Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motsägelsefullt?  (läst 26969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #30 skrivet: 20 januari 2012, 11:51:13 »
Det kan mkt väl vara sÃ¥ att CTC har sin egen variant av G2 lösningen.  Om Thermia hr en, varför skulle inte CTC kunna det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #31 skrivet: 20 januari 2012, 11:53:18 »
Det är sant. men det är bra om man har en liten förklaring i sin signatur att man är i branchen, dÃ¥ är det ju upp till var och en att ta inläggen med en nypa salt om man favoriserar "sitt" märke  ;)

Då är det nästan värre när Rickard går in och tar bestämt ställning i debatter med buller och bång (tex. termostater) för han ses som oberoende expert, och hans inlägg väger ganska tungt i debatten, särskillt för nya medlemmar.

Har varit ute hos kunder ibland som ifrågasätter mina systemlösningar och kan efter ett tag härleda frågeställningen till detta forum... det har aldrig blivit ett stort problem, särskillt när man ber kunden ringa boverket eller energirådgivaren och fråga vad som gäller.

Men jag mÃ¥ste erkänna att efter den debatten sÃ¥ övervägde jag att sluta hänga här, det kändes som om jag la ner tid pÃ¥ nÃ¥got som gjorde mitt liv svÃ¥rare i slutändan, men det gick över, och jag GILLAR att utbyta erfarenheter och ideer här sÃ¥ ni fÃ¥r dras med mig ett tag till  --/

Det är precis så jag vill att man skall uppträda, erfarna installatörer skall presentrera sakliga och objektiva fakta i sakfrågan i de fall de nämner fabrikat.
Det är självklart tillåtet att nämna tillverkare och modeller i en tråd där sakfrågan diskuteras.
Det enda jag ett par gånger via PM kritiserat Oraklet för är att överdrivet ofta kasta in olika fabrikat eftersom han då av besökare/medlemmar lätt kan uppfattas som icke objektiv, vilket skadar hans förtroende i forumet.
Att han sen mobbar mig med påståenden om att jag förbjuder honom att nämna Thermia är helt enkelt inte sant, utan bygger troligen/möjligen på ett missförstånd.
Dessutom kan forumet (jag) misstänkas vara i maskopi med t.ex. Thermia när det gäller Oraklet, och t.ex. Toshiba - när det gäller Raffens frekventa lovsång om deras luftvärmepumpar.

När det gäller termostaters vara eller icke vara blir vi nog aldrig eniga, och att mina argument när det gäller risken med termostater främst avser dåligt intrimmade anläggningar (de allra flesta) verkar inte accepteras av er som är mer kunniga och kan trimma in anläggningar så de fungerar acceptabelt eller bra även med termostater i drift.
Jag vidhåller dock att alla anläggningar bör trimmas in helt utan termostater innan man aktiverar dem om man vill ha en så bra funktion som möjligt - något som de allra flesta installatörer inte har tid med eller inte vill göra då det tar för lång tid.

För de flesta av er installatörer som håller till i detta forum är det inte något större problem att installera ett system som bygger på termostatreglering eftersom ni känner till vikten av att inte köra ut onödigt varmt vatten i systemet.
För den stora massan installatörer är det viktigt att lära sig förstå principen bakom hög systemverkningsgrad, och vad som krävs för att nå dit.
Termostater är inte någon generallösning för hög systemverkningsgrad, utan i de flesta fall tvärt om - de säkerställer att en anläggning kan fungera bra, trots att den drivs ineffektivt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #32 skrivet: 20 januari 2012, 11:55:25 »
I samma sekund som jag kommer fram till att Thermia inte längre gör bra saker sÃ¥ byter jag fabrikat, det tror jag gäller Cougar,C-C,Lexus,Tobocop,ACE och flera andra ocksÃ¥.  Alla vill inte bara kränga pÃ¥ folk en maskin och dra. en del vill att det faktiskt ska fungera ocksÃ¥ Thumbsup


True that  Thumbsup
Och som nämnts i andra trådar, värmepumpen är aldrig bättre än systemet den sitter i. det går att fucka upp alla värmepumpar med en dålig systemlösning.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #33 skrivet: 20 januari 2012, 12:00:22 »
Jag vidhåller dock att alla anläggningar bör trimmas in helt utan termostater innan man aktiverar dem om man vill ha en så bra funktion som möjligt - något som de allra flesta installatörer inte har tid med eller inte vill göra då det tar för lång tid.

