Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny inom Bergvärme. Tacksam för all hjälp  (läst 957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad day

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny inom Bergvärme. Tacksam för all hjälp
« skrivet: 09 december 2021, 08:37:53 »
Hej

Är ganska ny inom bergvärme och alla inställningar. Jag har läst pÃ¥ manualen och googlat ganska mycket. Men en sak som jag undrar om mina inställningar är "rätt" nu under vintern. FörstÃ¥r att det svÃ¥rt att säga vad som är rätt eller fel. Men jag lägger märke till första bilden. tror det heter brineretur som är pÃ¥ 65 grader? vad betyder det?. är det nÃ¥got som jag borde ora mig för. Jag skickar med alla bilder pÃ¥ inställningar som jag har. Hoppas nÃ¥gon kan förklara det. Det är en CTC ECOHEATER 300  jag har.








« Senast ändrad: 09 december 2021, 08:41:50 av day »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ny inom Bergvärme. Tacksam för all hjälp
« Svar #1 skrivet: 09 december 2021, 08:59:32 »
65 grader på brine retur betyder att givaren är fuktskadad och visar helt fel. Rimligt värde är runt noll grader. Det är ett vanligt fel.

Pumpsymbolen pÃ¥ brineslingan är felvänd. Spetsen pÃ¥ triangeln i cirkeln ska vara vänd Ã¥t motsatt hÃ¥ll. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad day

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny inom Bergvärme. Tacksam för all hjälp
« Svar #2 skrivet: 09 december 2021, 09:39:02 »
65 grader på brine retur betyder att givaren är fuktskadad och visar helt fel. Rimligt värde är runt noll grader. Det är ett vanligt fel.

Pumpsymbolen på brineslingan är felvänd. Spetsen på triangeln i cirkeln ska vara vänd åt motsatt håll.

ok tack. Är det givare som sitter utomhus? Är det något som är akut att åtgärd. Spetsen på triangeln måste vara något fel på mjukvaran i CTC eller är det inställning som är fel?

Tac

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny inom Bergvärme. Tacksam för all hjälp
« Svar #3 skrivet: 09 december 2021, 09:55:05 »
Tror pumpsymbolen byter riktning när den går, fast den borde peka uppåt när den står och inte bakvänt.
Detta är dock inget att göra nått åt, en ren akademisk fråga.

När cirkpumpen står kan brine-givarna visa samma temp som i rummet där grejerna står, så är den inte i en bastu så visar den fel.
Läs av när kompressorn går (du hör när den brummar).
Du har hög temp på pannan, behövs detta för varmvattnet?
Ställ ner denna annars, den använder elpatron för att hålla övre delen av pannan varm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad day

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny inom Bergvärme. Tacksam för all hjälp
« Svar #4 skrivet: 09 december 2021, 10:21:03 »
Tror pumpsymbolen byter riktning när den går, fast den borde peka uppåt när den står och inte bakvänt.
Detta är dock inget att göra nått åt, en ren akademisk fråga.

När cirkpumpen står kan brine-givarna visa samma temp som i rummet där grejerna står, så är den inte i en bastu så visar den fel.
Läs av när kompressorn går (du hör när den brummar).
Du har hög temp på pannan, behövs detta för varmvattnet?
Ställ ner denna annars, den använder elpatron för att hålla övre delen av pannan varm.
Tack. ska ställa ner temp Övre tank

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ny inom Bergvärme. Tacksam för all hjälp
« Svar #5 skrivet: 09 december 2021, 12:32:09 »
Köldbärargivaren sitter inne i pumpen, vet inte var.

Jag trodde pumpsymbolen var programmeringsfel så nu har jag lärt mig något nytt. Kompressorn stod ju still när bilderna togs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad day

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny inom Bergvärme. Tacksam för all hjälp
« Svar #6 skrivet: 09 december 2021, 15:11:40 »
Tacksam om någon har kunskap om man behöver skynda på service eller är det försumbart fel. Har kontaktat ett par service företag

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ny inom Bergvärme. Tacksam för all hjälp
« Svar #7 skrivet: 09 december 2021, 18:37:45 »
En felaktig köldbärargivare påverkar inte pumpens funktion så det behöver man inte bry sig om. Det kan dock vara bra vid ev. felsökning att alla givare fungerar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!