Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markuspump 2500 dÃ¥lig effekt.  (läst 3782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Glenn Enheim

  • Gäst
Glenn Enheim
Markuspump 2500 dålig effekt.
« skrivet: 10 november 2011, 13:21:11 »
Hejsan!
Jag har nyligen köpt ett hus och förstår inte riktigt uppvärmningssystemet.
I huset är det en Markuspump 2500 samt en Nibe fighter 410p (med från/tilluft värmeväxlare?)

Åskan slog ner för någon vecka sedan så vi fick byta kretskort i Nibe fightern.

Problemet är att jag tycker effekten av Markuspumpen är så dålig.
Jag hör att den går och är det kallt ute (kring noll eller minusgrader) så går den i princip nonstop. Den är inställd på 22 grader men det är sällan det är det inne.
Varje morgon är det ca. 20 grader.
Radiatorerna inne blir inte varm utan bara lätt ljumna. Systemet är luftat och alla radiatorer med.

NÃ¥gon som vet vad som kan vara fel?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Markuspump 2500 dålig effekt.
« Svar #1 skrivet: 10 november 2011, 13:42:18 »
Kolla denna sökning på forumet om du kan hitta någon nyttig info

Lite produktdata om Markus pumparna

Företaget som byggde dem såldes till Storbritannien och man flyttade produktionen men de som utvecklade maskinen finns kvar i Sverige med en ny firma
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter men den infon finns nog på forumet någonstans.

Markus 2500 (och Markus 2500Twin som är 2 paralella pumpar) är sk DX pumpar med ca 30meter kopparslinga nergrävt i backen.
sen är pumpen ganska klen med endast 2,3kW uteffekt vid -7/40°C
Jag skulle nog se om man kunde installera ytterligare energikälla tex Kamin,Luft/luft VP eller kanske byta ut markusen mot Luft/Vatten (beror på husstandard, hus storlek och var i landet) eller kanske mark/bergvärme.

EDIT: Ändrat felaktig länk
« Senast ändrad: 10 november 2011, 13:44:20 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Glenn Enheim

  • Gäst
Glenn Enheim
SV: Markuspump 2500 dålig effekt.
« Svar #2 skrivet: 13 november 2011, 07:35:57 »
Men är det rimligt att pumpen går större delen av dagen och att radiatorerna bara blir lite ljumna med temperaturen vi har ute nu (några minus på natten och plus på dagen)?

Mvh Glenn

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markuspump 2500 dålig effekt.
« Svar #3 skrivet: 13 november 2011, 08:20:07 »
Om ditt hus har ett effektbehov på 5 kW vid -17 grader utetemp så har det ett effektbehov på ca 2.5 kW vid 0°C.
Eftersom din värmepump bara ger ca 2.3 kW så är det nog rimligt att anta att den bara orkar med att värma huset ned till ca 0°C
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Glenn Enheim

  • Gäst
Glenn Enheim
SV: Markuspump 2500 dålig effekt.
« Svar #4 skrivet: 15 november 2011, 06:47:51 »
Vad innebär det i praktiken då?
1. Att marcuspumpen kommer att gå hela tiden utan att kunna värma huset speciellt bra när det blir kallt?

2. Kommer Nibepumpen att gå in med elpatronen för att värma huset då?

3. En gång har radiatorerna blivit riktigt varm, vad var det som hände då som inte händer nu?

Tack för svar!

Mvh Glenn

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markuspump 2500 dålig effekt.
« Svar #5 skrivet: 15 november 2011, 07:31:24 »
Det borde bli så att elpatronen hjälper till när inte Markus orkar med längre.
När elementen blev varma var det väl troligen så att elpatron gick in.
Sen är det ju så med en flytande värmestyrning att framledningstempen regleras i relation till utetempen, så det kan också ha varit ovanligt kallt ute när du kände att de var varmare?

Dessutom så kommer din anläggning att skicka ut olika varmt vatten beroende på om frånluftsvärmepumpen tillverkar varmvatten eller värme till huset.

Varmvatten är alltid prioriterat i din frånluftsvärmepump, men om det inte finns tappvarmvattenbehov så kommer både din Markus och frånluftsvärmepumpen samtidigt att värma huset.
Skulle inte det räcka så hoppar även elpatron in.

