Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme i Dusch och Hall  (läst 9264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
Golvvärme i Dusch och Hall
« skrivet: 05 juli 2010, 13:21:12 »
Hej,

Har bilat ur golvet i Toaletten/dusch och Hallen, ska lägga in golvvärme tänkte jag, rummen är på ca 4m2 st. Det är en platta på mark.( Det var grundplatta, 1:a gjutning, islolering och färdigt golv( gäller för Toaletten)

Har bilat ner till grundplattan.
 
Toaletten hade ca 7 cm isolering, Hallen ingen isolering + elgolvvärme(Huset från -76)

Ska lägga på ca 10cm isolering. Gjuta in golvvärmeslangen. Tänkte köra på 12mm slang.

Går det inte att koppla på sig direkt på radiatorslingan med en WGF fördelare 2 med med Basenhet och termostat dvs behövs det en extra cirkulationspump?

Eller behöver jag en pusch 12:a med en extra fördelare för att inte slingan ska bli kall i slutet av slingan? Har en cirkulationspump till radiatorerna som borde gå att utnyttja.

Tar tacksamt i mot tips..

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2010, 14:42:40 »
Om du skall kunna shunta ner till lägre temperatur för golvet än vad du har på
radiatorerna, så måste du ha en särskild c-pump för golven. Om du kör fram för varmt
vatten och bara försöker strypa flödet, så får du troligen allt för höga temperaturer i
början av slingorna och kallt i slutet. Du vill ha ut "rätt" temperatur och rejält flöde,
vilket ger så jämn temperatur som möjligt över hela slingan.

Ett tips som kan vara värt att fundera på är att gjuta in en rörstump för golvtermostat
och köra golven mot fast temperatur. T.ex. alltid 24 grader i toagolvet och 21 i hallgolvet.
Tunga golv med betong och klinker vill man troligen alltid ha lite värme på. Lägg märke
till att när hallen blir 21 grader eller varmare så avger golvet ingen energi. Vid 20 grader
avger golvet 11 W/kvm och vid 19 grader avger golvet 22 W/kvm o.s.v.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2010, 18:04:11 »
Vi har klinker i badrum, men kör ingen värme i dessa, vintertid går Nocrian, som sitter i hallen utanför, och blåser som bekant bara rakt ned.

Känns för oss onödigt att köra värme på golvet sommartid..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2010, 21:08:22 »
Kyla skall "serveras" uppifrån (eftersom kall luft sjunker)
Värme skall "serveras" nerifrån (eftersom, ja just det, varm luft stiger)

Valet mellan golvvärme och luftvärme är i de flesta fall enkelt.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2010, 21:48:00 »
Ja så är det! Men funkar inte så bra att blåsa het luft rakt ned i hallgolvet, temp i hallen närmare 30gr! Funkar 10ggr bättre att låta varm luft glida iväg under taket, och svalare luft komma tillbaka undertill..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2010, 21:59:37 »
Hej,

Har shuntat system idag, kör ut ca 30 ºC vid 0 ºC,
Om jag lägger slingan i "dubbel-slinga" och sedan har ca 8cm betong, finns det risk för att man känner av golvet är "kallt"  när flödet stryps?

Har tittat på LK minikretsventil M5 http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/LK-Golvvarmesystem/LK-Golvvarmepaket/For-ingjutning/LK-Golvvarmepaket-5-m/

den stryper också flödet.. kostar ca 3300kr inkl moms hos http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?products_id=97 och jag behöver 2st!! men de är kompletta med slang osv..

mvh emwgrni

Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2010, 22:04:07 »
@Apan: Luftvärme fungerar kass, nästan jämt. Bl.a. beror det på luftens värdelösa värmekapacitet.
4.000 gånger sämre än vatten räknat på volym. Man bör helt enkelt aldrig veva runt mer luft
än vad huset behöver för sin ventilation, om det är uppvärmning man är ute efter. Idealt
skall luften röra sig från ett insläpp i varje sovrum/arbetsrum och ett eller två insläpp i varje
vardagsrum till ett eller flera utsug i kök och våtutrymmen. All annan luftrörelse under
uppvärmningssäsong är av ondo.

Varm luft i taket ock kallt luft längs golvet är väl i princip så fel det kan bli?
Möjligen kan jag tänka mig kall luft ut vid taket, när kylning behövs. Det är i så fall för att man
måste välja mellan två onda ting: sova i ett varmt sovrum eller höga lufthastigheter och buller.

