Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ onödigt stor pump i förhÃ¥llande till elementkapacitet?  (läst 19242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Är på väg att sätta in bergvärme i ett äldre hus byggt 1966, tvåglasfönster och inte tilläggsisolerat. 75+75 kvm samt en källare som är lika stor med tvättstuga mm. För närvarande Olja och en luftpump. Tyvärr osäkra uppgifter om förbrukning och framledningstemperatur osv. Dock har dom som tittat ansett att det bör räcka till med antalet element och att det därför inte behövs shuntas ut särskilt hög temperatur när det är kallt.

Har fått förslag på pumpar där Rickard här har räknat fram att tom 6kw pump är rimligt utifrån nuvarande förbrukning. Fick nu en offert på en 11kw pump av en leverantör. Självklart kan det skilja beroende på hur man bedömer olika saker men det som jag kom att tänka på är om mina element verkligen kan tillgodogöra sig den effekten?

Jag har räknat lite på det. Om vi antar att en "högsta" framledningstemperatur som en normal VP kan/bör ge är 55 grader. Dvs att elementen är ca 35 grader varmare än rumstemperaturen = delta T. Kollar jag då storleken på mina element och jämför med motsvarande i Rinkabyrörkatalogen kommer jag fram till att mina element då kan ge 3000W på nedervåningens 75 kvm, 2100W på övervåningens 65 kvm (10 kvm kommer att få elgolvvärme i en toalett) samt att i källaren ger dom ungefär 2400W med nuvarande element (på 40kvm) samt att det ska installeras ett extra element i pannrummet nu när oljepannan åker ut kanske 1000W till. Totalt blir det 8500W som elementen kan avge med 55 graders framledningstemperatur som jag förstår det. Finns det då någon anledning/nytta att sätta in en 11KW pump? (Inga utbyggnadsplaner eller pooler planerade. Och vi har heller inte några planer på att sätta in fler element eller byta till golvvärme) Som jag förstår det så kommer det ändå att behövas spetsel för att höja temperaturen över 55 grader om det visar sig nödvändigt.. Visst lite varmvattensproduktion osv men ändå så känns 11KW som overkill i vårt hus. Till det hade man planerat ca 168m aktivt hål i Stockholmstrakten.



Skogstomten

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Coca-Cola...

Är detta kalkylförslag en pÃ¥hoppares eller en yrkesmannaprodukt?  ;)

Att sätta in så stor pump i det huset är rena vansinnet, om det inte är en inverter som "Oraklet" misstänker.
Jag anser ändå att det är overkill med även en X-11, då den rimligen kommer att få gå på mineffekt under större delen av året, och on/off under en betydande del.

Jag tror nog att man kan komma fram till en sån kalkyl om man räknar 3 X 75 m2, och räknar som om det vore i ett plan, det ger stora värmeavgivande ytor jämfört med ett hus i två våningar + källare.
Man brukar räkna med att källare och vindsvåning drar 30-50% av den energi som motsvarande yta i markplan.

Jag vidhåller att ditt maximala effektbehov bör ligga på ca (minns inte kalkylen, men) uppskattningsvis 7-8 kW.

Skall du köpa sÃ¥ stor pump skall du helst inte köpa Nibe eller Thermia, utan hellre IVT, och komplettera med volymförstorare, det skulle funka, och elpatronen kan du skruva loss och sälja.  ;)
« Senast ändrad: 06 maj 2010, 13:11:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
75+75 +40 med källaren?
Då är en en 9kW faktiskt rimligt!
Förbrukningen Rikard räknat på måste vart det du har idag med en aktiv luft/luft värmepump?
Om du sätter in bergvärme bör du väl dimensionera för hela huset och fimpa luft/luft pumpen när den tar slut.
Högsta framledning på dagens VP ligger runt 65 på de flesta, vilket system har du i huset, kanske är det i stil med 65/45 vilket gör en min 9kW rimlig som jag ser på det.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du kan läsa den diskussionen här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=33415.msg311898#msg311898

Källaren drar inte mycket mer energi vid DUT än vid 0-gradigt, och vindsvåningen, tja den värms ju till stora delar av markplanet.
Men visst, skall ni börja köra värme i garaget, då kan det behövas mer.
Alltid svårt att säga med säkerhet, men att köpa en värmepump som under större delen av året får driftstider på kanske 5-10 minuter åt gången p.g.a för hög uteffekt kan inte vara vettigt.
« Senast ändrad: 06 maj 2010, 13:17:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om jag räknar pÃ¥ ett 2 planshus med källare pÃ¥ totalt 225 kvm byggt 66 och kör en effektberäkning sÃ¥ kommer jag fram till 13,5 kw vid dut -20 i Stockholm. En diplomat 12vill ha 256m hÃ¥l för att klara 0 vid dut. Pumpen ska klara huset till -8  En 6kw som Rickard vill ha ska klara huset till +3 med 139m hÃ¥l  Jag vet vad jag skulle valt .  DÃ¥ har jag valt 22 grader som innetemp, och räknat i Thermias Program.  *vinkar*

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
IVT HE11 är det som är föreslaget. Jag har bett dom räkna på vad en 9:a skulle ge för tillsatsel. I beräkningen har dom använt en schablon och beräknad/angiven effekt är 35000kwh totalt. Vilket känns mycket. I förhållande till det jag angav som uppskattats av tidigare ägarna. 1,8-2,3 kbm olja samt 6500kwh med luftvärmepump installerad.

Luft/luft värmepumpen är 1,5 år ska man stänga av den och bara köra på bergvärmen eller ska man låta dom hjälpas åt så länge den funkar?
« Senast ändrad: 06 maj 2010, 16:16:46 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Med dina förbruknings siffror ska en 6 kw VP  Klara sig till -1.  Det blir för det mesta en större pump om man räknar pÃ¥ effekt gentemot förbrukning.  Men du har inga bra förbruknings siffror alltsÃ¥?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 *roflmao*  *roflmao* Ja du Rickard . Är det en utmaning till mig  ;)
Vad tror du själv. Titta på framräknad radiator effekt mot boyta , 1966 fanns det inga 55-45 system

Rickard . Din beräknade topp effekt pÃ¥ 7-8 kwh pÃ¥ 225 m2 Vad fÃ¥r du dom siffrena ifrÃ¥n 35,5 Watt per m2 med 8kwh  ::) dÃ¥ stämmer inte ens en enkel schablon beräkning . 

Nej  det finns en lista Som jag gÃ¥r efter .Den är sammanställd av mig och min farsa som va en röris av gammla stammen .Dom som klara allt frÃ¥n att konstruera/Svetsa  Panncentraler pÃ¥ 10-30MWH och samtidigt göra en infiltrering eller ett pannbyte M-M  . När den är gjord  utalar man sig om toppeffekter pÃ¥ tilltänkt objekt och vad bästa lösning är, Men jag vÃ¥gar hÃ¥lla med V-P oraklet gällande toppefffekt 13,5 kwh för det borde ligga där i närheten för att säker ställa komforten i fastigheten . Men som jag skrivit och raderat Man kommer inte sÃ¥ lÃ¥ngt pÃ¥ tro och prova tekniken  :), Ska man ge nÃ¥gon ett rÃ¥d ska man vara 100% pÃ¥ sin sak .

