Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattnets Lagringskappasitet?  (läst 5879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danbanan2

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vattnets Lagringskappasitet?
« skrivet: 30 maj 2011, 17:50:09 »
En tank på 1000L och ett urtag på mellan 90 till 40 ºC. Hur många kiloWatt får man ut då?

Funderar lite på hur stor tank ja behöver.... Sc:,h
Hus: 240kvm + 90 kvm kulvertmatat gästhus
Pump: Thermia Atlas 12

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2011, 18:01:59 »
Några kilowatt kan du inte lagra, kW är effekt det du lagrar är energi som mäts i kWh eller i cal resp kcal

Vatten är lätt att räkna i kcal eftersom det går åt en kcal för varje grads ändring av en liter ( ett kg ) vatten.

Det går åt 1000 kcal för att öka temperaturen en grad på 1000 liter vatten. 1000 kcal = 1,163 kWh

Alltså går det åt 11,63 kWh för att öka temperaturen 10 grader.

En höjning eller sänkning av temperaturen på 50º av 1000 liter vatten betyder alltså tillfört eller bortfört värme på 58,15 kWh.

Att värma upp 1000 liter vatten 50º tar alltså 10 timmar med en effekt på 5,815 kW.

erp
« Senast ändrad: 30 maj 2011, 18:10:14 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Danbanan2

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2011, 18:09:52 »
Tack för svaret.

Usch då.... Det betyder att ja bara skulle klara mig 2.5 dygn kanske på 10 kubik när det är riktigt kallt.
Funderar lite på om ja skulle svetsa en tank på 10 eller 12 kubik och ansluta en panna på minst 80 kw.
Hus: 240kvm + 90 kvm kulvertmatat gästhus
Pump: Thermia Atlas 12

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2011, 18:53:25 »
En tank på 12 m³ behöver i stort sett 14 kWh för varje grads höjning av vattentemperaturen.
Det går då runt 700 kWh för att värma upp tanken 50º, och med 80 kW skulle det ta cirka 9 timmar.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Danbanan2

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2011, 22:17:21 »
Varför kräver en 12 kubiks tank 14 kw / grad och inte en mindre då?
Om man stoppar in 14kw/ grad så måste man väl få ut lika mycket oxå då eller?
Är det inte bra isoleringen som spelar in på hur mycket man kan ta ur den annars. Tänkte eventuellt isolera den med 400mm hårdpressad bergull.
Hus: 240kvm + 90 kvm kulvertmatat gästhus
Pump: Thermia Atlas 12

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2011, 22:48:09 »
hej .. ska du bygga tank sÃ¥ du klarar ett normalhus i tex 3 dar vid minus 25  sÃ¥ behöver du stooor tank + en jätte panna för Ã¥ lösa det...nÃ¥n här räknade pÃ¥ det Ã¥t mig Ã¥ kom fram till 8m3 vatten
å en panna på 80kw för det skulle funka hyfsat...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2011, 23:23:54 »
Varför kräver en 12 kubiks tank 14 kw / grad och inte en mindre då?
Om man stoppar in 14kw/ grad så måste man väl få ut lika mycket oxå då eller?
Är det inte bra isoleringen som spelar in på hur mycket man kan ta ur den annars. Tänkte eventuellt isolera den med 400mm hårdpressad bergull.

Det tar längre tid att koka 12 m³ vatten än 1 m³. Det går åt mer energi att värma en 12 kubiks tank än en 1 kubiks till samma temperatur.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2011, 21:43:07 »
sen bör man enligt mig ha minst en månads ved inne i värmen för att få full flås under eldningen. Jag minskar min eldningdtid med 20% minst mot att elda ved som jag hämtat ute i vedboden samma dag eller den innan.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2011, 10:52:47 »
Har du funderat på hur mycket energi den fuktiga veden tar från huset under den månad den ligger på tork jämfört med hur mycket du förlorar på att elda den direkt från vedboden?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2011, 22:27:19 »
Är det bara jag som tycker att 230 kWh per dygn är mycket för 240 kvadrat? Klart, är det -20 och det inte är så välisolerat eller har mycket krumbukter och fönster och grejer så är det väl normalt.

