Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.  (läst 19800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #15 skrivet: 07 juni 2017, 05:01:10 »
Nu är du där och hugger som en jävla cobra sluta upp med dom jävelskaperna som du hÃ¥ller pÃ¥ med mot alla mer eller mindre som har en avikande Ã¥sikt än dig , du vet tydligen bäst med nästan allt , och är det inte sÃ¥ att du direkt vet , sÃ¥ raggar du upp nÃ¥got pÃ¥ nätet som kan vara till gagn för dig och slÃ¥ med mot annan , vad tusan vet du om krypgrund  klart att det finns en viss fukt , det finns det utanför huset i klara luften med ,
Men vad är torrt  , jo när man inte känner eller ser kondensvatten , du känner inte heller fukten i luften , inte ens när du sitter  vid din plaskdamm  för den späs ut i himlen av vindar och sol , sÃ¥ det enda du har är hur ska jag kunna tvÃ¥la till nÃ¥gon utan att tappa huvudet , jo genom omskrivning av diverse ord eller ordföljd sÃ¥ det passar dig , med en rundskrivning i slutet av inlägget , som ska göra att du ska klara dig för vad du skrivit tidigare i inlägget
Nu är det så att , vad som är vad i den kyla som tydligen finns mellan oss , bottnar i en del inlägg som gjorts
kontentan av det och läsning mellan raderna överlåter jag till andra här på forumet

Det finns vissa saker som jag satt mig in i ordentligt, fukt i krypgrunder är en av dessa.
Värmepumpar, och då speciellt styrning och dimensionering av dessa är en annan sak.

Jag är konsekvent, när jag ser ett, som jag tycker, felaktigt påstående så låter jag det inte stå oemotsagt, det finns ingen som vinner på att bli itutad att det finns torra krypgrunder, den bilden är tillräckligt spridd ändå - utan att ett forum som jag ansvarar för skall föra denna typ av felaktiga påståenden vidare utan att en motsatt uppfattning torgförs.
Min egen krypgrund är "kruttorr" enligt din definition, den hade dessutom fått grönt ljus av besiktningsmannen (som dock helt korrekt noterade att krypgrund rent generellt var en riskkonstruktion) men likväl så luktade det mögel runt huset när vi köpte det (några veckor/säsong - dels tidig vår, och dels ett par veckor på hösten).
(Värt att notera var att grunden VAR kruttorr när den besiktigades, i slutet av vintern)
Orsaken konstaterades så småningom med hjälp av fuktloggning, det är luftfuktigheten som kommer in med den ventilation som krypgrunden har som orsakar problemen, och under perioder där uteluften är varmare än vad krypgrunden är så uppstår under kortare eller längre perioder fuktighet som är 100%, dessutom med fuktutfällning på större eller mindre ytor.
Risk för mögel, svamp o bakterier finns generellt sett vid fukt över ca 70-80% (kan vara högre ju varmare krypgrunden är utan att risk uppstår)

Detta är fakta.


På våren är marken , muren, och rasskydden kalla, de kyls dessutom ofta ned nattetid, och värms upp dagtid - inte sällan är det tjäle mot grundmur och eventuella rasskydd, när varm fuktig luft ventileras in i krypgrunden dagtid så RINNER det kondens ned efter rasskydd/grundmur - och detta är ofta skälet till dels angrepp av svamp (Hittas som regel nära grundmur) och mögel, t.ex. om rasskydden har gjorts av organiskt material kan de vara absolut fulla av vitmögel - som det var i vårt hus innan vi bytte ut dessa mot rasskydd i glasfiber.
Mögelfläcka som kan vara svåra att se finns även ofta under trossbotten i anslutning till ventilationsöppningar.
(Lyser man med en ficklampa utmed trossbotten kan man dock se dem med blotta ögat även om de inte för tillfället är "aktiva".)

Sen finns det förstås skillnader på olika grundkonstruktioner, men ingen krypgrund klarar sig utan fuktproblem så länge den ventileras med uteluft.

Det enda som kan göra att man inte drabbas av fukt är om man har en kontrollerad miljö med avfuktning och kontrollerad ventilation - eller att värme tillförs när det finns risk för hög relativ luftfuktighet.
Även s.k varmgrunder kan vara en lösning på problemet.

Vi löste vårt problem genom att städa ur mesta möjliga organiska material som kan mögla, vi la ut plast på marken, tätade all ventilation och satte in en avfuktare som kontinuerligt ventilerar grunden med ca 30 m3 luft/timme samtidigt som grunden avfuktas ned till en nivå på 70%.
I piteå finns det fuktproblem i de flesta krypgrunder under perioden slutet av maj till mitten av september som ni kan se på min graf, när den ligger runt 70% så avfuktas den aktivt med hjälp av avfuktaren, utan avfuktning hade den legat stora delar av denna tid i området där det finns risk för mögel, svamp och bakterier som skapar "sjuka hus" med allt vad det innebär.
På andra orter eller mer sjö/havsnära är eller kan problemen större.