Om man har vatten/vattenvärmepump så skall man förstås distribuera även kyla med vatten
istället för luft. FörhÃ¥llandet 4.000 : 1 gäller även för kyla  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2010, 22:18:58 »
@emwgrni: 30 grader till radiatorerna vid 0 ute är ju hyfsat lågt, men vad har du till
radiatorerna de dagar det är 15 grader kallt ute?

Om du lägger dubbla slingor, lite finurligt "motströms" så kommer det inte att märkas lika mycket.
Flödesstyrningen blir dock kritisk. Det går nästan inte att få två olika termostater att styra så lika
att de öppnar och stänger precis lika mycket samtidigt och då har du tillbaka ditt ursprungliga
problem i alla fall. Båda slingorna går bara om den med högst inställning INTE klarar av att hålla
värmen. Vi är tillbaka till ruta ett och vill ha rätt temperatur och rejält flöde för att få jämnvarmt golv.

Åtminstone pump och blandningsventil som begränsar temperaturen innan vattnet når golvslingans
termostat tycker jag.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2010, 22:20:42 »
 :)jag gillar dina inlägg sobris Thumbsup alltid rätt och alltid saklig
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #9 skrivet: 06 juli 2010, 22:27:12 »
Förra sommaren var alla elaka mot mig, men nu är det mÃ¥nga som är snälla  ;D

Och det är ju INTE jag som har ändrat mig i alla fall Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #10 skrivet: 06 juli 2010, 22:38:25 »
elaka ?  jag va i alla fall inte elak mot dig  :)
mig veterligt har allt du skrivit stämmt med dom erfarenheter jag har av det som skrivs här .

Fysikens lagar kan vi inte ändra på .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #11 skrivet: 06 juli 2010, 22:47:19 »
Nej, just det. Lagarna gäller! Det är ett ganska vanligt problem här på forumet att man försöker
bryta mot både den ena och den andra lagen.

Tur att man är sÃ¥ hÃ¥rdhudad (=gammal), annars kunde man ju fÃ¥tt s.k. "pyskiska" besvär  *roflmao*
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #12 skrivet: 06 juli 2010, 22:54:58 »
 *roflmao* japp jag är ocksÃ¥ hÃ¥rdhudad . men sÃ¥ länge jag kan bevisa mina pÃ¥stÃ¥enden med Mattematik och fysikens lagar /drift erfarenheter  sÃ¥ stÃ¥r jag pÃ¥ mig .
cocacola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #13 skrivet: 07 juli 2010, 07:42:34 »
Du verkar ha järnkoll! Eller tro..

Vi har inte inte kalla golv eller dålig komfort trots att vi tydligen mot alla naturlagar och riktade vingen under taket, och funkade mycket bra! Och har man inget vattenburet system, så jag konverterar inte för 6-7000kr/rad, plus ny uppvärmningskälla, och tjänar aldrig in detta! och vad spelar det för roll på värmekapaciteten hos luft och vatten?? Vatten är också 4000gr långsammare att värma upp, men bra komfort i vattenburen golvvärme, men otroligt segt system.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Golvvärme i Dusch och Hall
« Svar #14 skrivet: 07 juli 2010, 11:16:44 »
@Apan: Jag har sagt det förut och säger det igen. Exempel från enskilda fall ger
väldigt lite för den som inte har exakt samma förutsättningar. Eftersom det inte finns
två hus med exakt samma förutsättningar, så finns det bara en väg framåt mot lyckade
lösningar och det är allmän förståelse av det generella fallet. Först när man har den
förståelsen har man möjlighet att navigera rätt bland alla blindskär.

Det är långt mellan gångerna som jag hänvisar till hur jag själv har gjort och när jag vid
sällsynta tillfällen faktiskt ger en sådan referens, så är det när det på ett bra sätt illustrerar
en allmän princip. Det går alltid att göra speciallösningar utgående från allmäna fall,
men att dra allmäna slutsatser ur ett specialfall skall man förstås akta sig för. ;)

Ett utmärkt och väldigt målande exempel på en sådan allmän princip är just att luft har
4.000 gånger sämre förmåga att lagra energi än vad vatten har vid samma volym.
Det är naturlagarna som styr detta förhållande och inget vi kan ändra på.

Vi kan väl förresten ha en liten omröstning om vem som verkar ha järnkoll och vem som tror  Thumbsup

Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!