Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo co2 sommarinställning?  (läst 1632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad izor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Sanyo co2 sommarinställning?
« skrivet: 16 juni 2007, 09:28:03 »
Jag har precis fått Sanyo co2 installerad av rörmokaren som inte kunde ngt om dessa pumpar.
Skall jag ställa in den på ngt speciellt sätt under sommaren?(använder pumpen till golvvärmen i badrummet utöver varmvattnet)
Kan ni tipsa om ngr inställningar som jag bör göra nu när den precis installerats?
Skall jag sänka ngt värde?
Jag märker att fläkten går igång då och då. Bör jag kontrollera och kanske testa detta på ngt sätt?

Tacksam för alla tips!
MVh
Talanglös

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo co2 sommarinställning?
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2007, 09:30:33 »
Hallå,

I grundläget skall du inte behöva ställa in något speciellt under sommaren. Däremot är det klart lämpligt att inte ha elpannan ställd på mer än kanske 50 grader under sommaren, eftersom VP normalt klarar av hela uppvärmningsbehovet (VP värmer tanken till 65 grader varje start, men startar då den nedre delen av tanken nått VPs aktiveringsgräns som normalt är 35 grader). Många, inklusive jag själv, stänger av elpatronen helt under sommaren. Vi gör av med rätt mycket varmvatten har jag kommit fram till (två bad med kort tid kräver mycket VV tex), så numer har jag elpannan ställd på 50 grader. I normalfallet går då inte elpatronen in, men gör man störttappningar så stöttar elpatronen en liten stund.

Vill du ha golvvärmen igång under sommaren måste du ställa in den nedre gränsen för radiatortempen (min framledning).

Sen till eldningssäsongen är det dock viktigare att justera in förutsättningarna för denna VP för att det skall fungera bra.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sanyo co2 sommarinställning?
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2007, 09:56:49 »
bgn,

(VP värmer tanken till 65 grader varje start). Menar du att din VP gör det? Min går fortfarande i 4 cykler även om det är sommar.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo co2 sommarinställning?
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2007, 08:58:59 »
Hallå Bullo,

Jag tycker nog att jag sett det, men blir lite osäker - för det är nåt som säger mig att den i vissa lägen jobbar mot 50 grader i tanken (men jag tror ändå att den jobbar med 65 grader ut från VP) och därmed är toppen på tanken nästan alltid över 60 grader.

Det finns ett litet krux här tror jag. Min övertygelse är att sommarläge är felprogrammerat för oss som haft VP ett tag - den skall ju tex stänga av cirk.pump. Dessutom verkar det vara ett krav, för att gå över i sommarläge, att börvärdet på framledningen går under 20 grader - vilket är svårt att kombinera med min framledning (om man nu vill ha det). Jag har inte tyckt att detta är någon big deal, men det är lite dåligt av Sanyo/Ahlsell att inte komma med info om detta. Frågade faktiskt kring detta för ca ett år sedan och fick till svar att man tittar på det...Min gissning är att kostar en massa pengar om man skall byta kretskort i alla pannor.

Nåväl; får väl sätta mig framför VP och studera lite, kanske en midsommardagsövning - när man i alla fall helst vill fokusera på något som inte rör sig för mycket...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!