Efter kretskortsbyte kan dock någon inställning ha ändrats så att din frånluftsvärmepump BARA värmer tappvarmvatten med hjälp av kompressorn (om ens det), och då kan du få en sämre fungerande anläggning.
Försök kolla så att kompressorn går i både frånluftsvärmepumpen och i din Markus innan elpatron triggas i frånluftsvärmepumpen - annars kan det ha blivit nåt galet vid kretskortsbytet.

Alltså:

Går kompressorn i din frånluftsvärmepump - detta bör vara den primära värmekällan, alltså - om frånluftsvärmepumpen och din Markus styrs av två olika börvärden/styrsystem så måste du ställa upp börvärdet på frånluftsvärmepumpen så högt (t.ex. 23C) att den alltid, med hjälp av kompressorn, producerar värme eller tappvarmvatten.
Först om den inte klarar av värmebehovet skall Markuspumpen gå igång, och om det inte räcker - då skall elpatron gå igång.

Det optimala vore om frånluftsvärmepumpen styrde all värmeproduktion, alltså först värma med den inbyggda kompressorn, om det inte räcker skall frånluftsvärmepumpen trigga Markus, och om det inte räcker skall frånluftsvärmepumpens styrning trigga elpatron.

Försök ta reda pÃ¥ exakt vad som styr vad i din anläggning och Ã¥terkom sedan. 
« Senast ändrad: 15 november 2011, 07:35:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Glenn Enheim

  • Gäst
Glenn Enheim
SV: Markuspump 2500 dålig effekt.
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2012, 15:13:24 »
Nu har det gått ett tag och systemet kör på. Jag kan inte påstå att jag fått grejorna att samköra speciellt bra men det funkar.
Jag har några funderingar iaf.

När det blir ca -7 eller kallar så går elparonen i, och det ganska mycket. Panntemperaturen går upp till 55-56 grader med hjälp av elpatron sedan sjunker den till 52 grader på kanske 5-10 minuter (då var det ca -15 grader ute) och då går elpatronen i igen. Sen håller det på så medan kompressorn går på både Nibe och Marcuspumpen.
Är det så att Nibe och Marcus är så klena att de inte orkar värma huset tillsammans redan vid ca -7 grader? Jag tycker det är märkligt att man valt ett sådan värmesystem i Sundsvall där vintrarna brukar vara kallare.

Sen har jag en fundering med Marcuspumpen. Den startar och stannar inte så ofta. Jag har den inställd på 21 grader och då startar den inte. Termometern som sitter precis brevid inomhustempmätaren kan visa på 19,5-20 grader och marcuspumpen går ej. Om jag då vrider upp graderna på pumpen till 22 så startar den på en gång, det märkliga är att jag direkt efter detta kan sänka den inställda temperaturen på pumpen till 21 och den fortsätter att gå flera timmar.
Likadant är det omvänt; vill jag att den ska stanna då den är inställd på 21 grader så kan jag sänka till 19-20 och den stannar. Sedan kan jag vrida upp den till 21 på en gång och den startar fast den nyss gått på 21 grader. Vad beror det på?

Tacksam för hjälp.

Mvh Glenn

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markuspump 2500 dålig effekt.
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2012, 16:00:38 »
Marcuspumpen verkar styras av en rumstermostat som har stor hysteres, alltså stor skillnad mellan tillslag och frånslag, detta gör att den inte står och startar/stoppar så ofta, vilket i sig är bra - enda nackdelen är att man rent värmekomfortmässigt kan uppleva att det blir kallt inne innan värmepumpen startar igen.

Marcuspumpen ger så pass lite effekt att du i princip skulle kunna dra upp termostaten till 30 grader så snart dygnsmedeltempen går under 0°C.

Att elpatron går in och stöttar när det är under -7 grader är som det ser ut nödvändigt, det viktigaste för att du skall få optimal funktion/effektivitet på din anläggning är att elpatron ALDRIG går om inte både Markus och frånluftsvärmepumpens kompressorer går också, det får inte bli så att elpatron "släcker" den ena eller båda kompressorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!