Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordfelsbrytare slÃ¥r till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5  (läst 7335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sebgyh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej,

har precis köpt ett hus och har cs-e9ckp + cu-e9ckp5. Det har fungerat bra i en månad men det har vid tilfällen låtit mycket från utomhusdelen. Nu så slår jordfelsbrytaren till och jag de går inte köra. Jag provade med att koppla ur nyinköpt frys för att se om det var något sådant men har felsökt och det är luftvärmepumpen. Jag har tidigare försökt starta den och då har den fungerat bra någon timme men nu när jag sätter på den slår den på bara efter ett par minuter. Det som jag tolkar som missljud från utomhusdelen sker inte hela tiden.

Någon som har något tips så att man får lite värme i kylan ?

Mvh

Sebastian

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2010, 21:35:37 »
Hej,

har precis köpt ett hus och har cs-e9ckp + cu-e9ckp5. Det har fungerat bra i en månad men det har vid tilfällen låtit mycket från utomhusdelen. Nu så slår jordfelsbrytaren till och jag de går inte köra. Jag provade med att koppla ur nyinköpt frys för att se om det var något sådant men har felsökt och det är luftvärmepumpen. Jag har tidigare försökt starta den och då har den fungerat bra någon timme men nu när jag sätter på den slår den på bara efter ett par minuter. Det som jag tolkar som missljud från utomhusdelen sker inte hela tiden.

Någon som har något tips så att man får lite värme i kylan ?

Mvh

Sebastian


 vet du om du har nÃ¥gon värme kabel i trÃ¥get ?
 kan vara den som löser JFB.
 och sÃ¥ kan du fÃ¥tt is under kompressorn = o-ljud
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad sebgyh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2010, 21:42:20 »
Tack, skall kika på detta och återkomma.

Mvh

Sebastian

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2010, 09:42:11 »
Ta dit en elektriker och koppla pumparna på sidan av jordfelsbrytaren, krypström i utedelen gör att det finns risk för att det inte funkar att ha dom på jordfelsbrytare.

Finns jordfelsbrytare som klarar pumparna men enklare att koppla förbi.

Vad gäller värmekabeln så borde den förslagsvis lösa både säkring och jordfelsbrytare samtidigt om det var den dom kortslutit.

Utloggad sebgyh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2010, 11:35:07 »
Hej igen,

tack för era svar!

Jag har äntligen öppnat utedelen och hittat en värmekabel i tråget. Jag provade med att lyfta bort kabeln från plinten för att se om det var den som orsakade problemet, men desvärre så slår fortfarande jordfelsbrytaren till efter ett par minuter. Såg också att det var isfritt i tråget med tanke på det missljud som varit vid tillfällen.

I och med att det gått bra att ha den kopplad till jordfelsbrytren tidigare, så vet jag inte om det är en bra idé att koppla från den. Det har ju iaf fungerat bra i en och en halv månad med jordfelsbrytren kopplad på. Jag har beställt service nu och hoppas att de kan hitta felet, de trodde att det lät som kompressorfel. Blir det rackarns dyrt nu? :)

Mvh

Sebastian

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2010, 12:34:29 »
Hej igen,

tack för era svar!

Jag har äntligen öppnat utedelen och hittat en värmekabel i tråget. Jag provade med att lyfta bort kabeln från plinten för att se om det var den som orsakade problemet, men desvärre så slår fortfarande jordfelsbrytaren till efter ett par minuter. Såg också att det var isfritt i tråget med tanke på det missljud som varit vid tillfällen.

I och med att det gått bra att ha den kopplad till jordfelsbrytren tidigare, så vet jag inte om det är en bra idé att koppla från den. Det har ju iaf fungerat bra i en och en halv månad med jordfelsbrytren kopplad på. Jag har beställt service nu och hoppas att de kan hitta felet, de trodde att det lät som kompressorfel. Blir det rackarns dyrt nu? :)
Mvh
Sebastian

Det kan bli rackarns dyrt....

om det är ett kompressorfel. Normalt så byter man inte kompressor på plats. Åtminstone inte vintertid. Eventuellt föreslår dom byte av hela systemet.

Försök att klicka på gul skylt ovan, och hör om dom kan hjälpa dig med en ny utedel bara.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2010, 13:57:49 »
Om den nu slår redan på ett par minuter så kan du ju köra den på stickpropp på sidan av och kolla om den går då.

Tycker att säkringen skulle ryka om kompressorn hade brunnit.

Utloggad sebgyh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2010, 18:15:46 »
Tack igen för tips!

