Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommarvärme!  (läst 13012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #15 skrivet: 05 juni 2006, 14:59:55 »
Hallo,

Fortfarande, efter att det i princip är "sommargräns" varje dag, sÃ¥ har inte CP stoppat. Är lite (mycket) irriterande, inte nödvändigtvis för att det gÃ¥r onödig el  - för det kan jag leva med, utan för att golven blir kalla dÃ¥ "källarkylan" cirkuleras upp i golven.

Nån som hört något?

Utloggad jp1907

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • B. Hogan forever!
SV: Sommarvärme!
« Svar #16 skrivet: 05 juni 2006, 20:40:50 »
Hej på Er,
Jag är mycket undrande. Har för mig att när sommargränsen var uppnådd så skulle systemet jobba mot 65 ºC i hela pannan. Detta är inte fallet. Den varierar i börvärde om 35-50-65. Det kanske skall vara så och jag begripit fel eller är det så att något måste justeras eller byta ut???

///Jimmy
2-plan 186 kvm tegelkåk. Ej uppvärmd källare. Kopplade 2-glasfönster. Enrörsystem. Co2 installerad 060201

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #17 skrivet: 07 juni 2006, 08:10:31 »
Hallo,

Nej, du har helt rätt. Enligt manualen så skall cirkulationspumpen stängas av och pannan jobba mot "maxtemp" vid varje start (default 65 grader). Detta sker inte. Enligt uppgift skall dock inte CP stängas av förrän börvärdet i värmesystemet understiger 20 grader - men det hjälper inte.

Det enda som sommargräns idag innebär, vad jag kunnat se, är texten på displayen....

Avseende 65 graders läget. Jag tycker att VP jobbar relativt mycket med höga VPin om shunten är stängd. Det är defacto så att pannan inte kommer upp i 65 grader innan VP bryter (troligen på för hög VPin). Jag har sänkt maxtemp till 55 grader (och samtidigt höjt tanktemp något) för att minska tiden vid höga VPin. Detta tycker jag fungerar bra.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #18 skrivet: 07 juni 2006, 08:16:39 »
Har haft kontakt med Electrolux service och dom säger att cp ska stoppa och att nåt är fel.
Dom har lovat att komma ut men dom verkar ha alldeles för mycket att göra. Dom har service på mer än ahlsells grejer. Hoppas dom hör av sig denna vecka.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #19 skrivet: 09 juni 2006, 11:02:07 »
Här kommer lite uppdaterad info om sommarvärmen och cp:n.
Äntligen har dom varit hemma och kollat men så mycket klokare vart service killen inte.
Han skulle konsultera med Ahlsell i Malmö och Ã¥terkomma. Det lustiga var att när han hade varit där sÃ¥ stängde cp av i ca en halv dag men igÃ¥r när jag kom hem sÃ¥ gick den igen. Det verkar vara nÃ¥got mystiskt med styrkortet!! Det verkar göra lite som den vill.  knUp

Bgn du har rätt, om vpin är 50 grader så stänger vp av automatiskt. Det talade service killen om.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Freddi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #20 skrivet: 30 juni 2006, 11:41:30 »
Hej Bullo !!
Hur har det gått med infon om cp:n, själv har jag ej hört av från min installatör, ställde samma fråga om Cp:n.
Men å andra sidan så hade jag ej väntat mig det heller. >:(
1-Plan med källare,190kvm byggår -72. Innan Olja/El. 27000kW, Nu Sanyo CO2 - Kommande förbrukning = Hoppas på det bästa !!

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #21 skrivet: 30 juni 2006, 12:02:46 »
Tjena Freddi,

Nä vi väntar fortfarande på besked. Dom har väl antagligen ingen aning om vad felet är.
Det är säkerligen nåt fel programmeringen.

Tidigare skrev jag:
Bgn du har rätt, om vpin är 50 grader så stänger vp av automatiskt. Det talade service killen om
Tar tillbaka det. Har själv sett att vp in har varit 58 grader, så dom har absolut ingen aning vad dom snackar om.

Nu struntar jag i denna vp ett tag ska ta fyra veckor semester.
Ha det allihopa.
Eva
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #22 skrivet: 30 juni 2006, 21:07:50 »
Hallo!

Jag har oxå sett att det inte verkar finnas någon begränsning på VPin. Men jag har stängt av elpatronen och satt max panntemp till 52 grader och min till 35 grader. (Varför då 52 grader? Jo om man sätter 50 så blir mintemp som pannan använder automatiskt 33 grader, vilket jag inbillar mig kan inverka på varmvattenkomforten). Med denna inställning tycker jag det funkar mycket bra. Korta gångtider (ca 2,5 timmar) trots att vi är 2 vuxna som duschar och barn som duschar eller badar. Inga problem med varmvattenkomforten heller.

