Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driva värmepump med värme?  (läst 4256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Driva värmepump med värme?
« skrivet: 21 oktober 2015, 21:25:32 »
Jag har funderat på följande:

Med en sterlingmotor antar jag att man skulle kunna driva en kompressor i en värmepump, då ingen kompressor med integrerad elmotor utan istället med fördel en integrerad med sterlingmotorn. Skulle man då t.ex. kunna driva en värmepump med förångare i utomhuset genom att elda ved och få ut mer värme än energiinnehållet i veden? Eventuellt låg verkningsgrad på sterlingmotorn kan väl knappast vara ett problem om värme är målet, tänker jag.

Vidare funderat: Skulle man kunna driva sterlingmotorn som driver värmepumpen med varmvattnet som värmepumpen producerar? Lite mer som en evighetsmaskin då kanske, men vad förhindrar detta?
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Driva värmepump med värme?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2015, 06:00:19 »
Jag är dåligt påläst på sterlingmotorer, men en liten motor har väl bara 10-20% verkningsgrad, så om du vill ha ut 10 kW värmepumpseffekt behöver du runt 2 kW sterlingmotor, som i sin tur kräver att du eldar med en effekt av 5-10 kW.
Man borde alltså teoretiskt kunna få ut 20 kW värme om man eldar "10 kW".
Kan man göra det med en verkningsgrad på 90% i en bra panna så borde det bli ett plus, men jag gissar att sterlingmotorn stjäl verkningsgrad/uteffekt från pannan så att det inte bli lönsamt.
Det som kan göra det lönsamt är att värmepumpen kan ge upp till 5 gånger den el som motorn kräver.
Troligen är problemet att det kostar för mycket att köpa en sterlingmotor, eller så har jag helt fel i mina tankar.

Energin (kan ha helt fel) som driver en sterlingmotorn måste vara högvärdig, tror inte den går driva med det 50 grader varma vattnet som värmepumpen ger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driva värmepump med värme?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2015, 07:44:22 »
Det finns gasloeldade kompressorer som kan köras både som värme och kyla. hur de funkar har jag ingen aning om.

CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driva värmepump med värme?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2015, 08:39:37 »
Kan man göra det med en verkningsgrad på 90% i en bra panna så borde det bli ett plus, men jag gissar att sterlingmotorn stjäl verkningsgrad/uteffekt från pannan så att det inte bli lönsamt.

Men hur skulle vedpannan bry sig om den producerar varmvatten eller driver en sterlingmotor? Låg verkningsgrad på pannan är bara dåligt då det innebär att energi försvinner ut genom skorstenen. Men värmeläckage från sterlingmotorn borde väl gå att fånga upp som varmvatten och om man har ett värmebehov där manicken står gör övrig värme också nytta och knappast någon enerig går till spillo, eller?

Energin (kan ha helt fel) som driver en sterlingmotorn måste vara högvärdig, tror inte den går driva med det 50 grader varma vattnet som värmepumpen ger.

Jo, säkert, jag tror inte att det skulle fungera, men jag hoppades att någon som var duktig på termodynamik kunde förklara varför...

En annan relaterad sak jag funderat på är om man skulle kunna förbruka överblivet varmvatten från t.ex. solfångare m.h.a. sterlingmotor, men då kanske för att att driva en generator...
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Driva värmepump med värme?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2015, 11:40:26 »
Idén kan nog funka, sterlingmotorn behöver även en köldbärare (en varm och en kall sida), om man har en värmepump kopplad till sterlingmotorn till så kan ju kompressorn kyla köldbäraren så att den värme som kyls bort av köldbäraren i sterlingmotorn återvinns av kompressorn.
Men en bra sterling är dyr så nån kommersiell produkt tror jag inte det blir på ett tag.

Någon evighetsmaskin blir det inte, sterlingmotorn behöver bra mycket mer drivenergi än vad en värmepump som är kopplad till den kan leverera.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driva värmepump med värme?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2015, 19:41:01 »
Jag tror att jag började fundera pÃ¥ detta när jag läste om inresols (pellets)eldade hushÃ¥llskraftvärmeverk.  :)

Om man kan göra varmvatten och el med 90-96% verkningsgrad i pannan och få ut 22-34 % el, skulle man ju kunna driva en värmepump med elen och då behövs inte speciellt högt COP för att det systemets totala COP ska bli större än 1.

