Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensioneringshjälp  (läst 3861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Dimensioneringshjälp
« skrivet: 26 april 2012, 10:50:33 »
Hej, hjälper bekant med teknik till deras omfattande tillbygge, undrar om jag kan få hjälp av er som sitter med dimensioneringsprylar.

Förutsättningar:
Stockholm. Hus i två plan där det undre planet är souterräng. Total uppvärmd yta 400 kvm. Halva huset är byggt av Eurohus på 80-talet med trästomme övre plan och murat nedre plan, huset har mexitegelfasad (mexiteglet ska vid ombyggnaden rivas bort och ersättas med ny putsad fasad som kompletteringsisoleras med 95 mineralull och 50 träullit). Andra halvan är tillbyggnad med trästomme övre/leca undre plan enligt dagens standard med putsad fasad. Hela taket byts ut och byggs nytt med 500 mineralull. Stora fönsterpartier i söder, alla fönster kommer vara av modern standard treglas. Hela huset kommer ha golvvärme i bägge plan som är ingjuten i bottenplan (är det förresten någon som vet hur mycket isolering Eurohus la i bottenplattan på 80-talet?) och ligger i träbjälklag på övre plan. Passivkyla i sovrummen via fläktkonvektorer. FTX Heru 180. Önskad innetemp 23°. Två badkar, tre duschar. 6 personer i hushållet varav 4 kommer vara tonåringar samtidigt. Planeras rejäl arbetstank med förvärmningsVVslinga samt 400 liters slingberedare. VP-effekten känns nu lite klurig. Tacksam för synpunkter på vp-effekt och borra!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringshjälp
« Svar #1 skrivet: 26 april 2012, 13:43:56 »
Hade ni tänkt er 100% effekttäckning, eller skall det kompletteras med eltillskott?

Sutteränghus har inte lika stort effektbehov som ett hus med alla väggar ovan mark, när det blir som kallast ute så kyls ju inte stora delar av "källarväggarna" speciellt mycket.
Det verkar ju dessutom vara/bli rätt välisolerat så min bedömning är att det kan tänkas krävas ca 40-50 W/m2 i effektbehov.
Det skulle i så fall betyda någonstans mellan 16 och 20 kW effektbehov på värmepumpen.
Håller med om att ett så pass stort hus, som dessutom påverkas olika av utetemperaturen rimligen behöver ha både termostater och arbetstank.
Termostater i vart fall i nedre plan, uppe skulle det nog räcka med en centralt placerad rumsgivare som får styra värmepumpen.

Förslag på pumpar, Nibe 1145 17 kW eller kanske ännu hellre en Nibe 1330 22 kW med dubbla kompressorer om du vill ha 100% effekttäckning.
Men det blir dyrt...

Hoppas någon annan kan räkna mer exakt än jag gjort, det är rätt mycket antaganden i min beräkning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Dimensioneringshjälp
« Svar #2 skrivet: 26 april 2012, 15:58:07 »
Hej Rickard, tack för ditt svar,

jo 100% effekt vid DUT har jag räknat med, om inte lite mer till och med. Vill gärna kunna köra med sÃ¥där 99% energitäckning, och med det ganska stora vv-behov som kommer finnas när hela familjen ska göra sig iordning pÃ¥ morgonen sÃ¥ lär det behövas lite effekt och lite volym för att inte komma efter i integralräkningen för mycket när det är svinkallt ute. Termostater vete tusingen, var fick du det ifrÃ¥n  ;)? Att jag tänkt arbetstank är nog egentligen bara för att jag vill kunna ha möjligheten att köra lägre VB-delta över GV om det behövs för jämn golvtemp. Jag har nog snarare tänkt termostatfritt men kanske med shuntventil för att kunna ha 2 värmekurvor, 1 för undervÃ¥ning och en för övervÃ¥ning. Eventuellt fÃ¥r det bli nÃ¥gon radiotermostat för slingorna till vardagsrummet pÃ¥ övervÃ¥ningen dÃ¥ det är flera stora söderfönster där.

Angående effekten känner ju även jag tyvärr att det barkar iväg åt något saftigare än en 16kW-are. Du vet ju att jag är lite förälskad i Thermia så det skulle ju vara fint att klara sig med 16kW-Diplomat... 1330-an såg ju iofs smart ut med två kompressorer. Vi får se om någon annan dyker upp med fler kalkyler...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringshjälp
« Svar #3 skrivet: 26 april 2012, 18:59:58 »
@labold
 ;) du fÃ¥r väll snacka med nÃ¥gon som kommer ut och gör ett besök pÃ¥ plats ..
 _ _ _ blir en bra lösning i en sÃ¥n Fastighet med Termostater a:gl   
Cocacola wave
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringshjälp
« Svar #4 skrivet: 26 april 2012, 20:29:55 »
Viessmann 18 kw med r134a 72 grader fram,, vadå legionella :)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Dimensioneringshjälp
« Svar #5 skrivet: 26 april 2012, 21:10:53 »
@labold
 ;) du fÃ¥r väll snacka med nÃ¥gon som kommer ut och gör ett besök pÃ¥ plats ..
 _ _ _ blir en bra lösning i en sÃ¥n Fastighet med Termostater a:gl   
Cocacola wave