I stockholm ligger den här fastigheten . Du vet Hade jag varit pÃ¥ humör och inte sÃ¥ besviken skulle jag tagit med mig ett sexpack cocacola och Ã¥kt dit . Det tar inte mer än en timme sÃ¥ har man uträtt dom frÃ¥ger skogstomten har för att hans värmepumps installation ska bli kund anpassad efter hans önskemÃ¥l och ställda hygien krav .  ;) Och dÃ¥ hade jag utbildat en till i värmepumparnas värd.  :)
C-C Gängse vvsare
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag mÃ¥ste göra nÃ¥nting rätt om jag hamnar pÃ¥ ungefär samma nivÃ¥ som Coca-Cola :)   Hoppas Konspirations SANSUN ser det, det kanske inte är nÃ¥gra större fel pÃ¥ Thermias program.  Jag ska försäkerhets skull räkna pÃ¥ detta objekt med det allsmäktiga, opartiska  PRESTIGE oxÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r vi se var vi hamnar. Postar svar senare, mÃ¥ste göra ett log-PH diagram pÃ¥ en 280kw pump Thumbsup

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Jag mÃ¥ste göra nÃ¥nting rätt om jag hamnar pÃ¥ ungefär samma nivÃ¥ som Coca-Cola :)   Hoppas Konspirations SANSUN ser det, det kanske inte är nÃ¥gra större fel pÃ¥ Thermias program.  Jag ska försäkerhets skull räkna pÃ¥ detta objekt med det allsmäktiga, opartiska  PRESTIGE oxÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r vi se var vi hamnar. Postar svar senare, mÃ¥ste göra ett log-PH diagram pÃ¥ en 280kw pump Thumbsup
Oraklet!
Hellre konspiratorisk än insnöad!  ;D
Du Ã¥terkom aldrig med en analys av dem värden som du fick. Du har alla data. Använd värmebehov 45 000 kWh, DUT -28 och Ã¥rsmedletemoeratur 2,5 och en verkningsgrad som är realistisk. Säljer du ocksÃ¥ värmepumpar frÃ¥n Viessman?  studs
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Coca-cola, att hela tiden ange effekt med en beteckning för energi ser ju inge vidare ut.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
vad vill du ändra pÃ¥ dÃ¥ ,om det nu ser sÃ¥  illa ut .  jag har ingen akademisk utbildning bakom mig .  Det här med uppställningar och grejer är inte min grej, förstÃ¥r du inte vad jag skriver fÃ¥r du gärna frÃ¥ga. .
Du kan inte bara skriva att nÃ¥got är fel . Rätta den som gjort fel  
Huset drar x kw itimmen det skriver jag så här tex 10kwh för det är vad det drar vid dut
ett värmeverk  har en kapacitet att producera 10mw. det skriver jag sÃ¥ här 10mwh för det är vad som produceras per timme
om det är en felformulering av mig Kan du väll berätta hur jag ska skriva så gör jag det.
c-c
« Senast ändrad: 06 maj 2010, 21:29:49 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
vad vill du ändra pÃ¥ dÃ¥ ,om det nu ser sÃ¥  illa ut .  jag har ingen akademisk utbildning bakom mig .  Det här med uppställningar och grejer är inte min grej, förstÃ¥r du inte vad jag skriver fÃ¥r du gärna frÃ¥ga. .
Du kan inte bara skriva att nÃ¥got är fel . Rätta den som gjort fel  
Huset drar x kw itimmen det skriver jag så här tex 10kwh för det är vad det drar vid dut
ett värmeverk  har en kapacitet att producera 10mw. det skriver jag sÃ¥ här 10mwh för det är vad som produceras per timme
om det är en felformulering av mig Kan du väll berätta hur jag ska skriva så gör jag det.
c-c

Skriv då då 10kW samt 10MW, 10kWh kan ju innebära att effekten varit 1 kW under 10h eller 100W under 100h, stryk h:et helt sonika när du menar effekt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 *roflmao* pettitesser ville vessla .
 10kw kan va en momentan uppmätt effekt beroende pÃ¥ i vilket samband det sätts ;) 10kwh  är vad det termiska skalet drog eller vad en panna producerade under en timme . allt är hur du läser och tolkar det .
ha det bra  *vinkar*
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SANSUN   Jag har bra kontakter med Viessman ,ja  jag hinner inte med alla uträkningar just nu mÃ¥ste räkna ut mina egna saker och göra en ritning, dessutom mÃ¥ste jag se lite pÃ¥ TV ;D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Coca-Cola...

Skall du köpa sÃ¥ stor pump skall du helst inte köpa Nibe eller Thermia, utan hellre IVT, och komplettera med volymförstorare, det skulle funka, och elpatronen kan du skruva loss och sälja.  ;)

Varför är det bättre med en överdimensionerad ivt
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad S:et

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Kul med lite sifferexercis...

Men det vore tacksamt att få se lite konkreta resultat av beräkningar. Jag får försöka leva upp till det genom att publicera två beräkningar. En med ca 6 kW VP och en med ca 11 kW VP. Båda i ett hus med förbrukningen 35000 kWh/år och beläget i kallare Sverige.
Resultatet blir 87 % eller 97% täckningsgrad. Frågan är nu: hur stor blir merinvesteringen för att jobba hem de 10% som skiljer? Sc:,h

/S

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Smurfen   det är bättre med en överdimensionerad IVT för dem dimensionerar lite snÃ¥lare än de andra. 

Utloggad S:et

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Attans!   b00k Det smög in sig ett mindre handhavandefel.

Vi får se vem som upptäcker det först. Belöning utlovas.

/S

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Lägsta dygnsmedel borde va kallare i kiruna

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Värmefaktor vid +20 saknas i bägge beräkningar.
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Smurfen   det är bättre med en överdimensionerad IVT för dem dimensionerar lite snÃ¥lare än de andra. 
Hur menar du  dÃ¥ VP ORAKLET. tror ivt att det termiska skalet läcker mindre för att det stÃ¥r ivt pÃ¥ pumpen ?
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Detta är vad man hör om man är i Branschen. Jag tycker att det verkar vara besynnerligt om ett företag av IVT;s kaliber gör så här

Det visar sig att IVT använder 6°K i egenvärme (personvärme, belysning mm.) detta
tar andra tillverkare hänsyn till i sina reglerdatorer men endast med 3°. Detta innebär att när IVT sätter en
inomhustemperatur på 20°C, så räknar programmet med 14° i verkligheten. Detta
medför att energibehovet blir hela 16 % lägre än det vi redovisar, eller som IVT
redovisar sänks toppeffekten med 16 %. IVT kan då täcka energibehovet med en
mindre VP de andra kan.

Dessa ord kommer från oberoende källor, men jag personligen kan inte säga om de är sanna då jag inte är på den
nivån vad gäller uträkningar att jag kan kontrollera dem. Om jag kunde det skulle jag göra det direkt.
 

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 :o  :o 
det känns inge bra , så om jag åker bort en vecka risker jag att komma hem till 14 grader för att det är kallt ute. *roflmao* det är att säkerställa önskade hygienkraven med en ivt.
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT kör bara 6 grader vid nybyggnation eller hus som är väldigt nya sÃ¥ oroa er inte  ^-^
Ni kan väl ana vad jag som jobbar med IVT hör i "branschen" inte är det att vi dimensionerar snÃ¥lt iaf!  *roflmao*

Oraklet, har inte ni så i ert program med 6 grader vid nya hus, det tycker jag verkar vettigt då personvämre, platt tv osv spelar en större roll i en välisolerad kåk, sedan om det är perfekt med 6 grader kan jag inte bedömma men som du förstår räknar även jag med 3 grader i minst 95% av fallen.

