Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering LLVP 108kvm enplan  (läst 771 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sebastian123

  • Gäst
Sebastian123
Placering LLVP 108kvm enplan
« skrivet: 27 maj 2022, 14:36:44 »
Hej hopp!

Jag har ett enplanshus på 108kvm i Stockholmstrakten. Träfasad, tilläggsisolerat och håller tätt rätt bra. Idag har jag en gammal trött Panasonic CS-E9EKEB från 2006. Den är gammal och håller inte måttet, behöver stödvärma nästan alla rum med elradiatorer. Den ska ut.

Baserat på vad jag läst här och frågat om råd ska istället Mitsubishi Sumo rw25 eller Daikin Caldo II XRH30(40?) installeras. Denna har jag tänkt placera på samma plats dvs. RÖD (se bild).

Den stora frågan är nu om det kommer täcka hela mitt behov eller om jag skulle tjäna på att ha ytterligare en installerad, då tilltänkt på någon LILA plats. Alternativ kan ju vara att ha två mindre enheter. Husets utblås har jag idag vid GRÖN så det känns som att mycket av LLVP:ens jobb åker rakt ut direkt.

Tips/råd gällande placering och om det är värt att investera i 2st?
Tänker jag rätt gällande val av enhet?



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering LLVP 108kvm enplan
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2022, 14:49:58 »
En LLVP borde klara den ytan om luftspridningen blir tillräcklig. Kanske man kan sätta innerdelen något mer åt badrummet till så den fläktar ut i hallen mot passagen till vardagsrummet? Sumo RW25 är inte nödvändig i Stockholmstrakten med tanke på köldprestanda utan t.ex. Hero 2.0 LN35 tror jag är ett lämpligt val om man tänker på pengarna. Men har man utrymmet för innerdelen och pengarna så visst är Sumo intressant.
« Senast ändrad: 27 maj 2022, 14:55:45 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Sebastian123

  • Gäst
Sebastian123
SV: Placering LLVP 108kvm enplan
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2022, 14:55:36 »
Ja, det finns gott om plats att flytta innedelen i hallen mot badrumsväggen om det skulle hjälpa.

Vad gäller Sumo 25 vs Hero 35 är det ju i stort sett samma pris vid inköp. Menar du att det blir skillnad i pengar i drift till Herons fördel?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering LLVP 108kvm enplan
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2022, 14:58:35 »
Tänker att luften från innerdelen/fläkten ska sprida sig bra till vardagsrummet, det vinner man på. När är huset byggt?

Ok, visste inte priset på Sumo och antog att det fortfarande ligger klart högre än Hero men är det ungefär lika så blir ju Sumo bäst om man har utrymmet för den större innerdelen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Sebastian123

  • Gäst
Sebastian123
SV: Placering LLVP 108kvm enplan
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2022, 15:03:31 »
1974. Men nytt tak, tilläggsisolerat i tak/väggar, nya treglasfönster, nya altandörrar/ytterdörr, vissa innerväggar och fasadpanel i omgångar mellan 5-10 år sedan.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering LLVP 108kvm enplan
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2022, 15:20:37 »
Det lÃ¥ter bra med all tilläggsisolering! DÃ¥ borde det inte behövas särskilt hög värmeeffekt vid DVUT som för StockholmsomrÃ¥det ligger pÃ¥ runt -16°. Sumo RW25 ger ju 4,8 kW vid -15°. I toalett, badrum och sovrum om natten behövs det ändÃ¥ el-radiatorer sÃ¥ Sumons effekt räcker väldigt lÃ¥ngt när det blir kallt. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!