Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥ ner antal startar pÃ¥ kompressor.  (läst 2162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
Få ner antal startar på kompressor.
« skrivet: 31 oktober 2018, 20:35:56 »
Hej!
Min bergvärmepump har gått 57.000 timmar och jag kommer byta ut den när den väl går sönder, men jag hoppas gärna på att den håller 2 år till.

Thermia villa 75-

Dock har förra ägaren kört väldigt bekvämt med ca 23-25 grader i huset och kompressor har fÃ¥tt jobba konstant.  Nu vill jag sänka värmen till ca 18 grader i huset oavsett om det är - 10  eller -15 grader ute.  Eftersom jag vill skona kompressorn och att den fÃ¥r hÃ¥lla ut i 2 Ã¥r till.

Har dock läst igenom många trådar om Thermias pump.
Jag har inte värmestopp utan jag har en inställning som heter integral. Den kan ibland stÃ¥ pÃ¥ - 3 min eller - 0 min. 

Kurvan lÃ¥g pÃ¥ 40 som jag nu sänkte till 37.  Rumbör ligger pÃ¥ 18 grader.
Ute är det 7 grader och inne har jag 18-19 grader.
Kurva min 18 grader och kurva max 48, tror ja det stod.
Utetemp vid 0 grader kurva 0   0
Kurva -5  vid -5 grader
Kurva 5 vid 5 grader

Framledning kan stå på 26 och retur kan stå på 24 osv precis när den går igång, när jag gick ner igen och titta stod den på ca 38 på framledning. Så jag antar att den kastar ur 38 grader i framledningen.

Dock går kompressorn 3-5 gånger i timmen och går i ca 5 min för att sedan stanna.
Jag tycker det är ganska onödigt.  GÃ¥r det minska start och stopp och göra sÃ¥ den inte gÃ¥r  igÃ¥ng lika ofta?

Ska man sätta pumpen på rumbör 20 och ändra kurvan till 35 eller ha som jag har nu?

Ja la inte inlägget i Thermia tråden eftersom jag inte specifikt riktar in mig på Thermia utan mer att få kompressor hålla längre.


Jag har nu fått för mig att man ska ändra integralen, det är ok med mig att få temperaturskillnader i villan.
Ligger just nu på
integral - 60

Har en meny till efter som det står.
VP 60°min
TS  600°min

Så hur ändrar jag för att förhindra att pumpen går med för korta intervaller?
« Senast ändrad: 31 oktober 2018, 22:06:56 av BergAdde »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Få ner antal startar på kompressor.
« Svar #1 skrivet: 01 november 2018, 08:33:05 »
Du ska ha koll på differensen mellan framledning och retur när kompressorn går, och jämför med när kompressorn inte går (då ska de visa precis lika) så att inte någon givare visar ett par grader fel.
Tempdiffen bör vara 7-8 C när den går, är diffen högre så blir det lätt många start/stopp.
Orsaken till hög tempdiff kan vara strypta termostater, igensatt smutsfilter eller att cirkpumpen är för lågt ställd.

Sen kan man justera startvärde för integralen i Service > Värmepump > Integral A1, ett högre värde ger färre start stopp.
Kolla då även Hysteres så att denna inte är för liten, för lågt värde här gör att detta värde styr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Få ner antal startar på kompressor.
« Svar #2 skrivet: 01 november 2018, 08:36:08 »
Se till att alla element är fullt öppna, sänk rum då får du svalare inne både vid varmt och kallt väder, se om du kan "sänk" integralen under - 60 jag tror att lägsta värdet är - 90 det minskar antalet starter. Justera cirkulationspumpen så att du får ett delta på ca 7-10 grader mellan stig och retur när pumpen gått 10-15 minuter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

