Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installatör ville inte installera pump  (läst 3796 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Installatör ville inte installera pump
« skrivet: 26 oktober 2020, 08:15:44 »
Hej hej. Har ställt en del frågor här på forumet om olika pumpar med låg innerdel då jag endast har 30,5 cm ovanför ytterdörren där jag helst vill ha pumpen, alternativ placering är ovanför fönster i vardagsrummet, där finns 31/31,5 cm till taket.

Nu var en installatör ute och skulle montera en Fujitsu km09 slim, men han sa att det inte gick då det han inte fick till att borra med fall.

Någon här som har tips på vad jag kan göra och kanske ta för andra modeller? Har en bestämd sambo som inte vill ha för djup innerdel så att den sticker ut från väggen för mycket.

Postar lite bilder här för att visa min tänkta monteringsplatser. Bilderna visar insida respektive utsida på varje tänkt plats.

Mvh magnus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2020, 10:02:48 »
Hur brett är fönstret?
Det han skulle kunna göra är att dra rören en liten bit på innervägg så han kommer ut till höger om fönsterkarmen (innifrån sett), där kan han borra med fall.
Vid entren ser det knepigt ut.
Möjligen, beroende på vad som finns till höger om stupröret som finns till höger om ytterdörren.
Slutar huset där så borde det gå dra ut rören på vänster sida och följa innerväggen ut genom väggen till vänster om entren, sett från insidan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2020, 11:19:27 »
Hur brett är fönstret?
Det han skulle kunna göra är att dra rören en liten bit på innervägg så han kommer ut till höger om fönsterkarmen (innifrån sett), där kan han borra med fall.
Vid entren ser det knepigt ut.
Möjligen, beroende på vad som finns till höger om stupröret som finns till höger om ytterdörren.
Slutar huset där så borde det gå dra ut rören på vänster sida och följa innerväggen ut genom väggen till vänster om entren, sett från insidan.

Fönstret är 80 cm.
Finns det risk att störas av en innerdel om den hamnar bredvid soffan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2020, 13:01:35 »
Jo, den risken finns ju alltid.
Vid placering ovan dörr, finns det ett rum till vänster om entren inifrån sett?
I så fall skulle det ju gå dra röret på innervägg in i det rummet och sedan ut därifrån.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2020, 14:54:59 »
Jo, den risken finns ju alltid.
Vid placering ovan dörr, finns det ett rum till vänster om entren inifrån sett?
I så fall skulle det ju gå dra röret på innervägg in i det rummet och sedan ut därifrån.

Till vänster där är köket.

Kanske är placeringen i vardagsrummet bättre då man kan få luftfilter upp i trappen till övervåningen??

Så här är planlösning
« Senast ändrad: 26 oktober 2020, 14:56:56 av Cogo »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2020, 15:20:49 »
Nu vet jag inte vart ni tänkt ha utedelen men om innerdelen sitter ovanför ytterdörren så borde det gå att gå åt höger på insidan och sen borra hål så ni hamnar i förrådet och därifrån dra kanal och rör till utedelen.
Om nu utedelen är tänkt att sitta på förrådet ???
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2020, 07:50:10 »
Finns två fungerande alternativt, men de är ju lite bökigare än en "standardinstallation" kan vara.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2020, 08:39:38 »
Finns två fungerande alternativt, men de är ju lite bökigare än en "standardinstallation" kan vara.

Kanon, tack. Ska nu ta ut en annan installatör som får titta på det och som backup plan så får jag även montera i vardagsrummet.

Finns det vinning i att installera i vardagsrummet då det rummet är 4x5 meter stort kontra en hall som är typ 1.5 m bred och 3,5 meter lång? Tänker effekt och värmespridning?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2020, 08:44:35 »
Tja, det är antingen eller, i vardagsrummet kan den ju störa mer, men du får varmast där ni (kanske) vistas mest.
I hallen kan du köra fläkten på hög hastighet och få ut värme bättre utan att ni kommer att störas nämnvärt.
Jag skulle nog sats på entren, dels för att slippa utedelen nära sovrumsväggen, och dels för att slippa bli störd.

En fördel med att ha den i vardagsrummet är att du snabbt kan dra på några grader och få varmt där om du känner dig frusen när du är uppkrupen i soffan, det tar lite längre tid om den
sitter i hallen.
Det finns nog en skaplig risk för att det finns elkablar i väggarna där han behöver borra, det kanske du kan göra en lite förundersökning på?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2020, 19:35:30 »
Tja, det är antingen eller, i vardagsrummet kan den ju störa mer, men du får varmast där ni (kanske) vistas mest.
I hallen kan du köra fläkten på hög hastighet och få ut värme bättre utan att ni kommer att störas nämnvärt.
Jag skulle nog sats på entren, dels för att slippa utedelen nära sovrumsväggen, och dels för att slippa bli störd.

En fördel med att ha den i vardagsrummet är att du snabbt kan dra på några grader och få varmt där om du känner dig frusen när du är uppkrupen i soffan, det tar lite längre tid om den
sitter i hallen.
Det finns nog en skaplig risk för att det finns elkablar i väggarna där han behöver borra, det kanske du kan göra en lite förundersökning på?


Någon som vet om det går bra att ställa fläkten helt manuellt på en Fujitsu km09 slim?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2020, 20:22:56 »
Har man uppnått börvärdet så går den ner i fläkthastighet om det var det du menade.

Du kan köra rent fläktläge pÃ¥ valfri fläkthastighet om det var det du menade  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2020, 09:06:28 »
Har man uppnått börvärdet så går den ner i fläkthastighet om det var det du menade.

Du kan köra rent fläktläge pÃ¥ valfri fläkthastighet om det var det du menade  :)

Typ, eftersom jag har en lång hall så vill jag att det ska vara rätt så bra fart i fläkten när inte innertempen är uppnådd. Har hört att autoläget kan göra att fläkthastigheten blir gör låg.

Om jag ställer in den på näst högsta fläkthastigheten, sen sänks den när temp är uppnådd, varvar den sen upp igen när tempen faller?

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2020, 22:42:06 »
Typ, eftersom jag har en lång hall så vill jag att det ska vara rätt så bra fart i fläkten när inte innertempen är uppnådd. Har hört att autoläget kan göra att fläkthastigheten blir gör låg.

Om jag ställer in den på näst högsta fläkthastigheten, sen sänks den när temp är uppnådd, varvar den sen upp igen när tempen faller?

Jo, det är klart att den ökar igen men då har du ju tappat värme i huset och så vill man ju inte ha det. Kanske borde du titta på en pump med lång kastlängd. T.ex. har väl Solo något längre kastlängd än Caldo, även om kapaciteten är något sämre. Jag har ingen erfarenhet av denna jämförelse själv dock.
Rent spontant tror jag du kommer kunna sprida värmen bra med den placering du föreslår. Men man vet ju inte förrän man testat.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #13 skrivet: 29 oktober 2020, 07:09:17 »
Jo, Solo 35 kan vara ett bra alternativ, eller ME Hero 35 om den ryms.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #14 skrivet: 29 oktober 2020, 08:44:20 »
Jo, Solo 35 kan vara ett bra alternativ, eller ME Hero 35 om den ryms.

Har bara 30,5 cm ovanför dörr.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!