Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor skillnad pÃ¥ KB in & KB ut  (läst 1513 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jenss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Stor skillnad på KB in & KB ut
« skrivet: 11 januari 2010, 21:51:12 »
Hej, är råamatör på värmepumpar, men för ett par år sedan köpte jag statlink och loggar data för att ibland bara "kolla läget".
Har en IVT Greenline HT+ C9.
För en månad sedan kärvade växelventilen ihop så en kille var här och bytte den, på fakturan stod också att han bytt KB ut (GT11) givaren. när jag nu kollade loggarna på datorn var det mycket riktigt runt 40 grader hela tiden på GT11 så den var väl inte helt frisk. Men nu när jag kollar har jag KB in på ca 8 grader, och en KB ut på -0,5. 8 grader in känns lite för bra, ska man kanske be samma kille byta även KB in? Kan man reglera pumphastigheten även på Köldbärarpumpem (p3) ?.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stor skillnad på KB in & KB ut
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2010, 22:21:34 »
Det kan vara bra att ha koll på KB-temp så se till att få den andra bytt också.

Det ska väl gå att reglera KB-pumpen, det sitter väl ett vred på den också?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jenss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Stor skillnad på KB in & KB ut
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2010, 22:45:26 »
Öppnade pumpen och såg virrvaret av kablar som är givarna nere till höger vid rego enheten, inte så snyggt, en misstanke om att när killen bytte KB ut givaren, så har han råkat dra till kabeln till KB in så att den nu inte sitter alldeles vid röret utan en liten bit ifrån, därför får jag lite högre KB in... Nåja, de ska hit och koppla in ett par golv till som jag gjort klart för golvvärme så jag får väl fråga när de kommer, kan säga att de gillar inte seriell kabeln som går in ifrån datorn ;) .. De tror väl att den ska skada pumpen, men jag påpekade att IVT själva köpt programmet/tekniken.. Men de kopplade inte in kabeln, det fick jag själv göra :)

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stor skillnad på KB in & KB ut
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2010, 23:18:09 »
Det har du rätt i och IVT säljer samma apparat med abonnemang  för 6000 kr
om jag inte mins fel. Har själv samma grej sen Husdata tiden tycker själv att
man har ganska mycket nytta av den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!