Det är faktiskt så att du borrar mer med 6 grader i egenhusuppvärmning än om du har 3 grader vid en angiven förbrukning så det dimensioneras faktiskt ännu djupare borrhål med 6 grader.

Om man räknar på nybyggantion och går på en tänkt toppeffekt blir det som du säger, en högre egenhusvärme gör att borran blir kortare. Dock handlade det om 10m borra då jag angett 155kW som toppeffekt med 3 grader istället för 6 grader.
Alltså det skillde totalt 10m på en anläggning med 2000m borra, då kan man ha i åtanke att jag normalt lägger till minst 30m/hål och i detta fallet gäller det 12hål :)
« Senast ändrad: 07 maj 2010, 07:51:06 av Mr Energi »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Om man utgår från toppeffekt vid DUT så ger "egenuppvärmning" en lägre årsförbrukning desto högre värde man väljer.
Eftersom timmarna med värmebehov minskar.

Har man däremot en Ã¥rsförbrukning sÃ¥ stiger toppeffekten med ett högre värde pÃ¥ "egenuppvärmning"  och även förbrukningen.

Så det är inte IVT:s program det är fel på, utan snarare den som lägger in siffrorna.

Det gäller att ha koll på vad man stoppar in för siffror och vad de innebär. Med 3 grader kan jag konstatera att toppeffekten, många gånger blir förhållandevis låga. I de fallen så utgår jag från en befintlig förbrukning. Har arbetat rätt länge och jämför med befintliga el-pannor där effekten är given. Vet vad som krävs för att hålla tempen uppe i husen.

Men för att hjälpa husägaren som startade tråden.
IVT har med sina "nya" HE maskiner valt att ha en i stort sett heltäckande maskin, eltillskottet är 3kW i fabriksläget.  Vilket resulterar i att det ofta blir snäppet större maskin än det var tidigare. Om man kör en kalkyl med samma förbrukning och väljer snäppet mindre maskin sÃ¥ brukar det inte skilja speciellt mycket 100-200 kW/h/Ã¥r i förbrukning vilket kan innebära att den mindre maskinen blir ekonomiskt fördelaktigare. Men fallgroben är toppeffekten som kanske inte räcker till.
Med de tidigare HTplus maskinerna så fanns 6kW tillgänligt för spets när det var som kallast vilket innebär att marginalen är större på en sådan för att få varmt när det är som kallast.
I båda fallen finns det möjlighet att öka med 3kW ytterligare som eltillskott.
Utan att ha sett huset så är det svårt att säga något säkert men en IVT 9kW maskin HTplus eller HE kanske är det som passar bäst?
« Senast ändrad: 07 maj 2010, 09:13:44 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
*roflmao*  *roflmao* Ja du Rickard . Är det en utmaning till mig  ;)
Vad tror du själv. Titta på framräknad radiator effekt mot boyta , 1966 fanns det inga 55-45 system

Rickard . Din beräknade topp effekt pÃ¥ 7-8 kwh pÃ¥ 225 m2 Vad fÃ¥r du dom siffrena ifrÃ¥n 35,5 Watt per m2 med 8kwh  ::) dÃ¥ stämmer inte ens en enkel schablon beräkning . 

Nej  det finns en lista Som jag gÃ¥r efter .Den är sammanställd av mig och min farsa som va en röris av gammla stammen .Dom som klara allt frÃ¥n att konstruera/Svetsa  Panncentraler pÃ¥ 10-30MWH och samtidigt göra en infiltrering eller ett pannbyte M-M  . När den är gjord  utalar man sig om toppeffekter pÃ¥ tilltänkt objekt och vad bästa lösning är, Men jag vÃ¥gar hÃ¥lla med V-P oraklet gällande toppefffekt 13,5 kwh för det borde ligga där i närheten för att säker ställa komforten i fastigheten . Men som jag skrivit och raderat Man kommer inte sÃ¥ lÃ¥ngt pÃ¥ tro och prova tekniken  :), Ska man ge nÃ¥gon ett rÃ¥d ska man vara 100% pÃ¥ sin sak .

I stockholm ligger den här fastigheten . Du vet Hade jag varit pÃ¥ humör och inte sÃ¥ besviken skulle jag tagit med mig ett sexpack cocacola och Ã¥kt dit . Det tar inte mer än en timme sÃ¥ har man uträtt dom frÃ¥ger skogstomten har för att hans värmepumps installation ska bli kund anpassad efter hans önskemÃ¥l och ställda hygien krav .  ;) Och dÃ¥ hade jag utbildat en till i värmepumparnas värd.  :)
C-C Gängse vvsare

75 m2 i tre våningar beräknar jag när jag uppskattar så här:
Beroende på husets ålder och placering ca 50-70 W/m2 i markplan, ger i detta fall ca 3,7-5,2 kW vid DUT
Källaren förbrukar inte alls lika mycket vid DUT, men rätt lika när det är runt 0 grader ute, vilket inte är relevant när man dimensionerar för toppeffekten, jag brukar därför räkna med ca 30-40% av markplanets effektbehov vid DUT vilket i detta fall skulle bli 1,1 - 2,08 kW VID DUT. (Marken som omsluter källaren är ju trots allt minst +4°C)
Övervåning/vind får stor del av sin värme från markplanet, beroende på hur övervåningen ser ut med fönster, isolering o.s.v. brukar jag räkna med att det behövs 30-50% av effekten som krävs i markplanet, vilket i detta fall skulle innebära ca 1,1 - 2,6 kW.

Totalt ger mitt sätt att räkna när jag räknar mellan tummen och pekfingret ett toppeffektbehov i detta exempel ca 5,9 - 9,88 kW vid DUT.

Sanningen brukar ligga någonstans däremellan, och med stöd av siffrorna för tidigare förbrukning så anser jag att mycket talar för att toppeffektbehovet ligger på ca 7-8 kW i detta fall, även om den kalkyl jag gjort, och som baserar sig på den tidigare förbrukningen pekar på att det skulle bli mindre än så, eller rättare sagt så lite som 5.7 kW vid DUT.

Med häsnyn taget till luftvärmepumpen anser jag dock att man bör gå upp lite i min ursprunliga dimensionering, trots att hushållselens andel av förbrukningen var rätt låg, vilket tyder på att luftvärmepumpen inte utnyttjats till fullo, vilket iofs i den typen av hus i flera plan är mer eller mindre omöjligt, även om ägarna hade varit unga, och väl pålästa om hur de skall optimera användandet av sin luftvärmepump.

Vill tillägga att de dimensioneringar jag gjort, där jag med säkerhet vet att "kunden" följt har visat sig stämma extremt väl med det resultat som visat sig efter ett/flera år.

