Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 oktober 2016, 10:28:04 »

Högre temperatur på elementen får man också med en kraftigare värmepump. 7,5 kW till 256 m2 är inte mycket.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 20 oktober 2016, 09:54:54 »

Jag misstänker att ditt gus är ganka dåligt isolerat.
Ska man få bra komfort är det högre temperatur på ellementen som göller och då är det pellets som är det arbetsfria alternativet.
Titta på en Österikisk pelletspanna till exempel Hargassner, Eta, Lindner Sommerauer eller Fröling.
De kan lätt få fram 75 grader på elementen. Komfort är värt en hel del.
Skrivet av: Per O
« skrivet: 19 oktober 2016, 23:33:15 »

Hei,
Min VP har surret i over16 år. Du bør fokusere på smuss/magnetitt-bekjempelse, og ikke å bytte ut din VP som fungerer  ^-^ . Når jeg gjorde mine tiltak ved å installere full-flow filter (fra Jula) og Elysator Trio 10  økte virkningsgraden merkbart på mitt varmeanlegg de neste to årene.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 oktober 2016, 21:53:49 »

Eftersom vp endast orkar upp till 45 grader bör det inte vara några problem att spetsa 10 grader eller så utan problem med att returen blir för hög för i det här fallet är det ju inte framledningen som inte vp klarar utan det är effekt som saknas.
Skrivet av: Tompa001
« skrivet: 17 oktober 2016, 20:32:21 »

Ingen som tror på pellets....?
Nu är jag ny på forat och ingen rörmockare eller yrkeskunnig. Men jag har haft en gammal kåk och erfarenhet med både ved, pellets samt jordvärme.

Min erfarenhet är att pellets är billig och enkel lösning att snabbt komma igång med om man har en lämplig panna och tröttnat på ved. Men dyr i längden. Kräver även en del manuell hantering. Inte lika mycket som ved, men defenitivt arbetskrävande och dyr råvara med låg konkurrens vilket att framtida pelletpriset är osäkra.

Att spetsa VP som inte lämnar tillräckligt hög temp är inte heller lätt att få ekonomisk. Höjer du framledningstempen genom att blanda i varmare vatten från annan källa så stiger även returtempen vilket inte värmepumpen hanterar bra. För att detta ska bli bra måste man köra via Acc/tekniktanken så returtempen till VP hålls på rimlig nivå. Blir lätt en komplicerad installation som ändå inte är optimal om den inte är noga uttänkt.

Min erfarenhet är att bäst är att börja med att se vilKen framledningstemp man kan få och sedan se till att man har radiatoryta som räcker. Ju lägre framledningstemp destostörre radiatoryta. Har man för låg framledningstemp tror jag det är mer ekonomiskt att byta till större/fler radiatorer eller kanske fläktkonvektor istället för att spetsa radiatorvattnet till högre temperaturer.
Skrivet av: Hastings
« skrivet: 17 oktober 2016, 19:13:12 »

Säger inte emot. Min anläggning byggdes då elpriset stigit linjärt år för år  och jag trodde att priset skulle gå mot 2kr/kWh. Det var innan producenterna kom på det fiffiga att höja priset för elanslutningen /nätavgift i stället . Den kan man ju inte parera  genom isolering , VP, Sol, etc.....
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 oktober 2016, 16:50:32 »

Jag har mycket solpaneler på taket. de fungerar finfint den delen av året då man inte behöver värme. Jag får ut 3000-5000kw ungefär- så vist kan du sänka din räkning så att du har råd med duntäcken å filtar till vintern.
Så mycket värme kostar det ungefär 1000 - 1500 kr att producera med en värmepump. Ställ det mot kostnaden för solfångare, lagertank och styrsystem. 
Skrivet av: Hastings
« skrivet: 16 oktober 2016, 22:37:01 »

Jag har mycket solpaneler på taket. de fungerar finfint den delen av året då man inte behöver värme. Jag får ut 3000-5000kw ungefär- så vist kan du sänka din räkning så att du har råd med duntäcken å filtar till vintern.

