Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DimensioneringsfrÃ¥ga  (läst 11427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Envoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Dimensioneringsfråga
« skrivet: 16 mars 2013, 17:34:41 »
Tack för ett fantastiskt forum!

Jag håller på att ta in offerter på BV inklusive konvertering till vattenburen värme. Frågan är hur hög effekt som behövs och vilket borrhålsdjup som krävs. Trots att alla installatörer fått samma uppgifter varierar det avsevärt vad de rekommenderar för anläggning i sina offerter.

Förutsättningar: Hus från 30-talet, 1,5-plan med källare. Tillbyggt på 50-talet, äldre delen tilläggsisolerad halvbra på 80-talet. Huset ligger i Uppsala. Uppvärmd yta totalt 270 kvm, varav 175 med elradiatorer och innetemp 22 grader. I källaren ny platta med vattenburen golvvärme ca 45 kvm och 22 grader. Resten är garage/förråd med 10 grader. Elförbrukning inklusive hushållsel 34000 kWh senaste året.
Det som skapar svårigheter är att det finns en LLVP sedan flera år, jag vet inte hur mycket den sparar men den sitter strategiskt och klarar en ganska stor del av nedervåningen på egen hand. Den ska självklart inte repareras den dag den havererar.
Vi har även ett hus till på tomten, ca 85 kvm och i dagsläget ouppvärmt. Detta skall tilläggsisoleras och värmas upp till normaltemp, dock inget varmvatten från värmepumpen.
Till detta skall också läggas en pool på 60 kubik som skall värmas på sommaren.

Förslagen hittills varierar mellan 12 kW-15kW pump och borrhål från 240- 2x160 m.

Tacksam för synpunkter från er erfarna forumrävar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2013, 19:26:21 »
Oj, det här var nog den svÃ¥raste dimensioneringsfrÃ¥gan jag sett hittills.  :o
Jag tolkar din fråga att det är totalt 270 + 85 m2 som ska värmas?
Jag gissar också att poolen inte är med i de där 34000 kWh?

Mitt antagande blir då (mellan tumme och pekfinger) att totala värmebehovet blir ca 50 MWh/år.
Då skulle jag säga 15 kW värmepump och 300 (2x150) m borra.
« Senast ändrad: 16 mars 2013, 19:28:24 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2013, 20:48:11 »
270 kvmx 75 w per kvm 20,25 kw.  65% av detta 13 kw.  Du kan utan vidare välja en 15 kw,  effekten är redovisad vid 35 graders framledning.
Det är lättare att justera värmepumpen för färre starter än en pump som tuggar 24/7 och kyler borrhål, tuggar el.
*R det absolut totala ytan.
räkna 175 kwh  per kvm i förbrukning + 5000 i varmvatten + hushÃ¥llsel.  60000 kwh grovt räknat utan luft/luftvärmepump.
Poolen  klarar pumpen den ocksÃ¥, men lägg pÃ¥ 20-30 meter borrhÃ¥l eftersom Ã¥terladdningen blir sämre.
Så 2x180 meter eller så.
Mvh
Eva
 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Envoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2013, 10:46:28 »
Tack för era synpunkter!

Ja, det är alltså 270 kvm i huset, dock ca 50 kvm som bara värms till 10°C. Därutöver tillkommer 85 kvm och pooluppvärmning. Poolen har ingen uppvärmning just nu.
Det svåra är alltså att veta hur mycket luftvärmepumpen sparar på nuvarande förbrukning samt hur mycket ett hus på 85kvm med någorlunda isolering kan tänkas kräva (exklusive varmvatten).
Man kanske kan räkna med att besparingen med luftvärmepumpen motsvarar förbrukningen av hushållsel? I så fall är ju värmebehovet på huset ca 34000 kWh och då behöver jag bara räkna ut vad det mindre huset kräver.

Jag tycker att det låter väldigt högt med effektbehov på >20kW för bara bostadshuset. Ska man verkligen räkna 75W/kvm i källare/övervåning?


Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2013, 21:09:27 »
Det svåra är alltså att veta hur mycket luftvärmepumpen sparar på nuvarande förbrukning samt hur mycket ett hus på 85kvm med någorlunda isolering kan tänkas kräva (exklusive varmvatten).