Då tänkte jag att man borde väl kunna skippa generator följt av elmotor och få ett ännu effektivare system.
 
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Driva värmepump med värme?
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2015, 21:43:20 »
Man kan ju erinra sig gamla Platen-Munters absorptionsanläggningar (modell husvagnskylskåp) som drivs direkt med värme utan att gå omvägen via mekanisk energi. Dock till priset av nästan försumbar COP.

Vill man få god verkningsgrad på en sån här anläggning så tror jag att man bör skippa el-mellanledet och låta värmemotorn (stirling, ångmaskin eller vad det nu vara må) driva värmepumpens kompressor direkt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Driva värmepump med värme?
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2015, 22:29:01 »
Tanken har slagit mig att ha en pelletseldad ångmaskin som driver en kompressor :)

Om man vill experimentera finns det ju alltid AC-kompressorer till bilar som enkelt kan drivas med vad man har till hands, ångmaskin, vattenhjul, vindsnurra, tramphjul :)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Driva värmepump med värme?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2015, 11:05:36 »
tramphjul :)

Där har vi möjligen en kommersiell produkt, motionscykel med inbyggd AC.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driva värmepump med värme?
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2015, 21:01:40 »
Vill man få god verkningsgrad på en sån här anläggning så tror jag att man bör skippa el-mellanledet och låta värmemotorn (stirling, ångmaskin eller vad det nu vara må) driva värmepumpens kompressor direkt.

Jo, precis sÃ¥ tänkte jag och därav denna trÃ¥d...  :)

Om man vill experimentera finns det ju alltid AC-kompressorer till bilar som enkelt kan drivas med vad man har till hands, ångmaskin, vattenhjul, vindsnurra, tramphjul :)

Eller sterlingmotor! Det låter kul!

Om man skulle bygga värmepump av ac-kompressor hur bör man dimensionera den? Vätska/vätska blir enklast att bygga antar jag...

Nu är min tid för exprimenterande på tok för begränsad, och vill man ha en sterlingmotor till det, får man nog bygga en själv...och det undrar jag om jag är kapabel till...

Men jag stÃ¥r i startgroparna för att dränera om kring halva huset och byta lite avloppsstam. SÃ¥där 5 meter förutom dräneringsdiket som ska grävas upp. Jag kanske borde pilla ner nÃ¥gra meter PEM-slang för framtida exprimenterande framförallt ovan avloppet fast mkt närmre ytan och sÃ¥ i dräneringsdiket fram till pannrummet...   Sc:,h
« Senast ändrad: 23 oktober 2015, 21:04:17 av Carl_I »
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Driva värmepump med värme?
« Svar #10 skrivet: 25 november 2015, 08:53:11 »
Vill man experimentera med kombinationen ved och värmepump skulle jag satsa på en rökgaskylare till brinen. Då skulle man kunna få minusgradig rökgas ur skorsten. Någon kommer nu säga "det går inte då blir det kondens i skorsten och den förstörs." vilket inte alls behöver vara så. Jag har jobbat med anläggningar med rökgaskylning mot värmesystemet, då har rökgasen kanske legat på 60 grader i skorsten. Det blir kondens som avleds i en avloppsledning. Kladdigt men funkar. Vill man skona skorsten så räcker det med en dragbegränsare så kommer skorsten ventileras så fort pannan stannar.

En modern vedpanna har över 90% verkningsgrad. Vilket jag tycker mäts helt felaktigt. Endast 70-80% av rökgastemperaturen tas tillvara på. Så med andra ord finns det 20-30% spillvärme i en modern anläggning som kan tas tillvara på till en vp.

Flera anläggningar jag jobbat med har kompletterat oljepannor med bergvärme. Då har oljepannan jobbat som spets, vilket går in ganska mycket då man ofta bara har 50% eller mindre effektäckning i de anläggningarna. Rökgasen från oljepannorna skulle kunna användas för att höja brine vilket skulle sänka antalet drifttimmar på oljepannorna.

Jag har också haft iden att driva en sterling med vedpannan :)

Rimligtvis borde man kunna sänka elbehovet till värmepumpen om man kopplar sterlingmotorn till varma sidan och driver en generator. Den förbrukar ju ingen värme.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!