) men jag tror att styr-algoritmen är någorlunda lika i detta avseende.

När utetemp. varit minst +16 ºC under minst 8h går VP över till att starta vid VP-"är"= 50 ºC och stoppa vid -"är" = 55 ºC varje gång.
På detta sätt erhålls tillräckligt med VV under "sommar-halvåret".

Under vår och höst (kallare än +16 ºC) kan man behöva justera en inställning i styret.
I min v2(?)-panna finns en undermeny som man måste ha kod för att komma in i.
Där finns en inställning "Värmepump Min temp" som man kan öka till tex. 40 ºC.
Då går VP aldrig under denna temp vilket medför att man får VV (med "ännu högre" temp) i övre delen av pannan !

MVH,
/Erland
OK den undermenyn finns kvar och då återstår bara koden.
Känns som det kommer att behövas. Eftersom VP efter lite fix idag hittils bara haft bör 35 ºC.... - 3 ute och bör fram 21 ºC...och fortfarande 23,5 inne trots att vi stängde av all framledning upp till huset och vädrade rejält efter att inst varit här o fixat.

Jag har fått en bastu på 160m2 *roflmao*
Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2007, 19:57:03 »
Intressant med era förutsättningar.

Förutom superisolering, har ni också golvvärme? Det ska bli mkt intressant att få veta vilka förbrukningssiffror på energi ni får.

Visserligen kör pumpen upp var 4e körning till 55 gr (efter 72 tim igångkörningstid på kompressorn) men däremellan kommer det nog att bli klent med vv.
Visst, man kan ställa upp temp i kodmenyn men då blir frågan om man inte delvis biter sig i tummen. Dvs VP är som mest ekonomisk vid så låga temperaturer som möjligt och COPen blir sämre ju högre panntemp som produceras. Visserligen har CTC ett shuntsystem, så det kommer säkert att fungera men för optimal besparing undrar jag om ni inte borde ha en liten VV-beredare som spets. Som norske Avensis.

Som sagt, det ska bli intressant eftersom i vart fall inte jag läst om ngn CTC-ägare som haft så goda förutsättningar som ni. 25 gr framledning vid - 6. Nu snackar vi! Jag blir grön av avund!
Vad månde Bertil säga? ;)
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2007, 20:29:43 »
Intressant med era förutsättningar.

Förutom superisolering, har ni också golvvärme? Det ska bli mkt intressant att få veta vilka förbrukningssiffror på energi ni får.

Visserligen kör pumpen upp var 4e körning till 55 gr (efter 72 tim igångkörningstid på kompressorn) men däremellan kommer det nog att bli klent med vv.
Visst, man kan ställa upp temp i kodmenyn men då blir frågan om man inte delvis biter sig i tummen. Dvs VP är som mest ekonomisk vid så låga temperaturer som möjligt och COPen blir sämre ju högre panntemp som produceras. Visserligen har CTC ett shuntsystem, så det kommer säkert att fungera men för optimal besparing undrar jag om ni inte borde ha en liten VV-beredare som spets. Som norske Avensis.

Som sagt, det ska bli intressant eftersom i vart fall inte jag läst om ngn CTC-ägare som haft så goda förutsättningar som ni. 25 gr framledning vid - 6. Nu snackar vi! Jag blir grön av avund!
Vad månde Bertil säga? ;)

Jo golvvärme både uppe o nere och byggt av en egenföretagare i byggbranchen som tydligen stoppade in all isolering han kunde hitta ;D. Väggarna är toktjocka.

Jag lurar mest på hur borran kommer att utvecklas. Startade på +8/+6 den 1 feb och nu har ju pumpen tokkört några dagar nu +7/+5. Frågan är hur mycket brinetemp sjunker över tid.
Huset visste jag hade goda förutsättningar men borrhål vet man ju aldrig förrän de är på plats och används.... har faktiskt ingen susning om vad man kan vänta
Rapporter kommer Thumbsup
Mvh
Millan

Tilläggas bör att vi gÃ¥r frÃ¥n hyfsat ny vedpanna + 1500 l acktank (med tot 13,5 kWh elpatroner för lata dagar) som vid eldning i snitt varannan dag  okt -mars ger Ã¥rsförbrukn pÃ¥ runt 13000 kWh totalt. VP blir nog inte billigare men ack sÃ¥ mycket bekvämare. Hoppas landa i samma härad iaf.  Vi har ju haft vÃ¥rt största förbrukning pÃ¥ sommaren när ingen människa ids elda...
Och ja, lite överdimensionerat är det ;)
DS
« Senast ändrad: 05 februari 2007, 20:39:05 av Millan69 »
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2007, 20:38:57 »
Hej !

Du skall nog vänta ett litet tag innan du börjar ändra för mycket parametrar samtidigt !
Det tar ett tag innan du fått ner inne-temp till i närheten av "bör"-värdet, och pannan börjar arbeta "normalt" igen. Det är inte konstigt att den tycker att den inte behöver köra ut nästan någon värme alls, när inne-temp är flera grader högre än inne-"bör" !

När pannan arbetat ett tag runt innetemp-"bör", kan det vara dags att utvärdera vilka temperaturer den egentligen kommer att arbeta med.

MVH,
/Erlland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2007, 20:41:09 »
Hej !