För de flesta av er installatörer som håller till i detta forum är det inte något större problem att installera ett system som bygger på termostatreglering eftersom ni känner till vikten av att inte köra ut onödigt varmt vatten i systemet.
För den stora massan installatörer är det viktigt att lära sig förstå principen bakom hög systemverkningsgrad, och vad som krävs för att nå dit.
Termostater är inte någon generallösning för hög systemverkningsgrad, utan i de flesta fall tvärt om - de säkerställer att en anläggning kan fungera bra, trots att den drivs ineffektivt.
och iom den meningen inser jag plötsligt att debatten kanske varit av godo, för har jag blivit ifrågasatt kanske andra installatörer med en mer plugg-and-play aproach också blivit ifrågasatta och kanske blivit tvungna att justera in systemen därför att kunden är påläst.
Det är lätt att falla hän till självömkan ibland  ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #34 skrivet: 20 januari 2012, 12:01:27 »
Jo jag förstÃ¥r vad du menar här.  Men jag tycker inte att det är samma sak om Lexus säger en sak som om "Gudrun" den nye medlemmen gör det.  Lexus ( jag tar honom som exempel bara) har sÃ¥ att säga förtjänat lite spelrum, han skulle ju bara hjälpa folk liksom.

Kanske är det bara jag som tänker sÃ¥ här, men jag skulle ALDRIG montera en produkt som inte tyckte var bra. DÃ¥ skulle jag ju lura folk ??? huvuddunk 

I samma sekund som jag kommer fram till att Thermia inte längre gör bra saker sÃ¥ byter jag fabrikat, det tror jag gäller Cougar,C-C,Lexus,Tobocop,ACE och flera andra ocksÃ¥.  Alla vill inte bara kränga pÃ¥ folk en maskin och dra. en del vill att det faktiskt ska fungera ocksÃ¥ Thumbsup

Invest säger du.  Kanske skulle det vara bra om invest gubbar skrev här. DÃ¥ kan jag ,Lexus, Du, ACE mfl mfl ifrÃ¥gasätta dessa grejer och vips sÃ¥ skulle de inte vara kvar här eftersom det skulle skada dem.

Jag skulle gärna debattera med invest gubbar eller andra märken också för den delen. Kanske är dessa produkter kanon och vi alla missar något? Eller så kommer vi fram till att Jula faktiskt inte är något att ha och gemene man borde passa sig för dessa skapelser. *vinkar*

Med dina argument skulle det bara finnas ett fabrikat på marknaden.
Förstår du inte det inbyggda problemet när det gäller just märkesdiskussionerna?
Det blir sandlåda av alltihop.

När såg någon mig senast radera ett tillverkarnamn som ACE, Oraklet eller någon annan av de namnkunniga medlemmarna infört i sina inlägg?
Så länge man nämner tillverkarnamn eller modeller i trådar där det finns behov av det är det inget fel alls, men jag vill inte ha medlemmar som blint håller på sitt märke i alla diskussioner - det finns helt enkelt inget fog för den typen av agerande eftersom det inte finns någon maskin som är bäst på allt.

Reglerna finns till för alla, och jag modererar i de fall jag anser att reglerna bryts genom missbruk, eller om någon (som t.ex. Oraklet gjorde när han var ny medlem) nämner ett visst fabrikat lite för ofta för att det skall uppfattas som seriöst/nödvändigt.
Att Oraklet inte glömt mina 2-3 PM i detta ärende som gjordes för typ 2 år/10 000 inlägg sedan är sorgligt men sant.
« Senast ändrad: 20 januari 2012, 12:03:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #35 skrivet: 20 januari 2012, 12:03:24 »
Precis Cougar Thumbsup  Jag fuckade upp min egen maskin när jag monterade den för 12 Ã¥r sen ;D   *roflmao*

Jag följde råden jag fick och kapade ner min fina 1800l tank med div slingor och prylar :'( huvuddunk *roflmao*

Nu sitter jag här med en upp fuckad tok liten VP som har -3 som brytpunkt,och jag orkar inte byta den heller för det är roligare att tjata här *roflmao* *roflmao* *roflmao* *vinkar*

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #36 skrivet: 20 januari 2012, 13:22:24 »
Jag ser att du har ett sommar projekt att göra Oraklet.

