Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flöde  (läst 8013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #15 skrivet: 09 september 2010, 08:16:26 »
Nja, det blir ju ingen ny ledning utan jag kommer bara koppla på den befintliga slingan. Så det blir en till förgrening på framledningen kan man säga. Det jag gör är att jag tar bort ett element i mitten på slingan och kopplar på en ny framledning på den och en ny retur på den.

Ursäkta om det blir lite "rörigt" men lite svårt att vara tydlig
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #16 skrivet: 09 september 2010, 11:06:56 »
Då behöver du inte gå upp i dimension det räcker bra med 15mm.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #17 skrivet: 09 september 2010, 13:01:10 »
Vad tror ni om min cirkulationspump då? Ska man göra en förgrening efter cp eller innan? Om man gör förgreningen innan cp så är ju rören tjockare där. Gör man den efter cp så har redan rören smalnat av till 15mm rör.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #18 skrivet: 09 september 2010, 19:38:47 »
Vad tror ni om min cirkulationspump då? Ska man göra en förgrening efter cp eller innan? Om man gör förgreningen innan cp så är ju rören tjockare där. Gör man den efter cp så har redan rören smalnat av till 15mm rör.

Jag kanske inte förstÃ¥r riktigt hur du menar, för att om man delar slingan före CP:n sÃ¥ mÃ¥ste den ena slingan bli utan CP. Var sitter CP:n nÃ¥gonstans nu? Ligger den  inte närheten av VP:n. Det är väll 22mm frÃ¥n VP:n och dÃ¥ skulle man ha 22mm direkt efter CP:n och sedan gÃ¥ ner till 15mm till dom slingorna som berörs.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #19 skrivet: 10 september 2010, 08:25:56 »
Ja, om man delar den innan cpn så blir den ena slingan utan men den har ju fortfarande cpn i vpn som ger cirkulation. Den externa cpn sitter efter framledningsröret på 22 mm har delat sig in i tre slingor(upp till golvvärme, upp till radiatorer och ner till källaren till den slingan som ska delas) På den endast den slingan i källaren har jag satt in en extra cp för cirulationene är så dålig där. Måste ha den igång för att inte få larm på vp på för högt delta.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #20 skrivet: 10 september 2010, 10:50:15 »
Jag tycker du ska dela efter CP:n.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #21 skrivet: 13 september 2010, 08:02:50 »
OK. då delar jag efter cp. tack!
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #22 skrivet: 28 september 2010, 12:48:07 »
Har nu delat slingan med ganska bra resultat. Får köra ett tag för att se lite mer hur mycket det gör nu i vinter.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #23 skrivet: 29 september 2010, 07:40:10 »
Problemet som uppkommit efter jag har delat min slinga till 2 är att min minischunt till golvärmen får ett missljud när han släpper på vatten och när den stänger pga för högt tryck. Stänger jag av den externa cp så försinner ljudet. Trodde inte att det skulle kunna påverka andra slingor men det totala trycket kanske blir högre även på andra ställen? Nån som har nån aning?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #24 skrivet: 29 september 2010, 19:51:23 »
Problemet som uppkommit efter jag har delat min slinga till 2 är att min minischunt till golvärmen får ett missljud när han släpper på vatten och när den stänger pga för högt tryck. Stänger jag av den externa cp så försinner ljudet. Trodde inte att det skulle kunna påverka andra slingor men det totala trycket kanske blir högre även på andra ställen? Nån som har nån aning?

Svårt att svara på utan någon principschema. Om den externa Cp:n sitter bara på den delade slingan som jag har uppfattad det.
Jag vet inte hur långsökt det kan vara att det skulle uppstå någon ejektorverkan på retursidan som kan påverka även flödet på golvslingan.
Du kanske klarar att köra utan extern Cp, eller blir det för dÃ¥ligt  flöde till källaren även efter delningen?
Kanske nÃ¥gon annan har bättre ide för problemet?   

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #25 skrivet: 30 september 2010, 08:06:33 »
Jag har gjort precis som du sägerremo att jag kör utan den cpn då blir det inget missljud dock blir inte deltat vid vp lika bra men inte tillräckligt dåligt för att vp ska larma så det funkar. Innan delningen gick det inte köra utan den då den larmade varje gång. deltat idag ligger på 10-11°C utan cp och 8-9°C med den. Det är ju iof bra om man slipper extra cp.

Annars som sagt var är jag ganska nöjd över ingreppet. Värmen i källaren är mycket bättre nu med en ordentlig fläktkonvektor i gillestugan och 2 slingor. Har ställt ner kurvan från 5 till 3 och även finjusteringen från 3,5 till 0 på regospråk.
Nu är det bara sista delen av källaren som är lite kall men planen där är lite mer golvvärme så nån gång i framtiden är nog även mitt hus lågtempererat.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #26 skrivet: 30 september 2010, 09:53:41 »
Det är ingen nackdel om man slipper en Cp, och deltat ligger inte så onormalt högt. Nästan alla som har ettrörssystem ligger där.
PS.  har du provat den externa Cp:n med lägsta hastighet med samma resultat?

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #27 skrivet: 30 september 2010, 12:34:05 »
Om jag ställer ner cp så minskar ljudet men det försvinner inte.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!