I just detta exempel förutsätter jag dessutom att de nya ägarna är yngre och kommer att ha en större andel hushållselförbrukning, vilket i sin tur ger ett mindre behov av effekt till värmeanläggningen då hushållselen i viss mån värmer huset.
Egenvärmen i vårt hushåll t.ex. är så stor som ca 7-8 grader, jag behöver alltså inte köra igång värmen i huset innan dygnsmedeltempen kryper under 12-13°C ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Thermias program är inte mitt program. Jag har inga personliga preferenser vad gäller märke av VP, jag jobbar bara Ã¥t en Thermia Ã…F, men jag funderar pÃ¥ att dra igÃ¥ng själv :D   Men svaret är nej Thermia använder inte 6 grader.  Som Coca-Cola säger verkar det väl lite konstigt.
Om jag åker till Mallis och kommer hem så har jag bara 14 grader alltså, eller?

Berätta vad du hör för nått Thumbsup
« Senast ändrad: 07 maj 2010, 09:02:14 av VP ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Coca-Cola...

Skall du köpa sÃ¥ stor pump skall du helst inte köpa Nibe eller Thermia, utan hellre IVT, och komplettera med volymförstorare, det skulle funka, och elpatronen kan du skruva loss och sälja.  ;)

Varför är det bättre med en överdimensionerad ivt

IVT reglerar med hysteres, de startar/stoppar alltså kompressorn med fasställda difftemperaturer som relaterar till det av reglerdatorn framräknade värdet.
I fallet med en överdimensionerad värmepump som detta skulle det alltså innebära att (exempelvis) vid en utetemp på -10 grader räknar reglerdatorn ut att returtempen skall vara 33 grader, värmepumpen kommer då att starta vid börvärde -3 grader = 30 grader, och kompressorn kommer att vara i drift tills returtempen är 33 grader + 3 grader = 36 grader.
I ett så litet radiatorsystem kommer detta att innebära driftstider under stora delar av året på kanske 5-10 minuter var gång kompressorn startar, driftstidern skulle antagligen aldrig bli längre än 20-30 minuter, om man nu förutsätter att min beräkning av toppeffektbehovet stämmer någorlunda.

Nibe och Thermia reglerar med gradminuter, vilket innebär att de i princip struntar i hur stora temperatursvängningar man få i sitt system, i ett system med liten värmeavgivning, och stor tillförsel av effekt kommer temperaturen att stiga snabbt, och systemtemperaturen kommer att variera mycket mer än i en anläggning med IVT:s typ av reglering, i detta fall gissar jag att man skulle kunna få temperaturvariationer på framledningen på över 20 grader mellan min och max vid en stabil utetemp på runt -10° enligt exemplet ovan.
Detta kräver iofs att man höjer de gränsvärden (13°C i Nibes fall) som tvångsstoppar en Nibe eller Thermia för att undvika "icke önskvärda" temperaturvariationer i systemet.
Ändrar man INTE på dessa värden så kommer temperaturen inte att svänga så mycket mer än i IVT-fallet, en då kommer inte heller regleringen att fungera som tänkt.

Oavsett vilken reglerfilisofi man väljer kommer en kraftigt överdimensionerad värmepump att generera ett stort antal start/stopp/år, vilket (anser jag) menligt kan påverka både årsmedelverkningsgrad och livslängd.
Årsmedelverkningsgraden försämras av följande skäl:

1. Större momentan effekttillförsel ger sämre effekt i värmeväxlarna, större cirkpumpar krävs också om man vill hålla deltaT över värmeväxlarna på samma nivå som om du kör med en mindre värmepump. Visst, det går att dimensionera upp värmeväxlarna så att de är lika effektiva oavsett effektuttag, men görs det?

2. Korta driftstider innebär många starter, och i början av varje start, innan temperaturer och tryck kommit till de för processen optimala kommer COP att vara låg.

En mindre värmepump, med en energitäckningsgrad på mellan 65 och 70% och/eller en effekttäckningsgrad på ca 97-98% ger normalt ett eltillsottsbehov på 200-400 kWh/år.
Då Systemverkningsgraden under drift ofta blir bättre när mindre effekt tillförs så behöver det inte ens bli ekonomsikt bättre att dimensionera en värmepump till högre energitäckning än 70%.

Med en volymförstorare kan man minska nackdelarna med en överdimensionerad värmepump, men det innebär också högre kostnader initialt att utrusta anläggningen med en sådan.

Summa summarum, en överdimensionerad värmepump kräver högre investeringskostnad i värmepumpen, borrhålet, och volymförstoraren - och besparingen blir bara 200-400 kWh/år större.
Man bör alltså se till hur mycket större investingen blir, och hur lång tid det tar att tjäna in den större investeringen innan man går åstad och väljer en "REJÄL" värmepump.

Det enda riktigt betydande skälet att idag välja en värmepump som ger +100% effekttäckningsgrad är om det skulle införas effekttaxor som menligt skulle påverka elpriset, då kan det vara ekonomiskt lönsamt med den typen av investeringar.

Kan man till rätt pris (=under 10 000 kr) få både stor värmepump, djupare borrhål OCH volymförstorare så kan det ändå vara lönsamt.
Min erfarenhet när det gäller värmepumpar är dock att less is more, det vill säga att man skall inte tro att systemverkningsgraden automatiskt blir bättre om man överdimensionerar och försöker lappa och laga med olika yttre kompenseringar för att få ett väl fungerande system.

Detta är dock inte någon viktig principfråga för mig, utan alla gör naturligvis som de vill, och jag kan naturligvis inte garantera att mina slutsatser i detta fall är riktiga när t.o.m en så erfaren installatör som coca-cola antyder att effektbehovet skulle vara nära 100% högre än vad jag kommit fram till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Thermias program är inte mitt program. Jag har inga personliga preferenser vad gäller märke av VP, jag jobbar bara Ã¥t en Thermia Ã…F, men jag funderar pÃ¥ att dra igÃ¥ng själv :D   Men svaret är nej Thermia använder inte 6 grader.  Som Coca-Cola säger verkar det väl lite konstigt.
Om jag åker till Mallis och kommer hem så har jag bara 14 grader alltså, eller?

Berätta vad du hör för nått Thumbsup

Under förutsättning att utetempen är konstant,solen inte skiner och alla maskiner i huset står stilla, kyl/frys/ringledningstrafon och du stängt av värmepumpen så att inte beredaren läcker värme.
Titta på dem som loggar förukningen i sina hus och mäter utetemperaturer. Se vad de har för förbrukning på värmen när utetempen börjar krypa uppåt 15 grader ute?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Att räkna toppeffekt är givetvis lurigt om man inte har alla fakta. Men det går ju att göra det enkelt för sig. I Stockholm där jag verkar brukar sanningen ligga kring 50 Watt/m2 uppvärmd yta.
Sen får man titta på hur huset ser ut och önskemål med temperaturer.