Sitter och funderar på om det kan vara så att det är för lite kylvätska i systemet? Fick redan på att en service var gjord för ett år sedan och att det var Ok. Det behöver ju inte betyda att den skulle vara hel men service är gjord för ett år sedan iaf.

Vad gäller kylvätskan sÃ¥ funderar jag pÃ¥ om kanske kompressorn fÃ¥r problem om det är för lite kylvätska och att kompressorn inte orkar med. Att det kanske är därför  jordfelsbrytaren slÃ¥r till.

Gissar att jag kommer få ett förslag att köpa nytt....

Mvh

Sebastian

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2010, 21:39:11 »
Tack igen för tips!

Sitter och funderar på om det kan vara så att det är för lite kylvätska i systemet? Fick redan på att en service var gjord för ett år sedan och att det var Ok. Det behöver ju inte betyda att den skulle vara hel men service är gjord för ett år sedan iaf.

Vad gäller kylvätskan sÃ¥ funderar jag pÃ¥ om kanske kompressorn fÃ¥r problem om det är för lite kylvätska och att kompressorn inte orkar med. Att det kanske är därför  jordfelsbrytaren slÃ¥r till.

Gissar att jag kommer få ett förslag att köpa nytt....

Mvh

Sebastian

 glöm den tanken
 jordfelsbrytaren löser inte ut om det är för lite freon
 försök att koppla pumpen utan JFB för att se om den funkar
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad fogden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2010, 09:17:04 »
Hej Sebastian,

..tycker inte du ska koppla förbi JFB!! Om du haft pumpen en tid och den fungerat med den har något i anläggningen förändrats. Läckströmmar i anläggningen orsakade av isoaltionsbrister ger upphov till uppvärmning vilket i värsta fall kan leda till brand fiR: Ta istället dit en elektriker som hjälper dig mäta fram felet och få det åtgärdat.

// Fogden

Utloggad HE1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2010, 11:30:50 »
Hej!
Jag har haft samma problem med min luftvärmepump, när jag skulle starta den, efter att ha varit avstängd 1 vecka.
Pratade med elektrikern, och han sa att det troligen bara har blivit fukt nånstans i den. Så jag tog bort frontplåten, och ställde en 2kv. byggfläkt mot kompressorn, och täckte för med dynor. Den fick stå och gå 1 timme, tog bort den och provstartade värmepumpen. Den går fortfarande sen 1 vecka tillbaka.
Lycka till.
HE

Utloggad sebgyh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2010, 16:15:16 »
Tackar för yttligare tips, skall prova med värmefläkten, har precis inhandlat en sådan ändå :)

Mvh

Sebastian

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2010, 16:25:12 »
Man bör inte ha jordfelsbrytare på pumpar utomhus pga risken för krypströmmar pga fukt. Så länge pumpen är jordad är det ingen fara utan proppen går om det blir överslag i den. Koppla in pumpen utan jordfelsbrytare och kör och lyssna och lukta... :)

Utloggad fogden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2010, 20:29:38 »
...fukt i VP kan mycket väl vara orsaken till att din JFB löser ut, men orsaken kan lika väl bero på andra orsaker t.ex. kabelskador eller isolationsfel i kompressor fläkt el dyl.

Att pumpen är skyddsjordad innebär bara att risken att utsättas för farlig beröringsspänning i händelse av fel minimeras, vad gäller bränder orsakade av isolationsfel har detta mindre betydelse.  MÃ¥nga sÃ¥dana har inträffat i t.ex kyl/frysar där samma typ av "problemlösning" tillämpats. För att säkringen ska lösa ut krävs ett relativt lÃ¥gohmigt fel.
Många förbrukare i hemmen ger normalt upphov till en liten läckström någon/några mA, och då många sådana förbrukare används samtidigt kan summan av dessa bli tillräckligt stor så att JFB löser ut. Man bör därför installera flera JFB. Lämpligt är att installera en JFB med 300mA som brandskydd dit t.ex panna (kanske även LVP) ansluts och en 30mA JFB för vägguttag etc.

Jag vill inte ge dig skrämselhicka men förvissa dig om orsaken till att JFB löser ut innan du gör något förhastat. Prova med värmefläkten och försök igen. Om felet kvarstår kontakta en elektriker som kan hjälpa dig mäta hur stor "läckströmmen" är och isolationsprova.

Utloggad sebgyh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Jordfelsbrytare slår till för cs-e9ckp & cu-e9ckp5
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2010, 16:11:24 »
Hej alla och tack för tips!

Nu har jag haft servictekniker här som konstaterade kompressorhaveri. Nu blir det alltså ny utrustning...

Funderar nu på Daikin istället

Mvh

Sebastian

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!