Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LP Utlöst efter kompressorbyte  (läst 27614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9758
  • Karma +19/-4
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #60 skrivet: 18 april 2012, 09:00:45 »
Men att det fryser och stoppar redan efter några minuters körning tyder på att du har dåligt till ingen alls cirkulation på brinen och har hålet vilat över veckan så bör det inte vara någon is kvar och så fort fryser inte hålet så att det går stopp bara på några minuters drifttid.

Stopp efter ca 20 minuter och ett deltaT på 7 grader, för mig betyder det dåligt flöde men långt ifrån inget flöde alls.

Men är det inte något annat också, t.ex. inställningen av expansionsventilen. KBut på -3 grader ska fungera utan att pumpen stannar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #61 skrivet: 30 april 2012, 08:04:23 »
Har nu provat att starta om anläggningen efter en vecka och efter en timme sÃ¥ larmar LP pÃ¥ nytt. Tänkte nu ta hem en annan firma som kollar systemet för att sedan gÃ¥ via vpn för en bedömning om Thermia har gjort nÃ¥got fel vid installationen. Nu gäller det bara att hitta en seriös firma.  :(

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #62 skrivet: 30 april 2012, 13:42:07 »
Här skulle man behöva titta på suggastrycket - om man får LP (vad är det för avslagstryck den är satt på ??) och brine ut bara -3 grader och inom förväntad fönster, så kan det tyda på svältande evaporator med betydlig kallare områden men blandas ut av den varmare brinen så att utemperaturen är -3 grader. med andra ord köldmediebrist eller att expansionsventilen inte fungerar som den skall. det kan också vara att värmeväxlaren har slammat igen till stor del som dels drar ned brineflödet och gör att de belagda ytorna har dålig värmeöverföring och går väldigt kallt...

men sådana saker bör en röris redan kollat tycker jag.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #63 skrivet: 30 april 2012, 21:42:51 »
Har nu bokat en förhoppningsvis seriös kyltekniker som skall gÃ¥ igenom och kolla vad det kan vara för eventuellt fel pÃ¥ systemet och om de tidigare jobben är seriöst genomförda. Jag Ã¥terkommer i ärendet.  ;)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #64 skrivet: 30 april 2012, 23:58:36 »
Här skulle man behöva titta på suggastrycket - om man får LP (vad är det för avslagstryck den är satt på ??) och brine ut bara -3 grader och inom förväntad fönster, så kan det tyda på svältande evaporator med betydlig kallare områden men blandas ut av den varmare brinen så att utemperaturen är -3 grader. med andra ord köldmediebrist eller att expansionsventilen inte fungerar som den skall. det kan också vara att värmeväxlaren har slammat igen till stor del som dels drar ned brineflödet och gör att de belagda ytorna har dålig värmeöverföring och går väldigt kallt...

men sådana saker bör en röris redan kollat tycker jag.
Ja det första man tänker är ju köldmediabrist.
Om något blockerar kölmedieflödet, exp-ventil eller torkfilter innebär ju det att effektutaget från förångaren minskar vilket gör att den blir varmare än den borde vara, rätta mig om jag har fel.
Eländet började väl efter kompressorbytet, utan att något annat hade ändrats. Byttes inte torkfilter samtidigt kan slaggprodukter slammat igen torkfiltert delvis. Om exp-ventilen lämnat in efter kompressorbytet är väl max otur. Jag tror jag utesluter för stor kompressor, för då borde förångaren vara kallare.

Kom att tänka på en sak, kylnisse måste ha evakuerat, minns jag fel om jag säger att det skall göras på högtryckssidan för att inte äventyra exp-ventilens funktion, jag kan vara ute å cykla nu.
« Senast ändrad: 01 maj 2012, 00:06:30 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #65 skrivet: 01 maj 2012, 00:14:41 »
För att få ned evakueringstiderna så suger man med fördel på båda sidorna - men man kanske skall börja i rätt ordning

 - Dock kommer jag inte ihÃ¥g att det stod nÃ¥got om att evakueringen mÃ¥ste göras pÃ¥ nÃ¥got speciellt ordning när man tittar i danfoss olika datablad och läromedelslitteraturer  - däremot i litteraturen vakumpumpar man till _mycket_ längre nivÃ¥ än till 2 mBar absoluttryck som annars anses som 'tillräckligt' här av vissa...

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #66 skrivet: 01 maj 2012, 00:24:15 »
Ja suger man enbart på låg-trycksidan tar det så klart betyligt längre tid då man evakuerar via exp-ventilen som ev kan ta stryk om man använder en kraftig vakuumpump, men som jag sa, jag minns inte riktigt. Nisse hade kanske inget ställ, kanske bara en slang från kannan direkt till högtrycksröret och vakuumpumpen på lågtrycksröret. dontknow
« Senast ändrad: 01 maj 2012, 00:26:05 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #67 skrivet: 01 maj 2012, 06:44:22 »
beror lite på vad det är för exp-ventil.
har man tömt hela systemet så bör man alltid vacuumsuga bå båda sidorna.