Fakta om huset kan vara tidigare förbrukning, befintlig elpatron, elpanna, oljepanna etc.
Lurigaste fallen är givetvis där en ny ägare köper ett gammalt hus. Gamla ägaren värmde kanske upp sovrummet och köket till dräglig temp och var nöjd med det. Eller var frusen och hade 25 grader i hela huset.
I de fallen får man köra med lite olika förslag på förbrukning och se hur det slår.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
I det här fallet har vi ju trots allt en hel del fakta, oljeförbrukning, elförbrukning, storlek på hus, placering, antal våningar.
Jag har dessutom dimensionerat två mer eller mindre identiska hus lokalt här i piteå, där den ena (min bror) valde en 5 kW värmepump och den andra valde en 6 kW, de har båda väl fungerande anläggningar med bara ett par hundra kWh eltillskott/år - och fick sina anläggningar till betydande lägre kostnader än de som de stora tillverkarna rekommenderade när de "bara" tittade på bostadsytan och bostadsorten - de tog inte hänsyn till tidigare förbrukning eller att huset var byggt i flera plan, och effektbehovet, värmepumpesn storlek och jordvärmeslingans längd blev så stora att det var osäkert om det ens skulle vara ekonomiskt eller utrymmesmässigt möjligt att investera med de kalkylerna som ledstjärna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Så du tycker jag är erfaren . *roflmao*
 Jag utalar mig inte i vanliga fall om effekt dimensioneringar dÃ¥ jag gör mina pÃ¥ plats (dÃ¥ jag inte jobbar efter tro och prova tekniken ). men tittar man i prestige oberoende program utan att ha varit pÃ¥ plats sÃ¥ blev topp effekten vid minus 17 grader 12 kwh . och v-p oraklet räknade en lägre dut sÃ¥ hans blev nÃ¥got högre . 36000kwh pÃ¥ scablonen i prestige och matar man in uppgifterna i ctc programm blir svaret det samma .

Rickard . ett besök pÃ¥ plats är det som gäller sen gÃ¥r man efter listan sÃ¥  fÃ¥r man rätt topp effekt drift ekonomi och man skapar rätt förutsättningar för den tilltänkta värmepumpen att jobba emot  . Samtidigt ser man vilken storlek pÃ¥ värme pump som passar för fastigheten och framför allt vilken .

Numera erfaren vvs montör 
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Fakta vi har var väl 1,7-2,3 m3 olja har inte kollat bakåt tråden.
6500 kW/h/Ã¥r el med en fungerande luft/luft
Orten Stockholm
Tänk på att det är en ny ägare.
I Stockholm är det ganska länge sen det var riktigt kallt, frånsett årets vinter. Har man räknat förbrukningen på tidigare år eller i år?
Av elen hur mycket stod luft/luftaren för?
Hade tidigare huset fullt uppvärmt i alla rum?
Hur stort var husållet och hur mycket varmvatten förbrukade det?

Vi kan väl gissa på då.
Oljan 75% verkningsgrad, 2m2 = 15000 kW/h/Ã¥r
Luft/luft/ ? 3000 kW/h/år förbrukning och 6000 kW/h/år uteluft = 9000kW/h/år
Varmvatten? Är det otroligt att den kommer att stiga? =2500
Ger 26500 kW/h/Ã¥r

Men default inställningar ger det 9,5 kW toppeffekt och en skillnad på ca:1300 kW/h/år i förbrukning mellan en HT plus 6 och 9:a. Verkligheten kommer se lite annorlunda ut eftersom den mindre maskinen kommer att trigga igång eltillskottet vid varmvattenproduktion i de flesta fallen.
Vad som är ekonomiskt bäst får givetvis någon annan fundera på med stigande elpriser blir skillnaden mer ju dyrare elen blir.
Den mindre maskinen ställer betydligt högre krav på att styrningen trimmas in ;) för att leva upp till kalkylen.
« Senast ändrad: 07 maj 2010, 10:26:57 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
IVT säljaren har räknat med 3% i genuppvärmning i sitt program så det är inte där det ligger någon "hund begraven". I hans "IVT-beräkningsprogram" har han också mycket riktigt fyllt i tvålplanshus med källare i avsett fält samt räknat med uppvärmd yta 220kvm. Värmekälla "geotermisk" , Toppeffektsberäkning, framledning 55 grader och effekttäckning 70%, Dut -18 Så det känns inte som några "konstiga" inställningar där annat än möjligtvis att han använt "toppeffektsberäkning" i stället för "befintlig förbrukning" som också finns men det kanske är rätt eftersom jag inte kan ge några exakta verifierade siffror. 153m aktivt hål på 9 HT:an.

Jag sa också uttryckligen muntligt vid besöket att jag inte var ute efter att "ta till rejält" eller behövde närmast 0 timmar eltillskott. Har nu fått en ny beräkning på samma (felaktiga? antaganden=energibehov 33500kwh) för en HT 9. Då blir eltillskottet 510 kwh/år

Prisskillanden blev ca 7000kr billigare att gå ner på 9:an. Börjar dock kanske hålla med att gå ner till en 6-7 kan vara lite i nederkant 7-8 mitt i. 9 lite i överkant men 11 alllt för stort.
Skogstomten

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
I kalkylen du fått så tar programmet ingen hänsyn till hustypen eller uppvärmningytan.
Det är toppeffekten och hur mycket varmvatten som man lagt in som avgör.
Hur toppeffekten räknats fram har jag ingen aning om, men gissar på en lathund som finns med i IVT:s prislista.
Prisskillnaden på de här maskinerna ligger i storleksordningen på en tusenlapp mellan en 9 och en 11:a och 5-6000 tusen för 20 meter borrhål. Så det är inte förtjänsten som avgör vad man väljer som säljare. Utan det som en del kallar erfarenhet. ::)
Säljaren kan ha gjort ett likvärdigt grannhus t.ex som ger honom ett bättre underlag än vi gissar oss till.
Men vid tveksamma fall och om kunden undrar skall han givetvis kunna köra fram kalkyler med lite olika maskinstorlekar och förutsättningar.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Har nu trippelkollat med säljaren! Dom brukade ha 18-19 grader inomhus. Där finns ingen eldstad eller liknande att kompletteringsvärma med så pannan stod för all uppvärmning. Dom har både torktumlare och tvättmaskin. Dom säger själva att dom var ganska snåla med värmen och upplevde att dom hade väldigt snål oljepanna INNAN bytet i alla fall. Fyllde aldrig tanken mer än en gång/år. (Hon har bott sen 1972 och han sen 1990) Det mesta dom någon sin minns att dom fyllt var 2,5 kbm olja. Men det brukade oftare vara 2-2,3 kbm olja. Observera att i deras "historiska" angivna oljeförbrukning så fanns ingen luftvärmepump installerad som komplement (Det gjordes ju hösten 2008) så oljepannan stod för alll värme och varmvatten (om vi antar att inte elpatronen på pannan gick in felaktigt av någon anledning)

Vad tror ni efter den här lite mer specifika redogörelsen. Om vi skruvar upp innetemperaturen närmare tre grader mer än dom hade. Lägger till fler personer i huset med lite mer varmvattenvanor. Känns 7-9 kwh som rätt för mig? 6 känns lite snålt och 10-12 lite stort om jag lägger till den här nya infon från säljarna.
 