Tyvärr finns det ingen plats att besöka ännu... Jag är nu i fasen att jag preliminärt försöker bestämma sÃ¥ mycket som möjligt sÃ¥ att byggnadsingenjören fÃ¥r maximalt information om rördragningar, dimensioner pÃ¥ maskiner mm mm. Dessutom ska borrningen ske innan huset byggs sÃ¥ djupet mÃ¥ste jag veta. AngÃ¥ende termostaterna kanske det mycket väl slutar upp med termostater. Min tanke är dock att vi börjar utan och försöker fÃ¥ till balansen och värmekomforten utan termostater. Med trÃ¥dlösa grejer är det ju en baggis att sätta dit dem i efterhand, och grundbalanseringen är ju inte bortkastad om det nu skulle bli termostater till slut  tummenupp
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Dimensioneringshjälp
« Svar #6 skrivet: 26 april 2012, 21:13:42 »
Viessmann 18 kw med r134a 72 grader fram,, vadå legionella :)

300g? Trodde den var på 17 kW nominellt?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringshjälp
« Svar #7 skrivet: 26 april 2012, 21:20:41 »
350G  tummenupp 18 kW
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringshjälp
« Svar #8 skrivet: 26 april 2012, 21:59:23 »
Njaa  18,3 kw  ;)   hehe   RCD  3D upphängning  tummenupp

Eller kanske KWT?  60 kw R134a huuura

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Dimensioneringshjälp
« Svar #9 skrivet: 26 april 2012, 22:00:42 »
Njaa  18,3 kw  ;)   hehe   RCD  3D upphängning  tummenupp


Den finns inte på Sverige-webben. Ungefärligt pris på underverket?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringshjälp
« Svar #10 skrivet: 27 april 2012, 06:35:48 »
Enda anledningen att köpa en värmepump med 72°C som max vbf i detta fall (100% golvvärme) är i så fall för att få tillräckligt med tappvarvmvatten.
Inte heller det lär bli nödvändigt eftersom värmepumpens effekt är så hög att du mer eller mindre kan producera tappvarmvatten i takt med att den förbrukas.
Om priset är bra, och COP lika hög eller högre är det dock förmodligen ingen nackdel att ha hög högsta vbf.

Däremot håller jag helt med dig här Labold, golvvärme i två plan, ingjutet i plattan lär absolut inte behöva termostater, tvärt om tror jag att inohuskomforten riskerar bli sämre med termostater än med utan i ett så trögt system, det finns ingen chans att termostaterna kommer hinna kompensera för den solinstrålning som värmer huset under vår och höst, tvärt om kommer den typen av styrning troligen att göra temperaturpendlingarna än större. (det blir kallt inne när solen slutar värma och golven har kylts ned).
En placering av utegivaren i sydöstligt lägre, som gör att utegivaren påverkas av eventuell soinstrålning under förmiddag/dag tror jag är en bättre lösning för maximal komfort i en installation som detta.

Exakt vad ett besök på plats skulle tillföra i ett projekt som detta vet jag inte riktigt, vi har ju ytorna, fönstermängden, isoleringen och så vidare klart för oss redan, det som inte framgår för närvarande är isoleringen av sulan på den gamla delen av huset, men man kan väl räkna med att det inte är mycket isolering alls där, kanske 100 mm?
Ett besök på plats, av rätt installatör (1 chans på 100) skulle kanske kunna ge en aningen bättre kalkyl, men inte utan kostnad.
Det är dock självklart så att om ingen kan eller vill göra en seriös kalkyl här så kan du ju tvingas gära det ändå, om du vill ha så exakt dimensionering som möjligt, kanske t.o.m inklusive en funktionsgaranti som lovar typ 100% effekttäckning.
Detta tycker jag dock är onödigt, och skulle förmodligen resultera i att du blir rekommanderad att sätta in en värmepump som med 100% säkerhet täcker effektbehovet, alltså en avsevärt större värmepump än nödvändigt.
Garantier kostar, och det är i lägen som dessa man måste göra en avancerad bedömning om huruvida det lönar sig att köpa in kompetens som kanske kostar 30-40 000 extra i slutändan, eller försöka fixa mesta möjliga själv och få en besparing som kanske ligger några hundringar lägre/år än annars.
En sak är säker, sätter ni initialt in trådlösa termostater på alla slingor så kommer ni att få betala extremt dyrt för en minimal komfortförbättring (om någon).

Labold, hur hade ni tänkt göra med installationen, skall den göras av någon installatörsfirma, eller blir det i egen regi?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Dimensioneringshjälp
« Svar #11 skrivet: 08 maj 2012, 10:44:38 »
Hej igen,

nu har vi fått energiberäkning från byggnadsingenjören och de drar till med lägre siffror.

De har räknat ut Atemp (typ uppvärmd yta) till 320m2.
Varmvatten 8000kWh/Ã¥r.
Transmissionsförluster och läckage 25000 kWh/år.
Ventilationsförluster räknat på 80% FTX-verkningsgrad 4000 kWh/år.
TOTALT energibehov alltså 37000 kWh/år.

Av detta räknar de med att:
Processenergi ska tillföra 5000 kWh/år.
Personenergi 2000 kWh/Ã¥r.
Energiåteranvändning från varmvattnet 1500 kWh/år.

TOTALT ska alltså vp tillföra 28500 kWh/år. Om jag lägger in de här värdena i VPW2100 så får jag ett toppeffektbehov på strax över 10 kW. Sen får man väl ta uppgifterna med en nypa salt, men det får mig ändå att luta mot att det kanske blir fint med en 12:a snarare än 16...

Kommentarer?

PS Rickard, jag ska inte kröka några rör själv men jag har tänkt rita och specificera allt själv. Golvvärmeleverantören får förstås rita på slingläggning och leverera instrypningsprotokoll för slinglängderna. Har tänkt konsultera lämplig "flödesguru" för att dimensionera rör och stämma av att jag har injusterings/flödesmätnings-möjligheter på rätt ställen.DS
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!