Bara att ta en veckas semester från forumet och byta VP
Sen skapar du en trÃ¥d med alla bra tips och trix för att optimera den till fullo  :)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #37 skrivet: 20 januari 2012, 13:24:50 »
Men pÃ¥ sommaren har ju en massa jobb att göra. Det är ju rörisens högsäsong ;D   FÃ¥r väl köra lite rot och ringa en VP firma Thumbsup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #38 skrivet: 20 januari 2012, 17:52:28 »
Nu till andra saker ::)  Normal forumetik att inte kritisera admin ???   Som jag ser det sÃ¥ har du ju ofta fel, ska jag inte kritisera dig dÃ¥ ?  Du är ju ingen "riktig admin" eftersom du debatterar mest av alla sÃ¥ gott som. Dessutom är du en riktigt duktig skribent och jag tolkar i alla fall dina svar ofta som att - detta är facit,sÃ¥ här är det.


Du får naturligvis ha olika uppfattning om sakfrågor som diskuteras.
Det jag menar (som du lyckades missförstå än en gång) var att man normalt inte alls accepterar kritik av admin, t.ex. som du rätt ofta gjort:

Jag är en privatperson David.  Jag fÃ¥r inte säga nÃ¥got alls,dÃ¥ flyger man ur forumet huvuddunk Sc:,h
Just nu rasar debatten mot CTC och deras senaste maskin. Ingen som besökt forumet och läst den tråden som visats över 15000ggr kommer att köpa en maskin av CTC.
Detta fÃ¥r fortgÃ¥ utan nÃ¥gon som helst inverkan frÃ¥n modratorer, men om man säger att ett visst fabrikat är bra. -DÃ¥ tar det hus i h-e.  ::)

Jag säger inte att det är fel det som sägs i CTC trÃ¥den. jag har ingen som helst aning eftersom jag knappt sett en sÃ¥dan i verkligheten.  Men att sÃ¥ga den sÃ¥ ???

Andra har sågat tex Nocria, men dessa är ej längre välkommna :o

Ser också att det verkar vara fritt fram att annonsera om lite "kvälls jobb" i form av vacuumsugning, det känns väl så där va.

Vad tycker ni?  Har jag fel nu igen?  Jag brukar ju ha det ;D *vinkar*
Ingen tar illa vid sig, må så vara. Jag skulle tycka det vore synd om ngn försvann oavsett vem det skulle vara.
Jag är ju bara en oseriös röris som vill lura i folk att köpa oviktiga saker och inte en seriös forumägare som är allvetande.
Jaja  nu blir man väl avstängd igen dÃ¥,  sÃ¥ som du brukar lösa dina konflikter eller hur Rickard
Varför börjar du bli otrevlig som en barnunge för???   Du kan väl frÃ¥ga som en normal människa istället.  Tyck vad du vill,  men varför försöker du tysta ner mig?   Förstör jag folks liv eller ngt eller?

Detta var bara en liten del av alla påhopp du gjort på mig som moderator - p.g.a. ett par PM jag skickade dig, för ditt eget bästa, för att du inte skulle framstå som oseriös i forumet - för två år sedan!
Fortsätter svara på övriga frågor senare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #39 skrivet: 20 januari 2012, 20:03:24 »
I CTC tråden så har nu flera stycken sagt att de är besvikna att dem köpt CTC nyligen och andra är glada att dem precis bokat av CTC. Detta fast det kanske inte var exakt så som den pådrivande av kritiken gjort gällande huvuddunk

I denna tråd ser jag inga som helst antydningar till förtal, hämnd eller utpressning.
Baserat på "bevis" från loggade anläggningar diskuteras hur det kan komma sig att CTC skryter så över en värmepump som uppvisar så medelmåttiga resultat - baserat på de grafer som presenteras - och den allmänna uppfattningen i forumet att det kostar pengar att göra varmare vatten än nödvändigt.

Om man som kyltekniker/installatör besitter sådan kunskap eller erfarenhet att man kan säga att CTC trots de höga temperaturerna kan prestera en hög COP så anser jag (och säkert många andra) att det är läge för ett långt och utförligt inlägg som förklarar hur det skulle gå till och i vilken utsträckning det skulle kunna förklara de "katastrofala" graferna som presenterats.
Katastrofala sett till den temperatur som hålls i CTC:s acktank - ändå ned till tankgivare nedre.
Har man inte tid, eller känner engagemang nog, för att införa ett utförligt inlägg som förklarar hur det kan komma sig att CTC kan göra varmt vatten billigare än alla andra så skall man nog inte förvånas över att det finns skeptiker - även om det framförs av i övrigt högt respekterade medlemmar.