« Senast ändrad: 07 maj 2010, 13:54:43 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Tror att en 7 eller 9 blir bra och en 11:a i största laget. Se bara till att inte snåla med borrdjupet, om vi hamnat fel med behovet kommer maskinen att jobba mer än vad vi kalkylerat med. Och den hämtar mer ur borrhålet och behöver mer djup.
160 för en 7:a, 180 för en 9:a, 210 för en 11:a brukar ge tillräckliga aktiva hål i Stockholm.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Tror att en7eller 9 blir bra  ;). Personligen tycker jag att den som installerar och tar funktions ansvar fÃ¥r effekt bestämma v-p .
skogstomten har valt en stor leverantör till sin energie och teknik lösning. IVT har oftast välutbildad personal (i alla fall dom jag känner) och det brukar bli "hyffsat" efter dom . blir det problem tar nog IVT sitt ansvar .
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Tyvärr så kan det variera med kunnandet ibland. huvuddunk I bland kan kund och säljare också missuppfatta varandra.
Nu är ju frågeställningen vad vi tror om effektbehov för huset. Inte vad vi tror om säljarens kompetens. ;) Som jag skrev tidigare kan säljaren ha kunskaper om området i fråga och känna till likartade grannhus.
« Senast ändrad: 07 maj 2010, 15:42:28 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
absolut är kunnandet varierande det håller jag med om,Allt för många kör efter principen går det så går det eller tro och prova . ska man ge någon ett råd i en investring på i bland flera hundra tusen måste man vara säker på att det jag skriver nu fungerara eller blir rätt dimensionerat ,det kan man oftast bara göra på plats för att det ska bli garanterat rätt.vilket jag tycker är viktigt ,för det är pengar som ska investeras .

en säljares uppgift är att få kunden att första vad han/hon ska köpa .
 en installatrörs uppgift är att leverera ett väl fungerande system som är lätt skött för kunden , och det ska vara anpassat för den värmepump som monteras .
då strömmen i framtiden kommer att bli dyr är det nu vi har chans att hjälpa till med full effekts dimensionerade system . rätt kopplat blir det riktigt bra installationer som kunden tjänar pengar på .
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Bra installationer och varmt skall vi ha. Men i Stockholm där man dimensionerar för -18 i IVT programmet kan det kosta onödigt mycket att få heltäckande pumpar.
Kör själv en på tok för liten maskin som på sin höjd står för 50% av mitt toppeffektbehov. 13000 timmar på 2,5 år men bara 500 timmar eltillskott 3kw. Svårt att motivera mitt byte till en ny större maskin, annat än att det kan vara kul att se skillnad i elförbrukning. Maskinen var beg och gratis och en ny får jag betala för. Håller 22-23 grader inne för det mesta. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Min erfarenhet av Prestige är att beräkningen på hus med flera våningar är helt åt skogen, räknar numera bara med prestige för hus i ett plan och när energibehovet är okänt, och då stämmer det riktigt bra sett till resultatet typ ett år senare.
(med reservation för att de ändrat nåt de senaste 18 månaderna, har inte använt det på senare tid för annat än hus i ett plan, och har inte ett uppdaterat program, tyvärr)
I övrigt anser jag att tidigare förbrukning fungerar bra.
Kommer det in en familj med "stora behov" efter ett snålt pensionärspar så förbrukar de som regel också mycket mer hushållsel - som värmer huset, så trots större tappvarmvattenförbrukning och högre innetemp brukar det inte bli just nåt större energibehov totalt sett från värmeanläggningen.

Jag håller dock med föregående talare, den som säljer anläggningen bör också vara den som tar fullt ansvar för dimensioneringen och intrimmningen.
Mina synpunkter lämnar jag mer bara för att presumtiva kunder inte skall luras att tro på vad som helst.

Om ett liknande hus (t.o.m byggt tidigare) i Piteå klarar sig bra med en 6 kW värmepump så är det inte alls otroligt att det gör det även i sthlm, de fakto borde det vara än troligare...
Men som sagt, med hänsyn taget till luftvärmepumpen så kan energibehovet vara större än vi tror.

Dock:

* Jag har aldrig ännu sett en pensionär utnyttja en luftvärmepump maximalt.
* En luftvärmepump i ett hus med tre plan KAN inte spara in mer än maximalt kanske 25-30% av den tidigare energiförbrukningen, så man behöver inte vara ett geni för att räkna ut hur mycket den eventuellt kan ha sparat in, detta gör att jag anser att man kan fästa rätt stor vikt vid tidigare oljeförbrukning.
* Man skulle kunna anta att moderniseringar framöver kommer att göras på tätning, isolering och fönster vilket torde kunna få ned energiförbukningen om det skulle visa sig att värmepumpen initialt blir liiite klen.

Med detta massiva motstånd kan jag kanske ändra min rekomendation till en värmepump på 7-8 kW, med påstick förberedda för att sätta in en volymtank om effekten blir "för" hög vilket skulle kunna göra driften på värmepumpen mindre optimal.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Min son och mina föräldrar har varsitt hus i Örebro. Bostadsyta 150 kvm+ källare, resp 170 kvm + källare.

Båda har en IVT 9. Dessa pumpar räckte inte den gångna vintern utan eltillskott med extra 9 kW elpatroner fick gå in när det var 20 grader kallt.

Månads-elräkningarna blev över 6000 SEK tre månader i rad för resp hus.

Jag skulle absolut inte välja en mindre pump än 9 kw.

Den varvtalsstyrda 11:an hade blivit mitt val.....för att slippa dyra eltillskott.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Min son och mina föräldrar har varsitt hus i Örebro. Bostadsyta 150 kvm+ källare, resp 170 kvm + källare.

Båda har en IVT 9. Dessa pumpar räckte inte den gångna vintern utan eltillskott med extra 9 kW elpatroner fick gå in när det var 20 grader kallt.

Månads-elräkningarna blev över 6000 SEK tre månader i rad för resp hus.

Jag skulle absolut inte välja en mindre pump än 9 kw.

Den varvtalsstyrda 11:an hade blivit mitt val.....för att slippa dyra eltillskott.

Dubbelt så stort i markplan...
Och vad var den tidigare energiförbrukningen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Rickard.

Jag vet ej tidigare förbrukning i resp hus utan reagerade endast instinktivt, när IVT 9 Kw nämndes.
Pumparna fungerar utmärkt och har alltid räckt tidigare, men i vintras gick det inte alls.

Mitt råd är ej professionellt underbyggt utan endast byggt på mina närståendes erfarenheter.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Rickard.

Jag vet ej tidigare förbrukning i resp hus utan reagerade endast instinktivt, när IVT 9 Kw nämndes.
Pumparna fungerar utmärkt och har alltid räckt tidigare, men i vintras gick det inte alls.

Mitt råd är ej professionellt underbyggt utan endast byggt på mina närståendes erfarenheter.

Jag har full respekt för dina instinkter, men i detta fall anser jag att vi har rätt bra på fötterna vad gäller energibehovet, och det borde absolut inte behövas mer än 9 kW.
Husen du refererar till är betydligt större, och vi vet inget om tidigare energiförbrukning, så att utifrån detta ge en rekommendation ter sig lite chansartat.

Däremot kan jag också bli lite fundersam, kommer vi att få allt kallare vintrar framöver - det verkar i vart fall så om jag ser vad som hänt de senaste åren här uppe i Piteå.
Kalt och mycket snö, och inte speciellt varmt på sommarn heller.
Där nere i södern har ni ju dessutom fått en massa regn sommartid...

Global uppvärning, nja - inte just nu i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
6kwh v-p på 225m2 i piteå byggd tidigare en 1966 tyder bara på vad jag sagt tidigare . Man måste titta på huset på plats. 225 m2 i luleå standard 1966 ska enligt programmet ta 208 kwh per m2. I stockholm tar samma fastighet på schablonen 160kwh per m2.
 Därav Brukar jag aldrig utala mig om andras effekt beräkningar .
 
