Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline C9 (-01) ger inget tillskott (kallt!)  (läst 7049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C9 (-01) ger inget tillskott (kallt!)
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2016, 13:59:57 »
En meter slang av den typ som normalt används rymmer en liter. Det är troligen 2 slingor à 300 meter som är kopplade parallellt. De är troligen hopkopplade någonstans utomhus, jag antar att det bara är en slang för inkommande köldbärare och en för utgående från pumpen ut. I så fall kan det handla om läckage där slangarna är hopkopplade vilket bör vara rätt nära huset. Det tycker jag är troligaste stället för läckage. Slangarna är rätt tjockväggiga. Man bör märka om man kommer åt dem med en spade. Dessutom ska de som sagt ligga djupare för att fungera bra. En halv meter under marken är för grunt.

Nära huset kan slangarna ligga grundare men då är de ordentligt isolerade några meter för att det inte ska bli tjäle nära husgrunden. Går slangarna ut genom en källarvägg bör det vara lätt att mäta hur djup under marken de ligger. Det verkar i vilket fall som helst vara läge för att gräva för att undersöka hopkopplingen av slangarna om det har gjorts utomhus.

Det ska gÃ¥ att ställa köldbärarpumpen i läge för kontinuerlig drift och dÃ¥ gÃ¥r den även när kompressorn stannar. Vet inte vilken meny det är pÃ¥ din pump. PÃ¥ min är det 5.11. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mattyG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline C9 (-01) ger inget tillskott (kallt!)
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2016, 14:42:30 »
Hej,

Bifogar bilder på hur det ser ut. Kopplingen verkar vara inomhus. Det brukar vara lite läckage där, jag har väl tömt ut ca 1-2 liter sedan slutet av november, brukar alltid ligga en liten skrätt i botten av isoleringskupan. Tidigare ägare sa att det droppade lite vätska hela tiden från rören och det verkar det göra, men 100 liter?! Ska ju ha droppat ur lite under flera år då. Men att den stannade nu igen efter 2 månader från att det fylldes på verkar ju mysko.

Det hela verkar gå ut ca 75 cm under jord från källaren. Det går ut rakt under en trall som byggdes för ca 5 år sedan. OM det nu läcker från någon slang bör det iaf vara lätt att se från vilken genom att stänga ena slingan och bara prova med ena? Kan ju aldrig ha gått hål på båda.

Provade start igen nu. Samma fel "processostat låg" efter ca 30 sekunder.

Jag provar att köra "enbart tillskott" och sätta köldbärarpumpen i kontinuerlig drift när pumpen startat om sig så får vi se vad som händer.

Mvh
Mattias
Hus. 1-plan 137 kvm med källare 170 kvm + Garage 25 kvm (även under garage). Byggt 1968. Uppvärmning källare är vattenburen värme genom element. Uppvärmning entreplan är golvvärme + täljstenskamin i vardagsrum. IVT C9 -01.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C9 (-01) ger inget tillskott (kallt!)
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2016, 16:05:56 »
Jag gissade alltså fel. Hopkopplingen var inne i källaren. Då är det ett problem mindre.

Skvätten i botten på den isolerande kåpan, är det verkligen spritlösning? Det samlar sig vätska i min också men det är kondensvatten.

Kontrollera ocksÃ¥ att köldbärarpumpen verkligen roterar genom att antingen höra om ljudet ändras när hastigheten pÃ¥ pumpen ändras eller, vilket är bättre, lossa muttern pÃ¥ axelns förlängning pÃ¥ köldbärarpumpen och se efter om den roterar. Det finns ett mejselspÃ¥r i axeln sÃ¥ det ser man lätt. Det kan komma en liten skvätt köldbärarlösning när muttern lossas. LÃ¥ter det som om det är luft i köldbäraren när köldbärarpumpen startar, gurglande ljud eller nÃ¥got sÃ¥dant. 

Blir det pressostat låg efter 30 sekunder är det antingen inget köldbärarflöde alls eller inget köldmedieflöde på grund av att expansionsventilen, att filtret är igentäppt eller köldmedieläckage. Om värdet på GT6 i första inlägget var ett rättvisande värde är det risk att problemet ligger i köldmediekretsen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mattyG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline C9 (-01) ger inget tillskott (kallt!)
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2016, 17:34:35 »
Hej,

Ja de är säkert kondensvatten.

Kör elkasett nu, provade ställa in köldbärarpumpen till kontinuerlig men det händer inte ett jota. Funkar den att köra med elkasett? eller är den död?

Försöker förstå mig på hur pumpen och systemet fungerar. Det blir lite rörigt med alla termer kring köld/kyl osv :D Men när du säger att felet ligger i köldmediekretsen, då betyder det att felet iaf kan vara att det läcker någonstans i slangarna ute?

Men jag tänker hur som helst ta hit en servicekille för att titta på detta, verkar inte vara något jag kan fixa själv hur som.

Hus. 1-plan 137 kvm med källare 170 kvm + Garage 25 kvm (även under garage). Byggt 1968. Uppvärmning källare är vattenburen värme genom element. Uppvärmning entreplan är golvvärme + täljstenskamin i vardagsrum. IVT C9 -01.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C9 (-01) ger inget tillskott (kallt!)
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2016, 18:40:10 »
Har inte provat men det är möjligt att det inte går att köra köldbärarpumpen om man kör enbart elpatron. Däremot ska den gå även om kompressorn har larmat för lågt tryck om den är ställd i kontinuerlig drift.

Köldmediet är det som cirkulerar i det slutna systemet kompressor-kondensor-expansionsventil-förångare och tillbaka till kompressorn. Ingrepp kräver fackkunskap.

Köldbäraren är spritlösningen som cirkulerar i slangen i marken. Det går bra för oss amatörer att hålla på med den delen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mattyG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline C9 (-01) ger inget tillskott (kallt!)
« Svar #20 skrivet: 24 januari 2016, 20:27:13 »
Hej!

Stort tack för all hjälp Roland.

Verkar som köldbärarpumpen inte är död iaf. Får se vad felet är när servicekillen kan tänkas dyka upp.

Bra klargörande! :)

Skriver en update hur det går framöver så kan säkert någon annan få nytta av det i framtiden.
Hus. 1-plan 137 kvm med källare 170 kvm + Garage 25 kvm (även under garage). Byggt 1968. Uppvärmning källare är vattenburen värme genom element. Uppvärmning entreplan är golvvärme + täljstenskamin i vardagsrum. IVT C9 -01.

Utloggad mattyG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline C9 (-01) ger inget tillskott (kallt!)
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2016, 15:21:38 »
Har haft servicekille här. Han tycker köldbärarlösningen verkar Okej! Inget bubbel eller så - så förhoppningsvis är det okej i slangarna.

Däremot gissar han på läckage av köldmediet. Han kunde dock inte se vart, utan planen är att byta ut två T-rör där det tydligen kan läcka och sedan fylla på ny vätska för att ge det ett försök. Om samma problem återkommer om ca 2 månader är väl kanske det rimligaste att byta ut pumpen, den är trots allt 15 år nu. Jag fick ett höftat pris på runt 65 000 med installation efter ROT för en ny Greenline C9. Verkar rimligt?
Hus. 1-plan 137 kvm med källare 170 kvm + Garage 25 kvm (även under garage). Byggt 1968. Uppvärmning källare är vattenburen värme genom element. Uppvärmning entreplan är golvvärme + täljstenskamin i vardagsrum. IVT C9 -01.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 603
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!