Jag håller med om att det lutar över lite åt evaporatorbrist...vid lågt KB-flöde borde ut KB vara mycket lägre, och larmet borde snarare vara låg KB-temp.
men å andra sidan borde den larmat på hetgastemp då.

tänk om felet hela tiden varit exp-ventilen Sc:,h  knUp knUp
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9758
  • Karma +19/-4
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #68 skrivet: 01 maj 2012, 09:06:25 »

tänk om felet hela tiden varit exp-ventilen Sc:,h  knUp knUp

Jag har ocksÃ¥ funderat i de banorna. Kanske expansionsventilens inställning ändrades vid servicebesöket pÃ¥ hösten. Det var nÃ¥gra veckor senare LP-larmen började varav de första tolkades som kompressorhaveri (det skulle vara intressant att fÃ¥ en förklaring till hur LP-larm kan tolkas som kompressorhaveri, jag kan inte komma pÃ¥ nÃ¥gon).   

Innan alla problem så hade Termias representat varit och servat pumpen på senhösten och då mätte han upp flöderna och sa att pumpen kommer att gå i många år till utan problem. Det dröjde inte mer än tre till fyra veckor innan kompressorn gick sönder och efter bytet så började problemen med LP larm. Då byttes cirkulationspump och expansionskärl utan att det blev bättre.

Innan bytet av kompressor så hade servicekillen varit och servat anläggningen och kunde konstatera att allt var bra med flöden och skick samt att pumpen skulle gå många år till. Han justerade även kurvan på pumpen till någon grad högre mot tidigare och efter några veckor började pumpen att larma LP och jag ringde till killen som var över och konstaterade att det var dags för kompressorbyte. Byte skedde och allt gick bra i cirka tre veckor innan samma sak inträffar på nytt med LPlarm.

Det är ett märkligt sammanträffande att en pump som har gått 10 år utan problem börjar krångla några veckor efter ett servicebesök.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #69 skrivet: 01 maj 2012, 11:11:18 »
Cocacola skrev den fråga som ger svar på allt, tidigare.
- Vad är flödet över förÃ¥ngaren??   Vet vi det sÃ¥ vet vi svaret :)

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #70 skrivet: 04 maj 2012, 16:09:29 »
I morse kom en ny kyltekniker och började att mäta upp flöde samt kollade att filter var ok. Till hans stora förvÃ¥ning var inte filtret pÃ¥ utgÃ¥ende ledning rengjort utan var fullt med skit. Efter rengjöring ökade flödet till det normala och förhoppningsvis var det detta som har gjort att pumpen har larmat LP hela tiden. Just detta med rengjöring av filtret tog jag upp med Thermia vid den första servicen av pannan och det skulle dÃ¥ fixas. SÃ¥ tydligen har inte Thermias kyltekniker kollat filtret utan av ren slentrian bytt kompressor, cirkulationspump, expansionskärl m.m för mÃ¥nga sköna tusenlappar helt i onödan. Om det är sÃ¥ nu att det bara var detta skitfel sÃ¥ kommer jag att gÃ¥ vidare med detta till VPN  >:(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #71 skrivet: 04 maj 2012, 16:22:41 »
Tyvärr är du nog inte ensam om att ha drabbats av den där typen av "reparationer", och jag hoppas verkligen du får rätt, men är tveksam.
Koppla hellre in ditt försäkringsbolag.

Eller ring till:
Jan Snaar, miljöchef Folksam, telefon 08-772 65 63, 0708-31 69 63

Han har skrivit ett antal kritiska artiklar om skadefrekvensen på värmepumpar/kompressorer och honom har jag talat med för att påpeka just att det du drabbats av är rätt vanligt, och att vi alla försäkringstagare får vara med och betala hela baletten, kanske kan han rycka i lite trådar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #72 skrivet: 04 maj 2012, 16:39:49 »
Skall jag hellre koppla in mitt försäkringsbolag istället för VPN? Vad kan mitt försäkringsbolag göra Ã¥t min situation?  Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #73 skrivet: 04 maj 2012, 16:41:32 »
De kan ju utreda försäkringsbedrägeri från reparatörens sida om firman inte tar alla kostnaderna.
Så dålig felsökning får man bara inte göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9758
  • Karma +19/-4
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #74 skrivet: 04 maj 2012, 16:58:02 »
Och jag som var övertygad om att slangen hade blivit klämd ...:-\. Jag utgick från att filtret var rengjort vid servicebesöket, kunde inte föreställa mig något annat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!