Om prestige skulle va så illa på fler plans hus hade Branschen skrikit till. VP Oraklet Du har prestige har jag läst Och Thermias Beräkningsprogram. Vad skiljer det på dom 2 under samma förutsättningar?

 Rickard. En enerergi besparing med max 25-30% är frÃ¥n schablonen räknat en hel del. Det är upp till 10 800 kwh . Utan Leverans kvittona FrÃ¥n oljebolagen blir man tvungen att ta bort uppskattad beräkning frÃ¥n kunden (fÃ¥ har sten koll pÃ¥ det) och förlita sig pÃ¥ "Listan" :) vid bestämmandet av effektförbrukningen .

Kopplar IVT Installtören det som man ska fÃ¥r han en  anläggning som blir hur bra som helst. skulle det va sÃ¥ att han stärker sitt termiska skal i framtiden Blir det bara en Bonus.... 

Coca Cola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Citera
Om prestige skulle va så illa på fler plans hus hade Branschen skrikit till. VP Oraklet Du har prestige har jag läst Och Thermias Beräkningsprogram. Vad skiljer det på dom 2 under samma förutsättningar?

Kan sÃ¥ vara, kanske har jag inte till fullo förstÃ¥tt programmet, sÃ¥ jag matar in felaktiga uppgifter.  :-\
Och om så är fallet är det ändå en brist.

Har inte ens installerat programmet i min nya dator, så jag kan inte göra två jämförande beräkningar för att visa på skillnaderna som jag anser finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 Nyfiken frÃ¥ga . Vad är det som skiljer ?
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Prestige tar inte tillräckligt stor hänsyn till den lägre energiförbrukningen som finns i hus med fler än en våning, eller hus som har källare.
Vi vet alla at en källare inte utsätts för samma belastning när det blir riktigt kallt ute, marken isolerar, men om jag inte missminner mig tas väldigt liten hänsyn till detta.
Samma sak gäller energibehov på över/vinds-våning.

Att installtörerna inte klagar beror nog på att värmepumparna blir större än nödvändigt, och det ger sällan några reklamationer...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Mitt Prestige kommer fram till 11,9 kw vid - 17    Och Thermia 13,5 vid -20

Jag skulle inte vilja ha en liten VP. Har det nu och fick betala 18000 på 3 månader i el. Och eftersom TJUVARNA, fortum och gänget kom undan med det i år så kommer det inte att bli billigare i framtiden. Om jag byggde till mig själv och hade ett toppeffekt behov av 13,5kw
så skulle jag ta en 10;a och snarare en 12:a än en 8:a. Vad gäller start/stopp så är det inget jag oroar mig för direkt. Jag får väl byta kompressorn efter 15 år istället för 20 då. Jag kommer att ligga plus ändå. Dessutom skulle jag inte köpa tankar direkt utan prova mig fram
om inte en del parametrar tvingade mig till att ha en tank från start.

 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Smurfen   det är bättre med en överdimensionerad IVT för dem dimensionerar lite snÃ¥lare än de andra. 


Det stämmer inte med de beräkningar jag fått från nibe resp gjort själv på bosch då ligger dom ganska lika i dimensionering men nibe ligger bra mycket under i förbrukning även på den gamla 1225an tycker det är lite konstigt att det ska skilja så mycket mellan beräkningarna ca 1200 kwh mellan bosch resp 1225
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad S:et

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Och vinnaren är...

Teltur, som svarade: "Värmefaktor vid +20 saknas i bägge beräkningar."  Thumbsup

Ett hedersomnämnande till VP Oraklet med svaret: "Lägsta dygnsmedel borde va kallare i kiruna"
(Men SMHI är inte lätta att övertala...) ;)

Till ämnet:

Jag gjorde en ny beräkning för att få en uppfattning om hur stor skillnaden mellan 6 kW och 11 kW blir.

Sammanfattning:

11 kW behöver 11380 kWh/Ã¥r, (Energitäckningsgrad 97.8 %) + Elpatron  774 kWh/Ã¥r, besparing 22846 kWh/Ã¥r

 6 kW behöver 10163 kWh/Ã¥r, (Energitäckningsgrad 87.3 %) + Elpatron 4424 kWh/Ã¥r, besparing 20413 kWh/Ã¥r

Skillnad i besparing: 22846 - 20413 = 2433 kWh/Ã¥r (Ca 2433 kr/Ã¥r)

När man räknar på en merinvestering på 20000:- för den större VP:n blir den extra besparingen 1921 :- på 10 år. (Räcker det med 20000:- ?)

Se förutsättningar i skärmdumpar som bifogas.

/S



Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Ett hus med 225m2 i ett plan 1966 prestige beräkning 35000 kwh . Ett hus med 2 plan och källar 36000kwh per Ã¥r .  Känns som dom schablon mässigt ligger hyfsat till  :) När man effekt beräknar efter u-värde  ;)
Men det som gäller är fortfarande min lilla lista som jag gÃ¥r efter vid egna installationer . 

VP Oraklet . Du blir inte ensam när du ska byta / bygga värmepumpen hemma .Vi bokar in oss på statshotellet sen är det fest konstruktion och intrimning Hetgas och underkylare . *roflmao*.
Coca cola  8)
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag dimensionerar den för full effekt ;D  Och efter 1oo pascal regeln  Her dessutom kommit pÃ¥ en smart lösning pÃ¥ mitt VV behov alldeles själv.det kommer bli en tok bra anläggning Thumbsup ;)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
byggde en annläggning till nästan en exakt likadan kåk för två år sen till en granne hon hade 3,5-4,2 kbm olja innan vi satte dit en 10,5 ´kw ecoheat 190 m hål summa efter två år tillskott vid -15 ºC på tok för många starter mellan +10 och -5 ºC skulle satt en 8,5 som jag tänkt från början men pga konkurerandes offerter ville hon tvunget ha en större......

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Jag dimensionerar den för full effekt ;D  Och efter 1oo pascal regeln  Her dessutom kommit pÃ¥ en smart lösning pÃ¥ mitt VV behov alldeles själv.det kommer bli en tok bra anläggning Thumbsup ;)
Oraklet/Cocacola!
Är ni inte nöjda med dem värmepumpar som nio är ombud för?  ;)
Trevlig helg!
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
sansun jag köper av alla större märken förutom ett(och det kommer jag aldrig att göra ) och nÃ¥gra smÃ¥ . Dom bygger v-p efter mina önskemÃ¥l i dom kund anpassade applikationer som görs . Bra va  Thumbsup sÃ¥ jag är jätte nöjd med dom som jag ser som mina leveratörer.
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
sansun jag köper av alla större märken förutom ett(och det kommer jag aldrig att göra ) och nÃ¥gra smÃ¥ . Dom bygger v-p efter mina önskemÃ¥l i dom kund anpassade applikationer som görs . Bra va  Thumbsup sÃ¥ jag är jätte nöjd med dom som jag ser som mina leveratörer.
c-c *vinkar*

Är nyfiken på vilket märke du inte köper Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Nej det är inte Thermia Jag ratat .DÃ¥ dom säljs via Ã…F  jag har andra leverantörer , (men man ska aldrig säga aldrig , det kanske blir nÃ¥gon Thermia nÃ¥gon gÃ¥ng) Regler problemen du upplever bör din Ã…F kunna hjälpa dig med .Kan inte han är det bättre att ringa Thermia direkt och prata med supporten där nere.
c-c
« Senast ändrad: 08 maj 2010, 20:22:18 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
sansun jag köper av alla större märken förutom ett(och det kommer jag aldrig att göra ) och nÃ¥gra smÃ¥ . Dom bygger v-p efter mina önskemÃ¥l i dom kund anpassade applikationer som görs . Bra va  Thumbsup sÃ¥ jag är jätte nöjd med dom som jag ser som mina leveratörer.
c-c *vinkar*

Är nyfiken på vilket märke du inte köper Sc:,h


Pepsi...