AndreasNO

  • Gäst
AndreasNO
SV: Få ner antal startar på kompressor.
« Svar #3 skrivet: 01 november 2018, 22:57:25 »
Hei!
Jeg har ogsÃ¥ en Thermia Villa 105 fra 2001 (uten inkluderende varmtvannsbereder). Min har gÃ¥tt 71 060 driftstimer, og jeg merker at kabinettet (plÃ¥tchassi) har begynt Ã¥ vibrere mye mer enn tidligere. I tillegg gir kompressoren fra seg mye mer lyd enn hva jeg husker den gjorde for noen Ã¥r siden. Den er jo tross alt 17,5 Ã¥r gammel, men er ikke gjennomsnittsalderen for en væske-væske varmepumpe ca. +/- 24 Ã¥r? Kan jeg forvente at den holder noen Ã¥r til? Mange som allerede har byttet ut til ny modell?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Få ner antal startar på kompressor.
« Svar #4 skrivet: 02 november 2018, 06:17:03 »
Har bara senaste året hört en handfull personer med Thermia Villa som säger att kompressorn börjar låta avsevärt mer när det gått ungeför så länge som du beskriver.
För mig verkar det alltså vara så att de Thermia Villa som såldes runt millenieskftet nu börjar vara på väg att börja behöva bytas ut.

För de som har "skramlande" Villavärmepumpar så kan jag tillägga att i alla fall ett par av dessa vittnesmål indikerar att de kan gå i flera år med skramlande kompressorn innan de till sist havererar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Få ner antal startar på kompressor.
« Svar #5 skrivet: 02 november 2018, 08:37:15 »
Det är inte så att missljuden bara kommer av dåliga gummidämpare eller flexslangar etc som blivit stela? Jag har lite svårt att förstå hur en kompressor kan fortsätta fungera hyggligt en längre tid om det är något i den som börjar ge upp. Det borde bli ett riktigt haveri efter en kort stund och inte efter månader eller år av drift med missljud?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Få ner antal startar på kompressor.
« Svar #6 skrivet: 02 november 2018, 09:35:39 »
Så kan det kanske vara, men "Bertil" är en av de drabbade och jag tror nog att han försökt utesluta det, men helt säker är jag förstås inte.
Han köpte sig en 1255-16 förra hösten och är nöjd kund som gjort en klart märkbar extra besparing med nya maskinen.
Typ 30% lägre energiförbrukning till värmepumpen än till den gamla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Få ner antal startar på kompressor.
« Svar #7 skrivet: 02 november 2018, 09:40:24 »
Min erfarenhet av kompressorhaverierna i NIBE Fighter 310P är att det går flera månader från att kompressorn börjar låta riktigt illa tills den skär ihop och faktiskt stannar helt. Det sitter R22 rotationskompressorer i dessa men de går med R290 propan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

AndreasNO

  • Gäst
AndreasNO
SV: Få ner antal startar på kompressor.
« Svar #8 skrivet: 03 november 2018, 20:30:53 »
Nå plager ikke støyen meg altfor mye, tilstøtende rom blir sjeldent brukt. Har sett at det snakkes om Thermia Inverter og Nibe 1255? Vanskelig å finne Thermia-installatører i nærområdet. For meg virker det som om det har vært mer problemer med styringen til Nibe 1255 3-12kw, er en lang tråd om dette i et byggeforum her i Norge. Thermia-pumpen har PID-styring og HGW, dette finnes jo ikke på Niben. Noen som har synspunkter på disse modellene?

AndreasNO

  • Gäst
AndreasNO
SV: Få ner antal startar på kompressor.
« Svar #9 skrivet: 03 november 2018, 20:40:56 »
Det är inte så att missljuden bara kommer av dåliga gummidämpare eller flexslangar etc som blivit stela? Jag har lite svårt att förstå hur en kompressor kan fortsätta fungera hyggligt en längre tid om det är något i den som börjar ge upp. Det borde bli ett riktigt haveri efter en kort stund och inte efter månader eller år av drift med missljud?

// Magnus

Har sjekket begge deler. Virker normalt, men det er ingen tvil at det er kompressoren. Det høres ikke ut som om metalldeler treffer hverandre, den gir bare fra seg bare veldig mye støy (både lavfrekvente og høyfrekvente lyder). Hvis denne varmepumpen hadde stått i et rom med gipsvegger hadde den blitt hivd ut med en gang.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!