Dock, så långe markavtäckning är väl utförd, och man fyllt med ett material som inte innehåller organiskt material, och att konstruktionsdetaljerna i huset inte heller innehåller organiskt material så kan det få vara fuktigt utan att någon skada uppstår, dock är det väldigt ovanligt att man har både 100% korrekt utfört markarbete, samt ej organiskt material i rasskydd och trossbotten.

Ditt mycket otrevliga inlägg låter jag stå kvar, det drabbar nog dig hårdare än vad det drabbar mig, och jag vet ju var du står när det gäller din uppfattning om mig.

Nej det är inte dräneringsrör, men vet ej vad de kallas, "rören-i-mark-som-leder-bort-vattnet-frÃ¥n-stupröret".   tummenupp

Ofta har man tillgång till husets avloppssystem i en krypgrund, det är bättre att leda in vattnet från en avfuktare där, för precis som 25FOCUS skriver så är nog inte dräneringsslangarna bästa valet om man anslutit stuprören dit.
Samtidigt så tror jag att många bara gör ett hål i plasten och låter marken ta hand om vattnet, ofta har man ju ändå redan 100% fukt under plasten (som du redan sett på den kondens som bildas där).

Ett bra sätt att logga krypgrunder är t.ex. den logger jag utvecklat och säljer, logger 2020 eller 3030: https://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Tillsammans med temp/fuktigvare: https://www.energibutiken.se/sv/expansionsmoduler/13-htiq-fukt-och-temperaturmodul-givare.html
I webbtjänsten kan du få upp både grafer som ovan, men även mögelriskgrafer:
Som du ser så är risken stor för hög fuktighet under perioder när temperaturen i krypgrunden går över +10 grader, men jag har sett 100% luftfuktighet i min krypgrund även i Januari månad när det var blidväder och regnade och grunden var nedkyld till minusgrader (Innan ventilationen i grunden tätades och avfuktare sattes in)

« Senast ändrad: 07 juni 2017, 06:38:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #16 skrivet: 07 juni 2017, 11:27:39 »
Nej det är inte dräneringsrör, men vet ej vad de kallas, "rören-i-mark-som-leder-bort-vattnet-frÃ¥n-stupröret".   tummenupp
En sak som jag funderat pÃ¥ :  är det hus av nyare typ  gärna fabrikat , vilkens sorts mark är den byggd pÃ¥ , hur ligger den i förhÃ¥llande till terrängen

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #17 skrivet: 07 juni 2017, 11:29:01 »
Okej, så det är fullt möjligt att det faktiskt är 100% luftfuktighet där nere nu och att mätaren fungerar korrekt?
Finns ingen synlig kondens på tex trossbotten eller liknande, men under markplasten finns det iofs en del.
Krypgrunden är ca 80kvm och har 3ventiler och en stor öppning/blivande lucka.
Har haft äkta hussvamp nu nyligen men är åtgärdat nu, därav vill jag ha koll på fuktigheten nu. Tips på avfuktare?
Med vänlig hälsning, Erik
En sak som jag funderat pÃ¥ :  är det hus av nyare typ  gärna fabrikat , vilkens sorts mark är den byggd pÃ¥ , hur ligger den i förhÃ¥llande till terrängen

Utloggad Kerratron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #18 skrivet: 15 juni 2017, 11:02:28 »
En sak som jag funderat pÃ¥ :  är det hus av nyare typ  gärna fabrikat , vilkens sorts mark är den byggd pÃ¥ , hur ligger den i förhÃ¥llande till terrängen

Huset är av äldre modell, slutet/mitten 1800 skulle jag säga.
Står i en svag sluttning, men väldigt nära marken.
Har nyligen råkat ut för äkta hussvamp så grund är nu urgrävd till krypgrund och hela bottenvåningen är ny/renoverad och likaså trossbotten etc etc..
Plast ligger på marken i krypgrund och marken på ovansidan huset är även dränerat.
Lika bra att göra det riktigt när man väl gör det!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #19 skrivet: 15 juni 2017, 11:47:39 »
Lite mer info kanske behövs från dig enligt följande :: Vid urgrävning av grund har det blivit så att nivån är lägre än
nivån är utanför huset , hur går stuprören ut , vilken marksort är det på uppsidan av huset , hur är det dränerat på ovansidan

Utloggad Kerratron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #20 skrivet: 15 juni 2017, 12:14:47 »
På ovansidan är det nog ca30 cm under marknivå kanske och i marknivå på nedersidan av huset.
Stuprör leds bort i rör i mark.
Marken är... Jord, något blöt kanske och inte allt för mycket sten.
Ovansidan har dränerats så att ett dike är grävt nära huset (inom 1m) ca en meter djupt och dräneringsrör etc, leder bort till en liten Bäck/dike ca 10-15 m från huset.
Den andra dräneringen är gjord lika fast ca 50m högre upp.

