Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommarvärme!  (läst 13020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
Sommarvärme!
« skrivet: 20 april 2006, 09:44:04 »
Hej allihopa.
Nu börjar den slå av för sommarvärme på dagarna då det blir varmt och skönt både inne och ute.

Jag undrar nu om det är fler än mig som har upptäckt att den inte slår av cirkpumpen till radiatorerna, vilken den skall göra enligt manual.

Ringde till min installatör och fick svar att jag skulle ta kontakt med Electrolux service som tydligen har avtal med Ahsell. Men i mitt tycke borde det väl ändock vara installatören som skall se till att ordna detta.  fiR:

Finns även ett nytt prom till mjukvaran som man kan byta som prioriterar varmvatten.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #1 skrivet: 20 april 2006, 10:05:11 »
Hallå,

Jag är lite konfunderad. Min sommargräns är satt till 14 grader tror jag det är (default 17). Då räknar jag med att CP stannar. Med tanke på din energiförbrukning kan jag inte tro att du har en så mycket lägre temperaturgräns. Har du redan nått dessa utomhustemperaturer (du har väl inte utomhusgivaren sittande i solen)?

Finns det månne två sommargränslägen (varav en som inte framgår av manualen)? En som på nått sätt styrs av att huset tillfälligt inte har något behov av energitillskott och en som baseras på utomhustemperaturen?

Vad händer i sommarläge, sätts tanktemp till samma som elpanna?

Intressant det där om prom:et. Undrar vad det innebär. Det känns som att det finns två alternativ:
  • Antingen har de hittat ett sätt att hissa effekten i VP eller
  • sÃ¥ tar man mer energi frÃ¥n elpannan dÃ¥ VP inte orkar balansera effektbehovet, sÃ¥ att den av VP uppvärmda delen inte tillÃ¥ts bli lika nerkyld innan inkoppling av elpannedelen sker.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #2 skrivet: 20 april 2006, 10:43:51 »
Jag tror att sommargräns dels beror på inställd värde och valt innetemp . Jag hade min på 17 grader. Igår var det 14 när jag kom hem och innetempen var 21,6 (börvärde 19,0). Jag tror även den spelar in på sommargränsen. Testade att sänka sommargränsen till 13 grader för att se om den slog av cp då men icke. Nåt fel var det.

Gick in i manuellt läge och testade, dÃ¥ gick pumpen att slÃ¥ av men förutsatt av VP inte gick. För när VP var igÃ¥ng sÃ¥ gick det inte att slÃ¥ av cp.  Sc:,h  Sc:,h
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #3 skrivet: 20 april 2006, 11:23:01 »
Hallå,

Jag vill minnas att jag fick sommargräns i vintras av nÃ¥n anledning (kan omöjligen bero pÃ¥ mig  a:gl). DÃ¥ vill jag minnas att CP stoppade.

Det är inte så att du har aktiverat källarvärmefunktionen (min radiatortemperatur). Om den är på så skall ju inte CP stoppa (blir inte mycke källarvärme då).

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #4 skrivet: 20 april 2006, 11:34:50 »
Har inte inställt  pÃ¥ källarvärme. Har dessutom en separat cp till golvvärmen.
Det blir lite kallt i källaren när den inte skickar ut så mycket. Ska ställa in den.

Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad svenne1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Sommarvärme!
« Svar #5 skrivet: 27 april 2006, 21:21:03 »
Vad har du ställt sommar gränsen på ?
17 är fabriks inställningen

Den slår av cirkpumpen vid 17 på ute givaren
men det startar till i varje fall ett par gånger om dagen.
För att inte fastna.


Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #6 skrivet: 28 april 2006, 08:22:27 »
Hej Svenne.

Har sänkt gränsen till 13.
Varför skulle den starta till ett par gånger om dagen för att inte fastna?
Det låter inte riktigt. Jag stänger av golvvärmens cp hela sommaren och inte fastnar den!!

Sommargräns enligt Ahlsell har två kriterium (se tråden spetsvärme....), inställd sommargräns + under 20 grader i radtemp inom ( ). Har haft både och samtidigt.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #7 skrivet: 28 april 2006, 12:30:46 »
Hallå,

Motionering av CP - är bra.

Då bör det alltså vara så att sommargräns innebär att tankens volym hanteras som en enhet.
Sommargräns+radtemp() under 20 grader stoppar CP.

Får se om det finns möjlighet att observera detta i helgen.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #8 skrivet: 28 april 2006, 12:34:50 »
Tjena bgn.

Då får vi hoppas att det blir varmare än idag. 7 grader varmt (om det nu är varmt) och småruggigt. Regnet hänger i luften.

