Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage  (läst 8442 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #45 skrivet: 20 oktober 2020, 13:29:24 »
Alternativt har jag fått pris på en Samsung Nordic Home 25 - 12.190:- ink installation, steglös temp styrning.

Skulle den kunna vara ett hyffsat bra alternativ till mitt garage ?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #46 skrivet: 20 oktober 2020, 14:48:23 »
Lite synpunkter på Samsung värmepumpar: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72894.0
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #47 skrivet: 21 oktober 2020, 11:23:28 »
Lite synpunkter på Samsung värmepumpar: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72894.0

Tack .. det verkar inte finnas en värmepump för ett garage på 40kvm utan att behöva lägga 16tkr ink installation. Det låter väldigt konstigt måste jag säga. Allt annat är skräp  >:(

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #48 skrivet: 21 oktober 2020, 14:16:16 »
Problemet är att installtörerna vill ha ca 10 000 kr brutto i marginal på den typen av jobb.
Marginalen skall täcka upp för overheadkostnader som administrativ personel, lokaler, hantverksbil, material, verktyg, certifikat, utbildningar, sjukskrivningar, dagar när man inte har nåt jobb alls, och mycket mer.
Och så vill ju staten ha hälften på ett ungefär.
Och de billigaste maskinerna kostar från ca 4500 kr + moms, då hamnar man där prismässigt.
Alternativet är att köpa en pump med Quick Connect-koppling och bryta mot lagen och installera själv.
« Senast ändrad: 21 oktober 2020, 14:17:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #49 skrivet: 21 oktober 2020, 14:47:12 »
10000:- i marginal för en installation gäller nog inte direkt alla !!!
En modell som kostar 4500:- + moms är nog rätt sällsynt om det ska vara något att ha som värmepump
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #50 skrivet: 21 oktober 2020, 14:54:25 »
Tja, allt beror väl på hur man räknar och vad man säljer.
10 000 kr i marginal på maskin, 2000 går direkt till staten, ca 1000 kr i installationsmaterial, 100 - 1500 kr till resa?, kanske 2000 kr till löner och löneskatter, sen har man ju som sagt alla andra kostnader, och så till sist skall staten ha 22.4% av det som blir över.
Säg att man har 4000 kr brutto kvar till allt annat, 3200 kr efter moms - och att det blir 2000 kr i vinst så skall staten ha ytterligare 400 kr.
De 1600 kr som blir kvar i bolaget skall användas till framtida investeringar, aktieutdelning eller tjänstepension. (Tjänstepension ingår inte i lönen för en egen företagare)

Jag kan beställa en Innova idag på Ahlsell för under 5000 kr, eller i vart fall när de har kampanj, den är säkert inte sämre än Julas Quick Connect-maskiner.

De som säljer billigt kanske ligger på en bruttomarginal på 7000 kr, men så lågt kan inte de större företagen lägga sig.
De som monterar åt näthandlarna har mindre, men då får de ju bara betalt för installation, marginalen på maskinen hamnar ju hos näthandlaren.

Tror inte sonen har 10 000 i bruttomarginal heller, men vi har ju låga overheadkostnader och konkurrerar ju prismässigt skapligt mot de övriga på orten.
Om jag säger att installatörerna vill ha upp till ca 10 000 kr i bruttomarginal är jag i alla fall inte helt fel ute.
Lilla firman kanske klarar sig med 6-7 000 kr och stora företaget går nog knappt plus med 10 000 i marginal.
Då talar jag om marginal på maskin, installationsmaterial och allt annat skall betalas av marginalen.

Vinst är nåt helt annat.
« Senast ändrad: 21 oktober 2020, 15:03:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #51 skrivet: 21 oktober 2020, 15:00:16 »
Ja nog kan det skilja mellan installatörer/återförsäljare.
En kines innova kan man säkert få för under 5000:-  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #52 skrivet: 22 oktober 2020, 13:27:57 »
Det som försvårar för oss privata kunder som inte kan detta är att det är rent omöjligt att veta om man gör rätt val. Många som säljer "top of the line" maskiner kommer alltid att "dissa" billigare märken. Men jag kan förstå om man ska köpa LVP till ett stort hus, men till ett garage trodde jag i min enfald att det fanns pumpar som man klarade sig på under 15.000 ink installation men ändå få en hyffsad pump utan att köpa "skräp".