Jag har aldrig förbjudit sakliga diskussioner om olika värmepumpar eller fabrikat, och kommer aldrig att göra det heller.
Det jag och förhoppningsvis alla andra vill, är att få veta hur det egentligen ligger till med funktion och verkningsgrad på CTC:s nya maskin - inget annat.

Om det, baserat på högst tveksamma grafer över temperaturer och driftscykler får CTC att framstå i dålig dager så är det ingenting som någonsin har varit förbjudet, eller kommer att förbjudas i detta forum

Smutskastning, hämnd, förtal eller utpressning från missnöjda kunder kommer dock inte att tillåtas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #40 skrivet: 20 januari 2012, 20:12:02 »
Om Lexus säger att Bosch/ IVT är kanon, eller Cougar gillar Terrawatt och jag dÃ¥ Thermia. DÃ¥ säger vi det med erfarenhet av 100 tals installationer. Dessa har dÃ¥ varit mer eller mindre problemfria eftersom vi fortsätter att "köra pÃ¥" dessa fabrikat.  Jag känner inte Lexus eller Cougar, men jag sätter en mÃ¥nadslön (1200 spänn :'( ;D) pÃ¥ att dem INTE skulle fortsätta montera sina respektive fabrikat om dessa inte uppfyllde deras krav.
Det borde dÃ¥ vara bra info för presumtiva kunder att höra deras input om olika märken, de har ju liksom jag erfarenhet av andra märken ocksÃ¥.  Vad tror du? hÃ¥ller du med alls här eller?

Ni är alla respekterade i detta forum, och att ni har olika "favoritmärken" är ju själva beviset på det jag upprepade gånger har sagt, det finns inget fabrikat som är bäst på allt.
Eller att en enda enskild medlem skulle ha rätt i allt som denna påstår. (det gäller även mig)
Dessutom är skillnaderna förmodligen otroligt små mellan de typ 10 största/bästa fabrikaten när det gäller valuta för pengarna och intjäningspotential under den förväntade livslängden.
En kunnig kylmontör kan få de flesta på marknaden förekommande värmepumparna att fungera bra om grundkonstruktionen är bra, att de mer kunniga medlemmarna i detta forum har olika favoriter är beviset på just detta.
Sen har vi faktumet att marknaden inte alltid efterfrågar det som är bäst - om det blir för dyrt, eller för svårt att greppa, eller om installationen hänger på att ett litet okänt företag är en förutsättning för sakkunnig hjälp om så skulle behövas.

Produkter med stor marknadsandel och stort genomslag i media och i forum som detta kommer alltid att ha en konkurrensfördel framför mer okända fabrikat - även om de är bättre rent tekniskt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #41 skrivet: 20 januari 2012, 20:19:45 »
Jag känner inte Lexus eller Cougar, men jag sätter en månadslön (1200 spänn :'( ;D) på att dem INTE skulle fortsätta montera sina respektive fabrikat om dessa inte uppfyllde deras krav.
Det borde dÃ¥ vara bra info för presumtiva kunder att höra deras input om olika märken, de har ju liksom jag erfarenhet av andra märken ocksÃ¥.  Vad tror du? hÃ¥ller du med alls här eller?
Personligen sÃ¥ tycker jag nog att jag för det mesta pushar för Viessmann just nu  ;D

För hundrade gången, det är inte förbjudet att i olika ämnen där det är sakligt och relevant ta upp exempel om t.ex. andra fabrikat som har fördelar som den värmepump frågeställare söker svar på inte har.
Det som är förbjudet är att aktivt söka och svara BARA på denna typ av inlägg för att framhålla ett visst fabrikat upprepade gånger.
Jag har så vitt jag vet aldrig redigerat bort några namn på tillverkare i inlägg från de medlemmar som du räknar upp, vilket förmodligen beror på att de för länge sedan har förstått anledningen till, och bakgrunden för, de regler jag har i forumet.

Det är stor skillnad på om en installatör startar en tråd som heter - "Se här på världens bästa värmepump" och marknadsför det fabrikat som han för tillfället säljer eller gillar bäst, eller svarar sakligt och objektivt på en fråga som ställs i forumet, t.ex genom att visa exempel på värmepumpar som har bättre förutsättningar att fungera bra än den som frågeställaren har intresserat sig för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #42 skrivet: 20 januari 2012, 20:29:14 »
Belagd med munkorg eller inte?  Mmm  lite tycker jag nog att jag är det, säkert överreagerar jag lite men sÃ¥ fort jag säger ngt sÃ¥ vet jag att du kommer farande eller hur Rickard, du borde kunna sträcka dig till att jag( kanske välförtjänt pga äldre trätor ::)) har fÃ¥tt liiite kortare tyglar än de flesta andra.

