Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med shuntventilen  (läst 1286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad powerman5k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med shuntventilen
« skrivet: 13 januari 2022, 06:56:40 »
Hej,
jag tror jag har ett problem med CC 160. I november tror jag det var kom en köldknäpp. Det blev kallt i alla radiatorer och jag fick lite panik.
Jag försökte vrida på motorn till shunten men den satt stenhårt. Jag trodde den hade skurit så jag plockade bort den och började vrida på shunten för hand. Och då blev radiatorerna varma.
Då trodde jag att jag fixat problemet. Beställde hem en ny shuntmotor. Men efter några dagar började pannan larma om att det var smuts i partikelfiltret.
Då tog jag hem en servicekille som gjorde rent filtret (vilket jag gjort i höstas) och luftade radiatorerna. Men han ville inte lyssna när jag berättade om vad jag gjort med shunten.
Sen har det varit lite kyligt ute, men varmt inne så det har varit ok.
Nu har det blivit varmt ute (+4) och då är radiatorerna smällheta.
Jag har googlat och sökt för att försöka se hur hag stänger shuntventilen så jag har en nollpunkt att utgå ifrån när jag sätter tillbaka shuntmotorn. Men hur jag än vrider på den så får jag ibland T1 att gå ner några grader, men sen går den upp igen. Enligt den manual som finns så ska det ju finnas nån markering på vredet, men mitt är bara svart och jag ser ingen markering.
Igår kväll hade jag fått ner den till ca 36 grader, men i morse var tempen uppe på 48 grader och då ligger shuntmotorn bredvid.
Jag tycker att pumpen går och tillverkar varmvatten i stort sett konstant.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare , om jag ska ta hit ännu en servicekille eller om det finns nåt mer jag kan prova själv innan man ska ge upp.
Öppen för förslag på vad man kan testa.
Life is like a box of chocolate.
Empty...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med shuntventilen
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2022, 17:18:47 »
Hej!
Shunten är bara till för att shunta tillskott, i normalfallet så är shunten alltid stängd.
Din CC 160 skickar ut varmt vatten direkt från värmepumpen ute till värmesystemet utan att passera pannan/VVB när huset ska värmas.
Om tillskott behövs startar elpatron i pannan och shunten öppnas.

Du måste nog fixa till shunten så att den stänger som den ska, undrar om du fått dit motordelen rätt på axeltappen?
Ta lite bilder på shunten?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med shuntventilen
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2022, 17:57:08 »
En bild på hur shunten ser ut är bra.

Utloggad powerman5k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med shuntventilen
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2022, 16:04:00 »
Här kommer bilder.
Och jag har ju vridit på axeltappen så det är säker det som är problemet. Har försökt att vrida (motorn borttagen) och titta på hur T1 sjunker och det gör den ibland, bara för att sen gå upp igen. Jag hittar inte läget där den ska vara stängd och tempen bara sjunka utan att gå upp igen.
« Senast ändrad: 14 januari 2022, 16:10:36 av powerman5k »
Life is like a box of chocolate.
Empty...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med shuntventilen
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2022, 16:25:07 »


och

« Senast ändrad: 16 januari 2022, 16:27:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med shuntventilen
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2022, 16:36:54 »
Här kommer bilder.
Och jag har ju vridit på axeltappen så det är säker det som är problemet. Har försökt att vrida (motorn borttagen) och titta på hur T1 sjunker och det gör den ibland, bara för att sen gå upp igen. Jag hittar inte läget där den ska vara stängd och tempen bara sjunka utan att gå upp igen.
Ta bort den taggiga platsbiten, pÃ¥ axeln är  det en fasning och den markerar kläppen i shunten. EXpl. stÃ¥r den rakt till vänster  sÃ¥ är den porten stängd. Shunten gÃ¥r 90 grader och du ställer kurvan pÃ¥ max eller min sÃ¥ gÃ¥r motorn till max eller min och därefter vrider du fasningen sÃ¥ den stÃ¥r lika som motorn, tillbaka med plastbiten ( gÃ¥r bar att sätta pÃ¥ ett sätt ) och montera motorn, dÃ¥ är shunten i rätt läge, sen bara ställa om kurvan och shunten gÃ¥r rätt, det varma kommer säkert nerifrÃ¥n eller uppifrÃ¥n och returen frÃ¥n vänster

Utloggad powerman5k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med shuntventilen
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2022, 16:30:41 »
Den gick inte att ta bort den sista svarta plastbiten, men såg att den vita man sätter på bara kan sitta åt ett håll och den har en skåra i sig som jag antar är markeringen.
Den som gå uppåt går in i stora tanken, den nedåt till cirkulationspump och sen ut i radiatorer, den till vänster är retur från radiatorerna.
Så om motorn till shunten är helt stängd så bör min markering peka rakt upp, dvs att den pekar mot tanken så är den stängd och om motorn sen roterar moturs så öppnar den och börjar blockera returen. Är det rätt så?
Life is like a box of chocolate.
Empty...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med shuntventilen
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2022, 20:30:11 »
Den gick inte att ta bort den sista svarta plastbiten, men såg att den vita man sätter på bara kan sitta åt ett håll och den har en skåra i sig som jag antar är markeringen.
Den som gå uppåt går in i stora tanken, den nedåt till cirkulationspump och sen ut i radiatorer, den till vänster är retur från radiatorerna.
Så om motorn till shunten är helt stängd så bör min markering peka rakt upp, dvs att den pekar mot tanken så är den stängd och om motorn sen roterar moturs så öppnar den och börjar blockera returen. Är det rätt så?

Det låter rimligt att det funkar så.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad powerman5k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med shuntventilen
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2022, 12:23:49 »
Jag tror att jag har fått till det nu. Nu är det inte så varmt inne, vi får hoppas att det funkar när det blir kallare ute också.
Tack för hjälpen så länge.
Life is like a box of chocolate.
Empty...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!