Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255 upprepade larm 58 pressostat  (läst 2488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anthe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1255 upprepade larm 58 pressostat
« skrivet: 11 februari 2021, 19:40:57 »
Min värmepump har börjat stanna med larm 58 pressostat högtryck nu när det blivit lite kallare. Vid mild väderlek, 0 eller plusgrader, går den utan problem men larmar när det blir kallare. Pumpen går några dygn och larmar sedan igen.

Någon som har tankar om detta? Filtren är rengjorda och både värme- och köldbärarsystemen är luftade. Delta T ligger runt 6 grader på värmesystemet och ca 4 grader på köldbäraren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1255 upprepade larm 58 pressostat
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2021, 08:23:52 »
Vilken kurva kör du och hur kallt är det när den löser?
Antingen är det termostater som stänger eller så kräver huset en väldigt hög kurva?
Normalt brukar dock kompressorn stoppa på "hög kondensor in" innan den löser på HP om kurvan är för hög?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anthe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 upprepade larm 58 pressostat
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2021, 08:24:08 »
Vilken kurva kör du och hur kallt är det när den löser?
Antingen är det termostater som stänger eller så kräver huset en väldigt hög kurva?
Normalt brukar dock kompressorn stoppa på "hög kondensor in" innan den löser på HP om kurvan är för hög?

Alla element står på max. Det verkar inte bero på kurvan eller utetemperatur. Den går just nu på kurva 1.9.11 med 48 grader vid 0 grader. Min installatör hjälpte mig att testa med att dra ned kurvan radikalt, det resulterade i ett svalare hus och exakt samma larm.

Den verkar också larma likadant oberoende av utetemperatur. Vi har haft rätt växlande temperatur här, mellan -13 och -1 ca. Den larmar likadant även när det är mildare.

Supporten (min installatör ringde) trodde på fel på något kretskort, jag ska försöka få ut tekniker snarast för felsökning så får jag väl uppdatera sen.

Tråkigt är det hursomhelst. Pumpen är inte ens två år gammal och den gick sönder första gången efter mindre än 1 år. Då var det frekvensomriktaren som var trasig, tydligen ett känt fel enligt teknikern som bytte den.

Jag hade förväntat mig bättre kvalitet och högre driftsäkerhet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1255 upprepade larm 58 pressostat
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2021, 11:20:07 »
OK, låter som du säger att problemet är i nått av korten.
Det är fler som haft problem med Nibes frekvensomriktare, kretskorten brukar dock hålla om man inte får åska.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!