Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lagerljud frÃ¥n inomhusdelen pÃ¥ en Phanasonic XE-9?  (läst 2468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G-sson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmepumpen installerade jag själv för 6-7 år sedan. Då hördes bara ett litet sus från innerdelen. Men senaste tiden har det ökat ett ljud från den som jag misstänker är lagerljud. Börjar bli svårt att sova... :-\
* Vilket är vanligaste felet, lagren i fläktmotorn eller lagren i fläkthjulet?
* Någon som vet standardbeteckningen på de här lagren?
En annan fråga angående den inbyggda dammsugaren.
* Defaultinställning är dammsugning 1/dygn, går det att ställa om det här?
Har letat men kan inte hitta något, tycker det är lyxigt med dammsugning 1/dygn som tar ca 20 minuter.
Hus på 100 kvm uppvärmt med IVT Greenline HTC6+ med 140 meter rakt ned i berget. Kamin med vedeldning. Fritidshus med Phanasonic XE-9 luftvärmepump i.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Lagerljud från inomhusdelen på en Phanasonic XE-9?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2013, 06:47:42 »
Lager, oftast det inre mot fläkthjulet som ger sig. NMB 608Z satt det i min JKVP.
Dogge har en bra tråd om byte här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38709.0

Ställ dammsugaren till att köra på en tidpunkt när du behöver pumpen som minst, kanske kvällstid om du eldar eller mitt på dagen när det oftast är som varmast ute. Hade man kunnat ställa den där en gång per vecka hade det räckt för många. När den fungerar gör den rent bra så det är lite för täta intervaller.

Utloggad G-sson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerljud från inomhusdelen på en Phanasonic XE-9?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2013, 10:21:11 »
Tack för svaret Bjebb.
Även om jag nog kan fixa lagret till en billig kostnad via jobbet så är det kanske smidigare att byta hela motorn, men den är inte gratis misstänker jag....
Undrar hur de tänkte (eller inte tänkte!) när de gjorde mjukvaran och inte tog med funktionen att kunna ställa intervallet pÃ¥ dammsugningen! Det finns inte ett dammkorn i filtren med all den sugningen  ;)

En annan fundering: Min står och blåser ut luft HELA TIDEN, även när temperaturen är uppnådd. Är det normalt? Jag har ventilationen avstängd och bara inställt på HEAT. Tycker att det borde vara termostatstyrt så den slår av en stund i alla fall när temperaturen är uppnådd.
Hus på 100 kvm uppvärmt med IVT Greenline HTC6+ med 140 meter rakt ned i berget. Kamin med vedeldning. Fritidshus med Phanasonic XE-9 luftvärmepump i.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Lagerljud från inomhusdelen på en Phanasonic XE-9?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2013, 10:32:42 »
De brukar gå att hitta färdigrenoverade på blocket för 6-800kr och det är enklare givetvis även om det är lite pyssel att få isär allt.

Nä, de tänkte nog inte alls. :) Vet att jag efter ett o ett halvt år kom på att jag skulle titta på filtren, de var inte skitigare än vad de är på Toshiban efter tre dagar. :)

Menar du innedelen så ska/måste den snurra och reglera värme o fläkthastighet efter tempbehov. Du får investera i en elmätare istället för att få en uppfattning om hur mycket pumpen jobbar.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerljud från inomhusdelen på en Phanasonic XE-9?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2013, 23:22:24 »
Det är inga problem att koppla ifrån dammsugaren man ska hålla inne SET knappen (alltså den som måste tryckas in med liten skruvmejsel lr penna, inte den stora "fingerknappen") några sekunder, kommer däremot inte ihåg hur man gjorde sedan men det står i manualen som ff går att ladda ner.

Om jag inte minns fell så håller man inne set i några sek och när man sedan släpper den så kommer "cleaning" upp i fönstret och sedan trycker man på antingen "cancel" lr "cleaning" och så kommer "cleaning off" upp i fönstret. men som sagt det står utförligt i manualen, där kan du även ställa den på den tid du vill ha den på. Edit: Står på sid 42 i manual, set ska hållas inne i minst 20 sek.

Vi har den inställd pÃ¥ Off  och sÃ¥ där var 14e dag sÃ¥ trycker vi pÃ¥ cleaning och sÃ¥ är det rent, dock sÃ¥ börjar lagren pÃ¥ vÃ¥r oxÃ¥ höras sÃ¥ det blir ett vÃ¥rprojekt innan AC ska börja köras.

Ytterligare ett tips kan du få, vår började att rengöra dåligt, då kopplade jag in damsugaren på slangen som är utomhus under en rengöring och vips så var systemet helt rent och funkar oklanderligt igen :)

« Senast ändrad: 23 januari 2013, 17:19:19 av Blaser »
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 603
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!