Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bygga om till Flytande kondensering?  (läst 33972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #75 skrivet: 08 april 2013, 09:04:59 »
En Arduino är en mikrocontroller med allt i ett enda chip.
Den kör programmet direkt vid power-on eller reset.

En PI är en PC och måste bootas med ett OS.

Båda har väl för och nackdelar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #76 skrivet: 08 april 2013, 12:16:29 »
Visst är det så. Men även Pin är "bara" en microcontroller. Bara en betydligt kraftfullare sådan, en ARM6 som kan jobba upp till 1GHz och med intern GPU för bild upp till 1080p samt ethernetcontroller så man kommer åt den direkt via nätverk.
Tack vare att den är såpass kraftfull så kör man den gärna med ett operativsystem, man skulle ju dock kunna sätta sig och göra allt i assembler om man mot förmodan skulle tycka att det är kul :)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #77 skrivet: 08 april 2013, 16:02:49 »
och bara för att vara speciell så länkar jag följande som jag kör lite här o var, http://8devices.com/carambola

finns en nyare variant som är än mindre, men den har ingen inbygd wlan-antenn vilket jag tycker är praktiskt. men har man lite slaktade routrar o dyl så kan man ju ta en antenn från dessa.

En trevlig liten pryl..  :)
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #78 skrivet: 09 april 2013, 10:26:43 »
Men på en skala, är det verkligen inte möjligt att få till en pålitlig expansionsventilstyrning mha en raspberry?
Gällande köra sönder maskinen, detta har man ju pressostaterna till, och jag har då även tänkt att montera ett par extra trycksensorer som jag,och ett system, kan övervaka och även den vägen stänga ner kompressorn vid fel.
Vore inte så svårt att skapa 2-3 redundanta system ala kärnkraft...så man kan sova gott om nätterna...
« Senast ändrad: 09 april 2013, 11:11:27 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #79 skrivet: 09 april 2013, 10:40:52 »
Gällande rpi'n och realtidsprogrammerig så är det egentligen inga problem, sålänge du är duktig programmerare.
Vad du får göra är ju att göra dig en kernel-modul som kan ta över systemet när den behöver arbeta, inte vänta på att systemet skall ge ditt program tillfälle att arbeta.
Dessutom blir man av med många variablar som om man t.ex. scriptar i perl så finns ju risken att man skapat sig en minneslucka. dvs programmet tar bara mer och mer ram ju längre det kör, rätt vad det är stannar systemet upp för att det har kört tomt.
Om jag skulle göra sådan kritisk styrning som en elektronisk expansionsventil hade jag nog faktiskt använt mig av något som en en-chip-cpu (PIC, Atmega etc) och programmerat denna till uppgiften i fråga, med fall-back-settings. sedan en RPi som kan skicka prata med styrningen och läsa av data samt skicka in data för mindre justeringar.

Men en RPi med någon standard RPi linux dist för kritiska system, nej. Det hade blivit att du sätter dig o knåpar ihop din egen kernel men egen modul för kritiska komponenter, sedan givetvis backup i form av tryckvakter som helt enkelt bryter matningen till kompressorn om något går fel. Övertemperatur också för den delen.

Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #80 skrivet: 09 april 2013, 10:50:08 »
Det finns RTLinux. Det är ju i princip bara ett gäng patchar till kernelen, så man borde kunna få in dom i den kernel som PI'n kör. Sen måste man så klart kunna programmera kenel-nära för att kunna dra nytta av realtidsfunktionerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #81 skrivet: 09 april 2013, 11:17:01 »
Mmm..
http://en.wikipedia.org/wiki/RTLinux
Ngn som vill hjälpa mig programmera detta..? help
Jag är bättre på andra saker..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #82 skrivet: 09 april 2013, 11:29:34 »
Frågan är om det behövs? Är styrningen av expansionsventilen så tidskritisk att man måste kunna garantera att den sker inom rätt millisekund?
Förmodligen räcker det med en kernelmodul i en normal kernel som är tids- och händelsestyrd via interrupt. En vanlig drivrutin alltså...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #83 skrivet: 09 april 2013, 12:58:10 »
Frågan är om det behövs? Är styrningen av expansionsventilen så tidskritisk att man måste kunna garantera att den sker inom rätt millisekund?
Förmodligen räcker det med en kernelmodul i en normal kernel som är tids- och händelsestyrd via interrupt. En vanlig drivrutin alltså...

Det tror jag också. Hunting t.ex. är ju flera minuter långa regler-svängningar...
Hur svårt kan detta vara?
Har det verkligen aldrig gjorts av ngn hemmapulare?
« Senast ändrad: 09 april 2013, 14:09:03 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #84 skrivet: 09 april 2013, 13:57:58 »
Ett annat alternativ är att styra exp-ventilen i realtid med en liten microdator, typ AVR8 eller PIC. Sen låter man 'huvuddatorn' prata med den för att sätta startvärden, styra lite underkylning eller nåt och läsa av eventuella fel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #85 skrivet: 09 april 2013, 14:14:12 »
Ett annat alternativ är att styra exp-ventilen i realtid med en liten microdator, typ AVR8 eller PIC. Sen låter man 'huvuddatorn' prata med den för att sätta startvärden, styra lite underkylning eller nåt och läsa av eventuella fel.

Mmm.
Jag är förvånad, folk bygger t.ex. helt egna styrsystem till bilmotorer, med 1000 fler parametrar som verkligen måste funka på 1000-dels sekunder, men ingen verkar ha pillat med detta?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #86 skrivet: 09 april 2013, 18:39:16 »
Mmm.
Jag är förvånad, folk bygger t.ex. helt egna styrsystem till bilmotorer, med 1000 fler parametrar som verkligen måste funka på 1000-dels sekunder, men ingen verkar ha pillat med detta?

Som någon skrev så gör man det normalt med en mikrokontroller som är ett realtidssystem.
I en bil så är normalt det hårdvarunära styrt av en mikrokontroller och det du kallar för färddatorn ett eget system som pratar med bilmotor och andra system.

Sedan så behöver såna här system watchdogs som kollar sig själva och stänger ner (eller i en bil går i nödläge) om något går fel.
Om programmet kraschar eller PICen går sönder med den porten som styr kompressordrift aktiv så kan du säkert räkna ut vad som händer.

Jag säger inte att det är omöjligt bara att jag aldrig har gjort det.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #87 skrivet: 10 april 2013, 22:50:03 »
Jag tror det är lite högre nivå idag på styrsystemen än PIC, även om jag inte är ngn expert.
Jag pratar enbart om motorstyrsystem, inte färddatorer o liknande.
Watchdogs kan väl vara bra, men det duger väl å andra sidan med att hög-eller lågtryckspressostaten bryter, vad mer än att den stänger eller öppnar fel kan en expansionsventil ställa till med?
Kanske hunting kan bli det värsta, det borde man kunna programmera dämpningar mot.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #88 skrivet: 10 april 2013, 23:11:14 »
Jag tror det är lite högre nivå idag på styrsystemen än PIC, även om jag inte är ngn expert.

Nu skrev jag PIC som ett begrepp och inte specifikt PIC-serien.
Det betyder RT och IO-baserat.

För motorer är det ofta DSP och RISC baserade chip som används.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #89 skrivet: 10 april 2013, 23:15:26 »
Jag är ändå förvånad.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!