Det går att säsongslagra solvärme i marklager men som Roland skrev INTE i berget pga dess tröghet.
Skrivet av: Tittmön
« skrivet: 16 oktober 2016, 19:45:26 »

Ha varmt i huset med lägsta priset är förmodligen det du söker.

Sol och pellets är inte vägen att gå som många kloka kommentarer har sagt.

Ny pump eller LuftLuft som hjälper till kan vara en lösning.

Lycka till och berätta hur det går för er.

SIBA har rea på värmefiltar ;) ( OBS JOKE )
Skrivet av: Anders Palm
« skrivet: 16 oktober 2016, 19:40:23 »

Stort tack för alla kloka svar!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 oktober 2016, 19:15:56 »

Svårt att säga hur mycket man skulle vinna på att en slinga i sjön med befintlig pump. Det beror på vad det är för temperatur på ingående köldbärare från borrhålet vintertid. Men om jag får gissa säger jag 10-15 %. Räknar man att det går att ta ut 20 W/meter slang i sjön skulle 150 meter där plus borrhålet räcka till en ett nummer större pump. Det kan vara vettigt att göra det innan den befintliga pumpen havererar så att byte av den blir enklare. Värmepannor har en benägenhet att gå sönder när värmen behövs som mest.

I och med att det inte verkar finnas någon befintlig panna som kan konverteras till pelletseldning blir det ett dyrt alternativ. Vill man inte hålla på att hantera pellets behövs ett ordentligt pelletsförråd inte långt från pannan. Det verkar betydligt enklare med en slinga i sjön om den ligger nära huset och en ny pump som kan stå där den gamla stod.

En värmepump går inte så många timmar under den del av året då solfångare bäst effekt. April till och med september brukar vara mindre än 1/4 av årsvärmebehovet för mitt hus. Så någon avsevärt längre livslängd kan man nog inte räkna med. Har man väl skaffat värmepump finns det ingen ekonomi i en solvärmeanläggning. Solfångare är lönsamma jämfört med värmning med direktel men klarar inte att konkurrera med en befintlig värmepump.
Skrivet av: Anders Palm
« skrivet: 16 oktober 2016, 17:41:23 »

Ingen som tror på pellets....?
Skrivet av: M3smeden
« skrivet: 16 oktober 2016, 17:37:36 »

Antingen kraftigare pump och sjövärme direkt. Eller så komplettera med en luftvärmepump och köra så till CTC:n ger upp och sedan ta smällen. Köp en Mitsu FH35 för 15800kr inkl montering och sluta frys :)
Skrivet av: Anders Palm
« skrivet: 16 oktober 2016, 17:36:26 »

Laddning av borrhålet på sommaren för att få högre borrhålstemperatur på vintern fungerar inte. Effekten vintertid när värmebehovet är som störst ökar några procent. Sommarvärmen försvinner ut i berget. Frågan har varit uppe på forumet många gånger tidigare. 

110 meter borrhål till en pump på 7,5 kW är inte mycket. Det blir ett antal minusgrader på ingående köldbärare vintertid vilket betyder lägre effekt på pumpen. Vettigaste alternativet på lång sikt är slang i sjön plus kraftigare pump. Glöm solfångarna. 

Värmepumpen är 15 år gammal och har gått många timmar i och med att den är underdimensionerad. Risken är stor att den om så där 5 år behöver ersättas och då är en kraftigare pump ett rätt självklart val. Att idag investera i pelletseldning som då inte kommer att behövas verkar inte vettigt. Ur komfortsynpunkt verkar en kraftigare pump plus slinga i sjön vettigast även på kort sikt.

CTC-pumpar kan vara knepiga att ställa in men nog borde det gå att få högre temperatur fram än 45 grader. Många radiatorsystem är konstruerade för 55 grader fram när det är som kallast ute. Det ska gå att värma ett hus med ett sådant radiatorsystem med kompressor plus elpatron. Något annat är orimligt. Jag är tveksam till rörmokarens förklaring. 45 grader fram när det är  -7 till -8 ute är rimligt, tyder på behov av 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur.