Du skall nog vänta ett litet tag innan du börjar ändra för mycket parametrar samtidigt !
Det tar ett tag innan du fått ner inne-temp till i närheten av "bör"-värdet, och pannan börjar arbeta "normalt" igen. Det är inte konstigt att den tycker att den inte behöver köra ut nästan någon värme alls, när inne-temp är flera grader högre än inne-"bör" !

När pannan arbetat ett tag runt innetemp-"bör", kan det vara dags att utvärdera vilka temperaturer den egentligen kommer att arbeta med.

MVH,
/Erlland

Jo fast just framledningen har jag stenkoll på. Det behövs för att veta när man ska sluta elda i en effektiv vedpanna. Inge kul med acktankar över 100 ºC
Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2007, 21:10:30 »
Citera
Jag lurar mest på hur borran kommer att utvecklas. Startade på +8/+6 den 1 feb och nu har ju pumpen tokkört några dagar nu +7/+5. Frågan är hur mycket brinetemp sjunker över tid.
tror inte du behöver tänka på det även om det kommer att sjuka ett par grader till. det är då större bekymmer med varmvattnet :( men det går alltid att lösa tex som tidigare nämts med vvberdare.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2007, 21:20:32 »
Citera
Jag lurar mest på hur borran kommer att utvecklas. Startade på +8/+6 den 1 feb och nu har ju pumpen tokkört några dagar nu +7/+5. Frågan är hur mycket brinetemp sjunker över tid.
tror inte du behöver tänka på det även om det kommer att sjuka ett par grader till. det är då större bekymmer med varmvattnet :( men det går alltid att lösa tex som tidigare nämts med vvberdare.
Tror nog att du har rätt. Har faktiskt med ett tillägg på det i offerten men ville såklart kolla hur utfallet blir innan jag kompletterar.
Eftersom vi eg inte behöver särskilt mycket VV till vardags och har stoooor erfarenhet av vad det kostar att värma vatten som inte behövs. Läs 1500 l på elpatroner sommartid.
Känns det som att frågan är om inte lite tillskott nu o då till VV går på ett ut? En VV beredare är ju inte evighetshållbar heller. Så då ska den ju behövas mer än 3*10 min per dag.
Mvh
Millan
 
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2007, 21:41:04 »
du verkar i övrigt ha ett kanon hus när det gäller isolering :) annas har vi denna lösning när du fÃ¥r för fÃ¥ start och stopp 
Där finns en inställning "Värmepump Min temp" som man kan öka till tex. 40 ºC.
Då går VP aldrig under denna temp vilket medför att man får VV (med "ännu högre" temp) i övre delen av pannan
Notera at det minskar start och stopp ännu mer. 

Sedan har du sommarvärme 16 grader som kan labbas med :)

Men du verkar ha läget under kontroll, var försiktig och skifta inte för mycket bara. dessutom har du en V3:a så du kan schema lägga extra vv på morgonen... Det kanske borde vara det första att titta på
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2007, 21:59:58 »
Hej

Jag har kört min V3a i snart 8 månader.
Extra VV är bra funktion. Funkar super. ger ca 2-3 kWh tillskott om dagen och då kör jag ganska lång tid på morgonen.

Pumpen går aldrig under 35 grader, kör sedan till 40 ºC.
Höjer du till min 40 ºC så kör den följd aktningen till 45 ºC

Men jag har nog kommit fram till att utan tillskott fungerar V3a inte optimalt men 1-3 kWh kanske inte är att bråka om.

Eftersom din pump är så ny och inte har en "stressig" ;) miljö så lär det dröja innan den går optimalt, dessa 72h är kompressordrifttimmar. Tar ett tag om man inte tar ut någon effekt, jag väntade nästan ihjäl mig i somras. :D

By the way, koden 372

Nu kan du också se elpatron tid och och kompressor drifttimmar vart för sig. mata in koden och gå till "historiken"

Mycket nöje.



Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2007, 06:23:21 »
Hej

Jag har kört min V3a i snart 8 månader.
Extra VV är bra funktion. Funkar super. ger ca 2-3 kWh tillskott om dagen och då kör jag ganska lång tid på morgonen.

Pumpen går aldrig under 35 grader, kör sedan till 40 ºC.
Höjer du till min 40 ºC så kör den följd aktningen till 45 ºC

Men jag har nog kommit fram till att utan tillskott fungerar V3a inte optimalt men 1-3 kWh kanske inte är att bråka om.

Eftersom din pump är så ny och inte har en "stressig" ;) miljö så lär det dröja innan den går optimalt, dessa 72h är kompressordrifttimmar. Tar ett tag om man inte tar ut någon effekt, jag väntade nästan ihjäl mig i somras. :D

By the way, koden 372

Nu kan du också se elpatron tid och och kompressor drifttimmar vart för sig. mata in koden och gå till "historiken"

Mycket nöje.





Tack och Bock Rickard!
Ja 72 timmar är låång tid när pumpen inte går särskilt mycket. Kritik måste lämnas för den otydligheten tycker jag. Alla fattar inte att 72 h inkörning på kompressorn inte = 72 h drift.

Lutar nog åt att köra extra VV nån timme och då stötta med elp. En extern beredare behöver ju oxå el och i vårt fall är det inte mängden som stör, utan att den totala halvtimmen det behövs - då ska det vara OK varmt.
Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!