Vill också påpeka att vedutrymmet på pannan är viktigare än effekten när det kommer till dimensionering mot en tank. Självklart värmer mer effekt snabbare, men har man vedutrymme som en syltburk så får man springa upp och ner i pannrummet som ett jehu och fylla på ved ändå, och det är väl jobbet man vill undvika om man skaffar en stor tank?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2011, 22:32:10 »
Är det bara jag som tycker att 230 kWh per dygn är mycket för 240 kvadrat? Klart, är det -20 och det inte är så välisolerat eller har mycket krumbukter och fönster och grejer så är det väl normalt.

Vill också påpeka att vedutrymmet på pannan är viktigare än effekten när det kommer till dimensionering mot en tank. Självklart värmer mer effekt snabbare, men har man vedutrymme som en syltburk så får man springa upp och ner i pannrummet som ett jehu och fylla på ved ändå, och det är väl jobbet man vill undvika om man skaffar en stor tank?
ofta tycke jag att effekten verkar styras av vedutrymmet i pannan = mer ved in mer effekt ut...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2011, 22:40:02 »
sen bör man enligt mig ha minst en månads ved inne i värmen för att få full flås under eldningen. Jag minskar min eldningdtid med 20% minst mot att elda ved som jag hämtat ute i vedboden samma dag eller den innan.

Jag märker stor skillnad om jag tar veden direkt utifrÃ¥n men efter 3-4  dar tror jag inte den blir bättre i alla fall inte sÃ¥ det märks fast det är klart den stjäl ju värme ur huset under tiden den ligger pÃ¥ värmning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #12 skrivet: 02 juni 2011, 12:19:02 »
Energitätheten i veden ökar när du torkar den. Eldar du fuktig ved åtgår ju energi för att koka bort vattnet.
Ett bra riktvärde på ved är c:a 4kWh värme /kg. Växlar förståss mellan olika träslag
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #13 skrivet: 02 juni 2011, 13:35:19 »
sen bör man enligt mig ha minst en månads ved inne i värmen för att få full flås under eldningen. Jag minskar min eldningdtid med 20% minst mot att elda ved som jag hämtat ute i vedboden samma dag eller den innan.

Jag märker stor skillnad om jag tar veden direkt utifrÃ¥n men efter 3-4  dar tror jag inte den blir bättre i alla fall inte sÃ¥ det märks fast det är klart den stjäl ju värme ur huset under tiden den ligger pÃ¥ värmning.

hmm... kan huset nyttja värmen som läcker ut ur pannan i pannrummet ???, om inte så är läckvärmen från pannan ganska väl investerat om det eftertorkar veden i pannrummet under några dagar och den vägen gör att bränslet får högre värmevärde och högre förbränningstemperatur och mer nyttig värme går över till pannkroppen.

en panna slukar helsikes massa luft och den värms upp (oftast) i pannrummet av läckvärmen från panna och om denna luft blir någon grad kallare för att den torkar fukten ur veden på vägen innan den sugs in i pannan tror jag inte har någon jättestor betydelse.
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vattnets Lagringskappasitet?
« Svar #14 skrivet: 02 juni 2011, 13:45:21 »
sen bör man enligt mig ha minst en månads ved inne i värmen för att få full flås under eldningen. Jag minskar min eldningdtid med 20% minst mot att elda ved som jag hämtat ute i vedboden samma dag eller den innan.

Jag märker stor skillnad om jag tar veden direkt utifrÃ¥n men efter 3-4  dar tror jag inte den blir bättre i alla fall inte sÃ¥ det märks fast det är klart den stjäl ju värme ur huset under tiden den ligger pÃ¥ värmning.

hmm... kan huset nyttja värmen som läcker ut ur pannan i pannrummet ???, om inte så är läckvärmen från pannan ganska väl investerat om det eftertorkar veden i pannrummet under några dagar och den vägen gör att bränslet får högre värmevärde och högre förbränningstemperatur och mer nyttig värme går över till pannkroppen.

en panna slukar helsikes massa luft och den värms upp (oftast) i pannrummet av läckvärmen från panna och om denna luft blir någon grad kallare för att den torkar fukten ur veden på vägen innan den sugs in i pannan tror jag inte har någon jättestor betydelse.
 

Hade en plan en gång i tiden att ta luften till pannan utifrån men kom på att det är bra med lite extra ventilation i källaren. Det brukar märkas när jag fyllt på ved i källaren att det är kallare i pannrummet men dörren står öppen när jag kärrar in och jag kör oftast bara in 1 eller max 2 m3 ved och dagen efter är tempen ungefär som vanligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 292
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!