Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon fara med Lura 3-vägsventilen och ha den i "mellanläge" ? Akut driftproblem  (läst 4592 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chrichan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej.

Jag har ett akut driftproblem med min IVT 8E-9 greenline. Den tillverkar varmvatten som den ska, men när den gÃ¥r över och tillverkar värme till radiatorerna sÃ¥ gÃ¥r den endast ca 2 minuter, en lampa, givarfel tänds och kompressorn stannar. lampan blinkar nÃ¥gra gÃ¥nger, sen slocknar den och pumpen verkar hamna i nÃ¥t viloläge. När kompressorn startar igen sÃ¥ slÃ¥r 3-vägsventilen om och tillverkar varmavatten, när varmvattnet slutar tillverkas  sÃ¥ slocknar systemet igen, sÃ¥ hÃ¥ller det pÃ¥ och det är kallt i huset och -10 ute.

Nu har jag lyckats lura systemet att det tillverkar varmvatten, som shuntas ut till radiatorerna, jag tog bort 3-vägsventilen och pressar ner nålventilen halvvägs mekanskt, nu cirkulerar varmt vatten både i radiatorer och till varmvattenberedaren.

Finns det några stora risker med detta förfarande? eller kan jag köra så tills att en reparatör kan hjälpa mig? förslag på fel emotages.

Mvh Chrichan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du läser av tempgivarna så ska vi nog kunna se vilken som visar galet, min gissning är GT1 eller GT2 eftersom den gör varmvatten som den ska.

Nu har jag lyckats lura systemet att det tillverkar varmvatten, som shuntas ut till radiatorerna, jag tog bort 3-vägsventilen och pressar ner nålventilen halvvägs mekanskt, nu cirkulerar varmt vatten både i radiatorer och till varmvattenberedaren.

Finns det några stora risker med detta förfarande? eller kan jag köra så tills att en reparatör kan hjälpa mig?

Läs av GT8 och GT9, om tempskillnaden inte överstiger 10 ºC så bör det funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Chrichan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tack för svar.

Tyvär så kan jag inte läsa av historik, tror att anläggningen är för gammal, 1998. saknar även instruktionsbok.
Gt9 och gt9 har jag ingen susning om vad de gör....däremot så är temeraturen nu ungefär lika hög på vattnet som går emot radiatorena som det som går emot varmvattnet.

mvhChrichan, nybörjare inom detta område

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Chrichan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej.

Kollade länken, tror min pump är äldre, bifogar en bild på panelen, samt en på hur jag får det att tillfälligt fungera.
Pumpen går fortfarande och vi har både värme och någorlunda varmt vatten.


Utloggad Chrichan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
En annan tanke...

Jag vet att det finns risker med legionärssjukan att ha varmvattnet runt 40 grader , men hur snabbt utvecklas de bakterierna i varmvattenberedaren,  Har nu varmvatten pÃ¥ ca 40 grader men bara haft det i 12 timmar, bör jag känna oro?

Mvh Chrichan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Nej. Många kör ju sin periodiska uppvärmning varje eller varannan vecka, så det borde inte vara nåt problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag skulle absolut inte vara orolig för legionella. I alla fall inte om alla i huset är friska för övrigt.

Denna manual är det väl:

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Greenline_4-17_sv_1997.pdf

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Bravo, och givartabellen är på sid 27.
Returgivaren är nr 6 och utegivaren nr 4 pÃ¥ styrdatorn, sÃ¥ dÃ¥ är det bara att mäta upp resistansen pÃ¥ givarna.  --/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Chrichan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tack för manulen :) Kanonbra.

Har haft besök av IVT som mätt upp givarna, ingen klockren felaktighet på mätningarnas resultat men vi bytte hetgasgivare och yttertemperaturgivare, nu får jag se om det löser problemet.


Tack för er hjälp

Utloggad xhi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Skjuta frÃ¥n höften är alltid ett alternativ.
Jag skulle absolut inte vara orolig för legionella. I alla fall inte om alla i huset är friska för övrigt.

Denna manual är det väl:

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Greenline_4-17_sv_1997.pdf

Kan man till denna pump använda både ute och innegivare? Förstår inte riktigt informationen.
IVT 612E | Borrdjup på 160m | 200L beredare.
Byggår 1925 totalt 192m² 3glas Nordan, (1/2glas i källaren), 5 takfönster 3glas Velux. Ej tilläggsisolerad - bara luftspalt.
2021: 20.401kWh - IVT Greenline 8E-9 från 1998
2022: 15.025kWh - IVT Greenline 8E-9 från 1998 Byte i november till 612E
2023: est 10.754kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kan man till denna pump använda både ute och innegivare? Förstår inte riktigt informationen.

Jo, det ska funka, jag vet inte exakt hur den styr men rumsgivaren ska anslutas på plats 5 enligt sid 13.
Men du måste nog även ha kvar utegivaren tror jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!