Av alla dom jag har blivit rekommenderad i denna tråd så har ingen varit bra för ändamålet. Jag vill bara ha värme i garaget, utan att behöva spendera alldeles för mycket men med bibehållen kvalitet, men det kanske inte ens är möjligt.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #53 skrivet: 22 oktober 2020, 14:16:39 »
Det skiljer inte mer än ca 4000 kr mellan en "skitpump" och top of the line i inköpspris för installatörerna.
Kanske upp till som mest 6000 kr mellan billigaste fabrikat med låg uteffekt och dyraste med hög uteffekt.
Att prisspannet för någorlunda bra maskiner ligger inom dryga 5000 kr ut till kund är därför helt normalt.

Det stora problemet är väl egentligen skatten som gör allt så dyrt i Sverige.
Själva varupriset blir ofta bara en mindre del av den totala kostnaden.
Sen vill ju installatörerna förstås tjäna pengar, så ett par tusen vill nog de flesta ha i ren vinst på en installation, efter att alla kostnader och skatter är betalda.
« Senast ändrad: 22 oktober 2020, 14:18:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #54 skrivet: 22 oktober 2020, 15:08:57 »
Det som försvårar för oss privata kunder som inte kan detta är att det är rent omöjligt att veta om man gör rätt val. Många som säljer "top of the line" maskiner kommer alltid att "dissa" billigare märken. Men jag kan förstå om man ska köpa LVP till ett stort hus, men till ett garage trodde jag i min enfald att det fanns pumpar som man klarade sig på under 15.000 ink installation men ändå få en hyffsad pump utan att köpa "skräp".

Av alla dom jag har blivit rekommenderad i denna tråd så har ingen varit bra för ändamålet. Jag vill bara ha värme i garaget, utan att behöva spendera alldeles för mycket men med bibehållen kvalitet, men det kanske inte ens är möjligt.

Känner du efter att ha kikat runt bland alla ”riktiga”  återförsäljare och postorderföretag att du hittat en som du anser vara värd sitt pris och i din prisintervallet och säljaren säger att det är inga problem så är det väl bara att köra på det valet.
Man kan se rätt ofta gällande billiga modeller att ägaren säger att den fungerar bra, då är bara frågan om det betyder att den ger tillräckligt med värme för ytan och att den ger en bra besparing eller betyder det att det kommer varm luft ut ur den men den är lika effektiv som en vanlig elraddis.
Man får gå lite på egen känsla också, skulle jag basera alla mina köp på bara vad som skrivs på forum eller liknande så skulle det inte bli inhandlat speciellt mycket grejer  ;)

Köpa billigt kan bli dyrt finns det ett litet talesätt som nämns ibland och kan många gånger stämma.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #55 skrivet: 22 oktober 2020, 15:13:40 »
Ett tips som jag precis fick Mail om är att kolla hur det är med ”påtvingade” servicar för att garantin ska gälla.

Gällde en Invest och där är man tvungen att köpa totalt 2st servicearbeten av en certifierad kyltekniker inom 5 års perioden för att garantin ska gälla.
Blir dyrare än vad den är värd  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump med inbyggd WIFI till 40kvm garage
« Svar #56 skrivet: 29 oktober 2020, 08:57:00 »
Känner du efter att ha kikat runt bland alla ”riktiga”  återförsäljare och postorderföretag att du hittat en som du anser vara värd sitt pris och i din prisintervallet och säljaren säger att det är inga problem så är det väl bara att köra på det valet.
Man kan se rätt ofta gällande billiga modeller att ägaren säger att den fungerar bra, då är bara frågan om det betyder att den ger tillräckligt med värme för ytan och att den ger en bra besparing eller betyder det att det kommer varm luft ut ur den men den är lika effektiv som en vanlig elraddis.
Man får gå lite på egen känsla också, skulle jag basera alla mina köp på bara vad som skrivs på forum eller liknande så skulle det inte bli inhandlat speciellt mycket grejer  ;)

Köpa billigt kan bli dyrt finns det ett litet talesätt som nämns ibland och kan många gånger stämma.

Det håller jag med om, oftast så läser man flera positiva svar om en produkt och sen kommer det en negativ kommentar och då väger den tyngre på något sätt. I det här fallet så är det en del faktorer som spelar in, värmebehov, stor garageport och kanske 1-2 bilar vintertid. Exempelvis Polarpumpen verkar rekommendera pumpar och alla är såklart jättebra och skulle täcka mitt behov. Det är såklart, dom vill ju sälja och det vill väll alla såklart, men jag blir lite tveksam till hur duktiga dom är när det kommer till att räkna på behovet. Det är då man går på slipade åsikter som här och då blir man ju helt förvirrad vad man ska göra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!