Gissningsvis har de gjort ett major mistake när det gäller sommargränsprogrammeringen. Det verkar endast vara skärmen som påverkas.... Det blir många pannor att ändra på, så tiga kanske är guld... Nåja, skall ta tag i detta vilken dag som helst.

Utloggad Freddi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #23 skrivet: 06 september 2006, 16:07:07 »
Hej Alla!!
Jag gick in pÃ¥ ahlsells sida för VP pÃ¥   kcc.se och skickade ett mail till dem angÃ¥ende det här med sommargränsen och att cirk.pumpen ska slÃ¥ av och detta var vad jag fick till svar:

FRÃ…GA :
Hej!! Jag har en luft/vatten pump, och enligt manualen skall vid sommargräns radiatorpumpen(cirk.pumpen) stängas av.
Har kollat detta och detta sker inte på mitt system och vad jag vet så inte heller på andras system som också är införskaffade 2005.
Varför är det så här????
Har frågat min installatör men han vet inte/ bryr sig heller inte.

Svar:
Det är riktigt som du säger, att radiatorpumpen ej slår av vid sommargräns. Det står fel i manualen och detta ber vi om ursäkt för.

Med Vänlig Hälsning/Best Regards
Johan Kristensson
Ahlsell AB
Teknisk Support

 Kunde de inte ha talat om detta tidigare??? knUp
De svarade ialla fall snabbt på mitt mail !!! Det tog bara 1,5 timme!!!!!! ???

Freddi
1-Plan med källare,190kvm byggår -72. Innan Olja/El. 27000kW, Nu Sanyo CO2 - Kommande förbrukning = Hoppas på det bästa !!

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #24 skrivet: 07 september 2006, 08:42:23 »
Freddi,

Ahlsell har fortfarande inte svarat mig. Jag har skickat en påminnelse till electrolux service att jag väntar på svar och skickade även en kopia till Johan på Ahlsell men inget svar.

Fel i manualen. JA det är många fel i den.

Men det är ju konstigt att man ska behöva ha den på året om. Den går ju inte att slå av.
Då får man ta ut en elektriker som sätter dit en extra avstängare. Pumpen drar ju faktiskt el när det går hela tiden. Dessutom har vi oljud i vårt rad system så det är ganska skönt om man kan slå av den.

Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Freddi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #25 skrivet: 07 september 2006, 22:56:57 »
Hej !!
Jag har också lite oljud i mitt rad system.Pga att jag fick strypa flödet ut till radiatorerna för att få lägre temp tillbaka.
Jag skulle också vilja stänga av cirk.pumpen,får väl sätta in en brytare så man kan slå av den själv. :-\
1-Plan med källare,190kvm byggår -72. Innan Olja/El. 27000kW, Nu Sanyo CO2 - Kommande förbrukning = Hoppas på det bästa !!

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #26 skrivet: 08 september 2006, 09:07:17 »
Hallå,

Nu blir jag uppriktigt förbannad. Det är självklart att cirkulationspumpen skall slå av - det svaret har jag fått av Ahslell direkt tidigare - även skriftligt. Jag tycker egentligen inte att detta är en så "big deal" eftersom shunten ändå stänger.

Det är inte bra att stänga av CP helt eftersom du då inte får motioneringen av CP och den då kan becka ihop. I manualen finns en beskrivning av motioneringen-vilken sker vid sommargräns.

Det verkar som att de missat programmeringen av detta i pannan och försöker komma undan att byta kretskort på allihopa. Men när de svarar på det sättet då blir jag mycket upprörd.

Detta får Ahlsell helt enkelt fixa.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #27 skrivet: 08 september 2006, 09:46:04 »
Den cp vi har till golvvärmen slår jag alltid av i slutet av maj och kör igång den i mitten av sept och den brukar aldrig becka igen.

Nu är ju sommarsäsongen nästa över och värmeproduktionen kommer att startas snart (det var lite kyligt imorse). Så vi får ligga i att dom har fixat detta tills nästa säsong.

Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #28 skrivet: 08 september 2006, 14:12:50 »
Kollade med Johan på Ahlsell och han svarade att det var felskrivet i manualen.
Jag har precis som bgn fått mail tidigare om att cp skulle slå av. Suck.
Frågade oxå om att pannan ska jobba som en enhet när det är sommarvärme dvs 65gr varje gång. Har inte fått något svar där än, men man kan ju gissa sig till svaret. FEL I MANUALEN!!
Dom borde skaffa sig en bättre översättare  :D  :D  :D
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #29 skrivet: 14 september 2006, 10:38:35 »
Hallå,

Skitsnack. Det är helt självklart att det CP skall slås av under sommaren. Det står dessutom på flera ställen i manualen.
 Jag har nyligen fÃ¥tt bekräftat av Ahlsell att det är fel i programmet i pannan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!