Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning vid typ 8 resp 18 grader. Hur fungerar den?  (läst 516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Avfrostning vid typ 8 resp 18 grader. Hur fungerar den?
« skrivet: 26 februari 2024, 19:31:54 »
När jag körde min enkla LLVP i stugan med lägsta inställning (17 gr) uppnådde jag 15 gr i stugan. Dock klarade inte pumpen att frosta av! Fick rycka ut och smälta isen ned hett vatten. Höjde temp till 19 gr och nu är det inga problem längre. Hörde att det är inomhusluften som används vid avfrostning.

Hur är det möjligt att grannen kör med 8 gr och pumpen (annat märke. Min saknar 8gr inställning) isar inte igen?

Är det elvärme som används?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Avfrostning vid typ 8 resp 18 grader. Hur fungerar den?
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2024, 00:44:47 »
De luftvärmepumpar som har ett 8 celcius frostskyddsläge, brukar ha mjukvara som tar hänsyn till att det kan vara kallt inne när de ska avfrosta. Det kan t ex röra sig om att köra varje avfrostning mycket längre tid än normalt eller starta avfrostningen tidigare innan förångaren har hunnit frysa på så mycket. Med lite tur kan det stå en del om saken i servicemanualen för respektive modell.

För mÃ¥nga Ã¥r sedan var det diskussioner här pÃ¥ forumet om att komplettera luftvärmepumpar med en liten "ackumulatortank" -  skarva in en rörslinga i serie med ett av rören till inomhusdelen och stoppa ner den i en isolerad vattentank pÃ¥ nÃ¥got tiotal liter. Syftet med det skulle vara att lagra värme i vattnet som sedan kommer till användning för att skynda pÃ¥ avfrostningen om det inte finns tillräckligt med värme att hämta ur inomhusluften.  Jag vet dock ej om nÃ¥gon verkligen provade lösningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning vid typ 8 resp 18 grader. Hur fungerar den?
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2024, 05:59:59 »
När jag körde min enkla LLVP i stugan med lägsta inställning (17 gr) uppnådde jag 15 gr i stugan. Dock klarade inte pumpen att frosta av! Fick rycka ut och smälta isen ned hett vatten. Höjde temp till 19 gr och nu är det inga problem längre. Hörde att det är inomhusluften som används vid avfrostning.

Hur är det möjligt att grannen kör med 8 gr och pumpen (annat märke. Min saknar 8gr inställning) isar inte igen?

Är det elvärme som används?

Är ny på luft luft.

Min IVT går på på 10°C hela vintern, massa is under stundtals, antar detta är från avfrostningar.

Min Gree gÃ¥r ocksÃ¥ nÃ¥gra dagar per vecka pÃ¥ 8°C, ser aldrig is nÃ¥gonstans, vet inte varför🤔? Denna sitter mer skyddad under tak, kan det pÃ¥verka?
« Senast ändrad: 27 februari 2024, 06:04:16 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrostning vid typ 8 resp 18 grader. Hur fungerar den?
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2024, 07:45:49 »
Det där är en fråga som jag inte sett ett bra svar på ännu.
Min uppfattning rent generellt är att ju mer is under utedelen desto fler kWh värme har värmepumpen producerat.
Har du ingen is under har utedelen aldrig frostat på, och stor del av energin som en luftvärmepump ska suga åt sig från uteluften kommer från just fukt som fryses till snö/is på förångaren.
När den sedan tinas upp så droppar det ned på marken.
Utan frost, inget vatten, och ingen is på marken.
Utan frost, lågt energiupptag ur uteluften och dålig COP.

Sen kan det förstås finnas skäl att vissa droppar mer vatten än andra, t.ex.:

1.Om fläkten startar upp på fullt effekt i utedelen innan kompressorn går igång och fryser vattnet på lamellerna så kan kanske vatten sugas ut av fläkten och förångas i luften eller hamna som is/snö en bit framför värmepumpen.
2. OM kompressorn startar innan fläkten så hinner vattnet frysa fast på förångaren innan det runnit av helt, eller sugits ut av fläktens vinddrag.
3. Vissa värmepumpar värmer förångaren till typ 13 grader vid avfrostning, det kanske inte alltid räcker i Sverige, så avfrostningen blir inte total, och om man inte avfrostar ordentligt så rinner ju mindre vatten ned på marken.
Andra avfrostar tills utedelen är +18 grader och det garanterar en komplett avfrostning.

Ingen av dessa teorier tycker jag håller för att förklara det fenomen du beskriver, men visst, att den sitter under tak kan vara en orsak, är det t.ex. under tak i en carport eller liknande så kommer värmepumpen skapa en kall torr miljö i närheten av utedelen, den kalla torra luften som recirkulerar genom utedelen innehåller både mindre energi och fukt, så påfrostningen och värmepumpens verkningsgrad kommer att bli lägre.
DET skulle kunna förklara det du ser.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Avfrostning vid typ 8 resp 18 grader. Hur fungerar den?
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2024, 08:56:03 »
Är ny på luft luft.

Min IVT går på på 10°C hela vintern, massa is under stundtals, antar detta är från avfrostningar.

Min Gree gÃ¥r ocksÃ¥ nÃ¥gra dagar per vecka pÃ¥ 8°C, ser aldrig is nÃ¥gonstans, vet inte varför🤔? Denna sitter mer skyddad under tak, kan det pÃ¥verka?
Värmer dem samma utrymme? Kanske inte finns något jobb för Gree utan det är bara cirkulationsfläkten som går och kollar läget (temperaturen är ok)?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning vid typ 8 resp 18 grader. Hur fungerar den?
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2024, 09:21:08 »
Värmer dem samma utrymme? Kanske inte finns något jobb för Gree utan det är bara cirkulationsfläkten som går och kollar läget (temperaturen är ok)?

Nej, två olika byggnader.
En nedstängd sommarstuga (ivt)
En isolerad hobby byggnad som används 2-4 dagar per vecka (gree), annars 8°C
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!