Har jag något att vinna på att lägga slinga i sjön med befintlig pump? Hur lång behöver slingan vara?
Skrivet av: Anders Palm
« skrivet: 16 oktober 2016, 17:30:20 »

Hur ser värmefördelningssystemet ut i stora drag? Baserat på uppgiven framledning så antar jag att vi talar om distribution av värme via radiatorer?

Är det en- eller tvårörssystem? Hur många stammar / kretsar och ungefär hur tjocka rör? Försöker närmast gaffla in hur mycket flöde det kan tänkas vara.

Om radiatorerna är gamla enkelpanel för högtemp så är det ganska enkelt och kostnadseffektivt att byta ut dem till nya element som avger värme bättre även med låg framledningstemp. Typ tex C22 eller så. Man behöver inte byta alla element men kan ta några i gången, typ de mest kritiska utrymmena som känns kallast. Byte kan man oftast göra själv om man är lite normalhändig men då gör man det ju gärna under en period då man klarar sig utan värme, i synnerhet om man inte kan stänga av mindre delar av systemet vid utbyte.

Vi har ett äldre hus med ursprunglig isolering där vi klarar oss ned till -20C med ca 42C utgående radiatorkrets. Men har förstorat radiatorerna rejält från ursprungsläget.

Har bytt ur huvuddelen till ordentligt tilltagna radiatorer från Lenhovda. Tvårörssystem med bytta stammar.
 Tanken är en Aqualux teknik 500 fr Värmebaronen. Går det att fixa så vp värmer där nere och elpatronerna där uppe i den?
 Varför inte solvärme? Inbillar mig att man ju förlänger pumpens livslängd rejält om den kan stå still halva året? Har dragit rör till vinden redan!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 oktober 2016, 16:58:43 »

Hur ser värmefördelningssystemet ut i stora drag? Baserat på uppgiven framledning så antar jag att vi talar om distribution av värme via radiatorer?

Är det en- eller tvårörssystem? Hur många stammar / kretsar och ungefär hur tjocka rör? Försöker närmast gaffla in hur mycket flöde det kan tänkas vara.

Om radiatorerna är gamla enkelpanel för högtemp så är det ganska enkelt och kostnadseffektivt att byta ut dem till nya element som avger värme bättre även med låg framledningstemp. Typ tex C22 eller så. Man behöver inte byta alla element men kan ta några i gången, typ de mest kritiska utrymmena som känns kallast. Byte kan man oftast göra själv om man är lite normalhändig men då gör man det ju gärna under en period då man klarar sig utan värme, i synnerhet om man inte kan stänga av mindre delar av systemet vid utbyte.

Vi har ett äldre hus med ursprunglig isolering där vi klarar oss ned till -20C med ca 42C utgående radiatorkrets. Men har förstorat radiatorerna rejält från ursprungsläget.
Om man byter till kraftigare raddar som fixar värmen med lägre framledning så kommer inte vp orka upp i 45 grader det är effekten som är problemet inte tempen visst med lägre framledning kommer vp ge några hundra watt högre effekt men skillnaden är marginell.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 oktober 2016, 16:56:05 »

Kan det räcka att koppla in solvärme som laddar upp borrhålet på sommaren? Finns det något sätt att ta reda på om det ökar effekten på värmepumpen innan man investerar i det?

Laddning av borrhålet på sommaren för att få högre borrhålstemperatur på vintern fungerar inte. Effekten vintertid när värmebehovet är som störst ökar några procent. Sommarvärmen försvinner ut i berget. Frågan har varit uppe på forumet många gånger tidigare. 

110 meter borrhål till en pump på 7,5 kW är inte mycket. Det blir ett antal minusgrader på ingående köldbärare vintertid vilket betyder lägre effekt på pumpen. Vettigaste alternativet på lång sikt är slang i sjön plus kraftigare pump. Glöm solfångarna. 

