Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic Aquarea T‑CAP J 9kW WH-MXC09J3E8  (läst 4157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Tittar på WH-MXC09J3E8

* hög effekt vid olika temperaturförhållanden (många pumpar ger ju bara utannonserad effekt vid väldigt specifika temperaturförhållanden)
* trefas
* R32 (bra om man tycker "nytt och miljövänligt" känns bra)
* COP lika bra som andra
* Inte dyrare än andra
* Verkar inte kräva nån ytterligare reglering, jag tolkar manualen som att "remote controller" ingår och pumpen innehåller reglering (jag kan ha fel på denna punkt)

Finns det nån hake ?
Är inte Panasonic lika bra/"fint" märke som andra ?

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Aquarea T‑CAP J 9kW WH-MXC09J3E8
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2022, 14:19:12 »
J är med R32, verkar vara aningens nyare modell.
( Har fått hem en, inte inkopplad än)

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Aquarea T‑CAP J 9kW WH-MXC09J3E8
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2022, 18:42:27 »
Hur har du dimensionerat och hur ska du koppla in den?
Vad fick du för "remote controller" med?

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Aquarea T‑CAP J 9kW WH-MXC09J3E8
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2022, 20:19:31 »
såhär ser remotecontrollen ut

pumpen ska värma huset + varmvatten + spa + swimspa + garage och samverka med vedpanna som också ska kunna värma alla förbrukare.

Har en tråd där jag fått ganska mycket hjälp att komma fram till nåt rimligt (min första ansats var inte så rimlig så här i efterhand).
Planen är nu ganska precis det jag skriver jag ska överväga i sista inlägget:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76846.msg795528#msg795528

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Aquarea T‑CAP J 9kW WH-MXC09J3E8
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2022, 20:42:57 »
Kan man ansluta den till nätverk direkt eller måste man komplettera med CZ-TAW1 ?

https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/happening/04-aquarea-smart-cloud/

Utloggad Andersolsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Aquarea T‑CAP J 9kW WH-MXC09J3E8
« Svar #6 skrivet: 19 september 2022, 14:04:22 »
Hej Hannes
Precis införskaffat en likadan pump. Tog av ytterboxen med wellpapp och hittade massa manualer men ingen fjärrkontroll.
Var finns den? Kommer att bli lite jobbigt att få den av frigolit och pall så jag vill inte skada något om den tex är under pumpen.
Ny på forumet och novis med forum.
Tack på förhand
/Anders

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Aquarea T‑CAP J 9kW WH-MXC09J3E8
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2023, 21:15:35 »
Hade missat de senaste två inläggen. Bättre sent än aldrig ?

Nej, jag kan inte se att det finns nån nätverksanslutning utan CZ-TAW1 (jag beställde ett i slutet av sommaren, senaste beskedet var att den ska komma i februari).

hoppas verkligen @Andersolsson hittat sin remote control nu (tror att min låg i en påse inne i pumpen)

Nu har pumpen varit igång ett tag, den gör värme och varmvatten och jag kombinerar den med eldning i en kakelugnspanna som ligger i serie med värmepumpens retur.
inkoppling så att den också värmer ett spabad och ett swimspa pågår, och är förhoppningsvis klart inom nån vecka.

Det är min första värmepump så jag har svårt att avgöra om den är bra eller dålig, inget att jämföra med.
Den gör det den ska, värme, och än så länge har den inte strulat på nåt sätt.

Jag tycker temperatursensorn för varmvattentanken är dålig. De verkar använda samma sorts sensor som för utetemp, vilket gör att man får väldigt dålig precision i det temperaturområde man har i en varmvattentank (finns lite om det här: https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=105966)
Och mycket riktigt visar den fel temp, brukar visa typ 5 grader mindre än vad det faktiskt är i tanken. Inte ett jätteproblem, men störande när jag försöker optimera och hålla så låg temp som möjligt (utan att duschvattnet går under 38grader)

Jag är lite förvånad över temperatursvängningarna i framledningen.
Jag hade i min enfald föreställt mig att en inverterpump skulle hålla ganska stabil framledningstemp, och "göra precis så mycket värme huset behöver" som man brukade pitcha inverterpumpar med
(innan nästan alla pumpar blev inverterpumpar iallafall).
När jag kör fast framledningstemp så väntar pumpen tills framledningen sjunker till typ 6-8 grader under inställd temp innan den startar. Ser ut att vara nåt liknande när jag kör med utekurva också.
Kanske inte ett stort problem, men inte som jag trodde det funkade.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Aquarea T‑CAP J 9kW WH-MXC09J3E8
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2023, 08:22:43 »
Hur är erfarenheter nu efter några månader?

Funderar på att docka en sådan monoblock direkt mot golvvärmen bara.

Utloggad hanneseklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Aquarea T‑CAP J 9kW WH-MXC09J3E8
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2023, 10:50:12 »
Den funkar och gör värme.
Det är min första värmepump så jag har lite svårt att bedöma om det är bra eller dåligt.

Under våren har den också börjat värma ett spa och ett swimspa som jag satt värmeväxlare i. Har gjort en egen styrning som lurar pumpen att den gör varmvatten när växelventilen slår om till poolerna. Funkar bra, den verkar inte vara begränsad till 9kw när den gör varmvatten, den har ofta legat på 12kw när jag värmt poolerna längre (höjt temperaturen i dem alltså), en gång såg jag att den låg på 16kw.

som sagt tidigare, temperatursvängningarna undrar jag lite över, men kanske är så det funkar. Eller så har jag bara inte förstått alla inställningar.

kör med innegivaren sedan ett tag, eftersom vi har stora fönsterpartier och känsliga för solinstrålning.
innegivaren ligger också off, jag måste sätta den på 23 för att den ska reglera till 21 grader... När jag lärt mig det så funkar det dock.

har installerat internetkopplingen (CZ-TAW1).
Den ger lite diagram och historik, men det är väldigt lite man kan styra.
Det finns dock en annan tjänst som är tänkt att ge installatören tillgång över internet, jag ska se om jag kan aktivera den till mig själv (=installatören), antar att man kommer åt inställningarna där.

Jag fick problem med felkoder om cirkulationspumpen. Visade sig att det är ett känt problem (hittade det på google förut men inte nu när jag försöker hitta det snabbt). cirkpumpen är ansluten med en kontakt som är inpackad i en plastpåse, men kablarna hänger så att om det blir vatten/kondens på kablarna så rinner detta vatten ner och vattenfyller påsen vilket skapar kortslutningar. Det går att åtgärda genom att helt enkelt hänga upp kablarna lite annorlunda så att påsen med kontakten är "uppåt", iallafall om man åtgärdar innan det blir problem. Min kontakt var brännskadad så jag tog bort den och lödde ihop kablarna permanent.
Anledningen till att det blev blött i min pump var att jag kopplade på nya rör och var slarvig med luftningen, så en luftningsventil i pump stod och spottade ur sig småstänk av vatten när det gick (för mycket) luft genom systemet.

Nu kanske det låter som en strulig pump, men mycket av strulet går nog att koppla till min ovana. En bra och erfaren panasonicinstallatör borde ju ha fixat kontaktplastpåsen vid installation t.ex.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!