Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ställa in lägsta framledningstemp pÃ¥ olika värmepumpar  (läst 3829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag pratade med en tekniker hos LK golvvärme.
Han sade att man inte behöver installera en elpatron eller elgolvvärme för att få värme på klinkersgolv sommartid.
Detta genom att de flesta nya bergvärmepumpar har min framledningstemperatur inställningsmöjligheter.
På så sätt kan man säkerställa att det alltid leds fram värme till golvvärmesystemet och istället stänga helt de ventiler
där man inte vill ha värme sommartid.

Stämmer det?

Vilka värmepumpar kan man göra detta på i så fall?

Borde inte vp'n må bäst av att arbeta jämnt?

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
Nibe F1X45 har denna inställning vet jag. Om du har rumstermostater får du ställa upp dessa påtagligt där du har stengolv för att det skall fungera dock.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Visst kan man göra så, min framledningstemp finns på de flesta modellerna.
Men problemet är då att värmepumpen jobbar mot så liten vattenvolym att den startar och stoppar i ett.
Därför bör man ha en typ arbetstank på ett par hundra liter kopplad till värmepumpen för att den ska få längre gångtider.

Alternativet är att ha en elpatron på golvvärmen som du föreslog.
« Senast ändrad: 03 april 2012, 19:35:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Visst kan man göra så, min framledningstemp finns på de flesta modellerna.
Men problemet är då att värmepumpen jobbar mot så liten vattenvolym att den startar och stoppar i ett.
Därför bör man ha en typ arbetstank på ett par hundra liter kopplad till värmepumpen för att den ska få längre gångtider.

Alternativet är att ha en elpatron på golvvärmen som du föreslog.

Behöver jag alltså en arbetstank utöver de inbyggda 180 l vvb om jag väljer en värmepump som har sådan?
Är arbetstank och volymtank samma sak?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Behöver jag alltså en arbetstank utöver de inbyggda 180 l vvb om jag väljer en värmepump som har sådan?
Är arbetstank och volymtank samma sak?

VVB:n deltar inte i uppvärmningen av huset, VP:n värmer antingen varmvatten eller huset (utom på CTC som är lite annorlunda).
Arbetstank och volymtank är lite olika grejer, till golvvärme skulle jag välja arbetstank just för att med golvvärme så brukar man behöva en extra CP ändå.
En arbetstank är parallellkopplad mot VP:n och värmesystemet och behöver en extra CP mellan tanken och värmesystemet.
En volymtank är seriekopplad med VP:n och värmesystemet och där brukar VP:ns CP räcka för att hålla snurr på vattnet, fast med golvvärme brukar man ha en extra CP i vilket fall.
« Senast ändrad: 03 april 2012, 21:43:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok,

Så arbetstank är alltså att föredra i mitt specifika fall..

Hur stor kan jag tänkas behöva?
De ytor där jag har klinker och skulle vilja ha någon värme på sommartid är totalt ca 30 m2

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Prova en sommar utan tank, då ser du om du behövs.
Jag har kört min. temp. på 28 grader utan tank och det har funkat ok.
Fast det blir förstås snäppet bättre MED tank.
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hur stor kan jag tänkas behöva?
De ytor där jag har klinker och skulle vilja ha någon värme på sommartid är totalt ca 30 m2

Minst 25 liter vatten per kW värmepump skulle jag rekommendera.
Det blir t ex 200 liter om man har en 8 kW VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!