Värmepumpen är 15 år gammal och har gått många timmar i och med att den är underdimensionerad. Risken är stor att den om så där 5 år behöver ersättas och då är en kraftigare pump ett rätt självklart val. Att idag investera i pelletseldning som då inte kommer att behövas verkar inte vettigt. Ur komfortsynpunkt verkar en kraftigare pump plus slinga i sjön vettigast även på kort sikt.

CTC-pumpar kan vara knepiga att ställa in men nog borde det gå att få högre temperatur fram än 45 grader. Många radiatorsystem är konstruerade för 55 grader fram när det är som kallast ute. Det ska gå att värma ett hus med ett sådant radiatorsystem med kompressor plus elpatron. Något annat är orimligt. Jag är tveksam till rörmokarens förklaring. 45 grader fram när det är  -7 till -8 ute är rimligt, tyder på behov av 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur.

Skrivet av: Krtek
« skrivet: 16 oktober 2016, 16:52:50 »

Hur ser värmefördelningssystemet ut i stora drag? Baserat på uppgiven framledning så antar jag att vi talar om distribution av värme via radiatorer?

Är det en- eller tvårörssystem? Hur många stammar / kretsar och ungefär hur tjocka rör? Försöker närmast gaffla in hur mycket flöde det kan tänkas vara.

Om radiatorerna är gamla enkelpanel för högtemp så är det ganska enkelt och kostnadseffektivt att byta ut dem till nya element som avger värme bättre även med låg framledningstemp. Typ tex C22 eller så. Man behöver inte byta alla element men kan ta några i gången, typ de mest kritiska utrymmena som känns kallast. Byte kan man oftast göra själv om man är lite normalhändig men då gör man det ju gärna under en period då man klarar sig utan värme, i synnerhet om man inte kan stänga av mindre delar av systemet vid utbyte.

Vi har ett äldre hus med ursprunglig isolering där vi klarar oss ned till -20C med ca 42C utgående radiatorkrets. Men har förstorat radiatorerna rejält från ursprungsläget.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 oktober 2016, 16:51:57 »

Klarar du minus 7 grader med kompressorn ska inte andelen spets el behöva bli så stor om man får till det så att kompressorn går hela tiden och elpatron hjälper till.
Skrivet av: Anders Palm
« skrivet: 16 oktober 2016, 16:33:00 »

Nja, det är lite antingen eller med vintrarna här. Förra vintern var ganska mild och det var trots det kyligt inne.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 oktober 2016, 16:22:10 »

Är det ofta kallare än så där ni bor ?
Skrivet av: Anders Palm
« skrivet: 16 oktober 2016, 16:21:00 »

Får kolla lite hur det är inkopplat till tanken. Tycker också att pumpen borde kunna fixa mer än 45 grader men rörmokarn skyllde på att den var gammal... 45 grader är vad jag kan avläsa på tankens termometer så det är säkert ännu lägre på radiatorerna. Stackars barn.
 Uppskattar att den funkar ok till ca -7-8 grader. Vilka parametrar kan man pilla med för att hotta till den?
Skrivet av: Tittmön
« skrivet: 16 oktober 2016, 15:42:00 »

Tackar för svaren. Ja, barnen ÄR griniga! Problemet sitter (som jag förstår det) i att tempen inte går att få upp högre. Om jag ställer in så att elpatronerna går in och ökar upp tempen till mer än 45 grader, dvs det pumpen kan fixa, så slår ju den av och jag står med eluppvärmning halva vintern. Finns det nån lösning på det??
Bor i Västervik. Huset hyfsat välisolerat men kommer bli ännu bättre med tiden. Tilläggsisolerar det jag kan inifrån vid renovering.