Det jag dock vet är att en LLVP som får jobba tillsammans med annan värmekälla (i ditt fall el-element och i mitt fall pellets) ger mycket bättre COP än en LLVP som får jobba själv utan annan värmekälla. Har man en bra plats att sätta en LLVP, eller där det suttit en tidigare, kan man unna sig det oavsett vilken annan värmekälla man har.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2013, 21:49:22 »
Hej
Enligt min mening skall pumpen täcka hela husets behov, så även de utrymme som värms av direktel. Det är så många som gjort detta misstag och bara gått efter förbrukning.
Jag körde en dimensionering och  15 kw  blir ddet drifttid pÃ¥ 4000 timmar per Ã¥r.  Helt ok.  Jag tycker 12/13 kw känns lite klent. Kostnaden för  en storlek större är inte jättestor.
Det gÃ¥r alltid att modifiera  en  för stor kostym. 
Visst kan man sätta in en luft/luft, men det blir kaka på kaka.
Då är det bättre att komplettera med en eller två fläktkonvektorer. ( i princip innedelar till luft/luft, fast för vattenburet.) Framledningstemperaturen är nyckeln till en bra anläggning. Så låg som möjligt.
Ja la på 10000 kwh för varmvatten/poolv ärme. Det går på varmvatten när man dimensionerar.
 Lägg pÃ¥ nÃ¥gra meter pÃ¥ borrhÃ¥let .
JAg bifogar en dimensionering för 12 kw och  15 kw. Jag hade satsat pÃ¥ 15 kw, samt kompletterat direkteldelen med ett par fläktkonvektorer. Men lÃ¥tit elradiatorerna sitta kvar.  Källaren hade jag ocksÃ¥ kompletterat med nÃ¥gra konvektorer.  De kyler bra pÃ¥ returen, och sänker framledningsbehovet.

Mvh
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Envoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #6 skrivet: 13 april 2013, 11:09:51 »
Tack för tidigare synpunkter.

Jag har nu nästan bestämt mig för att köra på följande anläggning:

Nibe F1145 15 kW, VPA 300/200 och UKV 300L. Borrhål 2x175m. Därtill läggs poolstyrning samt 2 extra klimatsystem (golvvärme i källaren som ska köras även sommartid och ett hus som ska värmas via värmekulvert). Några synpunkter?

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #7 skrivet: 13 april 2013, 23:25:11 »
välj vpbtanken istället, varmvattenladdningen är effektivae.
annars verkar det bra.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Envoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #8 skrivet: 15 april 2013, 09:29:56 »
Jo, jag vet att VPB är effektivare. Men i så fall behöver jag gå upp till 500L för en 15 kW VP, nog måste väl det ändå bli mindre effektivt när man har en onödigt stor VVB. Vi behöver absolut inte mer än 300L varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #9 skrivet: 15 april 2013, 16:20:24 »
Thermia har slingberedare som går att docka mot vp med hög effekt vet dock inte vilka storlekar dom har men tror dom har en på 300 liter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #10 skrivet: 15 april 2013, 22:32:03 »
Måttmässigt är vpbtanken och vpatanken lika stora. Det kostar inte mer att värma 500 liter än 300/200 med sitt vattenbad.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Envoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #11 skrivet: 16 april 2013, 09:22:00 »
Hur kan det komma sig att man inte bör koppla en 15 kW VP mot VPB300? T ex så har ju Thermia slingberedare på 180 L på sin 16 kW pump. Skulle ju vara smidigare att ha en något mindre VPB-tank än VPA300/200. Eller blir det väldigt ineffektivt att värma en "för liten" VPB? Vad vinner man rent generellt på VPB jämfört med VPA?

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #12 skrivet: 17 april 2013, 09:46:42 »
VPB värms upp på bara en körning, VPA behöver fler beroende på att värmeöverföringen är mer effektiv med slinga.
Nibes specifikation beror egentligen på samma sak, värmeöverföringen i en 300 liters vpb ligger på gränsen vad den klarar av när värmepumpens effekt är 15 kw, jag har själv undrat över samma sak, har för mig att någon här på forumet har fått svar från Nibes support att det kan fungera med en 15 kW. Men som Smurfen sa, Thermia har en som dessutom är billigare, kolla på den.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #13 skrivet: 17 april 2013, 11:03:05 »
Jo, jag vet att VPB är effektivare. Men i så fall behöver jag gå upp till 500L för en 15 kW VP, nog måste väl det ändå bli mindre effektivt när man har en onödigt stor VVB. Vi behöver absolut inte mer än 300L varmvatten.


VPA 300/200 är nog egentligen mindre effektiv än en VPB 500, det är totalt ungefär lika mycket vatten, men 300/200 har då en massa vatten i manteln till egentligen ingen nytta jämfört med VBP500.

Sen är VBP500 lite dyr.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #14 skrivet: 17 april 2013, 17:11:20 »
Antar att Nibe har för kort eller vek slinga i sin beredare så värmeöverföringen inte klarar en stor vp på ett bra sätt men det går säkert att få ett svar från supporten varför dom inte rekommenderar kombinationen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!