Allvarligt talat.
Du har fått betydligt längre tyglar än de flesta andra moderatorer, i andra forum, skulle gett dig med tanke på alla anklagelser, påståenden och gliringar som du kommer med.
Förmodligen är det också därför jag tar så illa vid mig när du fortsätter att mer eller mindre dagligen kommer med påhopp på mig både som person och som administratör och ägare av detta forum.

Jag påpekade initialt att ditt frekventa nämnande av Thermia riskerade ge dig dåligt rykte eftersom den typen av inlägg ofta tolkas som "smygreklam" av både medlemmar och besökare i detta forum.
Med tanke på att du då också var en ny medlem så kunde jag dessutom inte vara säker på att du verkligen menade att Thermia var bra, eller om du helt enkelt gjorde reklam för nämnda företag.
Nya medlemmar granskas mer noggrant, och jag försöker förklara reglerna så gott jag kan utan att stöta mig - även om det gäller uppenbara reklaminlägg.
Att du så gruvligt har missuppfattad mitt goda uppsåt med mina "pekpinnar" initialt är inte bara tragiskt, utan numera (efter spaltmetrar av förklaringar om detta) helt obegripligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #43 skrivet: 20 januari 2012, 20:45:14 »
Ett annat "problem" är det som ACE beskrev i CTC trÃ¥den.  Man mÃ¥ste alltid förklara allt in absurdum. Det räcker liksom inte att man förklarar sÃ¥ gott man kan, ngn kommer alltid in och sÃ¥ ser det ut som om ACE eller vem som nu försökte förklara har fel. Oftast hade ju den personen rätt, men "mobben" mÃ¥ste har svar pÃ¥ varje liten detalj gällande precis allt, annars har den som "försökte vara duktig" fel. MÃ¥ste det vara sÃ¥ jämt? ( inte riktat till dig personligen nu rickard utan en allmän undran)

Alla blir ifrågasatta, och då får man lov att förklara sig om man vill få fram sin mening - som jag försökt göra i raden av inlägg nu ikväll.
Kan man inte acceptera att andra har en annan uppfattning och gärna vill ha en uttömmande förklaring till en uppfattning som man inte delar - för att eventuellt själv kunna ändra uppfattning, så har man grovt missuppfattat uppsåtet med de ifrågasättanden som ibland framförs.

Att du kallar de medlemmar som söker mer info och kunskap från de som framför en annorlunda/ifrågasatt uppfattning för "mobb" säger en hel del om hur din självbild är.
I ett forum som detta är det självklart att man, om man framför en uppfattning som ifrågasätts av en eller flera medlemmar också får lov att förklara sig.
Är man inte beredd att förklara sig så kan man inte heller förvänta sig att respekteras av andra, eller att andra helt okritiskt skall se "dina" påståenden som absoluta sanningar.

Det finns förmodligen ingen som varit medlem i detta forum som inte respekterar ACE till fullo, men det hindrar ju inte att (t.ex jag) vill ha en saklig och utförlig förklaring för hur det kan komma sig att saker och ting inte är som man som lekman tror att det är, t.ex i frågan om CTC och den höga temperatur de tillverkar trots att de påstår sig ha rekordhög COP.

En saklig och uttömmande förklaring, som gör att jag och andra förstår kommer på sikt att göra att jag (och andra) tar till mig av den kunskap som t.ex ACE delar med sig av och gör det till även vår uppfattning - som även vi framhåller i liknande ämnen runt om i forumet och i samhället i stort.
Ett litet extra engagemang i vissa fall kan alltså få ett mycket stort genomslag.

Om man anser att tydliga och sakliga svar är att förklara "in absurdum" och inte förstår att folk som frågar har ett genuint intresse av att få veta, då har man nog missförstått meningen med ett forum som detta, och/eller så skattar man nog sin egen betydelse lite väl högt.

Finns det verkligen någon som idag tror att de bara kan kasta ur sig ett påstående och tror att folk litar blint på dem utan att ge adekvata förklaringar för sin ståndpunkt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #44 skrivet: 20 januari 2012, 21:06:01 »
Måste säga att ditt tålamod verkar vara i det närmaste oändligt...
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!