Värt att nämna är kanske att huset står på en stor ö, i havet.
Lika bra att göra det riktigt när man väl gör det!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #21 skrivet: 15 juni 2017, 12:37:33 »
OK att huset är på en Ö har ingen betydelse , det verkar som att ni har försök att komma tillrätta med det ganska
bra  , du säger även att det är jord pÃ¥ ovansidan , vet du var berget är , hur djupt ligger det i förhÃ¥llande till berg under huset , det kan vara sÃ¥ att mellan berg och jord sÃ¥ ligger ett sandlager som vattnet gÃ¥r igenom och kommer fram under huset , ni fÃ¥r dagvatten in mot grunden  och den kommer frÃ¥n uppsidan av huset , är lite knepigt att fÃ¥ till det ,ni har dränerat pÃ¥ 2 ställen säger du , utan att skrämma dig , hur är gravarna grävda , för att ta hand om dagvattnet sÃ¥ ska dom vara som ett V och ligga pÃ¥ ca  50 cm djup  ( för att ta det vatten som sjunker genom jorden ) gÃ¥ ut min  3 meter fÃ¥r knutarna pÃ¥ uppsidan , samt sluta där , därefter kan dom anslutas till rören för stupen , för dom är väl täta hoppas jag , börja där ,  samt kolla upp hur det är med vatten under huset när det har regnat , gräv en grop ca 50 djup och se om det blir vatten i den och Ã¥terkom , det finns flera sätt att kanske fÃ¥ bukt med problemet

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #22 skrivet: 15 juni 2017, 12:45:47 »
Så länge ni inte får upp vatten på plasten så gör det ingen skillnad om det är blött eller "torrt" under plasten eftersom den är tät mot vatten.
Och blött är det alltid under plasten, men det är ju självklart inte bra om det står vatten under plasten, för helt tät plast har man ju aldrig, så det skulle läcka upp på plasten så småningom.
Dagvattnet borde inte rinna in om ni har lutning från huset sista biten närmast huset, och bra avrinning på sidorna.
Om ni haft hussvamp så tycker jag absolut att ni skall avfukta, de där sporerna är väl svåra att bli av med?
« Senast ändrad: 15 juni 2017, 12:47:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #23 skrivet: 15 juni 2017, 12:53:36 »
Så länge ni inte får upp vatten på plasten så gör det ingen skillnad om det är blött eller "torrt" under plasten eftersom den är tät mot vatten.
Och blött är det alltid under plasten, men det är ju självklart inte bra om det står vatten under plasten, för helt tät plast har man ju aldrig, så det skulle läcka upp på plasten så småningom.
Dagvattnet borde inte rinna in om ni har lutning från huset sista biten närmast huset, och bra avrinning på sidorna.
Om ni haft hussvamp så tycker jag absolut att ni skall avfukta, de där sporerna är väl svåra att bli av med?
Nu är det så att du ska inte komma med några pekpinnar om vara eller inte vara , det är vi och inte du som har en dialog om detta , du har att avvakta vad som komma ska i det här

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #24 skrivet: 15 juni 2017, 13:00:04 »
Som alltid, ser jag nåt som verkar tokigt så är det min plikt att ge min uppfattning.
Huruvida det står vatten 50 cm ned i backen eller ej saknar totalt betydelse om man plastat marken.
Däremot är det viktigt att det inte kommer in/upp vatten PÅ plasten.
Man brukar därför fästa plasten en bit upp på grundmuren så att eventuellt ytvatten rinner in under plasten.
Själv har jag istället gjort fall ned mot rasskydden på insidan så att eventuellt vatten som kommer in, eller kondenserar på grundbalken rinner utåt och ned i sanden mellan plast och rasskydd.
Båda sätten fungerar.
Men som sagt, stående vatten skall man inte ha under huset, inte ens under plasten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #25 skrivet: 15 juni 2017, 13:24:32 »
Som alltid, ser jag nåt som verkar tokigt så är det min plikt att ge min uppfattning.
Huruvida det står vatten 50 cm ned i backen eller ej saknar totalt betydelse om man plastat marken.
Däremot är det viktigt att det inte kommer in/upp vatten PÅ plasten.
Man brukar därför fästa plasten en bit upp på grundmuren så att eventuellt ytvatten rinner in under plasten.
Själv har jag istället gjort fall ned mot rasskydden på insidan så att eventuellt vatten som kommer in, eller kondenserar på grundbalken rinner utåt och ned i sanden mellan plast och rasskydd.
Båda sätten fungerar.
Men som sagt, stående vatten skall man inte ha under huset, inte ens under plasten.
NU säger du att det är din plikt  , vad är det som säger att du har som plikt  , eget intresse av av framstÃ¥ som nÃ¥got bättre  eller , helt plötsligt har du även en examen i geologi och grundläggning  , du mÃ¥ste ha en oerhörd
skarp utbildning i alla de yrken som finns i vårt avlånga land ,