Har av snålhet sänkt innetempen till 18,5 så man får elda lite i braskaminen.
Men det höjer ju bara mysfaktorn. God middag, vin och eld i kaminen.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Kaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Sommarvärme!
« Svar #9 skrivet: 30 april 2006, 12:48:58 »
Hallå,

Jag vill minnas att jag fick Sommargräns i vintras av nÃ¥n anledning (kan omöjligen bero pÃ¥ mig  a:gl). DÃ¥ vill jag minnas att CP stoppade.

Det är inte så att du har aktiverat källarvärmefunktionen (min radiatortemperatur). Om den är på så skall ju inte CP stoppa (blir inte mycke källarvärme då).
Hej Alla!
Jag har fått Sommargräns ett antal gånger, trots att utetemperaturen varit ca +4°C. Även nu senare när det varit varmt ute har displayen indikerat Sommarggräns. Jag har inställt Default-värde 17°C. De gånger jag har fått Sommargräns, har solen värmt upp matvrån så att innegivaren dragit ner temperaturen i radiatorvattnet till 13-16 °C. Dvs, under inställd utetemperatur på 17°C för Sommargänsen. Jag tror därför att minst två parametrar styr denna gräns. Dels utetemperaturen och dels radiatortemperaturen. Dvs, om den är lika med eller lägre än default-värdet 17°C, så tror processsorn att det är sommar ute och visar Sommargräns på displayen.

Vid ett tillfälle såg jag att temperaturen på radiatorvattnet steg från 16-17°C. Då var fortfarande Sommargräns kvar på displayen. Tyvärr, hade jag inte tid att stå kvar för att se om Sommargräns försvann från displayen vid 18°C på radiatorvattnet.

Mitt antagande bygger på att även så låga temperaturer som 20°C indikerar inte Sommargräns. Det är min teori om fenomenet Sommargräns.

Ha en Trevlig Valborg!!!
[Kaj]

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #10 skrivet: 02 maj 2006, 11:23:41 »
Hallå,

Kaj, jag är benägen att hålla med dig. Jag har inte fått "sommargräns" trots att utetemperaturen överstigit (eller åtminstone varit lika med) sommargränsen.

Kan det vara så att börvärdet ut till radiatorkretsen skall understiga sommargränsvärdet? Det blir ju lite konstigt, då skall jag ju sätta sommargräns på kanske 20 grader och inte alls som manualen säger efter utetemperatur.

Fortsättning följer.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #11 skrivet: 02 maj 2006, 12:02:44 »
Igår hade jag sommargräns.
Tidpunkt vid 20.00. 6 grader ute och sommargräns. (18) 20 grader på radtemp. Men det skickar aldrig ut mindre än 20 grader till mina radtemp fast det har tom stått (0) på börvärdet?!
Väntar på att service skall ringa.
Jag har ställt om sommargräns till 13 grader. Och så fort den överstiger eller är lika med 13 så blir det sommargräns.
 
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2006, 08:34:15 »
Min vp jobbar fortfarande att vid fjärde start gå upp till 65 grader.
Men enligt Ahlsell ska den vid sommargräns jobba som en enhet och alltid till temp 65.
Det gör inte min. Det måste vara något fel på kretskorten. Hur gör era?
Ska försöka få tag på denna service kille idag, men det är inte lätt.

Imorse var det bara 5 grader då skickade den ut värme på radiatorerna. Suck.
Varför?? Har sänkt innetemp till 18 och hade 19 imorse men ändå vill han skicka ut värme på elementen. Helt onödigt tycker jag. Vi brukar normalt stänga av från maj-sept. Men nu går det inte. Måste man nolla innetemp och huskurvan? Eller stänga av innegivaren?
Nån som har nåt bra tips.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad jp1907

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • B. Hogan forever!
SV: Sommarvärme!
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2006, 13:32:22 »
Hej Bullo,
Min jobbar också mot 65 vid var fjärde start. när det står (0) på börvärde för rad. så är faktiska värdet i alla fall någonstans mellan 20-22 grader. Måste sett fel förut för min cp går hela tiden ( i alla fall alla de gånger jag stått framför pannan). Shunten är helt stängd så det kanske är så att cp kör runt vattnen och det blir den värme som är i huset. alltså pannan ger ingen värme till rad.kretsen
2-plan 186 kvm tegelkåk. Ej uppvärmd källare. Kopplade 2-glasfönster. Enrörsystem. Co2 installerad 060201

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #14 skrivet: 15 maj 2006, 13:39:27 »
Vi hade strömavbrott i fredags mellan 9-14. När vi kom hem vid 22 tiden så gick faktiskt inte cp men det var bara en tillfällighet. Den gick igång igen och har gått sen dess.
Jag tror att det är något på styrsystemet. Vi får som sagt se vad service säger när han väl hör av sig nångång.
 huvuddunk
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!