Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia diplomat tws8 o rumsgivare  (läst 2679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrahammar
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammalt hus med bergvärmepump. lätt förvirrande
Thermia diplomat tws8 o rumsgivare
« skrivet: 17 september 2017, 22:14:53 »
Hej. Behöver hjälp att tänka lite.

Skaffade en rumsgivare (rumlcd) till vår Thermia diplomat tws8 då jag tycker att innetempen svajar lite väl mycket när det blåser (gammalt hus) o även när solen ligger på. Hur som helst.

Vi har ungefär 21 grader på nedervåningen och det vill vi fortsätta ha men pannan är inställd på rumstemperatur/kurva 20 grader och den håller bra temp normalt. Innegivaren är kollad så den visar rätt. Skulle jag nu låta innegivaren börja styra så kommer den ju trycka ner kurvan för att nå 20 grader inne.

Jag kan ju ställa upp rumbör till 21 men då stämmer väll inte kurvan längre och givarn måste justera ner. Vill ju att kurvan ska vara styrande o givaren hjälper till lite.

Hur ska jag tänka o framförallt hur ska jag justera.

Tack
/Micke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia diplomat tws8 o rumsgivare
« Svar #1 skrivet: 18 september 2017, 07:02:33 »
Finns lite olika bud på detta, i någon tråd är det nån som påstår att om du först justerar RUM = 21 på rumsgivaren och sen tillbaka till RUM = 20 på värmepumpen så kommer de ha olika inställningar och reglera därefter.
Om detta inte funkar kan ju kalibrera innegivaren 1 °C neråt så får du samma effekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrahammar
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammalt hus med bergvärmepump. lätt förvirrande
SV: Thermia diplomat tws8 o rumsgivare
« Svar #2 skrivet: 18 september 2017, 21:44:23 »
Hej. Tack för svar.

Testade att ställa upp innegivarens börvärde till 21. Vp:ns rumsbör verkar stå kvar på 20. Hoppas att det funkar på det sättet. Jag antar att den följer kurvan för 20 grader. Satt innegivarens faktor på 3.

Nedan ser ni hur det ser ut på displayen.

Jag har redan justerat ner innegivaren lite så att det matchar verklig temp. Men visst det skulle gå att "fuska" så.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia diplomat tws8 o rumsgivare
« Svar #3 skrivet: 18 september 2017, 22:15:04 »
Jag har min rumsgivare på maximal inverkan och det fungerar utmärkt. Rumsgivaren ändrar inte kurvan utan justerar den upp eller ner beroende på innetemperaturen. Hur mycket beror på hur långt från önskat börvärde man ligger.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrahammar
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammalt hus med bergvärmepump. lätt förvirrande
SV: Thermia diplomat tws8 o rumsgivare
« Svar #4 skrivet: 18 september 2017, 23:02:17 »
Tack för alla svaren. Det får rulla ett tag så får vi se hur det funkar.

Finns det någonstans i vp (tex log) där man kan se hur mycket påverkan faktiskt är. Som sagt helst ska ju kurvan styra och innegivaren finlira.

/Micke

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia diplomat tws8 o rumsgivare
« Svar #5 skrivet: 19 september 2017, 07:45:07 »
Det finns väl beskrivet här på forumet hur det funkar så försök att söka. Då det är några år sedan och då jag kan minnas fel i detaljerna vill jag inte vara mer specifik.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Thermia diplomat tws8 o rumsgivare
« Svar #6 skrivet: 19 september 2017, 08:14:21 »

Rumbör ändrar du i rumsgivaren genom att trycka in vredet en gång, och därefter ändra rumbörvärdet som nu blinkar.

"Rum" är parallellförskjutning av värmekurvan i steg om 3° för varje 1° förändring av värdet d.v.s. ändrar man "Rum" till 21° så ökar börvärdet på framledning med 3° som skapar ~2° högre rumstemperatur om/när det saknas rumsgivare.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia diplomat tws8 o rumsgivare
« Svar #7 skrivet: 19 september 2017, 08:39:16 »

Här under kommer ett klipp som är från mars -07 och gäller rumsgivarens påverkan på kurvan.
Mars 2007
Jag har nu kollat lite men i dag ids jag inte skruva bort rumsgivaren så jag berättar hur rumsgivaren hanterar avvikelser i temperaturer det kan ju intressera åtminstone nån Thermia ägare.
Mina testvärden, verklig rumstemp 21,5 grader, yttertemp +11 önskad temperatur 24 grader.
med 0 i rumspåverkan blir börvärdet 27
       1                                        28
       2                                        30
       3                                        32
       4                                        35
Det betyder så vitt jag förstår att ökningen inte är linjär så gradminut räkningen axelerear både vid över och underskott av värme och ger därmed ännu bättre argument för rumsgivare
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!