Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beter sig min FH35 korrekt ?  (läst 3026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bisha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beter sig min FH35 korrekt ?
« skrivet: 23 mars 2016, 07:32:44 »
Hej
Jag är ny medlem i denna forum och jag tycker att den är mycket bra dÃ¥ jag som gäst läst mÃ¥nga värdefulla inlägg   :)
En installatör kom igÃ¥r och installerade en luftvärmepump till mig av typen Mitsubishi FH35 . Jag fick den installerad i vardagsrummet, jag har ett hus pÃ¥ 140 kvm pÃ¥ en och en halv plan med ganska öppen planlösning.  Jag har lite frÃ¥gor angÃ¥ende den.

Jag mätte igår vid utblåset och fick 42 C när den var inställd på 24 och fläkthastighet 4 , är detta korrekt? , jag provade inte att mäta vid högre temp.
Jag tycker att den stannar och startar ca 4-5 ggr på en timme (det blir ca 120 ggr per dag ), jag undrar om det är OK ?

Vidare undrar jag hur stort hÃ¥let i väggen där röret frÃ¥n utedelen skall vara och om det borde finnas  skumfog runt röret som tätar den?
Jag är tacksam för alla tips som jag kan få

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Beter sig min FH35 korrekt ?
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2016, 08:52:59 »
Utblåstemperaturen reglerar den själv efter lite olika parametrar så det behöver inte vara något fel.
Ställer du upp temperaturen på 31 grader så kan trigga den att visa vad den går för.

Om innerdelen är monterad nära tak och det är ganska varmt ute med en hel del solinstrålning som värmer så når den sin börtemperatur ganska snabbt och ställer sig i viloläge.

Tycker du det är störande kanske du ska stänga av den via fjärren när det är som mest on/off körning.
Alternativt ställa upp den 1 eller 2 grader för eventuellt längre gångtider eller om det blir för kallt i resten av huset.
Alternativt be återförsäljaren/montören att dra ut tempgivaren och placera den i nederkant av innerdelen

En del använder fogskum för att täta hÃ¥len men du kan även ha  tex annan isolering och fog som tätskikt.
Fogskum är ett elände om man någon gång ska demontera innerdelen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bisha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beter sig min FH35 korrekt ?
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2016, 09:06:30 »
Tack för ett snabbt svart , dÃ¥ vet jag att allt är som det ska  :) , Det stämmer om jag ökar tempen till max ( 31 ? ) sÃ¥ kan jag med handen känna en kännbar värmeökning. Jag ska försöka isolera röret med nÃ¥gon typ av isolering dock inte fogskum .
Jag undrar om fler upprepade ON/OFF körningar sliter mer på maskinen ?


Utblåstemperaturen reglerar den själv efter lite olika parametrar så det behöver inte vara något fel.
Ställer du upp temperaturen på 31 grader så kan trigga den att visa vad den går för.

Om innerdelen är monterad nära tak och det är ganska varmt ute med en hel del solinstrålning som värmer så når den sin börtemperatur ganska snabbt och ställer sig i viloläge.

Tycker du det är störande kanske du ska stänga av den via fjärren när det är som mest on/off körning.
Alternativt ställa upp den 1 eller 2 grader för eventuellt längre gångtider eller om det blir för kallt i resten av huset.
Alternativt be återförsäljaren/montören att dra ut tempgivaren och placera den i nederkant av innerdelen

En del använder fogskum för att täta hÃ¥len men du kan även ha  tex annan isolering och fog som tätskikt.
Fogskum är ett elände om man någon gång ska demontera innerdelen.
« Senast ändrad: 23 mars 2016, 09:08:45 av bisha »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Beter sig min FH35 korrekt ?
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2016, 09:56:17 »
Det finns isolertejp att linda på om du tycker det finns mycket exponerade rör.
Vet inte riktigt vart du tänkt dig att isolera rören?

Man får mer on/off körningar på sen vår och tidig höst när det är stora variationer med solinstrålning och relativt varmt ute.
Kan inte svara säkert pÃ¥ om det blir kortare livslängd eller hur mycket det skulle pÃ¥verka  men det är inga upprepade kallstarter vid minusgrader det handlar om.

Vi har bytt ut mÃ¥nga  överdimensionerade rena on/off maskiner som troligen haft mängder med start/stopp under 10 till 20 Ã¥r och anledningen till bytet har sällan varit defekt kompressor.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bisha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beter sig min FH35 korrekt ?
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2016, 10:23:39 »
Hej

Själva röret är inte exponerat , utan hÃ¥let där röret frÃ¥n utedelen till innedelen gÃ¥r in är lite för stort tycker jag , dock är jag osäker vad ett lite för stort hÃ¥l kan ha för inverkan pÃ¥ maskinen? , därför tänkte jag kanske "täppa till" öppningen kring röret som gÃ¥r in sÃ¥ att det blir tätt. 


Det finns isolertejp att linda på om du tycker det finns mycket exponerade rör.
Vet inte riktigt vart du tänkt dig att isolera rören?

Man får mer on/off körningar på sen vår och tidig höst när det är stora variationer med solinstrålning och relativt varmt ute.
Kan inte svara säkert pÃ¥ om det blir kortare livslängd eller hur mycket det skulle pÃ¥verka  men det är inga upprepade kallstarter vid minusgrader det handlar om.

Vi har bytt ut mÃ¥nga  överdimensionerade rena on/off maskiner som troligen haft mängder med start/stopp under 10 till 20 Ã¥r och anledningen till bytet har sällan varit defekt kompressor.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Beter sig min FH35 korrekt ?
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2016, 10:35:40 »
Ok, då är jag med.
Täta hålet ska montören göra så har dom missat/glömt det får du kontakta dom så dom åtgärdar detta eller så tar du isolering och drevar med och lägger ett ytskikt med lämplig fog.

Om det inte är tätt så kommer kall luft in och lurar tempgivaren att det är kallare inomhus än vad det egentligen är och värmepumpen jobbar upp temperaturen i onödan.
Du märker nog inte av detta nu när det är ganska varmt ute.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!