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 *roflmao*  *roflmao* och aldrig nÃ¥gon light,

Märket jag ratat smurfen .om jag skrev det skulle det va smutskastning och det försöker jag lÃ¥ta bli .sÃ¥  det fÃ¥r stanna hos mig .
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Sansun. Jag är visst nöjd med Thermia men vad har en G2 att sätta emot  Lé Oracle  Det är namnet pÃ¥ min nya skapelse :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
*roflmao*  *roflmao* och aldrig nÃ¥gon light,

Märket jag ratat smurfen .om jag skrev det skulle det va smutskastning och det försöker jag lÃ¥ta bli .sÃ¥  det fÃ¥r stanna hos mig .
c-c
Ok men är nyfiken. Förövrigt tycker jag det blir smutskastning om man ej har belägg för sin kritik mot ett märke.
« Senast ändrad: 08 maj 2010, 20:53:55 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag ratar IVT pga deras Gräsklippar erbjudanden.  Jag ratar dessutom Nibe, deras VKG fasoner kostade mig ett jobb pÃ¥ 2 milj.  Men det är nog inga större fel pÃ¥ deras grejer utan bara min egna demoner som spökar. Inte bara SANSUN som ser konspirationer överallt ;)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Det är en lång historia och vi ska inte ta upp den här .Hoppas du inte tar illa upp .
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
okej det är lugnt *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ett hus med 225m2 i ett plan 1966 prestige beräkning 35000 kwh . Ett hus med 2 plan och källar 36000kwh per Ã¥r .  Känns som dom schablon mässigt ligger hyfsat till  :) När man effekt beräknar efter u-värde  ;)
Men det som gäller är fortfarande min lilla lista som jag gÃ¥r efter vid egna installationer . 

VP Oraklet . Du blir inte ensam när du ska byta / bygga värmepumpen hemma .Vi bokar in oss på statshotellet sen är det fest konstruktion och intrimning Hetgas och underkylare . *roflmao*.
Coca cola  8)

Kan du förklara för mig hur ett hus i flera våningar kan förbruka mer än ett hus i ett plan?
Det må gå bevisa med effektberäknar, men i praktiken har i vart fall jag helt andra erfarenheter, beror det på att källaren har värmebehov hela året och att det på något konstigt sätt snedvrider bilden av toppeffektbehovet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Listan Rickard  ;)
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
*roflmao*  *roflmao* Ja du Rickard . Är det en utmaning till mig  ;)
Vad tror du själv. Titta på framräknad radiator effekt mot boyta , 1966 fanns det inga 55-45 system

Rickard . Din beräknade topp effekt pÃ¥ 7-8 kwh pÃ¥ 225 m2 Vad fÃ¥r du dom siffrena ifrÃ¥n 35,5 Watt per m2 med 8kwh  ::) dÃ¥ stämmer inte ens en enkel schablon beräkning . 

Nej  det finns en lista Som jag gÃ¥r efter .Den är sammanställd av mig och min farsa som va en röris av gammla stammen .Dom som klara allt frÃ¥n att konstruera/Svetsa  Panncentraler pÃ¥ 10-30MWH och samtidigt göra en infiltrering eller ett pannbyte M-M  . När den är gjord  utalar man sig om toppeffekter pÃ¥ tilltänkt objekt och vad bästa lösning är, Men jag vÃ¥gar hÃ¥lla med V-P oraklet gällande toppefffekt 13,5 kwh för det borde ligga där i närheten för att säker ställa komforten i fastigheten . Men som jag skrivit och raderat Man kommer inte sÃ¥ lÃ¥ngt pÃ¥ tro och prova tekniken  :), Ska man ge nÃ¥gon ett rÃ¥d ska man vara 100% pÃ¥ sin sak .

I stockholm ligger den här fastigheten . Du vet Hade jag varit pÃ¥ humör och inte sÃ¥ besviken skulle jag tagit med mig ett sexpack cocacola och Ã¥kt dit . Det tar inte mer än en timme sÃ¥ har man uträtt dom frÃ¥ger skogstomten har för att hans värmepumps installation ska bli kund anpassad efter hans önskemÃ¥l och ställda hygien krav .  ;) Och dÃ¥ hade jag utbildat en till i värmepumparnas värd.  :)
C-C Gängse vvsare
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OK, den listan.

Jag har ett exempel till där jag dimensionerat åt en kompis.

Hus byggt på 30-40-talet.
2 vuxna, 3 barn.
Timmerväggar med porös på insidan, ingen annan insolering.
Nya fönster, 3-glas
källare 75 m2
markplan 75 m2
vind 75 m2

Full värme i alla plan.

Total uppvärmd yta = 225 m2

Gav en liknande dimensionering, jag rekommenderade denna gång thermia 6-8 kW.
Han valde en 8 kW och klarar sig utan eltillskott ned till ca -30 grader.

Måhända är husen i Stockholm mycket sämre isolerade, och det är därför vi får sådana fantastiska skillnader på beräkningarna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag ratar IVT pga deras Gräsklippar erbjudanden.  Jag ratar dessutom Nibe, deras VKG fasoner kostade mig ett jobb pÃ¥ 2 milj.  Men det är nog inga större fel pÃ¥ deras grejer utan bara min egna demoner som spökar. Inte bara SANSUN som ser konspirationer överallt ;)

Är det just bara för att du får med en klippare till IVT:n som du ratar den eller hyser du nåt personligt agg mot IVT ;)
Va får man med om man köper en Thermia?
När jag köpte min Bosch fick jag med en Thermos, en vit som det stod "Invented for life" pÃ¥, trevligt och uppskattad  ;)

Tycker Thermia skulle skicka med en klistermärke som man kan sätta pÃ¥ bilen, pÃ¥ loggan borde det det stÃ¥: I Arvika gÃ¥r vi pÃ¥ sprit, det värmer kropp och sinne, en Arvika bo borde sitta inne"  *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Tycker bara att det inte blir rätt med en gräsklippare på köpet. Hur ska Thermia CTC viessman etc konkurera med det? Microsoft fick inte optimera Windows för explorer. Men IVT kan stoppa med en stiga.
« Senast ändrad: 09 maj 2010, 18:16:50 av VP ORAKLET »

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tycker bara att det inte blir rätt med en gräsklippare på köpet. Hur ska Thermia CTV viessman etc konkurera med det? Microsoft fick inte optimera Windows för explorer. Men IVT kan stoppa med en stiga.

Både ja och nej, man får ju cykel på köpet på Siba..
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
1000kwh mer på en källare på 75 m2 på års basis ger en snitt förbrukning på dom timmar där det är 18 grader eller kallar( 8064 timmar om året )ger en större energieförbrukning på 8,1 watt i timmen extra på källaren . så när grabbarna/tjejerna som räknat på det här tror jag dom fått till det rätt hyfsat .
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!