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #26 skrivet: 15 juni 2017, 13:38:29 »
Jag kan väl säga detsamma om dig?
Vad ger dig tolkningsföreträde?
Svara istället på varför det har betydelse om det står vatten 50 cm ned i marken?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #27 skrivet: 15 juni 2017, 14:59:38 »
Jag kan väl säga detsamma om dig?
Vad ger dig tolkningsföreträde?
Svara istället på varför det har betydelse om det står vatten 50 cm ned i marken?

Jag har aldrig framställt mig som nÃ¥gon gura som vet allt , men kan tala om att jag har mÃ¥nga strängar pÃ¥ min lyra  , har inte för avsikt att basunera mitt CV  och briljera för andra men jag vet vad du har , det framkommer under din del av information om dig pÃ¥ forumet , kan nog säga att jag är inte sÃ¥ imponerad av det som stÃ¥r
 men du framstÃ¥r dig som nÃ¥gon med oerhörda kunskaper i sÃ¥ gott som allt , du mÃ¥ste dÃ¥ vara ett geni
i högre skolan , att du inte söker in till mensaklubben är för mig obegripligt och talar om det här på forumet så alla vet
att du ett geni
Nu är det sÃ¥ :: läser du inte vad jag skriver :: som du alltid skriver som en knäpp pÃ¥ näsan till andra  och hör sen ,
med din verbala kunskap i skrift skulle du nog ha ett annat yrke , politiker t.e.x. som kan gÃ¥ runt med ord sÃ¥ det lÃ¥ter bra och passa in i sammanhanget  till sin egen fördel
Jag frågar för att få ett underlag och talar om vad jag vet och framför de uppgifterna till någon så de har olika
varianter att titta på , samt ta beslut om , det är inte jag som ska utföra något
Som jag framförde i tidigare inlägg så finns det olika vägar att gå , men tydligen passar det inte dig om att någon
säger nÃ¥gonting utan du ska vara inne och hacka med , det eller det är detsamma har ingen betydelse , sÃ¥ ska du inte göra eller e.t.c.  Om jag inte har helt fel , sÃ¥ finns det säkert ett flertal pÃ¥ forumet som har sina betänkligheter om dina
framförande och tillrättavisningar mot andra , men ligger lågt , för dom anser att det är på gränsen till förtal och
nedvärderande  mot  andra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #28 skrivet: 15 juni 2017, 15:42:27 »
Detta svar har jag erhÃ¥llit av Rickard via PM , detta innebär möjligtvis att efter detta inlägg, att jag  inte kommer att vara kvar  pÃ¥ forumet , blir borttagen av Rickard , han tycker inte om mig och det kan jag förstÃ¥ , enär det finns en viss kyla mellan oss och det enda sättet han kan göra är att bannlysa mig , oavsett detta överlÃ¥ter jag till övriga pÃ¥ forumet  att analysera  det som skrivits mellan oss ,om det finns kvar eller är raderat  och ta ställning till det

Om du inte slutar med personangrepp så redigerar jag dina inlägg, eller bannlyser dig.
Du får helt enkelt debattera som folk utan att komma med en massa personangrepp så snart någon har en annan uppfattning än dig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #29 skrivet: 15 juni 2017, 16:35:41 »
Vad jag tycker eller inte tycker om dig är totalt ovesäntligt.
Oavsett med vem man debatterar, eller vad man debatterar så kan man lämna personangreppen dithän.
Debattera sakfrågorna så gott du kan, och sluta upp att anklaga mig för än det ena än det andra så skall du se att det löser sig.

Jag blandade mig i denna diskussion igen för att jag tycker att du verkar skrämma upp trådstartaren i onödan.
Visst, det skall självklart inte rinna in vatten under krypgrunden, då är det nåt fel, men att börja gräva 50 cm ned i marken under krypgrunden för att se om det finns vatten där tycker JAG är onödigt, och det var därför jag ifrågasatte varför du tyckte att han skulle göra det.
Vill du inte svara på frågan, låt bli, men hoppa inte på mig och min personlighet bara för att det går din ära förnär att någon ifrågasätter dig.

Det enda viktiga sedan man lagt ut plast är att det inte kommer vatten på plasten, men det är å andra sidan mycket viktigt, speciellt om man inte mäter fukthalten och får larm om den blir hög.
På ett par veckor kan man ha rejäla angrepp under grunden om det står vatten på plasten.
« Senast ändrad: 15 juni 2017, 16:37:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!