Är du säker att 45 grader är max ? Min panna var inställd på max 50 även om den kunde värma till 60
Fick ändra en parameter
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 oktober 2016, 15:30:08 »

Beror nog på hur det är inkopplat är den kopplad mot en ecoel så värmer elpatron övre delen av tanken och vp nedre delen och sen är det en shunt som tar värme från i första hand nedre delen av tanken och i andra hand från den med el värmda övre delen. Pumpen kan tillverka mera än 45 grader men eftersom dina radiatorer kyler vattnet så är effekten på vp för låg om du har nån del av huset du kan sänka värmen i så kommer framledningen till övriga delar höjas. Vilken utetemp fixar vp själv med ok temp i huset ?
Skrivet av: Anders Palm
« skrivet: 16 oktober 2016, 15:19:04 »

Tackar för svaren. Ja, barnen ÄR griniga! Problemet sitter (som jag förstår det) i att tempen inte går att få upp högre. Om jag ställer in så att elpatronerna går in och ökar upp tempen till mer än 45 grader, dvs det pumpen kan fixa, så slår ju den av och jag står med eluppvärmning halva vintern. Finns det nån lösning på det??
Bor i Västervik. Huset hyfsat välisolerat men kommer bli ännu bättre med tiden. Tilläggsisolerar det jag kan inifrån vid renovering.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 oktober 2016, 14:43:16 »

Kör på så länge befintlig vp funkar men under tiden kan du planera för byte till ny kraftigare vp och tex lägga ner slang i sjön. Om du tillåter elpatron att gå in och hjälpa till kommer du få bättre värme inne.
Skrivet av: Tittmön
« skrivet: 16 oktober 2016, 14:37:49 »

Du har en relativt ok elförbrukning om man läser storleken på huset.
Samtidigt skulle det göra mig galen att inte få upp värmen i huset. Barnen skulle bli "griniga" :D

Var bor du i Sverige ?

Elförbrukningen är en sak
Värmen är nog så viktig.

Själv ser jag ingen ekonomisk vinst med Sol.

Ny Pump kostar väl runt 60K för dig ? ( kollat på NIBE eller DAIKIN)

Jag skulle byta till en Ny pump och har bra värme i huset.... ( My 2 cents )


Skrivet av: rocas
« skrivet: 16 oktober 2016, 14:07:52 »

Jag skulle fortsätta på samma sätt som tidigare.

Elförbrukningen är låg.

Ev. kan du komplettera med en inverterluftvattenpump....
Skrivet av: Anders Palm
« skrivet: 16 oktober 2016, 13:05:09 »

Hej!
Har flyttat till ett hus (256 kvm, elförbrukning ca 20000 kWh/år inkl. hushållsel) där värmepumpen verkar rätt underdimensionerad. Det är en CTC Ecopart 7,5 kW med ca 15 år på nacken. Borrhål 110 meter. Pumpen  verkar inte kunna ge mer än ca 45 grader och förra vintern gick det inte att hålla en rimlig temperatur inne utan stödeldning i kaminer och kakelugnar. Vi har även seriekopplat en elektrisk varmvattenberedare för att få upp varmvattentempen till 60 grader. Vi satte in en Aqualux teknik 500 och har förberett för att koppla in solvärme längre fram. Ytterligare en acktank på 200 liter finns inkopplad. Huset har vanliga radiatorer och golvvärme i ett badrum.
 Jag undrar vad som är de bästa alternativen för mig. Jag är inte främmande för att elda med ved förutom att det blir en del bekymmer med rökkanal och sannolikt ganska stora installationskostnader. Är pellets ett alternativ? Kan det räcka att koppla in solvärme som laddar upp borrhålet på sommaren? Finns det något sätt att ta reda på om det ökar effekten på värmepumpen innan man investerar i det? Har även en intilliggande sjö där jag relativt enkelt skulle kunna lägga i en kollektorslang och kombinera det med en större värmepump.
 
Således:
Befintlig VP+pellets+sol?
Befintlig VP+ved+sol?
Ny VP med högre effekt+sol?

Tacksam för synpunkter!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!